Zweten bij arbeid

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kaat_E

Zweten bij arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:27

Mijn paard is niet geschoren en heeft een enorme wintervacht.
Met deze zachte temperaturen zweet ze zich bij de minste inspanning kapot.
Zweetdeken opleggen heeft weinig zin, ze gaat dan eigenlijk nog nazweten.
Droogwrijven met handdoek is zo goed als onbegonnen werk, gezien de lengte van het haar.
Droogwrijven met stro niet altijd mogelijk wegens geen rechtstreekse toegang tot stro-opslag.

Iemand nog suggesties?

Ik stap haar wel uit tot ze op adem is, maar dan is ze nog lang niet droog, ik kan ook geen uren blijven stappen.

Ze staat in een containerstal die meestal blijft open staan, ze heeft er een terrasje voor en kan dus kiezen of ze binnen of buiten gaat staan.

Wat zouden jullie doen?

Ik heb ook al geprobeerd om haar te laten rollen, maar dat wil ze dus niet altijd (het is een schimmel, ze wil blijkbaar niet altijd camouflagekleuren).

Tot nu toe is ze nog niet ziek geworden ofzo en verliest ook geen conditie (vermageren),
maar ik ben er toch niet helemaal gerust in.
Ze is wel sneller buiten adem, maar daar kan je uiteraard rekening mee houden tijdens het rijden.
Gewoon actief levendig paard verder.
Scheren doe ik liever niet.

Ik ken de site van paardnatuurlijk al, maar ik stel me toch de vraag of dat natuurlijk capillair mechanisme bestand is tegen zweten tgv een training.
Het werkt waarschijnlijk inderdaad wel bij de natuurlijke inspanning die een paard levert, maar dat is voor zover ik weet niet te vergelijken met een half uur of een uur recreatief dressuren (springen doe ik niet met haar) met een ruiter op je rug.

Bedankt alvast...

Melia

Re: Zweten bij arbeid

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:00

als het goed is kan dat prima zo hoor, gewoon met een wintervachtje weer in de wei zetten, als je maar goed uitstapt!
Droogstappen lukt toch niet.

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:16

Ziek wordt je van een virus, niet van kou. Is bewezen bij mensen en voor paarden gaat dat nog meer op omdat ze zo'n goede vacht hebben.

Een deken opdoen als ze nog warm zijn is juist slecht, dan kan het lichaam de warmte niet kwijt.

Dus gewoon goed uitdraven en -stappen (uitdraven is nog belangrijker dan uitstappen), maar echt niet tot ze helemaal droog is. Dat is niet nodig.

arans

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 21:41

idd ook al is onze shet klets nat. Ze mag na het rijden zo het land op. daar woorden ze echt niet ziek van. want daar is de vacht op gemaakt Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 20:28

Idd goed uitdraven en stappen. Zorg dat je paard niet meer warm aanvoelt, dan kan het gerust weer naar buiten, ook als het nog nat is.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 20:52

Uitstappen met een deken erop, zo gaat het veel sneller en dan kun je hem er gewoon weer afhalen.

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 11:53

Geldt dit ook voor paarden die niet op het land kunnen?
Die van mij staat in een buitenstal (= open container met terras van 4x4 m voor, ze kan dus binnen of buiten staan zoals ze zelf wil, maar echt veel bewegingsvrijheid heeft ze niet.

@ Safiera: da's niet mijn ervaring, toch niet met een fleece of zo'n geel-rood-zwart gestreept zweetdeken (weet niet welke stof dat is)

Welk deken bedoel jij dan?

Coberlina

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 12:05

hey Kaat!
Ik zou het gewoon zo laten. De vacht van een paard is zo gemaakt, dat het vanzelf overtollig water afvoert. Zorg er alleen voor dat genoeg water ter beschikking heeft, en genoeg water binnenhoudt. (net zoals in de zomer met elektrolyten)
Ik denk dat je je voor de rest niet veel zorgen moet maken. Het zou veel erger zijn als je paard geschoren was. Dan moet je beginnen slepen met dekens, en dan is de weerstand toch al lager.
groetjes

Kaat_E

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 15:52

Hoezo dan is de weerstand lager?

Mijn paard is de afgelopen 3 winters geschoren geweest en toch niet ziek geworden ofzo.

Nu si ze niet geschoren en heeft ze net een koliekaanval gehad, maar dat noem ik nog maar even toeval.
Alles is trouwens weer ok nu.