Paard gaat nu het gras in

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Dinger

Paard gaat nu het gras in

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:23

Hallo allemaal,
Graag jullie reactie op het volgende. Dit weekend gaat mijn paard verhuizen. Ze staat nu 1/2 dag op stal en 1/2 in de buitenbak. Op de nieuwe stal waar ik kom laten ze geen paarden los in de buitenbak. Hier zit wel een omheining omheen, maar zonder stroom. Hier gaan de paarden 1/2 in de wei en 1/2 dag op stal. Nu is mijn paard dus helemaal niet gewend aan gras. Wij doen ze zelf vanaf de lente weer in de wei, en bouwen dat heel langzaam op. Misschien overdreven, maar we beginnen met een half uurtje, en dan steeds iets langer. Nu kan mijn paard dus alleen de wei in. Dit gebeurt overdag voor het werken van de stal eigenaar, en halverwege de dag worden ze weer binnengezet. Er is dus eigenlijk niemand die haar ff een uurtje buiten kan zetten.

Nu denk ik zelf dat er nu nauwelijks voeding in het gras zit, en het gras heel kort is, en dat het dus niet zoveel kwaad kan. Maar aan de andere kant is mijn paard wel akelig koliekerig, dus ik ben er voorzichtig mee.. Ik ben benieuwd naar jullie mening!

vuurneon

Re: Paard gaat nu het gras in

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:26

Gras heeft geen voedingswaarde meer omdat de vorst erover heen is gegaan. Kan dus absoluut geen kwaad meer. Pas in het voorjaar als het gras weer groeit moet je oppassen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:29

Ze kan wel aan de dunne gaan van het gras, het bevat veel water en is een andere vezelstructuur dan hooi dus is idd even wennen voor de darmen. Ik zou als ik jouw was je paard daar aan de hand laten grazen als je er ben, je begint met een half uur en de dag erop een uur.

Elke verandering in dieet kan een gevoelig paard van slag laten gaan. stel je laat er elke dag aan de hand een tijdje grazen dan denk ik dat ze na een paar dagen best op de wei kan zonder zorgen.

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 15:00

Oké, bedankt, ik heb haar gisteren 'thuis' als even wat laten grazen. Ze at alsof d'r leven er vanaf hing Lachen Dit weekend gaan we het gewoon proberen. Gelukkig zit er nu niet zoveel voeding in het gras, dus dat scheelt weer..

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-07 20:27

Ze kunnen er wel last van krijgen hoor, ook al zit e geen voedingswaarde in het gras. Ze gaan toch iets eten wat ze niet gewend zijn. Ik heb mijn pony pas geleden verhuisd naar een weiland en die had mooi koliek. Dus ik zou wel voorzichtig zijn als ik jou was.

Sylvester06

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 09:47

Ik zou het geleidelijk aan opbouwen als dat kan Lachen

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 15:23

Het is maar net hoe gevoelig je paard ervoor is. Gaat het snel aan de dunne, dan zou ik het toch rustig gaan opbouwen.

In het gras zit geen voedingswaarde meer, maar nog wel fructaan. Van deze stof kunnen paarden hoefbevangen raken. Google maar eens op fructaan en paard dan vind je een hoop info!

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-07 17:36

Wij bouwen het ook geleidelijk op, maar dit is rond mei
Ik denk dat het geen kwaad kan, omdat er nu weinig tot geen voeding in het gras zit
Maar is er niet iemand die haar anders eerst even (bijv. uurtje) buiten kan zetten, zodat je kan zien hoe ze er op reageerd?

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-02-07 08:53

Ze staat vanaf zaterdag op d'r nieuwe stal. Ze komt minder lang buiten dan ik dacht, meestal 1,5 uur. Vanaf april halve dagen. dus tegen die tijd is ze er wel aan gewend denk ik. Het gaat trouwens erg goed, en ook haar mest is goed. Dus ik denk dat ik me in de geval zorgen heb gemaakt om niets..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-07 15:41

Nee hoor, lekker voor ze dat ze nog even kan grazen. Wintergras is niet zo erg, alleen bevat het veel water en dan kunnen ze wel eens aan de dunne gaan, maar meestal krijgen ze juist hele mooie mest, mooie balletjes.

Saskiia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:42

Het is nu aan het vriezen, dus nu maakt het niet zoveel uit. Straks in de lente moet je oppassen! Dan komen er veel eiwitten ed in het gras!

Chantal1971

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-07 10:52

Inderdaad zit er nu praktisch niets in het gras. Mijn pony's lopen er dag en nacht op (tenzij ze de stal induiken natuurlijk) en hebben helemaal geen last. Anderhalf uur is volgens mij sowieso te weinig om ergens last te van ondervinden. Ook is het zo dat als ze nu al op de wei komen, de overgang in de lente veel makkelijker wordt. De paarden wennen er veel sneller aan en kunnen veel meer hebben omdat de veranderingen in het gras al vroeg beginnen (eind feb/begin mrt).
Door deze geleidelijke overgang kunnen mijn pony's (waarvan er ook een gevoelig is voor eiwit/fructaan) veel meer hebben dan dat ze ineens op het voorjaarsgras gezet worden.
Ik zou wel voor voldoende ander ruwvoer (hooi) zorgen.
Ik wens je paard veel plezier op de wei Haha!

Dinger

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-07 15:19

Ze krijgt naast het gras (wat nu natuurlijk niet zoveel is) ook nog vier keer per dag hooi/kuil en 2 keer biks en wortels. Volgens mij heeft ze het wel goed op d'r nieuwe stekkie. Ze ziet er in elk geval wel tevreden uit. Bloos