Vraagje M2 proef 20

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

martinev

Vraagje M2 proef 20

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:05

Met een aantal mede M2 ruiters heb ik een discussie over een onderdeel uit proef 20.

Het gaat om het volgende:
10. tussen D-F keertwending om de achterhand naar links
11. D-K-A-F arbeidsgalop links

Ik ga er altijd vanuit dat ik dus op de D moet aanspringen in de linkergalop, en bij K op de linkerhand.

Nu vertelde een aantal mensen mij dat dat helemaal niet op D moet, maar ergens tussen D-K-A-F. Mijn reactie was dat het toch geen B-proef was en dat je dat hele stuk moet galopperen en dus moet aanspringen op de D. Nu blijkt dat een aantal juryleden ook niet goed weet wat ze hier mee moeten omdat de wending naar de hoefslag en dus gelijk de hoek door volgens vele een te krappe wending is om in het M2 in galop te vragen en dat je dus ook op de korte zijde bij A mag aanspringen.
Ik kan me dit echter niet voorstellen...

Zijn er misschien juryleden die mij kunnen vertellen hoe zij het beoordelen als iemand dus niet op D aanspringt?
Kijk, als het toegestaan is vind ik het prima, aanspringen in de hoek is een stuk makkelijker dan op D, maar het is wel M2...

Misschien een beetje vaag verhaal, hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel!

Kelly_ann

Re: Vraagje M2 proef 20

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:08

Er wordt gevraagd D-K-A-F Arbeidsgalop links. dus je moet bij D aanspringen. Doe je het later dan staat er gewoon 'te laat' op je protocol neem ik aan?

duodenum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:13

Ja zoals Kelly_ann als zegt bij de D aanspringen!

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 18:14

Tja, dat was mijn idee dus ook...
Anderen geven als tegenargument dat er dan had moeten staan "D arbeidsgalop links, K linkerhand"

Corellaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:15

mijn instructrice is tevens jury.. je moet bij D aanspringen en dan een lekker kort bochtje maken Knipoog

_sjors_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:17

Hier is al een keer een topic over geweest, via de zoekfunctie zou je die moeten kunnen vinden Knipoog .
Maar je moet bij D aanspringen in galop, zoals je zelf al zegt: het is geen B-proef meer. Dus
inderdaad een lekker kort bochtje draaien bij de K.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:25

Lees dit topic eens, wordt precies dezelfde vraag gesteld Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:46

Bedankt Cinzano Knipoog

Ik ben het wel met je eens dat het gewoon niet zo slim in het boekje staat. Ik heb het in mijn eigen boekje ook gewoon gewijzigd in D aanspringen en K linkerhand.

Ik weet wel waar het vandaan komt. Bij de internationale proeven staan alle letters waar je zeg maar voorbij moet rijden opgenoemd. Ze hebben dat in het M2 zo'n beetje overgenomen. Is ook geen pretje voor de voorlezer hoor, al die letters.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 21:35

Nee het is niet handig gedaan. Maar je hoort niemand over X volte 10m, X-E verzamelde stap in diezelfde proef. Het is duidelijk: je toont van X naar E verzamelde stap, dus dat galopstukje van D-K-A-F is ook echt galop Lachen (is hier op Bokt ook democratisch besloten: je moet bij D aanspringen). Toch zie ik het op wedstrijd ook nog steeds gebeuren dat mensen pas in de bocht aanspring oid. Verward
Het verwarrende is nl dat in de andere proeven wel staat A arbeidsgalop links..niet echt consequent van de KNHS.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 22:19

Ik heb er al over aan de bel getrokken bij de KNHS, want ook in juryland zijn er veel onenigheden over deze oefening.
Heb toen gevraagd of er melding van gemaakt kon worden in P&S, dat zou in overweging worden genomen, maar tot op de dag van vandaag moet het er nog inkomen...

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 22:24

Sorry, had niet goed gezocht en wist niet dat er al een ander topic was. Heb het doorgelezen en zag dat een aantal mensen toch later dan de D aanspringt en er geen commentaar op krijgt.
Hopen dat de KNHS er wat aandacht aan gaat besteden, de jury waarmee wij zaterdag spraken zou het in ieder geval ter sprake brengen op de terugkomdag.
Overigens staan er wel meer vreemde dingen in de proeven, er is een L2 proef met een stukje contragalop, ook zoiets vreemds!

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 09:07

Dat zag ik 2 weken geleden ook. Ik heb die proef zelf nog nooit gereden, maar ik zat in de kantine ernaar te kijken. En toen dacht ik ook: Huh? Contragalop in de L2?

Hosante

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:59

Ik vind zo wie zo de proeven er niet echt makkelijker op geworden, de overgangen zitten zelfs in de B vrij kort op elkaar.
Je moet nu echt je paard al goed voor elkaar hebben om de proeven te kunnen rijden. Wat op zich ook de bedoeling was.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 13:23

Scum schreef:
Dat zag ik 2 weken geleden ook. Ik heb die proef zelf nog nooit gereden, maar ik zat in de kantine ernaar te kijken. En toen dacht ik ook: Huh? Contragalop in de L2?

Dat is zker proef 11? Tenminste daar moet je k-b van hand veranderen en voor B arbeidsdraf

Maar ontopic: D aanspringen en kort bochtje draaien zoals iedereen zegt staat de lijn aangegeven die je moet rijden om het 'duidelijker' te maken.

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 18:05

MyWishMax schreef:
Scum schreef:

Dat is zker proef 11? Tenminste daar moet je k-b van hand veranderen en voor B arbeidsdraf

Maar ontopic: D aanspringen en kort bochtje draaien zoals iedereen zegt staat de lijn aangegeven die je moet rijden om het 'duidelijker' te maken.

Nee, dat is in proef 11 punt 20, F-X-C wenden (linkergalop) en dan tussen X en C overgang arbeidsdraf.

Maar ik blijf inderdaad gewoon op D aanspringen, neem het risico niet, ookal zou het een stuk eenvoudiger voor mij zijn om in de hoek aan te springen, spring nu regelmatig door spanning aan in de verkeerde galop.

Joosiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:08

het moet 100 % zeker op D.
Ik deed het namelijk een keer ertussen in.
Na die tijd had de jury tegen mij gezegd dat het op D moet.
Ze zei je sprong keurig aan maar omdat het na D is moet ik het wel 'afstraffen' want als je de dvd had bekeken zie dat het op D moet en niet daarna.

Tine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:14

Ik heb het aan 2 jury's gevraagt, en die zeiden allebei dat het op D moest. Maar toen ik voordat ik het vroeg op een andere wedstrijd ertussen aansprong, had ik alsnog een 7. Dus sommige jury's twijfelen. Maar als je op D aanspringt, is het iig goed. Lachen

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:06

Ik weet dat het op D moet, maar meestal ben ik net wat later. De keertwendingen gingen eerst nog niet vlekkeloos waardoor ik op D nog niet recht was endus later aansprong. Nooit op mijn coupon gestaan dat ik te laat was. Dus volgens mij is er onder de juryleden ook nog wel onduidelijkheid.

ellen82

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 17:46

Scum schreef:

De KNHS vindt dit geen contragalop, alleen een goede voorbereiding op de contragalop. Dit terwijl dit in feite dezelfde hoek is als in de links- en rechtsomkeert in het M1 Clown

martinev

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:05

In de oude M1 proeven was deze lijn de gevraagde contragalop! Je moest dan alleen niet tussen X en D in draf, maar dat maakt voor de lijn niet uit!

jolandaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 12:16

Ik ben er al een paar keer de mist mee ingegaan. Ik sprong ook pas later aan in de hoek. Ik heb nu gehoord van verschillende juryleden dat je direct bij D moet aangalopperen!!!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:01

Lekker bij D aanspringen en goed de bocht door..
met je keertwending al rekening hiermee houden helpt wel. dus handig om je keertwendingen zo dicht mogelijk bij de hoefslag te doen (beide voor de symetrie..) en dan kun je netjes op D aanspringen...

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-07 18:03

martinev schreef:
Met een aantal mede M2 ruiters heb ik een discussie over een onderdeel uit proef 20.

Het gaat om het volgende:
10. tussen D-F keertwending om de achterhand naar links
11. D-K-A-F arbeidsgalop links

Ik ga er altijd vanuit dat ik dus op de D moet aanspringen in de linkergalop, en bij K op de linkerhand.

Nu vertelde een aantal mensen mij dat dat helemaal niet op D moet, maar ergens tussen D-K-A-F. Mijn reactie was dat het toch geen B-proef was en dat je dat hele stuk moet galopperen en dus moet aanspringen op de D. Nu blijkt dat een aantal juryleden ook niet goed weet wat ze hier mee moeten omdat de wending naar de hoefslag en dus gelijk de hoek door volgens vele een te krappe wending is om in het M2 in galop te vragen en dat je dus ook op de korte zijde bij A mag aanspringen.
Ik kan me dit echter niet voorstellen...

Zijn er misschien juryleden die mij kunnen vertellen hoe zij het beoordelen als iemand dus niet op D aanspringt?
Kijk, als het toegestaan is vind ik het prima, aanspringen in de hoek is een stuk makkelijker dan op D, maar het is wel M2...

Misschien een beetje vaag verhaal, hoop dat het toch duidelijk is wat ik bedoel!

Naar mijn idee spring je aan bij de D! In proeven waarbij je TUSSEN twee letters iets moet laten zien staat het er steeds bij: tussen C en M galop bijv.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 14:08

Het moet op D. Die wending is overdreven scherp in een M2 proef maargoed. Als je moeite hebt met de scherpe wending kun je best twee meten smokkelen door meet afwenden te zorgen dat de lijn waar je de aanspringt en je keertwendigen rijdt 2 meter verder is dan D. Dat valt niet zo op voor een jury die bij C zit. Dan is die wending gewoon een halve volte 10 meter, en moet deze oefening geen enkel probleem zijn Haha!.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 18:23

Fleurtje100 schreef:
Het moet op D. Die wending is overdreven scherp in een M2 proef maargoed. ..knip.. Dan is die wending gewoon een halve volte 10 meter, en moet deze oefening geen enkel probleem zijn :D.

Het is een idioot scherpe wending en komt neer op een halve volte van 6!! meter, die wordt in de Z2 ook niet kleiner gevraagd dan 8m hoor. Ik heb persoonlijk nooit een probleem gehad met de oefening, maar ik blijf het idioot vinden.

Ragne schreef:
Nee het is niet handig gedaan. Maar je hoort niemand over X volte 10m, X-E verzamelde stap in diezelfde proef.

Om eerlijk te zijn had ik dat juist verkeerd begrepen, het was dat ik op tijd naar de DVD had gekeken maar anders had ik de og tussen x-e gemaakt.