Paard plast absoluut niet op de trailer, wat nu?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sim

Paard plast absoluut niet op de trailer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:20

Mijn paard plast dus absoluut niet op de trailer.
Vandaag ben ik 4 uur weggeweest met de trailer. Half uurtje heen, half uurtje terug en een uurtje rijden. Na het werk het paard even daar in een box gezet, maar daar hoefde ze niet te plassen (of ze wilde het niet in een vreemde stal). Paard geladen en naar huis gereden. Thuisgekomen doe ik de trailer open: één grote stoomcabine. Ze moest zo verschrikkelijk nodig plassen dat ze er helemaal van ging zweten.
Vraag is nu welke maatregelen zou ik kunnen nemen om haar wel te laten plassen als ik onderweg (wedstrijd oid) ben? Je hebt natuurlijk bijna nooit de gelegenheid om je paard even een poosje in een box te zetten.

Vjestagirl

Re: Paard plast absoluut niet op de trailer, wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:41

Fluiten schijnt te helpen.... Hoog en lang. Anders zou ik het ook niet weten. Wel gewoon een poosje ergends rustig laten staan, dus niet meteen uit de trailer zadelen, en niet meteen onder het zadel vandaan de trailer op.

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:44

ik heb ooit eens gehoord dat bodembedekking in de trailer helpt. Ik weet niet of je dat al geprobeerd hebt?

wwillemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:47

denk ook dat het komt doordat er geen bodembedekking ligt. Paarden houden ook niet van spetters blijkbaar Clown

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:51

Ik heb altijd bodembedekking (stro) dus daar kan het niet aan liggen.
Helpt fluiten ook bij merrie's dan?
Even een half uurtje op de trailer laten staan, voor ik vertrek (vanaf wedstrijd of trainingsterrein) helpt ook niet. Ze plast gewoon écht niet op de trailer.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:55

Plast ze wel onder het zadel of als ze gewoon even aan de hand staat te grazen ofzo?

Anders kun je nog wachten totdat ze geplast heeft voordat je haar op de trailer zet.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 20:56

Onder het zadel ook niet Apple. Of ze het aan de hand doet weet ik niet. Dat valt nog een keer te proberen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:14

lastig sim. Idd toch maar gaan stappen denk ik, iets anders schiet me zo niet te binnen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:44

Simmie schreef:
Even een half uurtje op de trailer laten staan, voor ik vertrek (vanaf wedstrijd of trainingsterrein) helpt ook niet. Ze plast gewoon écht niet op de trailer.

Aan de trailer vastzetten?

RevanchesJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 08:37

Simmie schreef:

Is dat ook het paard waarmee je crosst simmie?
(Ik zat vorig jaar met hetzelfde probleem tijdens crosswedstrijden...die van mij wilde dat ook absoluut niet.
Wat we wel vaak deden was even van de trailer af...laten grazen,en weer op de trailer zetten.En dat zo 3 tot 4 x. Evt. bij een paard dat ook aan het grazen is,en nog beter,een paard dat plast. Clown Maar ja zie dat moment maar eens te vinden. Vork

finn2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:21

onze ruin plast ook niet op een harde ondergrond vanwege het gespetter. Het fluiten werkt trouwens wel bij hem, onder het zadel ook. Als je dan ff stil houd en je gaat ff naar voren zitten en fluit begint hij zo te plassen. Is hem aangeleerd door mn vriendin, elke keer als hij dan moest plassen ff fluiten en nu kan hij het redelijk op commando.

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-07 12:49

Revances: ja.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 12:51

Inplaats van schoon stro wat uit haar box gebruiken dat is haar "
eigen"lucht

sphinxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:38

Een vriendin heeft hetzelfde probleem gehad, en die ging consequent staan fluiten als haar ruin in zijn eigen stal stond te plassen en zij erbij was. Ze beloonde hem dan ook, en deed hetzelfde als hij een keer onder het rijden moest. Pas na een half jaar fanatiek fluiten en belonen deed hij het voor eerst op de trailer toen ze floot. Kost dus even tijd, maar wel de moeite waard.
Mijn merrie plast overigens ook niet op de trailer, maar die laat ik duidelijk merken dat we weggaan (en ze kan de trailer door haar stalraam al zien staan) en zet haar vlak voor het weggaan nog een keer terug in haar stal. Ze plast dan nog een keer en dan ga ik. Ik ben over het algemeen nooit zo lang weg dat ze nog een keer moet, en als dat wel zo is, dan doet ze het wel gewoon buiten de trailer.

kuupie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:22

sromend water of een beetje water uit een flesje laten vallen werkt ook goed...als ze dit zien dan kunnnen de meeste paarden het echt niet meer ophouden! fluiten werkt idd ook wel als je paard daar gevoelig voor is

utjelover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:27

Eigenlijk heb ik ook een beetje zo'n probleem. maar dan ook met mijn ruin. Hij plast echt altijd alleen maar thuis in zijn stal. Ook onder het rijden wil hij niet plassen. Als ik hem daarna in zijn stal zet plast hij bijna altijd. Ik denk ook dat hij het ophoud.
Verder merk ik het niet echt onder het rijden.

driebergen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 16:36

Volgens mij is het niet goed voor de trailer als je paard er (vaak) in plast. Dus dat zou ik in ieder geval niet proberen.

De ruin waar ik op rijd heeft ook last van dat ie moeilijk wil plassen op vreemd terrein, en hij doet t alleen op het harde als ie echt niet anders kan. In zijn stal doet hij het daarentegen altijd.
Dus als ik op wedstrijd ga, vlecht ik hem het liefst buiten in, en net voor dat ik weg ga doe ik hem nog even in de stal. Dan plast hij.

Maar door de zenuwen (of zo) moet ie op vreemd terrein ook nog wel eens. Dan ga ik met zijn hoofd naar een weiland staan, zodat ie niet afgeleid wordt, gewoon in de losrijbak, staan en dat doet hij het meestal wel.

Het valt me op dat een paard vaak met zijn voorbenen hoger gaat staan als hij moet plassen.
Als ik het paard wil laten plassen dat zoek ik altijd een berm op, waarin zijn voorbenen iets hoger staan dan zijn achterbenen. Dan doet hij het makkelijker.

Chronos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 13:34

Wij hadden een hengst die ook nooit plaste op de auto maar die wel hele dagen mee moest. Toen zijn we hem 's morgens voor concours een flesje bier over zijn brokken gaan gegeven en toen plaste hij wel op de auto en liep ook beter van de auto enz.

Ook op international transport gaven wij ze een flesje bier en dat werkte echt heel erg goed.

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:36

Vjestagirl schreef:
Simmie schreef:

Aan de trailer vastzetten?

1 pk trekt zo je trailer mee Nagelbijten / Gniffelen

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 17:37

Op 1 bepaalde wedstrijdlocatie (GJV) plats ze echt altijd op het gras waar de 'toeschouwers' zitten. Misschien als je wat gras opzoekt>?

BE_GENTLE

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:05

Nu je er zo over nadenkt mijn pony gaat dan nooit met de trailer maar ze plast ook wel erg weinig heb haar nog noit echt zien plassen voor het rijden u tijdens het rijden niet en als ik haar op stal zet niet.. terwijl haar buurvrouw naar het rijden altijd uitgebreid staat te plassen in tegen stelling poepen doet ze maar al te graag haha

sammie_44

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:08

Of je paard is gewoon zo gestresst, of er ligt geen stro op de bodem. Urine prikt ontzettend, en het is geen lekker gevoel wanneer het tegen je benen spat, dus plassen paarden vaak niet op een bodem zonder bedekking..

Tiestoke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 18:15

Hmmm ik heb inderdaad ook alleen nog maar eens gehoort over dat als je iets in de trailer legt dat ze dan als ze nodig moeten wel gaan plassen. Een paard heeft er een hekel aan om te plassen en dat het dan tegen hun benen aanspetterd. Ik weet dat ze bij Van Baalen daar ook heel erg goed op letten dat als een paard voor dat ze erop gaan met een concour dat ze dan geplast moeten hebben. En gek genoeg doen ze het bijna altijd als ze even op stal staan. Misschien hebben die wel een bepaald iets waardoor ze dat de paarden zo leren ofzo

Orrie_VBW

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-07 19:57

is het zo erg dan als n paard zolang niet plast? Blond
met mn merrie crosste ik ook, maar een hele dag op pad en ze liet geen drupje vallen, zodra ze weer thuis was ging de boel pas leeg.
ik heb nu een ruin en die kan het dus niet ophouden Tong uitsteken
om het voor hem wat comfortabeler te maken heb ik maar wat zaagsel op de bodem gestrooid. (had er anders nooit bodembedekking in)

Sim

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 21:46

Orrie_VBW schreef:
is het zo erg dan als n paard zolang niet plast? Blond

Hou jij het maar eens op als je van 6 uur smorgens tot 8 uur savonds weg bent. Knipoog
En in mijn paards geval is het wel erg omdat ze er helemaal naar van wordt.