Meisje van 10 lesgeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Meisje van 10 lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:51

We hebben een leuke amazone gevonden voor mijn 26-jarige pony Elza. Vorig jaar sprongen we nog in het M, maar sinds mijn blessure in september staat ze al stil omdat ik een nieuw paard heb.

Gisteren kwam er een 10-jarig meisje met 4 jaar (manege)rij-ervaring. Ze moet alles nog leren, van goed poetsen tot uitmesten. Aangezien haar ouders niks van paarden weten ga ik haar (en haar ouders!) de eerste tijd alles goed leren.

Ze heeft er gisteren al eventjes opgezeten en dat ging netjes. Ze zit stevig in het zadel, rijd al aardig en durft ook wel te galopperen (over een balkje zelfs Vork). Nu ga ik haar morgen les geven, maar dat heb ik nog nooit gedaan.

Ik zit zelf te denken aan:

- veel nadruk leggen op de houding en zit (ze zit bijvoorbeeld erg naar voren, waardoor de pony aardig gaat racen)
- vooral zorgen dat ze de pony gaat vertrouwen door haar veel overgangen te laten rijden zodat ze weet dat áls ze hard gaat, zij haar wel weer zachter kan laten lopen als ze dat wil
- veel figuren laten rijden
- een beetje 'spel' erin, balkjes lopen, slalommen, zoiets Lachen

Is dit een goed idee voor een meisje van 10? Ik werd zelf op mijn eerste groene hengst gezet op mijn 9e dus dat is niet zo goed vergelijkbaar Clown. Ik vind het een beetje moeilijk inschatten wat een kind van 10 van 4 jaar manegepony's rijden heeft geleerd.

Hebben jullie nog tips? Haha! Ze gaat trouwens binnenkort ook naar de groepsles op de manege, ik help haar alleen even een eindje op weg Lachen

Pytje

Re: Meisje van 10 lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:54

ik zou per les 1 ding aanpakken. als je teveel dingen aanhaalt, zal ze dingen door de war gaan halen. Bijv eerste les aan de longe om op haar houding te letten. Dan hoeft zij niet op het tempo van de pony te letten en kan ze zich op zichzelf concentreren.
Volgende les een stapje meer. Dan bijv het tempo zelf bepalen en haar houding.
Je kunt haar ook wat oefeningen op de pony laten doen, zoals linkerhand naar rechterteen e.d.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 17:55

Pytje schreef:
ik zou per les 1 ding aanpakken. als je teveel dingen aanhaalt, zal ze dingen door de war gaan halen. Bijv eerste les aan de longe om op haar houding te letten. Dan hoeft zij niet op het tempo van de pony te letten en kan ze zich op zichzelf concentreren.
Volgende les een stapje meer. Dan bijv het tempo zelf bepalen en haar houding.
Je kunt haar ook wat oefeningen op de pony laten doen, zoals linkerhand naar rechterteen e.d.

Daar heb je gelijk in Ja

Ik weet alleen niet of zulke oefeningen slim zijn, aangezien mijn pony niet echt een mak, sloom ding is Knipoog Maar ik zal even gaan bedenken wat ik daarmee kan, heb het zelf heeeel vroeger op de manege ook wel gedaan Lachen

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:56

Ik denk dat jouw ideen heel goed zijn! Probeer verder ook steeds uit te leggen waarom ze iets moet doen, zodat ze het leert begrijpen. Ook dingen uitleggen als dat pony's vluchtdieren zijn, dat ze niet alles begrijpen wat wij wel snappen...zo langzaamaan leer ik jonge kinderen steeds meer pony's begrijpen, op die manier worden ze ook zekerder, omdat de pony in hun ogen minder onberekenbaar is, ze snappen hem al een beetje.
Ook af en toe een stukje ermee aan de hand laten lopen, correct vasthouden, pony niet voorbij laten lopen enz.
Verder veel nadruk leggen op veiligheid. Al is de pony nog zo braaf, leer ze het correct aan.

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:56

in ieder geval er voor zorgen dat je het kinderlijk overbrengt, en niet met allemaal moeilijke paardentermen Knipoog

Mandy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:57

op zich wel goed idee maar wel 1 ding tegelijk doen. ik heb een tijdje in een beginnersles geholpen en mijn ervaring met kinderen in deze leeftijd is dat ze in het begin veel leren maar daarna staan ze een hele tijd stil in de ontwikkeling dus geef de moed niet op! houding is idd belangrijk maar houd het leuk veel kinderen kunnen zich niet lang voor 1 ding interesseren suc6 ermee je hebt in ieder geval een voordeel je kent de pony!

TeeGee

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:57

Vind dat je leuke ideeen hebt.
Ik heb zelf een tijdje 2 meisjes van 8 lesgeven. Vooral gelet op plezier en houding. Probeer het simpel uit te leggen maar wel duidelijk en consequent zijn.

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:00

wat je ook kunt doen tijdens het poetsen, om wat 'onderdelen' van het paard te leren; knie in achter en voorbenen. Onderdelen van het zadel en hoofdstel, die kun je ook gewoon tussen het rijden door vragen. zoals: he, hoe heet dat ding eigenlijk waar je voet in zit? En dat soort dingetjes

ingvdh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:03

En probeer het rijkunstige idd met spelletjes bij te brengen. Zo wordt het leuk. Slalommen om allerlei dingen heen is veeeeel leuker dan een slangevolte.
Kinderen hebben vaak ook moeite lang achtereen geconcentreerd te blijven, veel afwisseling dus.

lejo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 10:08

10 jaar, probeer niet alles in spelvorm te gieten, maar ook 'serieus' te rijden. Op die leeftijd worden ze graag voor vol aangezien. En bijvoorbeeld houding kun je best tussen de andere oefeningen doordoen denk ik, als je een hele les alleen daarop let, wordt het inderdaad snel saai voor een 10 jarige. Ze leren het vanzelf als je er gewoon regelmatig eventjes op wijst.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:19

waar ga je lesgeven?? Gewoon thuis of op een manege en ben je instructrice. Zeker met die kleine kids vind ik het best wel link om ze zomaar op een paard te planten, ook al hebben ze 4 jaar op een manege paard rond gereden. Dit zijn vaak zulke sullen die geen stap verkeerd zetten en je zegt zelf dat jouw paard niet echt mak of sloom is.

Ik heb dit wel eens vaker gezien. Meisje van een jaar of 11 die al een paar jaar op een manege "sul'' reed, kwam toen op een eigen paard wat ze totaal niet de baas kon. Paard een paar keer gekdoen en daar lag ze. Dat had het paard toen door en dat ging natuurlijk vaker zo.

Zorg van te voren dat je goede afspraken maakt en controleert hoe het verzekerings technisch geregeld is. Aangezien jij eigenaar bent vh paard ben je ook verantwoordelijk voor eventuele kosten.

Qua instructie denk ik ook dat je het niet te moeilijk moet maken en het gewoon leuk moet houden

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:23

Idd goed uitkijken met verzekering en zo!

Ik zou zeker ook af en toe een longelesje geven, daar leert een mens zoveeeel van Ja

Verder, kan ze anders niet naar een club met je paardje? Ik denk dat gedip^lomeerd les soms echt nog het beste is, en je dan zelf nog kunt begeleiden.

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:31

poes schreef:

Ik zou zeker ook af en toe een longelesje geven, daar leert een mens zoveeeel van Ja

Verder, kan ze anders niet naar een club met je paardje? Ik denk dat gedip^lomeerd les soms echt nog het beste is, en je dan zelf nog kunt begeleiden.

idd, ik denk dat het leuker lijkt dan het is om zo'n kleintje te lessen. En hoe wou je zo'n klein kind laten longeren. Als die van ons een keer fris is vliegt dat kind door de bak heen

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:37

10 is op zich niet zo heel klein toch, ik zat in groep 8 toen ik 10 was.. Je hoeft niet alles op een Jip en Janneke manier uit te leggen. Aan de longe zou je je paard ook nog bij kunnen zetten als hij daar rustiger van wordt.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:37

Ik bedoelde een zitlesje aan de longe, om haar zit te verbeteren en haar vooral te leren rijden op zit en benen (overgangen terug van galop naar stap kunnen rijden op alleen je zit is 1 van mijn favoriete oefeningen).

Pytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 15:42

Jep, dat bedoelde ik ook met les aan de longe!

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 16:02

Sowieso zet je een paard beter bij in een zitles, anders heeft het weinig zin. Dit kan natuurlijk alleen als je paard het gewend is.

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-07 16:15

finn2003 schreef:
poes schreef:

idd, ik denk dat het leuker lijkt dan het is om zo'n kleintje te lessen. En hoe wou je zo'n klein kind laten longeren. Als die van ons een keer fris is vliegt dat kind door de bak heen

Ik heb in mijn beginpost al verteld dat ze op groepsles gaat (heeft vandaag haar eerste les). Ik weet niet hoe het zit met de verzekering, de pony is niet van mij, ik reed haar alleen hiervoor en rijd nu een paard voor dezelfde mensen.