Het zal wel een heel verhaal worden, maar ik moet het gewoon even allemaal vertellen, ik weet het allemaal echt niet meer...
Goed, mijn paard liep vanaf midden december 2006 van de 1 op andere dag stok en stokkreupel. Dus ik bel de DA, ik moest het even aankijken. Na 2 dagen was er geen verbetering dus de DA kwam langs. Hij keek naar het been, keek hoe Condor liep en de conclusie was: peesblessure, 4 weken boxrust met 3x per dag 5 minuutjes stappen.
Dit is mijn eerste eigen paard, en dit was de eerste keer dat hij 'ziek' was. Ik heb dus nog niet zoveel ervaring met dit soort dingen. Ik geloofde de DA dus. Waarom zou ik ook twijfelen? Hij had er immers voor gestudeerd ik niet.
Hij komt ook voor andere paarden op stal en heeft alles altijd keurig gedaan. Ik hoorde ook alleen maar positieve verhalen, en ik had zelf ook alleen maar positieve ervaringen.
Ik vertrouwde dus compleet op zijn oordeel. Wel vroeg ik nog of een scan/echo niet nodig was, maar nee dat was alleen maar kostbaar volgens hem.
Dus oke 4 weken boxrust. Alles ging goed 4 weken lang. Hij liep na ongeveer 4 dagen al niet meer kreupel. Tot mijn paard daarna begon te flippen: gericht naar mij trappen, de hele tijd weg springen/rennen, steigeren, omvallen. Als ik erop zat werd het zijn doel om me eraf te gooien en hij stopte pas als ik op de grond lag. Kortom hij werd gevaarlijk
Vorige week heeft hij zijn stal afgebroken: hij had een rooster van de muur afgesloopt, heeft het in zijn been gekregen..
Maar nog steeds heeft hij geen pas meer kreupel gelopen, terwijl hij de gekste sprongen maakte...
Gister kwam de hoefsmid en die vertelde mij ineens doodleuk dat mijn paard een hoefzweer had. De hoefzweer was ongeveer 4 weken geleden gebarsten. Alles symptomen pasten precies in het 'plaatje'.
Dus mijn paard had 6,5 weken gezond op stal gestaan met een hoefzweer ipv. een peesblessure?
Als dit waar is vind ik dat de DA hier een grote fout heeft gemaakt. Volgens de hoefsmid had de DA een tang op de hoef moeten zetten en had hij zo gezien dat het een hoefzweer was, dit heeft de DA alleen NIET gedaan....
Echo/scan was volgens de DA ook niet nodig, hij wist het zeker: het was een peesblessure.
Mijn paard heeft dus een hoefzweer gehad, dat is 100% zeker, dat is zichtbaar. Maar kan hij dan ook op 1 of andere manier een peesblessure hebben oid? Dat hij die hoefzweer later heeft opgelopen? (wat eigenlijk niet kan, want hij heeft daarna geen pas meer kreupel gelopen) Wat moet ik hier mee? Ik heb allerlei kosten gehad, van de DA, enz. En niet te vergeten, mijn paard heeft geen spier meer over, zijn conditie is weg, hij is moddervet. Ik kan dus weer van voor af aan beginnen.
Ik wil zijn been laten scannen, ik wil nu wel eens zekerheid. Maar kan dat dan op kosten van mijn DA?

Wat moet ik hier nu mee? Wat zouden jullie doen in mijn situatie? Iig bel ik de DA morgen.
(Houd er dus wel rekening mee dat het nog niet zeker is dat de DA een fout heeft gemaakt, dat moet een scan uitwijzen lijkt mij, ik zit alleen met een heel sterk vermoeden dat hij het mis heeft
)
Ik vind het knap l*llig van je dierenarts, en heb er eerlijk gezegd nog nooit van gehoord dat een DA kon zien dat het om een peesblessure ging zonder een scan te maken. Ik zou iig je DA bellen en overleggen hoe en wat, verder heb ik echt geen idee hoe het met de kosten zit. Mocht je DA blijven volhouden dat het om een peesblessure gaat, zou ik het zekere voor het onzekere nemen en een scan laten maken!
Ik wou zijn been sowieso laten scannen wanneer ik er echt weer op mocht en we weer konden trainen. Maar dat had ik beter meteen kunnen doen..