Paard mee op vakantie (1ekeer) waar rekening mee houden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Silence

Paard mee op vakantie (1ekeer) waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 18:49

Hallo bokkers,

In juni gaan we een weekje op vakantie en Silence mag mee. Go jij! Go jij!
Het word ons allemaal de eerste keer dat hij mee mag.

Vandaar dat ik alles goed geregeld wil hebben, zodat alles goed verloopt.

Vandaar dat ik aan de bokkers die vaker met hun paard op vakantie gaan of zijn geweest wil vragen:

Waar moet ik echt op letten en wat moet ik zeker niet vergeten.

Alvast bedankt.

_Michelle_

Re: Paard mee op vakantie (1ekeer) waar rekening mee houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:33

Heb je een stal erbij of niet? Waar gaan jullie in slapen eigenlijk? Wij staan op Boszicht altijd op een veld waar het nogal rustig is, meestal staat mijn paard er en nog 1 of 2 anderen, als die anderen dan weg gaan wordt mijn paard nogal gek. Ik weet natuurlijk niet hoe jou paard is tegenover andere paarden, maar misschien is het voor hem wel fijn als er veel andere paarden om hem heen staan zodat hij niet snel alleen achterblijft. Als het nog rustig is misschien met de mensen afspreken of ze het tegen je willen komen zeggen als ze hun paard weg gaan halen (dan kan jij je eigen paard in de gaten houden). Kom je verder wel eens in een nieuwe omgeving met hem, hoe is hij dan? Als je dat weet weet je een beetje wat je kan verwachten met hem. Misschien in het begin proberen met iemand samen te rijden maar dat ligt eraan of hij zich snel alleen voelt of niet. Tja verder kan ik zo snel geen tips bedenken. Als je zelf relaxed bent is je paard dat waarschijnlijk ook wel Haha! 2 jaar terug is een vriendin van mij met haar paard mee geweest, thuis ziet haar paard allemaal kabouters en daar was dat beest zooo braaf, ze kon aan een lang teugeltje voorop rijden, dat had ze zelf nooit verwacht! Thuis zag ie meteen weer overal kabouters...
Wat je niet moet vergeten is een kaart van de omgeving Knipoog (of daar kopen natuurlijk). Verder gewoon alle standaard spullen die je thuis ook gebruikt, ik zou wel gewoon eigen voer meenemen.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 19:34

regendeken en vliegenspul

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:36

Silence gaat overdag op de wei en `s nachts op stal.
Hij heeft nog nooit 24 uur per dag buiten gestaan, dus dat durf ik niet aan.

Silence kan wel goed alleen op de wei staat waar hij nu staat, maar met rijden is hij wel rustiger als hij niet alleen is.
Ik hoop dat hij zich een beetje gedraagd. Hij kan nogal heftig reageren op een vreemde omgeving, maar gelukkig went hij snel.

Zelf slapen we in de stacaravan, maar het is onze eerste keer bij Camping boszicht.

Normaal krijgt Silence van stal uit bixs gevoerd en zelf geef ik hem muesli.
Als hij de hele dag op de wei staat, zou ik dan toch bix moeten meenemen of zou hij genoeg hebben aan wat extra muesli `s avonds + een aanvulling zoals de Pavo Summer Fit koeken?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:45

Zorg dat je vaccinaties in orde zijn.
spuit vitamine pasta van te voren voor wat extra weerstand, en ontwormen als je weer thuis bent.
muesli en bix zijn beide krachtvoer, dus je hebt aan 1 soort genoeg. Op muesli moet je paard langer kauwen en is dus langer bezig.
Ik zou minder krachtvoer aanraden als hij al feller is in een andere omgeving.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:50

Dus de bixs gewoon weglaten en het op de muesli en het gras houden is het beste?
Word hij van die vitaminepasta niet feller of iets dergelijks?

denice

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 20:56

hoi!

ik ben al een paar keer met mijn paarden op vakantie geweest.

ga ja in de zomer? of daarnaast? als je paard op de wei staat is een vliegennetje wel comfortabel.

als je lange ritten gaat maken, neem dan niet je mooiste dekjes mee maar degene die het best vocht opnemen. extra teugels, lekker zittend rijschoeisel en een goede lichtdragende cap.

eventueel beugelriemen, beenbescherming en zorg vooral dat je paard wat gewend is.

vergeet vooral niet je zadel en hoofdstel Clown

en ik zou ook voer meenemen dat ze gewend is thuis., beetje banketstaaf als ze daardoor wat zou gaan mankeren.

maak vooral veel lol en geniet van je paard. mijne is erg druk met anderen en in een andere omgeving, maar geniet er gewoon van!

doeg!!

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 20:58

Ik ga zeker voor de volle 100% mijn best doen om te genieten.
Mocht het rijden niet gaan, mag Silence lekker genieten van een weekje op de wei Knipoog

We gaan eind juni dus voor de zekerheid ga ik wel even een vliegendeken aanschaffen voor we vertrekken.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:18

De weides zijn daar echt heel snel heel erg kaal dus je moet er zeker niet op rekenen dat hij voldoende qua eten uit het gras kan halen. Je mag daar wel hooi bijvoeren maar ik zou wel gewoon je biks meenemen. Als het warm is dan zijn er aardig wat horzels, bij normaal weer vind ik een vliegendeken niet nodig (dan zijn er niet veel horzels namelijk). Goed vliegenspul is dan voor je ritten op warme dagen wel handig. Regendeken vind ik persoonlijk niet nodig, als er in de zomer een bui valt doe ik op de stal waar hij normaal staat ook geen deken op dus daar ook niet.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 08:54

Hij heeft verder ook nooit dekens op (op vliegendeken na dan) dus een regendeken was ik niet van plan.
Hij staat wel vaker in de regen en hij leeft nog steeds Clown
Daar maak ik me dus niet druk om.

Ik zal eens informeren op stal, of ik bixs en hooi mee mag nemen.

_Michelle_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 18:56

Haha oke Clown Hooi hoef je niet mee te nemen want dat mag je daar pakken, zit eigenlijk gewoon bij de prijs inbegrepen! Biks zal vast wel mogen toch, denk dat je gewoon dat weekje door betaald op je eigen stal? Je gebruikt die week dan niks dus lijkt me dat je dan wel paar kilo biks mee mag nemen Knipoog

foetsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:16

Leuk zeg!
Ik ga in juni ook een maand weg met mijn bijrijdpaard op vakantie.
In deze periode mag je inderdaad je vliegendeken en vliegenspray niet vergeten.
Wat ook verstandig is om tel. nr van een veearts en hoefsmid daar in de buurt te hebben.
Ook is een EHBO-kit voor jezelf en het paard niet overbodig.
In mijn zadeltas zul je ook een Tom Tom, toiletpapier, vochtige doekjes, zaklantaarn, krijtjes, zakdoekjes, plattegrond, voer en eten voor mezelf aantreffen.
Aan het zadel heb ik meestal een EHBO kit (incl. aspirientjes, diarree remmers) , een lange (longeer)lijn en een bidonhouder hangen en een halster onder het hoofdstel. Halstertouw knoop ik om zijn hals heen. Scheeld weer extra ruimte in de zadeltas.
Ik weet niet of je met bepakking of zadeltassen gaat rijden?
Zorg dan dat je voordat je op vakantie gaat al vast hiermee oefent. Knipoog
Ook kun je evt. een geplastificeerd kaartje met je naam en telefoon nr. aan de boxdeur of bij de wei hangen.
Mocht er wat gebeuren, kan men je altijd bereiken.
Zorg ook dat je altijd een mobiel bij je hebt (met voldoende beltegoed) en dat ie ook opgeladen is.
Oja, regenkleding en een camera moet je uiteraard ook niet vergeten.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:25

ik volg ff Lachen ga namelijk in de zomervakantie ook voor het eerst op vakantie met mijn paard

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:48

Gezellig.
Waar ga je heen?
Ik heb er in ieder geval al ontzettend veel zin in. Elke keer als ik weer lekker gereden heb, groeit dat gevoel alleen maar Knipoog

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:50

www.rosworld.nl in drenthe en jij?

ik ben nu bezig met trailer training want hij is nog nooit op de trailer gweest

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-07 19:51

Ik ga naar Camping Boszicht in Laag Soeren.
Trailer oefenen komt bij ons nog. Silence is er al eens opgeweest en dat ging goed, dus dat is geen noodzaak om daar nu al op te gaan oefenen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 19:54

Terrein, daar moet je heel erg op letten. Is het ruig terrein waar je op vakantie gaat?

Ik heb nl helaas al een paar keer meegemaakt dat mensen hun vakantie voortijdig hebben moeten beeindigen omdat hun paard tijdens de buitenrit kreupel was geworden. Deze mensen hadden dan ook bij hun thuis het paard totaal niet laten wennen aan het buitenrijden op ongelijk terrein etc. Zorg dus ervoor dat je nu begint met buitenrijden en ook gaat oefenen om een beetje zware paden uit te kiezen. Anders kan jou hetzelfde overkomen en dat is natuurlijk het laatste wat je wil.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-07 20:01

wat ik allemaal mee neem is :

hoofdstel,2 halsters+touwen,zadel,3shabrakke,musli of brok
borstels,eczeem dekens,vliegenspray,zijn snoepjes natuurlijk Clown
extra teugels,exstra stijgbeugelriemen

en nummer van de DA en hoefsmid , en zorgen dat de entingen goed zijn