Gisteren kwam er een 10-jarig meisje met 4 jaar (manege)rij-ervaring. Ze moet alles nog leren, van goed poetsen tot uitmesten. Aangezien haar ouders niks van paarden weten ga ik haar (en haar ouders!) de eerste tijd alles goed leren.
Ze heeft er gisteren al eventjes opgezeten en dat ging netjes. Ze zit stevig in het zadel, rijd al aardig en durft ook wel te galopperen (over een balkje zelfs
). Nu ga ik haar morgen les geven, maar dat heb ik nog nooit gedaan.Ik zit zelf te denken aan:
- veel nadruk leggen op de houding en zit (ze zit bijvoorbeeld erg naar voren, waardoor de pony aardig gaat racen)
- vooral zorgen dat ze de pony gaat vertrouwen door haar veel overgangen te laten rijden zodat ze weet dat áls ze hard gaat, zij haar wel weer zachter kan laten lopen als ze dat wil
- veel figuren laten rijden
- een beetje 'spel' erin, balkjes lopen, slalommen, zoiets

Is dit een goed idee voor een meisje van 10? Ik werd zelf op mijn eerste groene hengst gezet op mijn 9e dus dat is niet zo goed vergelijkbaar
. Ik vind het een beetje moeilijk inschatten wat een kind van 10 van 4 jaar manegepony's rijden heeft geleerd.Hebben jullie nog tips?
Ze gaat trouwens binnenkort ook naar de groepsles op de manege, ik help haar alleen even een eindje op weg

Maar ik zal even gaan bedenken wat ik daarmee kan, heb het zelf heeeel vroeger op de manege ook wel gedaan