paard trug nemen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

roey

paard trug nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:22

ik ben via via aan deze site gekomen Bloos
mijn vraag gaat als volgd.

heb pas een leuk paardje verkocht , de koper is het paard komen proberen en was meteen verkocht ze zouden het paard een maand op een manege plaatsen en dan zou ze de wei opgaan en zouden ze er regelmatig mee gaan buiten wandelen .
de mensen zijn zelf het paard komen halen en waren tot over hun oren verliefd, na een week krijg ik telefoon met de vraag of ze ooit heeft mank gestaan , waarop het antwoord nee (ze heeft altijd wedstrijden gelopen zelfs tot een maand voor de verkoop) want met een mank paard kan je ook geen wedstrijden doen , waarop hun zeggen dat het paard mankt , ik stel dus de vraag is er een dierenarts bij geweest , nee die komt morgen . zodus de dag er na trug telefoon ja zeggen ze we hebben ze laten draven op de harde grond en ze mankt en de dierenarts zegt dat haar ene been niet helemaal recht staat (dat wisten ze want dat was te zien en ook gezegt)en dat het paard daar na verloop van jaren wel op zou gaan manken en dat we dat paard nooit hadden mogen verkopen , nu wil de koper dat we dat paard trug nemen en voor hem een anderpaard zoeken .
er zijn geen foto's genomen noch een keuring , nu lijkt het mij raar dat een dierenarts kan zien zonder foto dat het paard niet goed is op het been en dat het zal mankeren.
(het geld van het paard dat we verkocht hebben , zit al in een nieuw paard )
weet iemand hoe het zit of ik dat paard verplicht moet trug nemen of er een tegen keuring moet komen of hoe het zit .
zowel koper als verkoper zijn van belgie weet niet of het anders is dan in nederland .
ik weet alleen dat ze met het paard lessen hebben genomen weet dus ook niet wat ze met het paard hebben gedaan .

hoop dat iemand iets weet want zit verveeld met de situatie

BlueStar

Re: paard trug nemen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:34

Hoi ik weet er niet echt veel van, maar volgens mij als ze geen proefperiode met jou besproken hebben, de afwijkende beenstand te zien is (ondanks je het gezegt heb) ze geen keuring hebben laten doen. Hebben ze volgens mij geen poot om op te staan.

Als je zeker wil weten wat er met je paardje gaat gebeuren probeer een manier te vinden om hem voor het zelfde geld weer terug te kopen.

Jij bent zeker niet verplicht voor hun een ander dier te zoeken. Buiten dat als die ook wat mankeer krijg jij waarschijnlijk de schuld omdat hun niet laten keuren.

Ik hoop voor je dat iemand hier met (helaas) het zelfde bijltje heeft gehakt en jou het fijne kan vertellen.

roey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 22:55

ik zelf heb het geld niet om het paard trug te kopen noch om het geld nu trug te geven en het paard trug te nemen , er was idd geen proef periode afgesproken .
ik hoop dat iemand weet of ervaring heeft met dit soort problemen . ik denk ook dat ze geen poot hebben om op te staan .

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 09:59

Er zijn meerdere topics hierover. De aankopers hebben onderzoeksplicht. Als ze geen aankoopskeuring hebben geeist hebben ze geen poot om op te staan.

Tempus_Fugit

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:03

Caira schreef:
Er zijn meerdere topics hierover. De aankopers hebben onderzoeksplicht. Als ze geen aankoopskeuring hebben geeist hebben ze geen poot om op te staan.

denk dat dit inderdaad klopt.
Die kopers hadden zelf een keuring moeten laten doen door hun dierenarts VOOR verkoopt en niet nu achteraf (als toevallig de dierenarts langs komt) nog het paard laten keuren.
Het is nu hun eigen probleem en ik zou zeker niet het paard terug nemen, want jij hebt hem verkocht als goed lopend en wie weet wat hun er mee hebben gedaan (tijdens transport of lessen etc)

hoelang geleden heb je dat paard eigelijk verkocht?

Floress

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:11

Denk ook dat je helemaal niet verplicht bent het paard terug te nemen. Blijkbaar gaf het voor die mensen bij de aankoop helemaal geen probleem dat het been niet helemaal recht was. En nu gaan ze er moeilijk over doen. Zij waren hiervan op de hoogte en hebben het zo aanvaard. Achteraf komen roepen is altijd makkelijk maar ze zijn in mijn ogen wel zelf in fout.

Ik heb 3 weken geleden ook pas een nieuw paard gekocht. En bij de klinische keuring werd het paard wat kwaad bij het controleren van de rug. Dit hebben we uitvoerig met de dierenarts besproken. We hebben het paard gekocht en ik zou me zelf wel voor gek verklaren moest ik nu gaan roepen: neem je dat paard terug want ze heeft iets aan de rug wat nu wel niet het geval is want de reageert helemaal niet meer op zo een drukking.

maverick

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 10:16

als je de mensen er op hebt gewezen dat het paard een iets krom/scheef been heeft en die mensen zijn daar mee accord gegaan, zonder het paard te laten keuren voor de verkoop.hoef jij dat paard niet terug te nemen.

roey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 22:49

vandaag contact gehad met de mensen want ze wouden het paard deze week trug brengen maar heb gezegt dat ik het paard niet zomaar trug neem , ook vandaag blijkt uit hun telefoon dat ze helemaal niet mankt maar dat ze mank zou komen te staan na een paar jaar (dit vindt ik helemaal een rare uitspraak) ze hebben het paard gekocht om buiten te gaan rijden , heb er ook bij gezegt dat het geen paard is om elke dag te rijden omdat ze dan haar eigen wat nerveus maakt , maar dat is de bedoeling niet zeiden ze gelijk ,nu zeiden ze ook aan de telefoon dat hun trainer hat paard niet wil trainen omdat het pijn heeft Lips are sealed . eerst zeggen ze dat ze maar af en toe gereden zou worden en nu zou ze in eens ook in training moeten (wat ze er mee doen moeten ze zelf weten maar vindt het wat raar allemaal )ze dreigde ook gelijk met een advocaat , maar heb geinformeerd bij een kennis (die advocate is ) en die zegt dat ze binnen de 14 dagen een schriftelijke brief en verslag van de dierenarts moeten zenden met de klacht , en dat je anders het paard niet moet trug nemen .
ze hebben het paard nu 18 dagen , ik weet ook niet wat ze er mee gedaan hebben (hoorde van mensen op die manege dat het paard gewoon niet naar hun zin is ) maar dat hadden ze dan beter gelijk gezegt tegen mij ; maar op deze manier een paard willen trug brengen vindt ik laf .
hoop dat mensen ook van deze ervaring leren want straks zijn de mensen gewoon bang om nog een paard te verkopen !
dankje aan de mensen die gereageerd hebben ik hou jullie zeker op de hoogte en als er iemand nog meer info of ervaringen hier over hebben dan hoor ik het graag .

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 18:38

maar heb jij er ook van geleerd?
keuringen zijn er niet voor niks!!
zowle voor koper als voor verkoper,dan was er duidelijkheid geweest,en bewijs,dat op het moment van verkoop het paard geschikt was als recreatie en/of sportpaard.

vervelend is het zeker!

roey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-02-07 18:24

ik heb er zeker van geleerd , maar wat kan ik doen als iemand een paard wil kopen ,verplichten om te keuren ? nee toch ! heb niets meer van de koper gehoord dus zal ze waarschijnlijk niet meer manken denk ! ik ga haar zeker niet telkens opbellen om te vragen hoe of wat .
in het vervolg doe ik alles met een contract dan zijn deze descusies den boze uit .
maar allemaal bedank voor het antwoorden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-07 18:27

als je het duidelijk hebt vermeld hoef je het paard niet terug te nemen geloof ik Lachen