Leren lopen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Foxzillah

Leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 14:29

Mijn Appaloosa veulen, loopt nog niet zo heel goed mee aan het halster.
Ze heeft schrik om door het poortje te lopen, soms blijft ze gewoon stil staan en is ze niet vooruit te branden etc...

Hoe kan ik haar leren goed mee te stappen aan het halster?

(ik weet niet in welke catergorie dit thuis hoord, dus als ik verkeert zit mijn excusus hiervoor)

Vippie

Re: Leren lopen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 15:13

Neem je haar in je eentje mee? Zorg dat er iemand achter loopt die een zachte drijvende hulp kan geven dan komt het vanzelf goed.

Foxzillah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 15:54

Als er iemand is, dan vraag ik die omhulp. Maar sta er ook regelmatig alleen voor.
Hoe doe ik het dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:49

TAO --> OMG.

Vjestagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 17:51

Een lang halstertouw nemen en dit niet alleen onder haar hoofd vastmaken, maar ook achter haar kont langs doen. Zelf ga je ter hoogte van de middenhand lopen. Aan iedere kant een hand, evenveel druk geven aan alle 2 de kanten. Sturen doe je door voorzichtig het hoofdje de goede kant op te drukken of trekken...

NOOIT aan het hoofdje trekken, dit is ontzettend slecht voor de nek, die nog geen kans heeft gehad om spieren te ontwikkelen...

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:43

Ik kreeg ooit een tip van Cassidy (als het goed is) en die heeft geweldig geholpen!
Deze was idd om een touw langs de kont van je paard te halen en elke keer als hij stopte daar druk op geven. Na dit een paar keer geoefend te hebben loopt hij geweldig mee! Elke keer als ik daarna het touw op zijn kont legde ging hij vanzelf lopen. Heb hier erg veel aan gehad! Misschien kan je haar een pb sturen, toen had ze er foto's van. Groetjes Tiffany

Foxzillah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:45

Ik zal het eens proberen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:46

moet je samen met de merrie lopen?

Foxzillah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 18:51

Nee, ik loop zonder de merrie, want Handy accepteerd het veulen niet.
(is niet haar eigen veulen

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 18:52

oke, dan kun je makkelijk een touw achter de kont langs doen.. als je met een merrie moet lopen word dat wel lastig..

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:07

Foxzillah

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-07 19:32

Ongeveer een jaar.
De exacte datum weet ik niet meer. Ik heb hem wel geboren zien worden en het staat ook op de papieren, maar deze heb ik nog niet binnen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 19:40

Dat is dan geen veulen meer hoor, maar een jaarling. Bovengenoemde methode kan ook werken bij een jaarling, maar je zult wat meer overredingskracht moeten gebruiken.

Wat ik eerder vermoed is dat het paard heeft geleerd om op de rem te gaan als hij mee moet lopen. En als jij dan gaat trekken, en jij terugtrekt, zal je het qua kracht altijd van hem verliezen.

Er zijn twee dingen die je kunt doen.
Koop een touwhalster, en ga hem daarmee leiden. Er niet mee vastzetten, ook niet mee losgooien, een touwhalster is een werkhalster. Doe dat je paard om, en leer hem te wijken voor druk. Dus als jij druk geeft op het halster, en je paard gaat trekken, blijf jij constante druk houden tot hij ook maar de aanstalte maakt om naar voren te gaan, een stap op je af te zetten. Dat kan ik het begin een gewichtsverplaatsing zijn, heel miniem. Op dat moment laat je de druk op het halstertouw vallen alsof je je verbrand hebt. Laat desnoods het halstertouw uit je handen vallen alsof je je verbrand hebt. Daarna weer proberen, en je zult merken dat je minder lang nodig hebt voordat die gewichtsverplaatsing komt. Dat bouw je uit naar een stap, aansluitend tot een aantal stappen, tot hij gewoon met je meeloopt.

Op het moment dat je paard in de rem gaat, kun je ook proberen of je zijn voeten kunt bewegen. Degene die namelijk zijn voeten beweegt, is ondergeschikt. Dat is bij paarden ook zo: een dominant paard die op een ondergeschikt paard afloopt, zal er voor zorgen dat een ondergeschikt paard voor hem opzij gaat. Als je paard in staking gaat en jij er omheen staat te springen, ben jij ondergeschikt.

Loop daarom in een hoek van 90 graden bij hem vandaan (naar links of naar rechts). Blijf daarbij druk houden op het halstertouw. Doordat jij naar links of naar rechts loopt, met die druk op het halstertouw, raakt je paard uit balans en moet hij zijn benen wel bewegen om weer in balans te komen. Voila, de eerste die zijn benen heeft bewogen is je paard...dus jij hebt gewonnen.

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:24

Sorry al shet er al staat..:
Misschien als je met z'n tween bent dat een iemand de hand op z'n billen legt en een beetje drukt.
En goed met je stem: Kom maar en bv. Snoepjes in je hand.
Als ze begint te lopen zou ik er als ik jou was een beetje een spelletje van maken zoals een keer een stukje draven een beetje leuk makne snap je..?
Succes Pling

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:26

JazzPony schreef:
Sorry als het er al staat..:

Is het nou echt zo vervelend om die paar berichten op 1 (welgeteld EEN!!!!) pagina door lezen voordat je reageert?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:51

Heb ik wel gedaan maar voor hetgeval dat ik eroverheen lees..Tong uitsteken

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:52

Is begrijpend lezen zo moeilijk dan...?

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:54

Nee maar je kan toch wel eens PERONGELUK ergens overheen lezen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:56

Als je daar echt zo bang voor bent, dan lees je toch twee keer?
Of je begint je bericht niet met: misschien overheen gelezen Haha!

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 20:59

Bedankt voor de tip..!! Pling