Paard kopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Tancreda4

Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 21:29

Wat komt daar bij kijken? Ik lees wel eens over koopcontracten en dergelijke. Mocht ik de koop gaan sluiten, neem ik een paard over van iemand waar ik al 6 jaar bij loop. Is het dan nog steeds verstandig een contractje te maken? Is dat echt nodig? Wat komt er verder bij kijken? Gewoon geld geven, papieren over nemen en klaar is kees ? (en dan natuurlijk bij stamboom op naam zetten). Moet er nog meer op naam worden gezet?

Verzekerd is ze nog niet. Als ik dat wel wil gaan doen, wil ik haar het liefst voordat ze officieel van mij is eerst keuren en in de verzekering doen.

Wie kan mij hier een beetje wegwijs in maken, is het overnemen van een paard?

Vjestagirl

Re: Paard kopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:51

Ik zou haar iig laten keuren VOOR je het geld geeft... Doe je het daarna, dan is ze al van jou, en je hebt als koper onderzoeksplicht vooraf...

Koopcontract is het enige wetsgeldige om te bewijzen dat ze van jou is. Het is dus wel verstandig, mocht ze ooit gestolen worden oid...

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 23:04

Het enige? Ik dacht dat daar de papieren van het paard, inenting boekje e.d. voor was.

Kun je zelf een contractje opstellen?

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:29

zowiezo laten keuren door de VA en het lieftst ook een contractje. Als je daar iets van een proefperiode oid inzet kun je tenminste altijd terug, zonder dat de vorige eigenaar nee zegt. Wat als het nu echt niet klikt of het dier je echt de baas is. Dan zit jij ermee en moet je hem weer zien kwijt te raken. Hoeveel topics staan hier wel niet over net gekochte paarden die dan toch iets blijken te mankeren en de eigenaar wil hem niet terug, of rekent enorm hoge kosten. Zo kun je dit voorkomen

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 09:38

Ik ga geen proefperiode doen, omdat ik het desbetreffende paard al 3 jaar verzorg. Dus dan is het niet echt van toepassing, daarnaast blijft ze op de stal staan waarze nu staat Lachen

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:53

Je kent het paard goed en de huidige eigenaar neem ik aan. Ik weet niet of een contract nodig is, dit is meer ter bescherming van jezelf en de verkoper als het paard niet helemaal blijkt te zijn wat je er eigenlijk van verwacht.
Als je het paard al 3 jaar verzorgt weet je welke eigenschappen het paard heeft, wat de mogelijkheden zijn, het stalgedrag en evt stalgebreken.
Voor de zekerheid zou ik het paard wel laten voor de koop laten keuren, om de laatste risico's uit te sluiten.
Als je een bonnetje bij het paard wil hebben (eigendomsbewijs) kan je een document opmaken met daarin alle gegevens van het paard, verkoper en koper en een zin waarin staat dat jij het paard van de verkoper gekocht hebt op een bepaalde datum voor een bepaald bedrag wat betaald is aan de verkoper. Handtekeningen eronder en dit moet voldoende zijn. Er kan dan geen discussie meer zijn over wie de eigenaar is en of er wel of niet betaald is.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:53

Tancreda4 schreef:
Het enige? Ik dacht dat daar de papieren van het paard, inenting boekje e.d. voor was.

Ja het enige... De papieren, inentingen boekje, boeit allemaal niets, alleen een koopcontractje is rechtsgeldig...

En ja, je kunt het heel simpel houden

Persoon A verkoopt het paard met de naam......................,met het levensnummer......................., met het chipnummer............., met de vader................. en met de moeder...................., aan Persoon B op de datum ..-..-2007 voor het bedrag van ..........

Handtekening Persoon A Handtekening Persoon B

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:58

Vjestagirl, zoiets is precies wat ik bedoel!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:02

Ik heb ook pony overgenomen van iemand die ik heel goed ken. En kende de betreffende pony ook al vanaf jongs af aan.
Ik heb haar niet laten keuren, maar mocht je willen verzekeren zou ik zeker voor koop laten keuren. Zodat dat gelijk geregeld is.
Ik heb dus alleen handtekening laten zetten op haar stamboekpapieren, en dat opgestuurd. En ook paspoort op naam laten zetten.

Mijn vorige pony die ik verkocht is wel klinisch gekeurd en met verkoopcontract wegegaan, dat hadden de nieuwe eigenaren geregeld.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:07

Vjestagirl schreef:
Tancreda4 schreef:

Ja het enige... De papieren, inentingen boekje, boeit allemaal niets, alleen een koopcontractje is rechtsgeldig...

En ja, je kunt het heel simpel houden

Persoon A verkoopt het paard met de naam......................,met het levensnummer......................., met het chipnummer............., met de vader................. en met de moeder...................., aan Persoon B op de datum ..-..-2007 voor het bedrag van ..........

Handtekening Persoon A Handtekening Persoon B

Dan ben ik benieuwd wie de echte eigenaar van mijn paardje is..... Hij staat op mijn naam ingeschreven (paspoort en stamboek, ik ben de 3e eigenaar), maar ik heb geen koopcontract. Heb mijn paardje ook niet laten keuren door een VA. Ik raad dit iedereen wel aan, hoor, maar ik was al overtuigd van zijn gezondheid en ik heb er een heel fijn paard aan.

#Ymke#

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:16

Waarom contract? Ik heb toen ik mijn paard kocht hem laten keuren, afspraak was kopen onder voorbehoud van goedgekeurd. Hij was goedgekeurd, betaald en ik kreeg de papieren.

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:18

ik zou geen contract opstellen, als je het paard en zijn eigenaren dus al 3 jaar kent en intensief contact mee hebt gehad (omdat je het paard verzorgde) lijkt me dat het allemaal wel eerlijk gaat!!

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:29

Toch vind ik juist van een bekende kopen iets heel moeilijks.
Ik heb het nooit gewild, uiteindelijk dus wel pony van bekende overgenomen omdat ik al vanaf veulen stapelgek van dat beestje ben. En ik niets kon vinden wat ik leuker vond dan haar.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 11:39

Tja, dat is idd wat persoonlijks. Ik heb er niet zo heel veel problemen mee. Feit is dat hij haar kwijt wilt, en ikke niet, dus dan is de keuze vrij snel gemaakt Haha! (of nou ja, snel, zit er al meer dan een half jaar over te denken)

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:43

De stamboek hoef je niet op je naam te zetten hoor, kost alleen maar geld en als je er niet mee gaat fokken of keuringen lopen heb je er niets aan.

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 11:44

Stamboek is in geval van Welsh je eigendomsbewijs. Dit geldt idd niet voor alle rassen.

Ingrid, uiteindelijk heb ik er geen probleem mee hoor. Maar het zou niet iets wezen wat mijn 1e keus had.
Maar idd, als je gek bent van een beestje, en die te koop is, dan komen zulke dingen wel.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:04

Ik kan niet over Welsh praten, weet niet of daar andere regels voor gelden als voor andere paarden, lijkt me niet eerlijk gezegd. De stamboekpapieren zijn (voor KWPN) zowiezo geen eigendomspapieren, evenals het paspoort en inentingboekje (dit zit overigens in het paspoort).

MarchaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:06

Het lijkt me niet onverstandig om iig op papier te zetten dat ''Partij A'' een paard verkoopt voor een x bedrag aan ''partij B'' met de datum erbij. Vervolgens even erbij zetten dat het geld is voldaan en beide even tekenen. Dit lijkt me in principe voldoende.

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:12

Vjestagirl schreef:
Ik zou haar iig laten keuren VOOR je het geld geeft... Doe je het daarna, dan is ze al van jou, en je hebt als koper onderzoeksplicht vooraf...

Koopcontract is het enige wetsgeldige om te bewijzen dat ze van jou is. Het is dus wel verstandig, mocht ze ooit gestolen worden oid...

Koopcontract is niet wettelijk verplicht. De gene die de papieren (stamboekpapier niet het paspport) in zijn bezit heeft, toont daarmee aan dat hij of zij de eigenaar is van het desbetreffende paard.

Maar dat wil niet zeggen dat het niet verstandig is om een koopcontract op te stellen. Hierin zet je alles zwart op wit wat je hebt afgesproken met de huidige eigenaar. B.v. afspraken over verborgen gebreken ed.

Daarnaast hoef je het stamboekpapier niet op jouw naam te zetten, al zou ik dat persoonlijk wel doen. Ivm met verliezen papieren, dan moeten de paieren namelijk opnieuw aangevraagd worden en zullen ze naar degene opgestuurd worden die bij het stamboek aangeschreven stond. (niet erg handig dus)

Keuren zou ik absoluut doen vóórdat je tot koop over gaat. Laat haar keuren door een erkende dierenarts. Ook belangrijk om afspraken te maken bij geval van afkeur. Wie neemt bij afkeur de kosten op zijn rekening.

Mocht het paard vervoerd moeten worden zou ik persoonlijk kiezen om het paard (als deze nu nog niet gekeurd is) te laten keuren. Dit is een kwestie van een telefoontje naar de verzekringsmaatschappij. Je hebt dan wel de gegevens van het paard nodig Knipoog

Ik hoop dat je hier wat aan hebt, succes !

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 12:17

Wat bedoel je met vervoerd moeten worden?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:18

Meryl schreef:
Koopcontract is niet wettelijk verplicht. De gene die de papieren (stamboekpapier niet het paspport) in zijn bezit heeft, toont daarmee aan dat hij of zij de eigenaar is van het desbetreffende paard.

Is wel aannemelijk dat dat de eigenaar is, maar bij mijn weten niet wettelijk zo.

Keuren is zowiezo verstandig, klinische keuring kost ongeveer 100,-

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:27

Tancreda4 schreef:
Wat bedoel je met vervoerd moeten worden?

transporteren

Meryl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 12:29

Heb laatst nog een heel stuk gelezen over een vrouw die een paard had gekocht (zonder papieren) en vervolgens een jaar later staat er iemand op de stoep die het paard terug eist. Deze persoon had wel papieren van dit paard. Is een rechtszaak geweest en ze moet het paard teruggeven. Volgens de wet was die vrouw met papieren de eigenaresse.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:09

En toch is dat niet zo.Staat zelfs in je papieren.Het kan zijn dat bij die mevrouw ook een koopcontract werd bedoelt met papieren.

Ik heb ook mijn verzorgpaard gekocht .Laten keuren heb ik haar niet omdat ik haar al zolang kende en ze nooit iets gemankeerd had.Het enige wat ik wel heb laten maken is ook dat koopcontract en achteraf maar goed ook want nadat ik de vorige eigenaar ook al jaren kende,kregen we onenigheid over iets.En dan is het maar goed dat alles op papier staat.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 13:17

Ja, dat kan idd altijd gebeuren. Ik denk ook dat ik graag een contactje wil opstellen. Zoveel werk is dat niet, en handig voor het geval dat. Keuren wil ik eventueel alleen voor verzekering, niet voor mezelf. Ik ken haar lang genoeg, en ze heeft naast wat verwondingen nooit echt wat gemankeerd. Al wil ik wel een kleinigheidje laten nakijken voor de zekerheid.