Paard heeft geen respect in de omgang

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eydis

Paard heeft geen respect in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 17:02

Hoi allemaal,

Ik zit toch wel een beetje met een probleem. Sinds Juli 2006 verzorg ik een 8 jarige Friese ruin met de naam Jesse.
Jesse is 1.65 m hoog en erg sterk. Het is een goudeerlijk paard maar heeft totaal geen manieren in de omgang.
Hij kan niet stilstaan aan een halster en touw want hij gaat zich vervelen. Hij kan supersnel zijn eigen halster afdoen door het zijn hoofd onder het touw door te gaan en dan naar achter te lopen zodat het halster afglijdt. Als hij dit voor elkaar heeft dan gaat hij staan eten van het hooi. Ik kan hem dan weer pakken, daarna doet hij het gewoon weer. Meestal ben ik hem voor en is een brul geven voldoende om hem te laten stoppen, het hinderlijke is dat hij dit blijft doen. Soms is hij zo snel...
Ik heb hem nu aan 2 halstertouwen staan, elk aan een kant zodat hij zich moeilijker los kan wrikken, maar nog lukt het hem. Ik gaf hem eerst nog een plukje hooi op de grond zodat hij bezig is, dan is er niks aan de hand. Maar dit wil ik niet blijven doen want dan wordt hij als het ware toch "beloond". Het probleem is gewoon dat hij zich supersnel verveelt, als ik bij hem sta en poets etc dan probeert hij het niet echt want dan is hij "bezig" met mij, het is ook een heel nieuwschierig paard.

Dan nog een voorbeeld, hij blijft niet stilstaan met hoofdstel indoen, dan gaat hij lopen en omdat hij zo sterk is walst hij gewoon over mij heen. Meestal geef ik hem een tik, van ey ik sta hier ook nog. Maar ook dit blijft hij doen. Als ik hem straf dan reageert hij wel voor een tijdje, maar daarna doet hij het weer. Hij is gefocust op het eten het hooi dat ook in de schuur ligt.

Ook met opstijgen staat hij niet stil, hij loopt weg zodra ik mijn voet in de beugel zet, ik hou mijn teugels al strak maar dan loopt hij alsnog weg, dan probeert hij bijvoorbeeld het gras te eten als we gaan buitenstaan en als ik daar dan opstijg.

Ik vind het gewoon steeds minder leuk worden, ik ben consequent in mijn gedrag maar het baat niet, althans niet op langere duur.Ik doe hem 2 dagen in de week, en de eigenaresse vaker, ze heeft hem zelf sinds 2 jarige hengst. Hij schijnt vroeger nog veel erger geweest te zijn. Ik heb het idee dat ze zelf niet consequent is in haar gedrag naar hem toe, gewoon omdat ze het niet echt meer weet. Ik vind het steeds minder leuk worden om hem alsmaar aan te moeten pakken, ik wil gewoon een leuke band hem emt opbouwen. Nu weet ik dat er grondwerk geadviseerd wordt, maar dit vind de eigenaresse vast geen goed idee want ze zijn niet zo van "de nieuwe dingen". Ik weet het even niet meer. Jesse vind ik een goudeerlijk en vriendelijk paard maar volgens mij kent hij zijn eigen krachten niet, en daarnaast is hij dol op eten Vork
Hij lijkt wel een beetje op een puber nog...

Ik wordt er gewoon een beetje moedeloos van.

Edit: Ik heb net het boek "Grondwerk"van Inge Therblick toch besteld, kan dr vast wat nuttigs uithalen.

Vjestagirl

Re: Paard heeft geen respect in de omgang

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:04

Eydis schreef:
Hoi allemaal,

Ik zit toch wel een beetje met een probleem. Sinds Juli 2006 verzorg ik een 8 jarige Friese ruin met de naam Jesse.
Jesse is 1.65 m hoog en erg sterk. Het is een goudeerlijk paard maar heeft totaal geen manieren in de omgang.
Hij kan niet stilstaan aan een halster en touw want hij gaat zich vervelen. Hij kan supersnel zijn eigen halster afdoen door het zijn hoofd onder het touw door te gaan en dan naar achter te lopen zodat het halster afglijdt. Als hij dit voor elkaar heeft dan gaat hij staan eten van het hooi. Ik kan hem dan weer pakken, daarna doet hij het gewoon weer. Meestal ben ik hem voor en is een brul geven voldoende om hem te laten stoppen, het hinderlijke is dat hij dit blijft doen. Soms is hij zo snel...
Ik heb hem nu aan 2 halstertouwen staan, elk aan een kant zodat hij zich moeilijker los kan wrikken, maar nog lukt het hem. Ik gaf hem eerst nog een plukje hooi op de grond zodat hij bezig is, dan is er niks aan de hand. Maar dit wil ik niet blijven doen want dan wordt hij als het ware toch "beloond". Het probleem is gewoon dat hij zich supersnel verveelt, als ik bij hem sta en poets etc dan probeert hij het niet echt want dan is hij "bezig" met mij, het is ook een heel nieuwschierig paard.

Halster om te beginnen een paar gaatjes strakker doen. Zo makkelijk horen ze niet af te gaan. Wat je ook kan doen is hem een 'halsband' om doen, en hem daaraan vastzetten. Geen eten geven aan de muur, er is een tijd van eten en er is een tijd van rustig blijven staan. Vraag aan de eigenaar over je vrijheidsdressuur met hem mag gaan doen, zodat je hem kleine dingetjes kan leren. Hierdoor leert hij z'n aandacht bij jou houden...

Dan nog een voorbeeld, hij blijft niet stilstaan met hoofdstel indoen, dan gaat hij lopen en omdat hij zo sterk is walst hij gewoon over mij heen. Meestal geef ik hem een tik, van ey ik sta hier ook nog. Maar ook dit blijft hij doen. Als ik hem straf dan reageert hij wel voor een tijdje, maar daarna doet hij het weer. Hij is gefocust op het eten het hooi dat ook in de schuur ligt.

Schuur dicht. En als hij erbij in staat als je poetst: verplaatsen. Hij moet het eten niet zien, dat is de kat op het spek binden. Verder niet zijn halster afdoen, maar om z'n nek hangen, zodat hij niet kan gaan lopen....

Ook met opstijgen staat hij niet stil, hij loopt weg zodra ik mijn voet in de beugel zet, ik hou mijn teugels al strak maar dan loopt hij alsnog weg, dan probeert hij bijvoorbeeld het gras te eten als we gaan buitenstaan en als ik daar dan opstijg.

Ik vind het gewoon steeds minder leuk worden, ik ben consequent in mijn gedrag maar het baat niet, althans niet op langere duur.Ik doe hem 2 dagen in de week, en de eigenaresse vaker, ze heeft hem zelf sinds 2 jarige hengst. Hij schijnt vroeger nog veel erger geweest te zijn. Ik heb het idee dat ze zelf niet consequent is in haar gedrag naar hem toe, gewoon omdat ze het niet echt meer weet. Ik vind het steeds minder leuk worden om hem alsmaar aan te moeten pakken, ik wil gewoon een leuke band hem met opbouwen. Nu weet ik dat er grondwerk geadviseerd wordt, maar dit vind de eigenaresse vast geen goed idee want ze zijn niet zo van "de nieuwe dingen". Ik weet het even niet meer. Jesse vind ik een goudeerlijk en vriendelijk paard maar volgens mij kent hij zijn eigen krachten niet, en daarnaast is hij dol op eten Vork
Hij lijkt wel een beetje op een puber nog...

Zorg dat je op 1 lijn komt met de eigenaresse. Jullie moeten hetzelfde belonen en bestraffen, als jij de enige bent die iets afstraft helpt het niet. Wat je ook nog kan doen is (maar ik weet niet of dat kan bij jullie) is je poetsplek zo afzetten dat zelf als hij los is niet weg kan...

Ik wordt er gewoon een beetje moedeloos van.

Edit: Ik heb net het boek "Grondwerk"van Inge Therblick toch besteld, kan dr vast wat nuttigs uithalen.

DeborahW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:11

Hoe straf je hem af?
met je stem of geef je hem een tik???

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:58

DeborahW schreef:
Hoe straf je hem af?
met je stem of geef je hem een tik???

Met mijn stem. Walst hij over mij heen dan geef ik hem een tik.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:00

Vjestagirl schreef:
Eydis schreef:

Halster om te beginnen een paar gaatjes strakker doen. Zo makkelijk horen ze niet af te gaan. Wat je ook kan doen is hem een 'halsband' om doen, en hem daaraan vastzetten. Geen eten geven aan de muur, er is een tijd van eten en er is een tijd van rustig blijven staan. Vraag aan de eigenaar over je vrijheidsdressuur met hem mag gaan doen, zodat je hem kleine dingetjes kan leren. Hierdoor leert hij z'n aandacht bij jou houden...

Vrijheidsdressuur wil ik wel gaan doen, is het een prima geschikt paard voor, denk alleen niet dat de eigenaresse dat leuk vind.Zoals ik al zei is ze meer van de klassieke dingen als dressuur etc.

Schuur dicht. En als hij erbij in staat als je poetst: verplaatsen. Hij moet het eten niet zien, dat is de kat op het spek binden. Verder niet zijn halster afdoen, maar om z'n nek hangen, zodat hij niet kan gaan lopen....

Geen optie, er is maar 1 schuur vol met hooi, zijn box en zijn spullen. Zomers kan ik hem nog buiten vastbinden maar met die kou poets ik liever in de schuur. Als hij vaststaat kan hij niet naar het hooi toe.

Zorg dat je op 1 lijn komt met de eigenaresse. Jullie moeten hetzelfde belonen en bestraffen, als jij de enige bent die iets afstraft helpt het niet. Wat je ook nog kan doen is (maar ik weet niet of dat kan bij jullie) is je poetsplek zo afzetten dat zelf als hij los is niet weg kan...

Dat ga ik zeker doen, was ik al van plan, wil duidelijkheid hebben met hoe ze hem zelf aanpakt.Kan mijn conclusies wel trekken maar wil het zeker weten.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:07

Vjestagirl schreef:
Eydis schreef:

Vrijheidsdressuur wil ik wel gaan doen, is het een prima geschikt paard voor, denk alleen niet dat de eigenaresse dat leuk vind.Zoals ik al zei is ze meer van de klassieke dingen als dressuur etc.

Geen optie, er is maar 1 schuur vol met hooi, zijn box en zijn spullen. Zomers kan ik hem nog buiten vastbinden maar met die kou poets ik liever in de schuur. Als hij vaststaat kan hij niet naar het hooi toe.

Dat ga ik zeker doen, was ik al van plan, wil duidelijkheid hebben met hoe ze hem zelf aanpakt.Kan mijn conclusies wel trekken maar wil het zeker weten.

Overleg het eens. Leg uit dat je geen rare dingen als zitten en stijgeren wil leren, maar bijvoorbeeld voetjes geven op een hand aanraking, stapje naar voren, paar stapjes terug. Veel mensen hebben er een verkeerd beeld bij. En nieuwschierige, drukke (en vaak ook slimme) paarden moet je bezig houden. En dat is niet alleen tijdens het rijden, maar ook tijdens het lopen en poetsen... Als ze zich vervelen gaan ze dingen verzinnen...

Dan maar kou, naar buiten toe met dat paard. Als je hem binnen laat staan moedig je hem aan om te proberen los te komen, want instand acces to the food. Buiten heeft hij dat niet. Ik poets ook liever binnen. Waarom zet je hem niet vast in z'n stal met de deur dicht? Hij staat dan wel vast en kan dus niet draaien, en mocht hij los komen kan hij niet naar het eten toe...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:13

Als hij met zijn hoofd onder het touw door kan om zijn halster af te krijgen: korter vastzetten.
Als hij zijn halster af krijgt, idd strakker zetten, desnoods met halsband. Gaat hij hangen? Dan een lasso om zijn buik, door het halster heen en dan aan een stevig touw aan de muur. Kan hij de kracht ook niet op het halster of het touw zetten en het zo stuk krijgen, maar voelt eerst de druk van het touw dat om zijn buik strakgetrokken wordt.

Voor de rest had ik je het boek grondwerk willen adviseren, maar zie dat je dat al hebt aangeschaft. Mijn advies is om er dan ook een touwhalster, leadrope en een stick bij te kopen, kan via www.equiplay.nl .
Een touwhalster is net even wat dunner en scherper, kans is dat hij je dan wel ziet staan. Het zou natuurlijk ideaal zijn als de eigenaresse idd een lijn met jouw zou trekken, maar zelfs als dat niet gebeurt, heeft hij snel genoeg door dat hij dingen bij jou iig niet kan flikken.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:13

Ja dat doe ik al wel eens Lachen Vastzetten in de stal, maarja ik wil gewoon dat hij luistert, dus oplossen doe ik het niet.

Ik ga zeker even overleggen, ik heb dat boek al besteld en weet een hoop van clickertraining dus moet geen probleem zijn.

En ja wat je zegt, het is een slim paard. Maakt staldeuren open, halsters doet hij af.Ik moet hem ook echt bezighouden.

Eydis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:15

Cassidy schreef:
Als hij met zijn hoofd onder het touw door kan om zijn halster af te krijgen: korter vastzetten.
Als hij zijn halster af krijgt, idd strakker zetten, desnoods met halsband. Gaat hij hangen? Dan een lasso om zijn buik, door het halster heen en dan aan een stevig touw aan de muur. Kan hij de kracht ook niet op het halster of het touw zetten en het zo stuk krijgen, maar voelt eerst de druk van het touw dat om zijn buik strakgetrokken wordt.

Voor de rest had ik je het boek grondwerk willen adviseren, maar zie dat je dat al hebt aangeschaft. Mijn advies is om er dan ook een touwhalster, leadrope en een stick bij te kopen, kan via www.equiplay.nl .
Een touwhalster is net even wat dunner en scherper, kans is dat hij je dan wel ziet staan. Het zou natuurlijk ideaal zijn als de eigenaresse idd een lijn met jouw zou trekken, maar zelfs als dat niet gebeurt, heeft hij snel genoeg door dat hij dingen bij jou iig niet kan flikken.

Mbt het vastzetten, korter vastzetten gaat niet, heb ik al geprobeerd, dan maakt hij de knoop los Nagelbijten / Gniffelen
Het is echt een ondeugend en slim paard. Ik heb hem met twee touwen vaststaan momenteel, maar nu is het moment dat hij dat ook doorheeft. Hangen doet hij gelukkig niet. Ik ga het halster nu alleen om zijn nek doen.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:19

Een halster alleen om z'n nek doen is niet verstandig, dit gaat veel te snel en makkelijk af...

Als je hem beter vast wilt zetten, koop dan een halsband, die kan niet af...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:20

Als hij de knoop los kan krijgen, moet je een andere knoop gebruiken. Of je koopt een stuk ketting en zet hem daar mee vast. Halster goed strak. Kijk eens op deze foto? Dit halster krijgt een paard zo snel niet van zijn hoofd af:

Afbeelding

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:26

Dat is idd ook wel een plan, een vastzet ketting kopen... Heb ik m'n dame ook aan vaststaan. Ik heb zo'n speciale waar plastic omheen zit, omdat ik geen zin heb in huid die vastzit tussen de ketting...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:28

Huid tussen de ketting? Er moet altijd iets zijn wat breken kan, dus de ketting komt normaliter helemaal niet in contact met de huid van het paard! Koop een degelijk halster, en zet hem daar dan mee vast, via een halstertouw, of via een ketting. Maar geen ketting over de halst, om de nek of wat weet ik...komen ongelukken van als het paard wel gaat trekken!

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:31

Jep... Huid tussen de ketting. Als het paard z'n hoofd ontspannen naar voren heeft zitten de schakels van de ketting niet strak op elkaar... Vraag me niet hoe, maar ik heb het al zien gebeuren dat een paard vastzat met z'n huid... En omdat het pijn deed trok hij alleen maar harder, waardoor z'n huid gewoon scheurde... En bij het trekken breekt m'n panieksluiting...

Demian

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:57

Ik zou met de eigenaresse praten en, als zij het probleem ook inziet en eraan wil werken, afspraken maken. Als zij er niks aan wilt doen kun jij er ook niks mee en kun je beter rondkijken voor een ander leuk paard om te verzorgen.
Zolang je er niet in je eentje mee kunt werken kost het gewoon te veel energie om ze iets (af) te leren of het lukt gewoon helemaal niet...

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:02

Ik vraag mij toch af wat voor kwaliteit materialen jij gebruikt. Schakels die in het vel snijden, panieksluitingen die breken, halsters die afgaan? Nagelbijten / Gniffelen Misschien eerst zorgen voor beter materiaal?

DeborahW

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:03

je moet inplaats van een tik geven hem te knijpen!

ik rij ook een paard die totaal niet geen opvoeding heeft gehad,, en te lang hengst is gebleven..
maar een tik werkt niet en mn stem ook niet... hij bleeft vervelend doen...
maar als ik m knijp reageert hij er beter op!

Kinee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:27

Oh vreselijk is dat he! Als je Paard geen respect voor je heeft, mijn Paard heeft ook 0.0 respect voor mij.
En dan heb je al helemaal het probleem dat het zo'n Fries is, die zijn ook niet de kleinste!
Heb je hulp uit het boek kunnen halen?
Ik vind dat hier ontzettend nuttige tips gegeven worden hoor, je hebt er vast wat aan!
Succes ermee!

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:29

Kinee_ schreef:
Oh vreselijk is dat he! Als je Paard geen respect voor je heeft, mijn Paard heeft ook 0.0 respect voor mij.
En dan heb je al helemaal het probleem dat het zo'n Fries is, die zijn ook niet de kleinste!
Heb je hulp uit het boek kunnen halen?
Ik vind dat hier ontzettend nuttige tips gegeven worden hoor, je hebt er vast wat aan!
Succes ermee!

Heb jij er dan ook wat aan? Want als je paard 0.0 respect voor je heeft, hoe pak jij dat dan aan?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:30

Paula schreef:
Ik vraag mij toch af wat voor kwaliteit materialen jij gebruikt. Schakels die in het vel snijden, panieksluitingen die breken, halsters die afgaan? Nagelbijten / Gniffelen Misschien eerst zorgen voor beter materiaal?

Mijn schakels snijden niet in het vel, ik heb het zien gebeuren en daarom een ketting gekocht die een plastic hoes heeft. Een panieksluiting hoort open te breken als er echt te veel kracht op komt te staan, om de nekwervels van je paard te beschermen. En mijn halster gaat niet af, want ik ben de ts niet Tong uitsteken Clown

Nee hoor, mijn materiaal is tiptop in orde, voor mijn meisje alleen het best van het beste...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:32

Yep, ik lees het...ketting met plastic...zou mijn keuze niet zijn.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:34

Cassidy schreef:
Yep, ik lees het...ketting met plastic...zou mijn keuze niet zijn.

Waarom niet, ze kan zich gewoon bewegen zoals ze aan een touw ook zou kunnen, maar ze kan hem niet losmaken en ze kan zich geen pijn doen...

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:36

Heb je die ketting ipv halstertouw, of heb je die ketting ipv van halster?

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:38

Kettig ipv een halstertouw... Om de simpele reden dat ze touwen sloopt, totaal... Zit de knoop te goed vast om los te maken? Dan gaan we heen en weer schuren.

En een gewone ketting wil ik niet, omdat ze als ze klaar is met rijden haar hoofd langs de ketting/touw schuurt en ze dus makkelijk vast komt te zitten...

Kettig ipv een halster zal ik nooit doen! Ik heb een stevig Anky halster, netjes onderlegd en met nette sluitingen en stevige afwerkingen... Sloop proff Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:39

Ik begreep ketting ipv halster. Ipv halstertouw kan best...