verzekeringsvraag m.b.t. trap

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Anya

verzekeringsvraag m.b.t. trap

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 19:33

Mijn paard is in de wei getrapt.
We hebben het zien gebeuren. Het betreffende andere paard trapte zonder enige waarschuwing direct en hard uit.

Gevolg: mijn paard staat in de kliniek met een botvliesontsteking. Kosten 100 euro per dag gedurende 10 dagen en de rontgenfoto's.

Is de WA-verzekering van de eigenaar van het trappende paard aan te spreken?

LDRD

Re: verzekeringsvraag m.b.t. trap

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 19:39

Ja, de AVP (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren is aan te spreken).
Om even heel kort te zeggen, jij zal wel eigen schuld krijgen toegerekend en dat kon wel eens oplopen tot 100%. Dat wil zeggen dat de andere partij wel aansprakelijk is maar dat hij geen schadevergoedingsverplichting heeft. Of het ook inderdaad oploopt tot 100% is afhankelijk van de feitelijke situatie.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 19:52

Wat kan ik/wij doen om het minder dan die 100% te laten zijn. Want 1200 euro is niet niks aan kosten dus alle verzekeringsbeetjes helpen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:00

kan je het niet op een akkoordje goien met de andere eigenaar?
WEL zwart op wit zetten mijn paard is jaren geleden getrapt geld moet ik nog steeds krijgen. hoe het met verzekering zit weet ik niet precies.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:02

Volgens mij is de eigenaar aansprakelijk en kan de eigenaar dit ook verhalen op haar WA verzekering

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 20:29

KiWiKo schreef:
Volgens mij is de eigenaar aansprakelijk en kan de eigenaar dit ook verhalen op haar WA verzekering

Ja, maar grote kans dat zijn schadevergoedingsverplichting maar voor een deel is cq nihil is door het deel eigen schuld.

Gewoon verhaal precies vertellen zoals het is en afwachten wat de maatschappij ervan zegt. Ik kan helaas vooraf geen tips gaan geven hoe je je verhaal kan verdraaien om er meer uit te halen.
Verzekeringmaatschappijen zijn toch juist altijd degenen die niet deugen? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:11

Nou het gaat me niet om 'verdraaien'.
Maar ik weet wel dat het uitmaakt welke woorden je gebruikt in sommige gevallen.

Zoals je geen invalideparkeerkaart krijgt als je zegt dat je soms wel meer dan 100 meter kan lopen en meestal niet. Je moet zeggen dat je geen 100 meter kan lopen (omdat het gemiddeld ook zo is dat je dat niet kunt). Zo bedoel ik het.

Het kan wel of niet helpen om een getuigenverklaring mee te sturen? Er is een onafhankelijke getuige. Dat soort dingen.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 21:12

ikke20 schreef:
kan je het niet op een akkoordje goien met de andere eigenaar?
WEL zwart op wit zetten mijn paard is jaren geleden getrapt geld moet ik nog steeds krijgen. hoe het met verzekering zit weet ik niet precies.

Nee de eigenaar vind dat het gewoon mijn risico is. Moet ik mijn paard maar niet bij haar paard zetten. Op mijn pensionstal worden paarden in groepen gezet. Maar die groepen worden wel steeds groter omdat er steeds meer paarden bij komen.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:28

Anya schreef:
Het kan wel of niet helpen om een getuigenverklaring mee te sturen? Er is een onafhankelijke getuige. Dat soort dingen.

Jazeker kan een getuigenverklaring zinnig zijn. Zeker meesturen en zo uitvoerig mogelijk de gang van zaken op papier laten zetten. Vergeet zelf ook niet om een uitvoerige lezing te sturen.

Verder hangt het toch echt heel erg af van de feitelijke situatie.

Heb je geen rechtsbijstandverzekering?

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:37

Mijn paard is - toen hij nog van zijn vorige eigenaar was - getrapt door een ander paard, waarbij hij zijn onderkaak brak. Ook dit hebben ze zien gebeuren. De schade hebben ze inderdaad kunnen verhalen op de verzekering van de eigenaar van het trappende paard, maar hoe dat precies gegaan is weet ik niet.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-02-07 21:01

Awel de eigenaren van het trappende paard gaan de verzekering i.i.g. aanspreken. Dit omdat het gedrag van het trappende paard (niet dreigen maar grazend in enen uittrappen)niet onder 'normaal kuddegedrag' valt.

En nu hoop ik dat ik tenminste iets vergoed krijg.
Met Wiz gaat het gelukkig beter nu. Hij kwam vandaag op vier benen zijn stal uit i.p.v. drie en zijn prognose als sportpaard is gelukkig ook prima.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 13:04

heb ook twee keer zoiets bij de hand gehad, gewoon een briefje naar de eigenaar sturen waarin je hem/haar aansprakelijk stelt, die stuurt het naar zijn/haar WAverzekering en die komen dat wel weer terug bij jou. In mijn geval heb ik gewoon alle kosten betaald gekregen.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:48

LDRD schreef:
KiWiKo schreef:

Ja, maar grote kans dat zijn schadevergoedingsverplichting maar voor een deel is cq nihil is door het deel eigen schuld.

Gewoon verhaal precies vertellen zoals het is en afwachten wat de maatschappij ervan zegt. Ik kan helaas vooraf geen tips gaan geven hoe je je verhaal kan verdraaien om er meer uit te halen.
Verzekeringmaatschappijen zijn toch juist altijd degenen die niet deugen? Haha!

Haha! hoe vaak lezingen niet worden aangepast Haha! (sorry oftopic maar o zo herkenbaar Knipoog )

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 12:58

Aan de ene kant lijkt het mij een beetje eigen risico. Het kan natuurlijk gebeuren dat een paard een trap krijgt als ze samen in de wei staan. Maar ik snap dat jij geld wilt zien van de eigenaar. Dit is ook niet echt netjes van dat paard. En als door die trap jouw sportcarriëre en van paard de mist in gaat zit je helemaal. Stel dat je paard niet goed hersteld, dan zul je een ander sportpaard moeten aanschaffen. Ik zou het in ieder geval proberen. Het is een bult geld wat je moet dokken voor alle ziektekosten.
Heb jij zelf je paard niet verzekerd tegen ziekte kosten?
Maar hoe zit het dan als het ene paard de deken sloopt van een ander paard.
Ooit stond bij ons een pensionpaard wat altijd in de deken van een ander ging hangen en dan was jouw deken in scheuren.
En kon jij weer een scheurbestendige deken gaan kopen. Boos! Dan zou je zoiets ook vergoed moeten kunnen krijgen?
Succes ermee en ik hoop dat je je geld krijgt of in ieder geval een (groot) gedeelte.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 13:01

Ik heb de basisverzekering. Dus breuken, koliekoperaties e.d. Die keert niet uit bij kneuzingen en botvliesontstekingen.

Een ziektekosten verzekering heb ik wel aan gedacht, maar dat is relatief duur en het nadeel is dat er vaak maar vergoed wordt tot de 'restwaarde' van je paard. Dus stel je hebt een paard van 5000 euro, dan wordt maximaal dat bedrag vergoed. Komt dit bedrag erboven dan is je paard economisch afgeschreven en rijp voor de slacht. Los daarvan bepalen verzekeringsmaatschappijen vaak naar welke DA's of klinieken je mag gaan. En ik wil dat zelf kunnen bepalen. Ik zou bijvoorbeeld mijn paard voor geen goud naar Utrecht willen brengen. Om maar iets te noemen.

digo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:09

De verzekeraar hoeft niets uit te keren het is een risicoaanvaarding als je paarden bij elkaar in het land zet je neemt daarmee gewoon een bepaald risico. De eigenaar kan er niets aan doen dat zijn paard een keer trapt.

Het zelfde is als twee honden loslopen en elkaar in de haren vliegen biede eigenaren nemen het risico van dat er wat met de loslopende hond kan gebeuren.

Vaak zal de verzekeraar uit coulance wel uitkeren en het is ook heel afhankelijk welke lezing de eigenaar van het paard geeft.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 13:44

digo schreef:
het is een risicoaanvaarding

Foei toch, zou oud ben jij toch niet? Haha!

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 14:04

Wiz mag naar huis, zijn bot ziet er goed uit. Hij is nog wel kreupel in draf dus hij moet op boxrust een maand. Wellicht een pees geraakt toch nog of iets heel kleins in het bot. Dat moet hersteltijd hebben. De foto's laten niets zien, dan moet je botscans gaan maken. Dus vandaar dat hij eerst boxrust aangeeft. Maar hij mag i.i.g. naar huis.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 14:17

Dat is goed nieuws Anya! Nou nog zien dat je een jong paard een beetje bezig kan houden een maand op stal Tong uitsteken .

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 20:03

ja daar heb ik ook al aan gedacht. Hij is gelukkig redelijk relaxed, maar nog een maand.
Ik ga maar clickeren of zo. Maar ik ben allang blij dat hij weer in zijn eigen plek staat.
Wiz zelf ook, dat kon je echt zien.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 22:32

Blij dat je paardje weer thuis is. Veel beterschap en een goed herstel gewenst! en nu moet je hem bezig zien te houden. Veel poetsen, knuffelen, en een speelbal of zo ophangen. Ach en voor je het weet is het weer lente en zijn we een maand verder en mag je weer aan het werk.
sterkte met de verzekeringstoestand!