Hors concours starten, andere klasse, hoe zit dat?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Hors concours starten, andere klasse, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 02:03

Om in een hogere klasse hors concours te starten, moet je dan bij officiele wedstrijden een startkaart hebben en minimaal 10 winstpunten? Dus bv M1 + 11 om hors concours M2 te starten?

Hoe zit dat nu met onderlingen wedstrijdjes?(dus verder niet meedoen aan officiele wedstrijden) Geld hiervoor de zelfde regel of mag je zelf bepalen in welke klasse je hors concours meedoet? Bv 2 of 3 klasse hoger?

daantjuhhh

Re: Hors concours starten, andere klasse, hoe zit dat?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 02:24

Wat ik heb gehoord is dat je in bezit moet zijn van startkaart en startcoupons.

En dat je dan HC mag starten in hogere of lagere klasses.
Stel ik ben nu L2 dan mag ik toch (ook al heb ik geen winstpunten toch HC M1 of B starten?)

Het gaat volgens mij alleen om startkaart en coupons voor de betreffende combinatie.

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 06:57

Een onderlinge wedstrijd is toch geen officiele wedstrijd, dus hoef je ook geen startkaart te hebben en volgens mij kun je dan elke klasse starten die je wilt (bij ons tenminste wel).

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:50

even uit mijn hoofd moet je startgerechtigd zijn in die klasse om er HC in te mogen starten. Dus niet Z1 HC als je L2 bent met dat paard. Voor onderllinge wedstrijden bestaan geen officiele regels.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 10:54

Je moet in ieder geval een startkaart hebben.

Ik heb erachteraan gebeld omdat mijn paard al een dik jaar door problemen uit de sport is. Ik moet echt dispensatie aanvragen om een klasse lager te starten, maar HC mag ik wel M1of L2 starten terwijl ik M2 ben met deze merrie.

Ook mag je met een dier HC B starten als je dat officieel niet meer mag. Knipoog

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 13:11

Disciplineregelement Dressuur schreef:
Rubrieken al dan niet voor promotie/starten buiten mededinging
Als op een wedstrijddag zowel rubrieken voor winst- en verliespuntenregistratie, als rubrieken niet voor punten worden verreden, dient met het volgende rekening te worden gehouden: '
a. Deelnemers aan de promotiewedstrijden mogen niet tevoren met hetzelfde paard in een gelijkwaardige dan wel lagere rubriek - ook niet buiten mededinging - uitkomen.

b. Deelnemers die aan een rubriek voor promotie of aan een wedstrijd om prijzen, maar niet voor promotie, in een bepaalde klasse hebben deelgenomen, mogen uiteraard met in achtneming van het bepaalde inzake het maximale aantal starts deelnemen aan een rubriek in de naast hogere klasse, doch dan buiten mededinging.

c. Indien een wedstrijdgevende organisatie met instemming van de jury een geregistreerde combinatie gelegenheid wenst te geven om buiten mededinging (hors concours) te starten, anders dan bedoeld in lid b, mag dat worden toegestaan, echter met inachtneming van de navolgende bepalingen:

1. De betreffende combinatie mag niet in de uitslag van de rubriek opgenomen worden c.q. niet in aanmerking komen voor een prijs, of voor toekenning van wedstrijdpunten

2. Aan een hors concours-start kan geen enkel recht worden ontleend met betrekking tot de klasse indeling van de betreffende combinatie.

3. Wanneer een deelnemer in een rubriek waarin overeenkomstig de bepalingen van het vraagprogramma - slechts met één paard per deelnemer mag worden gestart, daarnaast een tweede en eventueel derde paard hors concours wenst te rijden, moet het paard waarmee aan de wedstrijd deelgenomen wordt, altijd als eerste van de door deze deelnemer in die rubriek te rijden paarden gestart worden.

4. Combinaties die één of meerdere malen hors concours willen starten, dienen daartoe voor elke start gebruik te maken van bij de betreffende combinatie behorende officiële startcoupons, waarop duidelijk vermeld dient te worden dat het om een hors concours-start gaat.

5. Op combinaties die hors concours deelnemen, is onverminderd van toepassing hetgeen is bepaald voor alle andere deelnemers.

6. Het is de wedstrijdorganiserende vereniging toegestaan voor het hors concours deelnemen, hetzelfde inschrijfgeld te vragen, dat van toepassing is op de rubriek waaraan buiten mededinging deelgenomen wordt.

7. Het is toegestaan om tijdens een hors concours-start in de klasse M1 en hoger een karwats of dressuur te gebruiken.

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 17:52

Dus als ik het goed begrijp hierboven ( ze schrijven het altijd zo ingewikkeld Clown ) mag ik ( bijvoorbeeld) aan het eind van de zomer als B ruiter HC L1 starten omdat ik het winterseizoen door wil stromen met pak hem beet 15 winstpunten.
Zolang ik die dag niet ook nog in de B start. hierbij krijg ik geen punten in de HC, wordt ik niet vermeld op de lijst met punten en mag ik bijvoorbeeld een week later nog steeds officieel B starten als de L1 een complete ramp was geweest en ik dus nog niet L1 wil starten?

Gjilke

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:10

Er staat hier niks over dat je startgerechtigd moet zijn in de klasse, terwijl dat bij het Disciplineregelement Springen wél heel expliciet omschreven staat.

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 02:34

Gjilke schreef:
Er staat hier niks over dat je startgerechtigd moet zijn in de klasse, terwijl dat bij het Disciplineregelement Springen wél heel expliciet omschreven staat.

Nee, daar had ik als dressuurruiter ook nog niet van gehoord.
Maar dan zal ik het dus wel mis hebben!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 08:46

dan zal dat alleen met springen zo zijn.