welke deken waarneer?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

welke deken waarneer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 12:55

Hallo,

Aangezien mijn pony dit jaar zo'n gruwlijk dikke wintervacht heeft gekregen, zo dik zelfs dat we hem deels hebben moeten scheren, wil ik het volgend jaar goed aan gaan pakken met dekens.

Ik heb hem namelijk nog maar een paar maand en de persoon die hem eerder verzorgde wilde niet dat er zo vroeg een deken op kwan want dat was niet natuurlijk en vinden ze niet fijn.. bla..bla..
Maargoed, door dat geintje heb ik bijna m'n pony ziek gehad..

Ik heb een zomer deken, 200 grams deken en een 450 grams deken. Bij welke temperatuur zou ik de zomer deken er al op moeten leggen en waarneer de 200 en de 450?

en mocht hij toch weer geschoren moeten worden, hoe zit het dan? We hebben hem nu met de vorst ook 2 dekens op gedaan

Strohalmpje

Re: welke deken waarneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:42

Ik zou bij een temperatuur van rond de 10 graden de zomerdeken erop doen en als het echt wat kouder wordt de 200 grams... Maar het hangt natuurlijk ook van je paard zelf af... hoe snel zijn haar groeit etc.. als je merkt dat hij al iets een vachtje krijgt de deken erop leggen... Meestal als je je paard geschoren hebt, krijgen ze dat jaar erna een dikkere wintervacht, dus het zou kunnen dat je hem volgend jaar weer moet scheren. Maar ook dat is natuurlijk geen probleem! gewoon een dikkere deken op! Ik had mijn paard dit jaar ook geschoren en die had met de vorst ongeveer 600 gram op (hij was wel helemaal kaal)

Liselot

Re: welke deken waarneer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-07 09:46

dat een paard een dikkere vacht krijgt als hij geschoren is geweest is echt een broodje aap verhaal...

ik doe niet aan zomerdekens, ik heb een 200 grams deken en een 360 grams deken.
de 200 grams gaat op rond september, dat ligt een beetje aan de temperatuur, meestal zo rond de 15 graden overdag.
als het overdag rond de 8/10 graden is gaat de winterdeken erop. bij vorst overdag komt daar de 200 grams onder.
in het voorjaar bouw ik op ongeveer dezelde manier af. mijn paard is btw niet geschoren