Bijtende/vervelende hengst

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Vales

Bijtende/vervelende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 07:25

Ik doe nu de pony van een vriendin van mij omdat zij door omstandigheden zelf niet kan komen. De pony heeft hiervoor eerst bijna een jaar niets gedaan en alleen opgesloten in zijn stal gezeten en af en toe eens eventjes naar buiten als iemand hem eruit haalde. Daardoor heeft hij denk ik een heel stuk van zijn opvoeding gemist want in de tijd was hij echt verschrikkelijk vervelend en mensen durfden hem er gewoon niet meer uit te halen. Het is een klein welshhengstje van nu waarschijnlijk 5 a 6 jaar.

Nu verzorg ik de pony al zown 4 a 5 jaar dus kont het niet over mijn hart verkrijgen hem zo te laten staan dus ik met dat meisje afgesproken dat ik hem zou doen. Helaas heb ik niet altijd tijd voor hem omdat ik zelf mijn eigen tinkertje heb en ik heb nog een andere vriendin die helemaal verliefd is op hem en hem graag wil overkopen dus hebben we afgesproken dat zij hem het grootste deel van de week doet en ik doe hem nog een dagje.

Nou is hij bij mij vrij lief, hij is overigens altijd wel heel erg druk als hij net uit stal mag, en ook vrij happerig. (Hij heeft een ijzere strip die op de staldeur zit al voor de helft losgetrokken) Maar voor mijn vriendin heeft hij nog vrij weinig begrip en walst soms gewoon met haar weg. (ze kan hem wel goed houden maar toch hij probeert het elke keer)

We hebben nu van iemand een hengstenketting geleend met 2 kettingen eraan en is ze daar een keer mee gaan wandelen en dat ging wel beter. En op stal ergens een soort muilkorf achtig iets gevonden, een plasitc emmertje met 2 gaten erin en aan de onderkant 3 gaatjes en een door halster eraan. Die hebben we een keer een half uurtje om gedaan (alleen veelste groot natuurlijk) en daarmee kan hij niet eten of drinken dus dat was ook geen oplossing voor echt hele dagen.

Heeft er iemand misschien tips hoe ik dit bijten zou kunnen afleren of hoe ik hem wat meer kan opvoeden? Heel vervelend is dat hij zich ook niet over zijn hoofd laat aaien want dan gaat hij meteen happen en straffen helpt weinig omdat hij in het verleden wel eens vaker een lel gehad heeft en hij al meteen zijn hoofd wegtrekt zodra hij gehapt heeft.

Even dat het duidelijk is: Ik kan hem ook niet laten casteren omdat het mijn pony niet is, dus aan dat advies heb ik niets.

VeerenAshley

Re: Bijtende/vervelende hengst

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:56

Lijkt mij ook een beetje gedrag uit verveling en frustratie. Hoe vaak komt hij tegenwoordig buiten?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:05

Iedere dag minimaal 3 uur naar buiten toe. Lekker gek laten doen.

Als hij bijt vind ik persoonlijk dat hij wel een lel verdient. Er zijn dingen die gewoon echt niet mogen (buiten, slaan ed). Ook al trekt hij zijn hoofd weg, toch een tik geven, anders blijft hij bijten omdat hij er toch ongestraft mee wegkomt...

En ik raad jullie aan om grondwerk te gaan doen. Eerst lekker uit laten razen en dan gewoon eens beginnen. Ik hoor hele goede dingen over het boek van Inge Teblick. Dat zou je kunnen doen, daarmee bevestig je een dominantie patroon...

gipsyboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:11

ik heb ook een hengstje een mini appo maar toch hij denkt dat ie 2 meter is.
hij is nu bijna een jaar.
en bijt ook wel is.
over het slaan op hoofd ben ik niet zoon voorstander van natuurlijk iedereen doet het wel is.
ik zeg ook niet dat ik het nog nooit het gedaan.
ik zou zelf in zijn neus (bovenlip) lekker vinden ze het niet maar ze worden er niet kopschuw van.
net als wat vjestagirl hierboven zegt:" OOK AL TREKT HIJ ZIJN HOOFD WEG TOCH EEN TIK GEVEN''
dan betekent het al dat hij al bang is dan kan je beter heel snel een tikje onder de kin geven zodat hij niet zat wie dat deed.

afstraffen moet je wel.
maar je kan ook de goeie dingen die hij doet belonen en dan gaat hij dat vaker herhalen omdat hij dat leuk vind omdat ie dan beloond word.
en leert het bijten dan vanzelf af

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 11:28

Straffen moet dus in ieder geval gebeuren. Als je hem geen lel meer kunt verkopen is er altijd nog de ruk aan het halstertouw. Als je dat de 1e keer goed aanpakt, kan het zijn dat hij onder de indruk is van deze nieuwe manier. Als dit zo is, is het zaak om dit door te zetten.

Andere manier is, om, zodra hij gehapt heeft een paar stappen uit zijn buurt te doen en hem volledig negeren door er met je rug naar toe te gaan staan. Na een paar minuten ga je weer naar hem terug en zal hij het waarschijnlijk opnieuw proberen. Dit is puur een kwestie van volhouden. Na een tijdje zal het verbeteren.

Hij moet ook voldoende ruimte krijgen om te spelen, liefst met soortgenoten. Kan hij in een kudde met alleen ruinen? Die soortgenoten zullen hem namelijk opnieuw op gaan voeden. Dat scheelt jou een bult werk en paarden kunnen dat uiteindelijk toch beter.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 16:57

A als ik gebeten word deel ik een tik uit
mag ook best een flinke lel zijn
zelfde bij trappen, dan kan hij er gewoon 1 terug verwachten
en verder al het goede belonen

voor de rest gewoon heel duidelijk zijn in wat wel en niet mag
heel consequent zijn ook
wat nu nee is is morgen ook nee en over een jaar nog steeds nee
ook hier de vraag hoeveel komt hij los, hoelang staat hij buiten?

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:24

Hij komt er nu gemiddeld wel elke dag zowieso 2 uur uit en meestal ben ik nog wat eerder dan mijn vriendin en dan gooi ik hem alvast met mijn tinkertje los.
Ik heb wel gemerkt dat hij het heel leuk vind om te lopen, een paar weken geleden ben ik begonnen met hem te leren longeren met 2 losse lijnen en dan gaatie uit zichzelf helemaal aan de teugel en schuimen enz. En als je erop zit is er ook meteen niets meer aan de hand maar het probleem is dus dat hij zo lang heeft stil gestaan en we eerst alles weer willen opbouwen voordat we hem meteen de vernieling inrijden omdat hij geen goed ontwikkelde spieren enz heeft.

helaas mag hij van de boer niet het land op (ook niet 's zomers)

We hebben met straffen al zown beetje alles geprobeerd ik ben een keer met zweep gaan wandelen en elke keer als hij beet meteen een klein tikje gegeven, dat werkt bij mij heel goed na 5 keer heeft hij het wel aardig door en probeert hij het nog wel eens een enkele keer maar dan is het bij een klein tikje ook weer over. Dit heb ik mijn vriendin ook aangeraden om te doen.
Verder een ruk aan het halstertouw is hij ook niet echt onder de indruk dan maakt hij er gewoon een spelletje van; jij een ruk? ik een hap, en dan kan je net zolang doorgaan totdat je een ons weegt of echt eens uit je slof schiet van ongeduld.

Maar hij bijt ook echt aan alles in stal.. hij heeft de halve ijzeren strip die op de staldeur zit ook al losgetrokken en hij tilt zown beetje de voerbak uit de muur elke keer.
Weet iemand misschien nog iets hoe ik dat zou kunnen afleren?

Veloz

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:35

Zoals ik het hier lees, gaat het dus over een onopgevoede hengst! Het bijten en de frustraties komen gewoon door aandacht te kort en het dier zal naar mijn mening gewoon ook wat meer moeten gaan doen. Longeren, rijden, maar vooral veel grondwerk, zodat je een band met hem op kan bouwen. Ik ken het gedrag van mijn eigen paard toen meneer nog hengst was, die heeft flinke schoppen en slaag gehad Bloos Zorg in ieder geval als je het paard corrigeerd je het binnen 2 seconden doet (de tik, klap, schop etc...) In die tijd weet het paard nog waarvoor hij op zijn donder kreeg.. Doe je het na de 2 seconden, dan heeft het geen zin, want dan weet het beestje ook niet waar hij nou voor gestraft word. Wees vooral consequent en nee is nee... Succes... Knipoog

Groetjes, iris

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 20:11

Tsjaa daar waren wij inderdaad ook al achter Tong uitsteken
Grondwerk is weinig aan te beginnen, voordat het een keer lukt zonder dat de pony je been eraf bijt ben je alweer 10 minuten verder Tong uitsteken maar ik heb net zolang volgehouden totdat hij achteruit ging en opzij voor druk enz.

Weet iemand nog wat meer grondwerk dat ik met hem zou kunnen doen? Ben daar niet zo bekend over namelijk en wil het ook met mijn eigen paardje gaan doen.

Als we hem wat fatsoenlijker hebben gekregen en meneer kan mijn vriendin goed normaal op zijn rug dragen dan wouden we hem proberen bij mij in de les te krijgen, daar rijdt maar 1 merrie en die moet niets van andere paarden hebben en vaak is ze er ook niet dus waarschijnlijk is dat wel te doen dan (ook al denk deze dat alles merrie is)

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-07 17:14

Vandaag ging het dus helemaal mis.
Er stond een paard in het bakje waar we langs moesten lopen en aan de overkant in het park waren er 2 aan het galloperen. Die pony helemaal knettergek en ik was mee met mijn paardje en die werd ook helemaal druk, en de kleine meneer deed alles om weg te komen en kwam helaas ook weg. Gelukkig rende hij naar die galloperende 2 waar ook nog een merrie bij was en was dus weer snel gepakt.

Ik heb hem toen even overgenomen en bij alles flink op zijn flikker gegeven als hij wat deed en dat heeft aardig geholpen hij was de rest van de wandeling braaf op wat gebijt na waar hij ook meteen voor gestraft is.

Volgende keer moet mijn vriendin toch maar weer met hengstenketting wandelen en heeft ze zelf wel ingezien dat ze wat strenger mag zijn.
Nu is alleen de vraag of ze nog wel mag van haar ouders..

Ik hoop het wel want waar vind ik anders iemand anders die hem nou nog wil verzorgen???

Wat doe ik hier nou aan Boos! hoe voed ik dat kreng nou eens goed op zodat hij ook naar andere kan luisteren!

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 11:33

Ookal sla jij hem helemaal af ...dat wil niet zeggen dat ie dan gelijk ook naar andere luistert...

Dat is een persoonlijk bepaald iets...maakt diegene geen indruk dat hij of zij hoger in de rang staat...dan zal diegene dat ook nooit worden en zal een paard daarover heen walsen (das logisch want zo overleven dieren het in het wild)

Ik vind het eigenlijk een te triest verhaal voor woorden...natuurlijk moet een paard weten dat ie niet zomaar alles kan maken...maar zo te lezen is dat bij dit dier nooit iets aangebracht in de basis.
Ik vind een dier helemaal afslaan dan ook geen manier om verder te komen...
Je kweekt angst i.p.v respect!

Ik zou zeggen...of zoek hulp...of een andere manier van benaderen.

Grondwerk??

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 16:06

Eevn voor de duidelijk Ellebelletje dit beest wordt niet helemaal "afgeslagen" en krijgt alleen ophet moment dat hij iets fout doet een waarschuwing of tik. Dat is binnen 2 sec dus we gaan het dier niet straffen als het al geen zin meer heeft. Of terwijl het afslaan wat jij waarschijnlijk bedoeld.

Uit je opmerking kan ik opmaken dat je dat denkt.

Ik doe hem al 5 jaar en bij mij is 1 keer een goede waarschuwing of een klein tikje meestal genoeg.

Daarbij komt dat we het paard niet op het hoofd slaan maar alleen een tikje op zijn kont geven met het halstertouw als dit nodig is, anders is het een ruk aan het halstertouw waarbij echt geen angstreactie optreed.

Als veulen is hij veel gedaan en was écht heel lief toen we hem gingen inrijden kon je er met een halster op tussen de merries in rijden maar hij is gewoon 2 jaar lang verwaarloosd, geslagen en kwam er alleen hooguit nog uit om even een galopritje te maken en daarna weer terug, in zijn stal laten staan en niet opgevoed.

Ik gooi hem nu altijd buiten met mijn paard in de hoop voor wat opvoeding.

En het is een triest verhaal inderdaad dat iemand haar paard laat staan en dat ik nu dingen voor die pony betaal omdat hij anders met een meter lange hoeve en met wormen staat terwijl het niet eens de mijne is maar de staleigenaar doet niets en anders staat hij een maand in zijn eigen stront weg te rotten (ja dat is al eens gebeurd)

Dus wat doe je dan he!?

Ellebelletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:01

Vales schreef:
Eevn voor de duidelijk Ellebelletje dit beest wordt niet helemaal "afgeslagen" en krijgt alleen ophet moment dat hij iets fout doet een waarschuwing of tik. Dat is binnen 2 sec dus we gaan het dier niet straffen als het al geen zin meer heeft. Of terwijl het afslaan wat jij waarschijnlijk bedoeld.

Uit je opmerking kan ik opmaken dat je dat denkt.

Ik doe hem al 5 jaar en bij mij is 1 keer een goede waarschuwing of een klein tikje meestal genoeg.

Daarbij komt dat we het paard niet op het hoofd slaan maar alleen een tikje op zijn kont geven met het halstertouw als dit nodig is, anders is het een ruk aan het halstertouw waarbij echt geen angstreactie optreed.

Als veulen is hij veel gedaan en was écht heel lief toen we hem gingen inrijden kon je er met een halster op tussen de merries in rijden maar hij is gewoon 2 jaar lang verwaarloosd, geslagen en kwam er alleen hooguit nog uit om even een galopritje te maken en daarna weer terug, in zijn stal laten staan en niet opgevoed.

Ik gooi hem nu altijd buiten met mijn paard in de hoop voor wat opvoeding.

En het is een triest verhaal inderdaad dat iemand haar paard laat staan en dat ik nu dingen voor die pony betaal omdat hij anders met een meter lange hoeve en met wormen staat terwijl het niet eens de mijne is maar de staleigenaar doet niets en anders staat hij een maand in zijn eigen stront weg te rotten (ja dat is al eens gebeurd)

Dus wat doe je dan he!?

Tis niet dat ik je gelijk beschuldig Knipoog
Maar het kwam wel in me op toen ik het verhaal las dat ie aardig op zijn donder moet krijgen wil ie eerst luisteren...

Ik snap best dat je graag wil dat dit beestje gewoon lekker met je meewerkt (en met andere natuurlijk) maar tis niet niks om zo om te schakelen van karakter.. Knipoog En ik vind het ook goed van je, dat je dit voor hem doet!! Helaas zijn dieren vaak de dupe omdat iemand graag een pony/paard wil maar er niet voor kan zorgen (dan bedoel ik dus de vorige eigenaar Knipoog Haha! )

Heb je al eens gedacht om wat grondwerk met hem te doen? Ik denk dat je daar aardig ver mee kan komen!!

(nogmaals...ik bedoelde het niet gemeen ofzo..maar ik kan me zo boos maken om dit soort verhalen..dat dieren in hun eigen stront staan te verkwijnen omdat iemand zondig een beestje wil)

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 20:32

Ja het is vrij vervelend want ik heb zelf een paardje dat overal mee naartoe loopt zonder halster en wat ik 500% kan vertrouwen en dan heb je ineens zown mormel Tong uitsteken

Hij is wel heel lief hoor daar niet van maar hij bijt echt heel gemeen, en hij is in het verleden veel door andere ook op zijn hoofd geslagen en elke keer als je hem dus op zijn hoofd wil aaien bijt hij ook. Volgensmij vind hij aanraking niet meer zo fijn. Vandaar dat ik ook niet op zijn hoofd sla maar voornamelijk op zijn kont tik als het mogelijk is.

Ik zou het erg leuk vinden om grondwerk te doen en dat wil ik ook graag met mijn eigen paardje doen maar ik weet hier vrij weinig vanaf en ik heb nog nergens een site met echt goede uitleg gevonden dus als iemand een paar oefeningen zou willen uitleggen zou ik dat erg fijn vinden.

Hij bijt ook zijn hele stal kapot, hij heeft bijna de ijzeren strip van de deur afgetrokken en zijn voerbak trekt hij ook bijna van de muur. Ik heb echt geen idee wat ik hier tegen moet doen?
Hij doet het ook als hij enthousiast is, als ik er dan aankom en ik roep hem dan hinnikt hij komt over de deur en bijt meteen in de metalen strip en gaat aan die deur staan jutteren.

Ik had laatst ook het idee dat er nog tanden doorkwamen want hij had allemaal bloed rond 1 rand in zijn mond. Zou dit misschien een oorzaak kunnen zijn van het bijten? Want het leek een tijdje beter te gaan totdat ik dus die bloedende tand had opgemerkt, toen werd het weer wat erger.

En ik voel me ook echt zo machteloos ik ben blij dat mijn vriendin hem wil doen samen met mij anders wordt hij helemaal nooit gedaan maar het is vervelend.

smarty

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:13

uit ervaring...
zorg dat je helemaal back to basic gaat, grondwerk dus, ik dacht ook altijd dat afstraffen met een goeie mep wel goed was tegen een beet... en ik moet toegeven dat ik af en toe nog steeds het geduld niet heb hoor om dat happen af te leren op de correcte manier... Hengsten bijten van nature als dominantie spelletje, de een bijt, de ander bijt terug, enz. dat gedrag immiteer je door te meppen, dus in principe daag je hem uit voor nog een hap... Ik geloofde hier ook geen zak van tot ik het uitprobeerde en binnen een week van het gehap af was!
Wat je doet is dat je hem van je af jaagt, zonder hem te raken, maar zorgt dat hij niet bij je meer met zijn hoofd in de buurt mag komen, negeren, ook al is dat moeilijk. Zoek een plekje waar je met hem alleen kunt zijn, en laat hem zien wie de baas is, door hem weg te jagen als ie vervelend is, en hem net zo lang uit te dagen, tot hij achter je aan loopt... Geen enkel paard is graag leider, dus ook die pony niet. Neem het van hem over en je hebt er geen kind meer aan. Veel doen is het keywoord trouwens, en geduld.... ben een stap voor, en laat emmers met gaten ver in de hoek liggen, daar leert ie het echt niet mee af. In zijn stal hang een bal op zodat hij zich minder verveelt. En vraag de eigenaar wat ie nou eigenlijk wil met zijn pony...?

Thirsa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 21:55

Vales ik heb thuis een erg informatief boek over grondwerk, zal 'm wel 's opzoeken voor je!
En Panja weet ook wel het eea over grondwerk, dus die kun je misschien ook vragen!

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 22:42

@ smarty: Ik zal het eens proberen, alleen het wegjagen bij hem is erg lastig want hij gaat echt voor niets en niemand aan de kant, hooguit draait hij zich 3 passen om als ik geluk heb maar ik neem aan dat dit wel net genoeg is?? En gewoon op het moment dat hij wil happen moet ik hem gewoon negeren door een stukje weg te kopen ofzo?

Ester: Dat zou erg handig zijn want zo schieten we niets op met Ranger Tong uitsteken Naja bij mij luistert hij wel maar zoals velen hier al zeggen is het niet het wegnemen van de oorzaak het werkt wel tijdelijk maar ik wil er echt serieus wat aan gaan doen, ook voor mijn vriendin want ze wil hem echt graag overnemen en als hij zo is mag ze dat dus niet Knipoog

Hij was er laatst vandoor gegaan maar dat had je al gehoord waarschijnlijk Tong uitsteken

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-07 12:07

straffen kan, maar is niet nodig. begin met grondwerk, en besteed bij de friendly game veel aandacht aan zijn mond en lippen. bij mijn hengstje hielp het goed om het te negeren, maar hij beet omdat hij gekrabbeld wilde worden. bijten = aandacht weg, niet bijten is aandacht. verder, als hij bijt, ga erop in, en raak zijn lippen overal aan, zachtjes 'knijpen' erin (dus NIET pijnlijk, maar als spelletje), en zorg dat je sneller bent. kost wat tijd, maar op een gegeven moment wordt het voor hem irritant dat je dat elke keer doet wanneer hij bijt. als hij niet bijt, goed belonen. een tik geven werkt in dit soort gevallen vaak niet, hij wordt er alleen maar sneller van en zal er een spelletje van maken. op het moment dat JIJ er een spelletje van maakt, en het spel weet te winnen, zal hij er vanzelf mee ophouden, simpelweg omdat het niet leuk meer is.
uit je ruimte brengen als hij bijt is ook een goede mogelijkheid, dat heb ik in het begin ook toegepast. alleen aan het halster wordt dat lastiger, dus vandaar ook mijn andere tip.
nogmaals, grondwerk is hier het belangrijkste, uit je verhaal maak ik op dat hij niet voldoende respect voor jullie heeft, en dat is toch de eerste stap. vanuit wederzijds respect samenwerken.

Vales

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-07 13:08

Bedankt voor de tips merrieveulen, ik zal dit eens proberen misschien dat dit beter werkt. Dit beestje heeft inderdaad weinig respect.

Van grondwerk weet ik nog steeds erg weinig maar ik probeer het met de kleine beetjes die ik er van weet Knipoog

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-07 10:12

merrieveulen schreef:
straffen kan, maar is niet nodig. begin met grondwerk, en besteed bij de friendly game veel aandacht aan zijn mond en lippen. bij mijn hengstje hielp het goed om het te negeren, maar hij beet omdat hij gekrabbeld wilde worden. bijten = aandacht weg, niet bijten is aandacht. verder, als hij bijt, ga erop in, en raak zijn lippen overal aan, zachtjes 'knijpen' erin (dus NIET pijnlijk, maar als spelletje), en zorg dat je sneller bent. kost wat tijd, maar op een gegeven moment wordt het voor hem irritant dat je dat elke keer doet wanneer hij bijt. als hij niet bijt, goed belonen. een tik geven werkt in dit soort gevallen vaak niet, hij wordt er alleen maar sneller van en zal er een spelletje van maken. op het moment dat JIJ er een spelletje van maakt, en het spel weet te winnen, zal hij er vanzelf mee ophouden, simpelweg omdat het niet leuk meer is.
uit je ruimte brengen als hij bijt is ook een goede mogelijkheid, dat heb ik in het begin ook toegepast. alleen aan het halster wordt dat lastiger, dus vandaar ook mijn andere tip.
nogmaals, grondwerk is hier het belangrijkste, uit je verhaal maak ik op dat hij niet voldoende respect voor jullie heeft, en dat is toch de eerste stap. vanuit wederzijds respect samenwerken.

En dan ben je weet ik hoeveel tijd verder Verward
Hier is het vaak: Bijten, slaan of iets anders? Een flink harde lel die goed aankomt en een keer flink schreeuwen (vooral dit laatste is onwijs effectief). De daarop volgende keren hoef ik vaak niks meer te doen, of keertje mn vinger de lucht in steken of een kreet te geven en ze doen braaf hun ding. Heb ook dus helemaal geen last van echt bijtende, trappende of walsende paarden...

Niet dat ik grondwerk niet goed vind, vind dat zeker een basis, maar dat op een grovere manier respect afdwingen (en die lichte angst is helemaal niet zo verkeerd, alle mensen waar jij bijv. respect voor hebt, daar heb je toch ook lichte angst voor??) voor een keer, om per direct een grens te trekken, vind ik ook zeker functioneel!! en die paarden hier lopen echt niet hard voor me weg..ze komen als ik 'kom' zeg..

Char_elle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-07 10:33

consecuent blijven, en een elke keer als hij bijt, een lel verkopen of een keer flink schreeuwen, en niet zoiets hebben van ach.... volgende keer geef ik hem wel een tik, want dan blijven ze bezig..

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:03

Juist, elke keer dat hij iets fout doet STRAFFEN, pas wel op want elke keer zal hij je verassen en hij zal dit altijd blijven proberen en juist wanneer je 't niet verwacht.
En desnoods als je niet graag slaat knijp je 'm in z'n hals.....daar hebben ze ook een hekel aan.

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:05

Mijne gaat smorgen's of 12 uur naar buiten en gaat savond's na het eten weer naar binnen,

maar alas eht regten enz... gaat hij wel naar binnen

kuskus laura Bloos Haha!

PowerxVinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-07 15:12

OEPS VERKEERD BEGREPEN Tong uitsteken