rijden met vorst?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

woeliej

rijden met vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 10:38

Hallo,

Ik vraag mij af hoe verstandig het is om te rijden met met deze vorst en dus harde grond. Bak ( = buiten) heeft uiteraard niet veel zin dat snap ik, maar kunnen buitenritten wel gewoon? Uiteraard zonder gallop

Qimm

Re: rijden met vorst?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:42

Tuurlijk, lekker warma aankleden en uitkijken voor eventuele gladde plekken.

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:49

Wanneer het ijs- en ijskoud is, moet je er wel rekening mee houden dat je paard ook erg fris is. Je kunt echt merken dat ze graag de beentjes willen strekken.

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 10:53

weer of geen weer, semir staat gewoon in de paddock rond te racen.
dus als hij pijn zou krijgen, zou hij echt wel stoppen met rennen enz.
maar dat doet hij niet,

maar als ik met hem gaat rijden in de bak, dan geeft hij zelf wel aan of hij wil draven of galopperen.

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:52

Ik heb een aantal keer gewoon buiten gereden ipv thuis, omdat het daar te bevroren was. Wel heb ik een deken op gedaan omdat ik wist dat ie het koud zou hebben/krijgen. Vaak zijn ze nogal fris als ze het koud hebben. Dus buitenrijden kan idd gewoon....

oudehinken

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:54

Ik heb rij met dit weer ook buiten.
lekker stukje draven desnoods op het fietspad en een klein gallopje zat er gisteren zelfs nog in op een stukje.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:56

ja, gaat wel, alleen bij ons waren paden eerst helemaa vol modder en is nu ongelijk bevroren, niet mogelijk om daar te rijden. Bospaadjes ed die gewoon glad zijn gaat wel, maar kijk uit voor gladde plekken en ijs

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 12:57

Je kan prima buitenrijden maar draven of galloperen op de bevroren zandpaden zou ik net zo min niet doen als in een bevroren bak rijden.

Semir, paarden zullen niet zo snel pijn hebben op een harde bodem maar de kans op blessures is aardig groot!

VeerenAshley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 13:52

Tuurlijk! Lekker gaan met die banaan! En op harde (gelijke) paden kun je prima draven en een galopje in een grassige berm moet ook kunnen (en als je paard daarop getraind is ook op harde bodem, niet teveel natuurlijk).

creool

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:02

Ik begin met steeds meer verbazing naar de reacties te kijken.

Getraind op een harde bodem? 50 meter draven over een geasfalteerde weg oke.. maar dan houdt het bij mij snel op!

Weten jullie wel hoe onregelmatig kunnen bermen zijn? Ga zelf eens rennen over onregelmatige, onverharde bevroren stukken, loopt echt niet fijn! en een grote kans om je enkel te verzwikken!

Je kan je paard wel harstikke kreupel rijden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 14:05

Een paard kun je wel trainen om op de weg te draven, anders hadden tuig paarden toch erg pech.

Maar ben je dat niet gewend, nu ook niet ineens doen.
Stappen op de erg of een recht gevroeren pad kan uiteraard wel.
In de berm, die vol kuilen zit of een scheef gevroren bak zou ik niet eens stappen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 15:27

heb het vandaag uitgeprobeerd en het ging prima, inderdaad wel goed op de let dat de ondergrond vlak was, en op grasstukje vond m'n pony zelfs wel dat er een rustig gallopje vanaf kon, ging prima Haha!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 15:28

Ik rijd alleen op de verharde paden, daar kun je prima op draven en stappen. De grond erom vind ik te gevaarlijk omdat er erg veel kuilen in zitten die je slecht ziet.

Unseen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:50

In mijn ongelijke, keiharde ijs-stukken bak ga ik nu echt niet rijden...

__elise__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 18:53

bij mijn verzorgpony is er nu ook een harde bak, maar je kan er goed op rijden.
hij is helemaal vlak dus dat gaat makkelijk.
een buitenrit zou nu ook goed kunnen hoor!! zolang je maar goed oppast voor gladde stukken en als je niet gaat galloperen komt het wel goed Knipoog

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 19:00

Ik rijd buiten ook gewoon een lekker drafje over de baan ...
Maar ik heb nog een vraagje, is het aangeraden om met dit weer een graslandje als bak te gebruiken? Wel zonder ijs, kort gras en geen putten ....

Lenneke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:10

Ik rij gewoon over de bevroren bodem (in het bos, heb geen bak) De paden zijn redelijk vlak. De paden in Zuid Limburg, waar ik in september was, waren veel ongelijker. Anouar heeft er geen problemen mee, die draaft gewoon en loopt geen pas gevoelig.

AntheaV

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:44

Zolang de paden maar vlak zijn doe ik het wel, gewoon rustig stappen en draven

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 16:21

ik rijd dan ook gewoon buitenritten wel stap ik aleen maar Knipoog en dan gaan we er gewoon ff lekker lang uit vind hanka ook erg gezellig bij allemaal paardevriendjes langs gaan Haha!.. maar ik rijd dan niet in de bak..

maar meestal als het vriest kunnen we wel in de bak rijden maar dit keer hadde we pech want normaal blijft het water in de bak niet liggen en bevriest de bak niet Knipoog .. maarja door die vele stormen kon de grond het niet meer aan waardoor er water bleef liggen en de grond dus wel bevroren was Boos!..

maar nu kan er gelukkig weer gereden worden Haha!

Bella

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 01:01

Vandaag was het hier allemaal een grote gladde boel op de zandpaden, dus de weg op gegaan. Verkeerstraining gedaan...stap en draf kan dan makkelijk (mits het paard natuurlijk ook braaf genoeg is). Draf dien je alleen wel rekening te houden met de wijze waarop je je paard normaliter traint. Als je nauwelijks op verharde ondergrond rijd, moet je natuurlijk niet een half uur op het asfalt gaan draven.

Foxzillah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:10

ik rijd ook latijd gewoon, alleen als het glad is rijd ik zoveel mogenlijk in de berm (thuis geen rijbak alleen wei, dus maak alleen buiten ritten)
Met regen rijd ik nooit, niet omdat Handy nie wil maar omdat ik dr zelf een hekel aan heb

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 14:13

als de berem bevroren zijn, gaik gewoon lekker een stap rit maken op de weg, met af en toe een stukje draf
maar als de wegen gald zijn, ga ik niet buitenrijden
macho is al zo'n stuntel Nagelbijten / Gniffelen

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-07 17:13

Qimm schreef:
Tuurlijk, lekker warma aankleden en uitkijken voor eventuele gladde plekken.

idd, juist heerlijk om zo te gaan rijden, frisse paarden en je word er zelf lekker warm van Lachen

woeliej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-07 12:53

nou ik vind het best eng, ben als de dood dat m'n pony zich verstapt. Hijs namelijk zo lomp, kijkt alleen maar om zich heen en nooit voor zich dus struikeld geregeld. + dat je af en toe zelf de situatie niet goed in kan schatten en er te laat achter komt dat je een ijsbaan tegemoet gaat ( gleed gelukkig maar met 1 voetje weg :p)

rowo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-07 19:33

creool schreef:
Ik begin met steeds meer verbazing naar de reacties te kijken.

Getraind op een harde bodem? 50 meter draven over een geasfalteerde weg oke.. maar dan houdt het bij mij snel op!

Weten jullie wel hoe onregelmatig kunnen bermen zijn? Ga zelf eens rennen over onregelmatige, onverharde bevroren stukken, loopt echt niet fijn! en een grote kans om je enkel te verzwikken!

Je kan je paard wel harstikke kreupel rijden!

wie heeft gezegd dat ik in de onregelmatige bermen rij?? En kreupel rijden; overdrijven is ook een vak. Rijden met dit weer betekent voor echt niet draven en galopperen over de weg, helemaal dat laatste niet. Stukjes draven okee, maar vooral stappen. Beter dan op stal staan! Dus pas op met wat je zegt! Kan echt boos worden om zulke reacties. Ik weet heus wel wat ik doe.