Angst, zenuwen?!

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alexlovertju

Angst, zenuwen?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-02-07 20:09

Hallo,

Ik heb al een paar maanden een nieuwe pony die geweldig kan springen! Het is ook iets wat ik geweldig vind. Maar elke keer als ik officeel ga starten en de ring in kom, sta ik vol zenuwen en verknal ik mijn hele parcours. Natuurlijk heb ik ook last van andere dingen, maar die zenuwen gaan maar niet weg. Wie heeft nog meer dit probleem en wat doe jij er tegen? Of heb je gewoon tips?

Isabel

PollyB

Re: Angst, zenuwen?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:31

Had ik in het begin ook. Maar ik ben nu gewoon zo druk bezig met het paardrijden dat ik nooit zenuwachtig meer ben. Maar je heb wel druppeltjes tegen de zenuwen.

Tinkebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 22:20

Denk dat je gewoon ervaring op moet doen, na een tijdje rij je dan de ring in alsof het de gewoonste zaak van de wereld is, en dan is je spanning als het goed is ook heel erg verminderd Haha!

alexlovertju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 07:47

Oke heel erg bedankt! Ik moet je zeggen, als ik een parcour al eerder heb gesprongen, dan gaat het al veel en veel beter!

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 08:42

Tijdens het losrijden niet te erg concentreren hoe je pony loopt, maar vooral aan jezelf denken. Natuurlijk wel blijven opletten, maar gewoon positief denken. Niet van: 'Ik ga eerste worden!', maar meer: 'Ik heb zo'n leuke pony, zelf vind ik het leuk, dus wat is dan het probleem? Als we maar lol hebben en ons best doen!'. Zolang je dat lang genoeg blijft herhalen, geloof je het vanzelf Knipoog

Ook heel erg op je ademhaling letten. Zelf ga ik snel hyperventileren. Heb het op (die paar wedstrijden die ik heb gereden dan) wedstrijd nog niet (zo erg) gehad, maar als ik niet oplet ga ik in elke spannende situatie hyperventileren. Dat hoef je zelf niet eens zo erg te merken (niet dat iedereen die hyperventileerd een papieren zakje bij zich moet hebben enzo Knipoog ), maar dan ga je heel hoog ademen, te snel zodat je teveel lucht binnenkrijgt. Je hart maakt overuren, zelf zit je ontzettend gespannen, en vaak ga je automatisch heel negatief denken.
Dus daar moet je ook wat aan doen, als je verkeerd ademhaalt. Als je ademhaalt moet dat door je buik, niet bovenin je borst ergens. Dus diep inademen via je neus, en met je hand voelen dat je buik omhoog komt, en langzaam weer uitademen door je mond, waarbij je jezelf zegmaar leegpompt, en je buik weer 'inkrimpt'.

En inderdaad wat VeraA zegt, na een tijdje zal het wel de gewoonste zaak van de wereld worden (eh, daar wacht ik ook nog op Clown ), gewoon veel doen!

Wat ook heel erg helpt (bij mij): Druppeltjes ValeriaanTintuur. Kun je bij de apotheek halen, klein flesje met bruinachtige druppeltjes. Moet je 15/20 druppels met een klein beetje water vermengen en opdrinken. Ontzettend ranzig, maar helpt wel Knipoog

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 17:14

Ben het met het bovenstaande eens. Naar de buik toe ademen maakt echt rustig. Denk inderdaad niet aan het resultaat en probeer er het beste van te maken. Probeer Bach Bloesem eens, bij mij werkt het goed.

alexlovertju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:47

Heel erg bedankt! Ik had vandaag weer een wedstrijd en ik heb 1 winstpunt behaald. Het was nog niet perfect, maar je moet ergens beginnen. FF uitgebreider:

Het eerste parcours ging gewoon op fouten. En ik had één weigering dus ook maar 1 winstpunt.

Het tweede parcours had ik foutloos gereden en in de barage een balkje. Alleen was dit een progressief parcours en ging het dus alleen om punten. Nog ff één vraagje, als je een progressief parcours rijdt, en je hebt zoveel steilpunten, krijg je daar dan om de zoveel ook winst voor?

Isabel

alexlovertju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 17:48

Ik had trouwens 51 steilpunten..

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:11

Ik heb dit dus ook maar dan met dressuur,
met inrijden gaat alles top, dan looptie echt zoals thuis.
Maar zodra ik mijn proefje moet rijden, dan ziet het eruit alsof ik net 3 weken rijd ofzo..
Ik denk dat je er idd na een tijdje aan bent gewent ofzo?
Hoop het maar Tong uitsteken

Ik heb nu trouwens in Januari niet gestart en keihard getraint, moet je zeggen dat dit me wel weer even een gevoel geeft van; 'Gelukkig ik kan het nog' .

Een maandje niet starten lijkt me dus ook wel goed, je moet ten slotte wel vertrouwen hebben dat het lukt!
Iig ga ik er met mijn volgende wedstrijd weer lekker tegenaan en mijn gevoel is nu ook veel beter na een maandje werken Lachen

leandros

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:13

dat komt denk ik dat je dan bij jezelf gaat denken dat het misgaat bij wedstrijden en dat ook echt gebeurt..en als dat dan weer gebeurt dan ga je weer bij jezelf denken dat het bij de volgende wedstrijd ook weer misgaat en ga zo maar door.. snap je een beetje wat ik bedoel

_Christine

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 21:17

leandros schreef:
dat komt denk ik dat je dan bij jezelf gaat denken dat het misgaat bij wedstrijden en dat ook echt gebeurt..en als dat dan weer gebeurt dan ga je weer bij jezelf denken dat het bij de volgende wedstrijd ook weer misgaat en ga zo maar door.. snap je een beetje wat ik bedoel

Idd, hier ben ik het ook mee eens Lachen

Daarom ook mijn advies een maandje lekker te trainen en een grote vooruit gang te boeken Lachen als je dan een lekker gevoel hebt heb je dit waarschijnlijk ook op je wedstrijd (heb ik zelf dus ook gedaan!)

alexlovertju

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 18:39

Oke heel erg bedankt!