Als jong paard soms wat diep loopt

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

joepiejee

Als jong paard soms wat diep loopt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 11:55

Een vraag voor juryleden:
Ik wil graag starten (in de B) met mijn paard, hij wordt dit jaar 5. Soms loopt hij wat te diep, niet enorm maar wel een stukje achter de loodlijn. Het wordt steeds minder naarmate hij sterker wordt. Hoe beoordelen jullie het als hij dat in de proef af en toe doet? Ik vind het zelf niet storend omdat het ook wel een beetje bij een jong paard hoort, het gaat vanzelf wel over.

Liselot

Re: Als jong paard soms wat diep loopt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:58

Urissa loopt ook wel wat diep, maar zolang ze fijn door haar lijf blijft lopen maak ik daar geen probleem van.
heb ook niet echt gemerkt dat jury's dat streng afrekenen

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:59

het is niet storend in de B zolang er maar voldoende activiteit van achter naar voren is, veel paarden lopen te diep, en raken in onbalans, en ruiter stimuleerd achterhand te weinig.
vooral tijdens de middendraf kan een jury dit controleren, als het paard daarbij het hoofd en de hals wat hoger brengt, en wat meer tegen of over de loodlijn komt, zal het zeker niet benadeeld worden, dat de diep lopen.
gaat het paard tijdens de middendraf nog dieper lopen, en nog meer de grond in boren, dan zal dit weel degelijk bestrafd worden;)

Zesiram

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:01

Ik heb dit ook, maar dan met een ouder paard wat lang niet gereden was, en zijn bouw niet echt mee heeft. Ik ga in april starten. Ik heb het idee dat zolang het paard iets te diep loopt, maar voor de rest wel fijn loopt, dit niet afgestraft wordt. Iets anders is het als het paard op de voorhand loopt te sloffen. Mijn paard heeft een erg lang hals en komt makkelijk wat te diep, maar is dan nog niet achter de teugel in de zin van: onttrekken aan de hulpen. Ik ga de gok gewoon wagen Haha!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:02

Je hebt natuurlijk wat te diep en volledig op de kop lopen.

Tuurlijk zal een jury een opmerking maken als het erg storend en hinderlijk is. Je wordt in principe beoordeeld om naar een volgende klasse te gaan, waar veel te diep lopen niet meer thuis hoort. Is het een ernstig probleem, een rijtechnisch probleem zal je zeker ook punten aftrek kunnen krijgen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:05

Hij is inderdaad wel goed actief en in de middendraf duwt hij zijn neus duidelijk naar voren (soms ook weer iets te ver).

SophievdV

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:11

crossmonster schreef:
het is niet storend in de B zolang er maar voldoende activiteit van achter naar voren is, veel paarden lopen te diep, en raken in onbalans, en ruiter stimuleerd achterhand te weinig.
vooral tijdens de middendraf kan een jury dit controleren, als het paard daarbij het hoofd en de hals wat hoger brengt, en wat meer tegen of over de loodlijn komt, zal het zeker niet benadeeld worden, dat de diep lopen.
gaat het paard tijdens de middendraf nog dieper lopen, en nog meer de grond in boren, dan zal dit weel degelijk bestrafd worden;)

Mijn paard loopt ook gauw wat te diep, maar heeft wel schwung en laat haar rug los. Ze loopt daar heerlijk!

Tegenwoordig probeer ik het neusje er wat meer uit te rijden. Dat vindt ze soms wat lastig, maar doet dat ook goed Ja

Ik wil proberen haar voor te stellen met het neusje net voor de loodlijn en niet te diep. Maar wat ik uit jouw post begrijp is dat te diep niet zo erg is als ze los in het lichaam blijven. Klopt dat?

EDIT: nu moet ik er wel bij vertellen dat mijn paard 5 jaar oud is, maar pas sinds september onder het zadel. Dat laatste weet de jury natuurlijk niet, maar het eerste wel. Gaat het dan nog op?

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 13:00

Mijn jonge paard loopt ook graag te diep,maar ik rijd in een proefje met iets meer been.Dat vind hij nog erg moeilijk,maar dan loopt hij 5 min. wat meer dragend.Ik heb toch wel gemerkt dat als ik dat niet doe,sommige jury leden er wat van zeggen.En dat kan ik best begrijpen.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 15:36

Wat zeggen ze dan? En krijg je aftrek?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:45

veel ruiters gaan eerst naar de jury om te vertelen dat hun paard nog groen is,
datm vin d ik persoonlijk aanstellerij
ik bedoel, je wilt beoordeeld worden naar kwaliteiten die je in de proef laat zien, een jury moet niet milder zijn omdat je paard nog groen is, want ik vind dat je een winspunt verdient als je een goede proef laat zien, kijkt een jury milder en krijg je zo een winstpunt, dan ben je IMO dom bezig, want hoe lang het dier ook onder het zadel is, jij en je paard moeten klaar zijn voor de klasse waarin je start Knipoog

maar ik ben zelf zelfs voor het wat ronder en lager instellen, als je als ruiter zijnde de achterhand maar blijft stimuleren, dan kan de rug juist nog beter ontspannen, want met wat ronder instellen maak je de rugspieren langer.
in de juiste houding rijden vind ik in de proef heel okej, maar met de training moet je juist die rug als een harmonika trainen, dus wat lager en ronder , en dan weer wat hoger en met de neus meer eruit.
en een goede jury kan dit wel degelijk zien, als een paard inn de voor het oog perfecte houding loopt, maar daarbij zijn rug vast houd, hoort meer bestrafd te worden als een paard wat net wat te diep loopt, maar wel lekker over de rug.
vanaf de M1 willen ze uiteraard meer oprichting zien, en is te diep lopen ook niet meer toegestaan, gezien je bij de schouderbinnenwaarts bijvoorbeeld al de juiste draagkracht van achter nodig hebt, met de juiste oprichting om de oefening op de juiste wijze te rijden.
tot en met de L2 vind ik te diep lopen dus absoluut geen minpunt,
mits het natuurlijk niet kin op de borst werk is he Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:47

De leeftijd van je paard maakt niks uit. Daar mag een jury niet naar kijken. In de B mag een paard niet op de voorhand lopen. Dat kan je dus wel enkele puntjes kosten. Maar als het niet heel de proef door is en je hebt hem voor de rest goed voor mekaar dan kun je dat ruimschoots goedmaken lijkt mij.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 16:06

Dank jullie wel voor de reacties, hier heb ik echt wat aan! Het is dus geen `heikel punt` zo te lezen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 21:00

Nee,ze trekken alleen af en toe een puntje eraf,krijg je een 6je inplaats van een 7 bv. Mijne heeft het nogal in galop en daar krijg je dan een puntje aftrek{nu niet meer gelukkig} en staat er als commentaar bij "te diep" enz.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:43

Ik heb van het weekeinde mijn B debuut gereden met mijn paard. Hij duikt soms, als hij een onderdeel moeilijk vindt ook wat te diep. In mijn eerste proef gebeurde dit wat meer en heb ik voor een aantal (3x) onderdelen 5-en gekregen met als commentaar te diep. Ook bij het onderdeel rechtgerichtte en in aanleuning gaande paard kreeg ik een 5 met als commentaar, paard komt regelmatig te diep. In mijn tweede proef ging het wat beter (veel minder voltes in de B4 als in de B3). Daarbij heb ik op 1 onderdeel een 5 gekregen voor te diep en wel gewoon een 6 voor in de aanleuning gaande paard. Persoonlijk vond ik dit zelf voor in een B proef wel wat streng... maarja de ene jury zal het erg storend vinden en de andere niet. Beetje hetzelfde verhaal als een paard dat te ver met zn neus eruit blijft... de ene jury zal dat in de B wel bestraffen en de ander niet. Blijft lastig punt.