Wat doe ik met m'n paard dat "hyper"(bang), in het donker is

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

annekeg

Wat doe ik met m'n paard dat "hyper"(bang), in het donker is

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 23:34

Ik heb een verzorgpaard, een Fries, die hyper reageert als ik 's avonds in de bak ga rijden. Natuurlijk is het dan donker, en zijn de baklichten aan. Ze is dan vreselijk onrustig, schrikt van elk geluid en als er geen andere paarden buiten staan of in de bak rijden is het helemaal een probleem. Het gekke is dat ze 's zomers ook 's nachts in het land staat en ik er afgelopen zomer niets van gemerkt heb. Gisteren reed er een mestwagen in het land en toen werd ze helmaal wild, ging ze als een gek tekeer aan het longeertouw. Wat kan ik hier aan doen?

Carolienn_

Re: Wat doe ik met m'n paard dat "hyper"(bang), in het donke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:42

misschien heeft ze een angst in het donker ofz.?
of er is een keer iets gebeurd waardoor ze het voortaan heel eng vind er kan vanalles gebeurd zijn maar er moet een rede zijn .. en zonder die rede is het moeilijker om op te lossen lijkt mij.. iig als jij gewoon rustig blijft wordt je paard al wat rustiger en doe het vaker met hem zo dat hij er aan went ik hoop dat je hier wat aan hebt ! Knipoog Succes iniedergeval! Pling

SplashIsLief

Re: Wat doe ik met m'n paard dat "hyper"(bang), in het donke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 23:45

Zelf rustig blijven en rustig tegen haar praten. Misschien dat het helpt! Proberen eerst met een ander paard en dat steeds meer afbouwen Lachen

merrieveulen

Re: Wat doe ik met m'n paard dat "hyper"(bang), in het donker is

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:03

heb je haar ogen al eens laten nakijken? paarden kunnen goed zien in het (schemer) donker, veel beter dan mensen. het kan zijn dat haar nachtvisie niet optimaal is, dat haar ogen zich niet voldoenden aanpassen. verder kunnen blokkades in het lichaam (ja zelfs een blokkade in de rug bijv.) slecht zicht veroorzaken. ik zou dus eerst even een DA laten komen, en dan eens verder kijken. misschien kan je de verlichting bij de bak ook aanpassen, bijv. minder felle lampen oid. aangezien een paard dus nachtvisie heeft, zou het kunnen dat de lampen pijn doen aan haar ogen.

Beli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 00:09

Ik heb mijn paard laten wennen in de schmer dat hij het donker ziet worden alles ook nog bij licht heeft gezien dat ging bij mij steeds beter. Ik moet nu alleen weer op nieuw beginnen omdat ik op een nieuwe stal sta.
Als je de gelegenheid heb zou ik het zo proberen

be_super

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:13

misschien is ze nachtblind?
ik heb nog maar 1 pony gekend die dat was, maar het is wel een probleem.
ik dacht dat dat alleen moeilijk was als je s'avonds net in de schemer thuis zou komen van een buitenrit ofzo, maar het bleek ook in de bak, met verlichting een probleem te zijn.

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 12:57

dat zou wel eens heel goed kunnen dat zenachtblind is. kan een dierenarts dat zo zien?

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 09:48

Probleem met baklicht is dat ze de dingen die buiten de lichtkegel vallen niet kan zien (maar wel kan horen). Door dat licht krijg je schaduwen die voor een paard ook erg eng kunnen zijn. Probeer het eens zonder baklicht? Rijdt eens in het donker (als er volle maan is of zo, dan zie je echt genoeg, of je moet zelf nachtblind zijn), en kijk dan of het schrikgedrag nog zo erg is.

In het donker zijn paarden overigens extra attent. In de schemering en gedurende de nacht is in de natuur het gevaar om aangevallen te worden groter, omdat alle roofdieren dan actief worden. Bang zijn in de schemering of in het donker is niet meer dan normaal...

__Marloes__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:00

Inderdaad Cassidy. De Fries die ik verzorg schijnt in het donker ook wat alerter en schrikachtiger te zijn dan normaal. Ik heb het nog niet geprobeerd, omdat ik meestal overdag ga. Maar over twee weken heb ik gewoon een les gepland op een avond. Misschien is dat ook wel fijn voor jou? Dan is je instructrice erbij en zij kan je dan eventueel aanwijzingen geven.

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 22:11

misschien moet ik i.d.d. maar eens les nemen 's avonds..Ik heb trouwens van de week een meisje laten rijden die zelf haar eigen paard heeft ingereden en heel goed kan rijden. Zij heeft hem "doorgereden". Dan voelt ze niet die spanning die ik heb opgebouwd. Nu zelf er ook weer op 's avonds. Overdag is ze zo mak als een lammetje....gelukkig....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 08:33

In de zomer zit ik meestal met gewoon daglicht op het paard, en merk wel als we richting herfst gaan en vooral als dat uur er weer bij komt en we ineens in het donker rijden, dat de eerste paar keren ook voor mijn bombproof paard weer best spannend kunnen zijn.

annekeg

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-02-07 19:23

Het heeft i.d.d. geholpen dat iemand anders mijn paardje heeft "doorgereden" in het donker. Ze is nu minder bang en ik ook gelukkig. Ze moest even ergens doorheen denk ik. Evene de angst overwinnen...