Help, wel of geen winterdeken !!!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

kabaja

Help, wel of geen winterdeken !!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:40

Hallo allemaal,

We hebben sinds twee dagen een eigen paard, die op zijn vorige stal een winterdeken om had.
Nu staan we dus op een andere stal en zegt de staleigenaar dat het beter is om geen deken om te doen.

Het paard heeft vandaag in de paddock gestaan met deken maar was behoorlijk nerveus waardoor hij ging zweten.Dus werd verteld dat zijn deken eraf moest en als ik het paard weer op stal ging zetten om even een zweetdeken op te doen.Dat heb ik dus gedaan.Naderhand was het paard weer redelijk droog en heb de zweetdeken weer afgedaan. Nu staat hij zonder deken, moet hij nu wel een deken om of niet of maakt het niet uit.

Mijn instructrice zegt dat het wel moet en de staleigenaar zegt dus van niet !

Help, geef me raad, ik weet niet wie er gelijk heeft...

ikke20

Re: Help, wel of geen winterdeken !!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:44

als hij eenmaal een tijdje al een deken op heeft moet je hem er ook op laten. je kan dan beter van de herfst geen dekens beginnen. als je hem nu ineens vanaf gaat laten zijn ze het niet gewend. je kan wel als ij zweet omdat hij zich druk maakt een dunnere deken erop leggen.

mistral2203

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:13

Ik denk dat je idd gewoon de deken beter op kunt laten, daar is hij aan gewend
Hij heeft nu alleen staan zweten omdat hij erg nerveus is (logisch als je natuurlijk nieuwe omgeving staat) Als hij gewend is zal het best wel goed gaan!
Als hij echt alleen de padddock in gaat om te rennen en dan weer naar binnen gaat kun je hem het beste wel zonder deken naar buiten doen, zonder deken kan die lekkerder bewegen en zweet die ook minder snel
Maar als die gewoon een middagje de paddock in gaat zou ik hem wel met dek opzetten!

_June

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 18:30

Als hij al een deken op heeft gehad zou ik die nu oplaten. Dan kun je hem volgende winter altijd nog zonder laten staan!

Mobi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 09:35

hoi, als je paard nu een deken opgehad heeft dan zou ik hem, nu ook zeker een deken op doen, als hij dan zweet dan kan je kijken of je deken niet te dik is, want een paard die met deken heeft gestaan hebben meestal geen goede wintervacht.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:04

ik zou hem deze winter nog en gewoon en deken oplaten
beestje heeft nu een dunne vacht doordat hij de hele winter al een deken op heeft gehad
dan kun je dta beter even volhouden
en volgende winter geen dekens op doen

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 11:19

Inderdaad, zoals de rest ook al zegt: als een paard gewend is aan een deken, dan deken op! Wel kijken of de dikte van de deken past bij de buitentemperatuur.

Of je volgend jaar een deken wilt gebruiken, dat is dan aan jou om te beslissen, niet aan een staleigenaar. Jij bent tenslotte de eigenaar van het paard!

kabaja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:07

Bedankt voor jullie reacties, laat hem deze winter ook zeker met deken staan (200 grams ).

Volgend jaar zie ik wel weer....

Groetjes

Dian_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 12:43

Wel doen, zeker omdat zij/hij nu een minder dikke wintervacht heeft

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 22:48

VSW --> SV