Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Zorg in ieder geval als je het paard corrigeerd je het binnen 2 seconden doet (de tik, klap, schop etc...) In die tijd weet het paard nog waarvoor hij op zijn donder kreeg.. Doe je het na de 2 seconden, dan heeft het geen zin, want dan weet het beestje ook niet waar hij nou voor gestraft word. Wees vooral consequent en nee is nee... Succes...

maar ik heb net zolang volgehouden totdat hij achteruit ging en opzij voor druk enz.
hoe voed ik dat kreng nou eens goed op zodat hij ook naar andere kan luisteren! Vales schreef:Eevn voor de duidelijk Ellebelletje dit beest wordt niet helemaal "afgeslagen" en krijgt alleen ophet moment dat hij iets fout doet een waarschuwing of tik. Dat is binnen 2 sec dus we gaan het dier niet straffen als het al geen zin meer heeft. Of terwijl het afslaan wat jij waarschijnlijk bedoeld.
Uit je opmerking kan ik opmaken dat je dat denkt.
Ik doe hem al 5 jaar en bij mij is 1 keer een goede waarschuwing of een klein tikje meestal genoeg.
Daarbij komt dat we het paard niet op het hoofd slaan maar alleen een tikje op zijn kont geven met het halstertouw als dit nodig is, anders is het een ruk aan het halstertouw waarbij echt geen angstreactie optreed.
Als veulen is hij veel gedaan en was écht heel lief toen we hem gingen inrijden kon je er met een halster op tussen de merries in rijden maar hij is gewoon 2 jaar lang verwaarloosd, geslagen en kwam er alleen hooguit nog uit om even een galopritje te maken en daarna weer terug, in zijn stal laten staan en niet opgevoed.
Ik gooi hem nu altijd buiten met mijn paard in de hoop voor wat opvoeding.
En het is een triest verhaal inderdaad dat iemand haar paard laat staan en dat ik nu dingen voor die pony betaal omdat hij anders met een meter lange hoeve en met wormen staat terwijl het niet eens de mijne is maar de staleigenaar doet niets en anders staat hij een maand in zijn eigen stront weg te rotten (ja dat is al eens gebeurd)
Dus wat doe je dan he!?
En ik vind het ook goed van je, dat je dit voor hem doet!! Helaas zijn dieren vaak de dupe omdat iemand graag een pony/paard wil maar er niet voor kan zorgen (dan bedoel ik dus de vorige eigenaar
)
Naja bij mij luistert hij wel maar zoals velen hier al zeggen is het niet het wegnemen van de oorzaak het werkt wel tijdelijk maar ik wil er echt serieus wat aan gaan doen, ook voor mijn vriendin want ze wil hem echt graag overnemen en als hij zo is mag ze dat dus niet 

merrieveulen schreef:straffen kan, maar is niet nodig. begin met grondwerk, en besteed bij de friendly game veel aandacht aan zijn mond en lippen. bij mijn hengstje hielp het goed om het te negeren, maar hij beet omdat hij gekrabbeld wilde worden. bijten = aandacht weg, niet bijten is aandacht. verder, als hij bijt, ga erop in, en raak zijn lippen overal aan, zachtjes 'knijpen' erin (dus NIET pijnlijk, maar als spelletje), en zorg dat je sneller bent. kost wat tijd, maar op een gegeven moment wordt het voor hem irritant dat je dat elke keer doet wanneer hij bijt. als hij niet bijt, goed belonen. een tik geven werkt in dit soort gevallen vaak niet, hij wordt er alleen maar sneller van en zal er een spelletje van maken. op het moment dat JIJ er een spelletje van maakt, en het spel weet te winnen, zal hij er vanzelf mee ophouden, simpelweg omdat het niet leuk meer is.
uit je ruimte brengen als hij bijt is ook een goede mogelijkheid, dat heb ik in het begin ook toegepast. alleen aan het halster wordt dat lastiger, dus vandaar ook mijn andere tip.
nogmaals, grondwerk is hier het belangrijkste, uit je verhaal maak ik op dat hij niet voldoende respect voor jullie heeft, en dat is toch de eerste stap. vanuit wederzijds respect samenwerken.