Te kleine boxen voor Paarden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

ceasario

Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 09:09

Onderzoek diervriendelijke stalsystemen

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.

Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??
Laatst bijgewerkt door ceasario op 29-01-07 09:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Re: Te kleine boxen voor Paarden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:10

Mee eens

Of dat direct grotere boxen moeten zijn, daar heb ik mijn twijffels over.
Verplicht x aantal uur uit die box vind ik wel een goed standpunt
Maar of dat te controleren valt?

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:14

grotere boxen?? Graaaag!
Mijn 1.80 paard zou dat echt graag willen, kan ie 's nachts eens lekker languit liggen zonder precies te moeten uitmeten hoe hij tussen de wanden past. En ik ben ook bereid daar meer stalling voor te betalen dan voor een 3x3 box..
Alleen moeten ze inderdaad wel aangeobden worden.

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:22

ik denk dat idd meer uren naar buiten een goed plan is, een grote box is niet voor ieder paard nodig, voor een groot paard kan dat natuurlijk wel heel erg fijn zijn, maar ik denk dat bewegingsruimte buiten nog veel belangrijker is.

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:29

ik heb een pony van 150cm en haar box van 3x3 vind ik groot zat.

maar voor een paard van ruim 170cm zou hij wel groter mogen.
een paard moet er wel in kunnen liggen/rollen Knipoog

en verplicht buiten zetten ,dat kan je nooit controleren en de stallen die ik ken beginnen daar niet aan.
wij kunnen ze wel zelf in de losgooibak zetten ,maar alleen als je er zelf bij bent Haha!

er moet wel ruimte voor zijn *LOL* en dat is er meestal niet
en ook moet de stalhouder daar tijd en zin in hebben Ja

pompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:31

Tsja moeilijk.
Of een paard nu 24/7 in een box van 3x3 staat of een van 4x4 blijft onacceptabel voor mij.

Maar aan gezien de stand nog steeds in Nederland te vinden is zou ik daar eerst stappen tegen ondernemen.
Laatst bijgewerkt door pompom op 29-01-07 11:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 11:32

Naarmate een paard meer uren per dag buiten loopt, vind ik de grootte van de box minder belangrijk. Voor paarden die vrijwel alleen op stal worden gehouden, vind ik dit zeker een issue. Voor paarden die 's morgens vroeg naar buiten gaan en 's avonds laat weer binnen komen, vind ik in sommige gevallen zelfs een (veilige) stand acceptabel.

Het is voor mij dus geen must, een grotere box. Het is afhankelijk van de bewegingsvrijheid die het dier verder heeft.

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:54

Bij ons zijn ze nu 3x3 en straks met de nieuwe stallen worden ze 3,5 x 3,5 .Plek zat voor mijn fjordje .

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:10

Zoals m'n paard voldoende buiten komt (en dat doet ze) vind de het niet erg dat haar box 3x3,5 is... Ze staat eralleen 's avonds en 's nachts, en 's avonds vaak ook niet omdat ik dan ga rijden...

nd423

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:30

ceasario schreef:
Onderzoek diervriendelijke stalsystemen

Aalt Dijkhuizen, voorzitter Raad van Bestuur Wageningen UR vindt dat het nieuwe kabinet moet investeren in onderzoek naar diervriendelijke houderijsystemen.
Wat vindt u? Bent u het eens of oneens met de stelling.

Moeten Paarden grotere boxen krijgen? b.v. 4x 5 meter of minimaal 15 vierkante meter.
Of vindt je dat de huidige 3 x3 voldoende is.??

Groter is altijd beter natuurlijk, maar het verschil tussen 3x3 of 15m2 is zo klein, daar kunnen ze nog steeds niet in draven etc.
Mijn boxen zijn 3,10 x 3 meter en overdag staan mijn paarden buiten. 3x3 vind ik voldoende, ze kunnen er in draaien en plat in liggen en overdag buiten lopen, draven en bokken Haha! Je kunt dan beter stellen dat paarden elke dag minimaal een aantal uren buiten moet kunnen lopen. Daar zijn ze denk ik meer bij gebaat dan een hele dag in een box van 15m2.
Ik denk dat Aalt Dijkhuizen bovengenoemde niet gezegd heeft met paarden in zijn achterhoofd, maar denkende aan de bio-industrie.
Paarden in stands vind ik echt niet kunnen, maar 3x3 en overdag naar buiten hebben mijn paarden een erg goed leven, zeker in vergelijking met de legbatterijkip of een varkenszeug die zich niet kan draaien in het hok. Lijkt mij dat dat dan meer prioriteit moet hebben.

PBA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:34

Ik heb zelf een 3X4 stal en betaal daar maar een klein beetje meer voor. Zelf zie ik de stallen groter EN vind ik dat de stallen gelegenheid bied dat de paarden naar buiten kunnen voor een paar uur. Dat dat meer tijd kost, tja daar betalen we meer voor. Persoonlijk heeft mijn paard het dan goed.

joepiejee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:35

Ik ben het helemaal eens met Dijkhuizen! Boxen verplicht 3 x 4 m. zou al mooi zijn. Iedere vierkante meter meer maakt voor een paard verschil uit!

Ludora

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:37

Groter is nooit slechter. Ik vindt 24/7 binnen staan echter wel kwalijk. Ik zou liever zien dat ze daarop eissen zouden stellen !!

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:38

Heb zelf 2 stallen van 3 x 3. Overdag staan ze altijd buiten in weer en wind en ik vind het groot genoeg. Ze kunnen languit liggen (grootste bijna 1.60) en het zijn buitenboxen met veel lichtinval.

Idd 24/7 binnen is kwalijker!

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:39

Ludora schreef:
Groter is nooit slechter. Ik vindt 24/7 binnen staan echter wel kwalijk. Ik zou liever zien dat ze daarop eissen zouden stellen !!

idd!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:41

Mijn paard (1.65) staat overdag buiten op de wei, en heeft op stal aan 2 kanten luiken (1 buiten en 1 op de stalgang uitkijkend) waarin hij regelmatig met de beentjes uitgestrekt helemaal plat inligt. Ik denk dat hij zo tevreden is.
Er zijn andere dingen die imo belangrijker zijn (zoals bio-industrie, hierboven al aangehaald)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:46

Ja ik vind dat ze minimaal 3 x 3 moeten zijn voor paarden.
Dit moeten ze invoeren bij manege je ziet daar zo vaak stallen waar ze amper kunnen draaien.
hier in de buurt is zelfs een manege waar ze gewoon in een rijtje staan aan een ketting met een flap er tussen. (die kunnen dus niet lopen, niet draaien niet liggen niks.
het enige wat die kunnen is een been optillen (dat gaat ook maar net) ze staan ook nog eens 24/7 binnen!

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:47

Noukie schreef:
grotere boxen?? Graaaag!
Mijn 1.80 paard zou dat echt graag willen, kan ie 's nachts eens lekker languit liggen zonder precies te moeten uitmeten hoe hij tussen de wanden past. En ik ben ook bereid daar meer stalling voor te betalen dan voor een 3x3 box..
Alleen moeten ze inderdaad wel aangeobden worden.

Staat jouw paard echt in een box van 3x3? Dat vind ik wel een beetje zielig als ik eerlijk ben.. Bloos

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 15:59

Paarden worden steeds groter, en als ik zie dat ze dan in een box moeten van 3mx3m, met de bovendeur dicht, blijft er erg weinig ruimte over.
Met mijn Quarters van 1,40m heb ik niet te klagen, en in de zomer komen ze overdag ook lekker het land op. Het zijn de winters die het in de polder onmogelijk maken dat ze langer dan een paar uurtjes naar buiten kunnen.

Noukie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:00

Ik ook Creool! Maar ben afhankelijk van aanbod in deze omgeving en dan heb ik geen keus.. Zoals ik zei: ik zou graag wat extra per maand betalen als ik een ruimere box had, maar ze worden gewoon niet geleverd..

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:04

Ik verwijt jou niets hoor Noukie (die van mij is ook 1.80 en ik moet er niet aan denken dat hij in een box van 3 bij 3 moet staan).

Is er niets te regelen met de pensionhouder? Een box is niet zo moeilijk / duur om te vergroten.

smurf1988

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:07

Ja boxen moeten echt groter! We hebben hier thuis "extra" grote boxen (dus groten dan gemiddeld) maar met een flinke KWPN-er is het gewoon veel te klein.

Ik snap nog steeds niet waarom paarden altijd persé in die klein afgesloten boxen moeten, waarom geen groepsstalling? Veel gezonder en leuker voor de paarden Ja

Cheveyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:08

Overdag staan ze bij mij lekker samen en snachts in hun eigen bed Knipoog.

Mariska_28

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:13

Denk dat het nieuwe kabinet beter eerst wat kan doen aan de omstandigheden waarop o.a. fokzeugen en vleesrunderen gehouden worden. Vleesrunderen zouden een moord doen voor een 3 x 3 stal voor zichzelf alleen, en fokzeugen zouden al blij zijn als ze uberhaupt zichzelf iets konden bewegen...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:14

het is toch twee keer de stokmaat breed en diep?
maar idd, het is véél urgenter om tegen te gaan dat ze altijd binnen staan!
een stal voor alleen 's nachts hoeft niet perse zo heel groot te zijn, gewoon groot genoeg, verschilt ook per pony.

en dat van de bio industrie ben ik het ook helemaal mee eens, dat dat eerst maar eens moet worden behandeld!
pony's en paarden hebben het vaak echt super goed hoor vergeleken met de bio dieren!