Hoe wen ik hem weer aan auto's...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Eline11

Hoe wen ik hem weer aan auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-01-07 15:25

Hallo iedereen,
Ik heb sinds een jaar een BWP-ruin van 12 jaar. Hij was heel braaf op wandeling tot er enkele maanden geleden op wandeling een auto tegen zijn achterbeen is gereden. Hij is toen in volle galop weggevlogen, maar gelukkig heb ik hem vlug in een veld kunnen sturen en daar is hij gekalmeerd. Maar doordat hij zo op straat galoppeerde, heeft hij een ligament verrokken en moest hij 2 maanden in de box staan.
Nu mag ik trg beginnen met hem te stappen : 20min-30min per dag. Maar nu is het probleem : Hij heeft nu schrik van alle auto's die hem voorbijrijden of dichtbijkomen of wat dan ook. Ik heb al met mijn vader geoefend met de auto op de parking van de manege. Daar heeft hij er zo goed als geen schrik van. Maar eens verder op de straat kan ik hem soms echt niet meer houden. Wat kan ik eraan doen om hem er weer aan te laten wennen? Want zo durf ik er echt niet mee te gaan wandelen.

PS : Als er nu een auto passeert slaat hij zijn achterhand ernaar uit. Ook al is de auto zelfs een meter of 6 van hem weg.

Ik hoop echt dat er iemand mij kan helpen!!!!
Alvast bedankt!
Eline

Urielle

Re: Hoe wen ik hem weer aan auto's...

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:59

Ik zou het heel rustig opbouwen.
Je bent al eens langs de auto's op de parking gegaan. Probeer erna eens een aantal mensen te charteren die niet zo zuinig op hun auto zijn Clown waar je van mag oefenen om slalommend er tussen door te stappen. Daarna ga je oefenen met die auto's met draaiende motoren en nog een stap verder moeten ze wat over het erf rijden.
Als dat allemaal echt geen enkel probleem meer oplevert ga je eens naar buiten aan de hand (hoofdstelletje aan en longe eraan vastgeclipt), op flinke afstand van de auto's zodat je paard ook de ruimte heeft om eens opzij te springen of uit te slaan. Maak het niet te spannend door zelf ook te gaan kijken of te reageren als je paard angstig wordt maar doe alsof je gek bent en loop stug door.
Het is niet gek dat je paard zo reageert na zo'n ervaring, en de enige remedie is herhalen herhalen herhalen tot hij door heeft dat het een eenmalig incident was.

Mirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:46

Helemaal eens met Urielle. Lachen
Gewoon rustig opbouwen, eerst oefenen etc. en blijven heralen.

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 21:15

Ik ga ook met Urielle mee, alleen met geduld los je dit op. Het heeft geen zin om je paard langs een auto te dwingen als ie het eng vindt. Hij moet er weer vertrouwen in krijgen dat auto's paarden niet zomaar aanrijden.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:30

Wat zielig voor je paard! Dat is pas echt een nare ervaring met auto's. Verder heb ik geen nuttige tips toe te voegen. Ik wilde je alleen even laten weten dat ik dit knap vervelend voor jou en je paard vindt!
Is je paard verder weer helemaal opgeknapt?

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 14:57

Je moet hem inderdaad de tijd geven om weer aan auto`s te wennen met dwingen ed schiet je echt nix mee op .Gaat het wel weer beter met hem ,hoop van wel .