Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

diehdieh

Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 11:01

Hallo,

Allereerst weet ik niet zeker of dit hier goed staat, als dat niet zo is dan merk ik het wel Clown

Ik heb nu ongeeer 6 weken een bijrijder/verzorger voor mijn paard. Mijn paard is alleen een poosje kreupel geweest dus, mag ik nu nog maar 20 min stappen en 5 min draven per dag. Dit moet ik nog ongeveer een week doen en dan kan ik rustig opbouwen.

Mijn bijrijder doet mijn paard 2 vaste dagen in de week en laats was ik bijvoorbeeld naar Parijs en dan doet ze hem ook.

Voordat ze begon had ik haar al verteld dat het wel een paardje is met temperament Gribaldi x Sovereign Bill. Mijn paardje is niet gemeen, in de omgang is het echt een schatje. Maar onder het zadel kan ze soms nogal klieren. Dat iets "opeens" heel eng is en dat ze dan dus heel gauw er vandoor gaat en/of een paar bokken geeft. Ik heb mijn bijrijder hier duidelijk over ingelicht voordat ze begon. En mijn stalgenoten hebben haar hier ook van op de hoogte gebracht.
Ik vind mijn paardje ook helemaal niet zo wild, omdat ik wel wildere paard gewend ben. Maar mijn bijrijder is eigenlijk alleen manegepaarden gewend.

Als ik tijd heb help ik haar dus ook met rijden. Het probleem is alleen dat ze soms iets te grof is met haar hulpen. Hier kan ze natuurlijk niks aan doen, maar daar is gewoon nooit echt aandacht aan besteedt bij de manegelessen. Mijn paardje is echt SUPERgevoelig. Als ik haar help dan valt dat ook heel duidelijk op.
Mijn bijrijder zit namelijk heel veel aan de binnenteugel en daar heeft mijn paardje echt een heel aan. Als ik er bij ben dan zeg ik uiteraard direct "niet met je binnenhand terugwerken" en dan gaat het goed. Want je ziet mijn paard gewoon heel chagerijnig worden als ze met haar binnenhand terugwerkt of haar hakken optrekt en daardoor steeds een schopje in haar maag geeft. Als ik er bij ben kan ik haar hier dus op wijzen en dan gaat het wel aardig.

Maar............

Gisteren was ik er niet bij. Ik kreeg toen dus een telefoontje dat mijn bijrijder er af was gevallen. ze had gelukkig niks, ze was alleen geschrokken.
Je kon al wel een beetje aan haar merken dat de lol er nu vanaf was. Ik dacht eerst van nou ik ga ze gewoon zo veel mogelijk helpen en dan lukt het wel. Maar de kans dat ze er nog een keer af gaat vallen is uiteraard wel groot, want mijn bijrijder moet nog veel leren en mijn paard gooit je er gewoon af als je haar ( per ongeluk) pijn doet in haar mond of hindert.

Nou hoorde ik dat ik aansprakelijk ben als zij er af valt en bijvoorbeeld iets breekt. Is dit waar?
Want als dat zo is dan weet ik niet of het wel zo handig is om een bijrijder te hebben voor mijn paard. Het is nou eenmaal een paardje met temperament die heel concequent behandeld moet worden, want anders walst ze gewoon over je heen.

Nou ik hoop dat iemand mijn vraag kan bantwoorden en misschien tips heeft!

Alvast bedankt!

z0rr0

Re: Ben ik aansprakelijk als iemand van mijn paard valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:50

nee hoor.
iemand stapt met eigen risico op je paard.
dus het is zijn/haar schuld.
en daar heb jij niets mee te maken.

Tijgertje86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:53

De eigenaar van het dier is te allen tijde verantwoordelijk voor de gedragingen van zijn dier en de eventuele schadelijke gevolgen hiervan voor de ruiter.
Bordjes, zelf gemaakte contractjes e.d. zijn jurisch niets waard. Op eigen risico omgaan met een paard is uitgesloten. Houd in je achterhoofd dat jij als eigenaar altijd aansprakelijk gehouden kan worden voor eventueel lichamelijk letsel van de bijrijder.

knooopje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:58

het is wel handig om daar van te voren afspraken over te maken,
ze kan je wel zeg maar aanklagen als ze eraf valt en ze breekt een been of zo.of ze haar gelijk krijgt is een 2 de maar ze kan het wel proberen.
maak vooral duidelijk dat ze op eigen risico op jou paard rijd.
mischien moet je even kijken of ze eigenlijk wel de juiste bijrijder voor jou paard is want volgens mij zijn ze niet echt een passend stel.
want zij is een beginner en jou paardje gevoelig.
dat is niet echt de juiste combinatie.
groetjes saskia

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 11:59

Oeh kijk daar zit ik dus niet op te wachten. Dit maakt het allemaal een stuk lastiger. ik heb nou eenmaal geen paard waarvan ik mensen kan garanderen dat ze niks doet Rolleyes
En ook al krijg ik dan wel een superruiter op mijn paard eraf vallen kan altijd. Ze is soms gewoon heel erg onvoorspelbaar.
Kijk als ik er af zou vallen dan is dat mijn probleem. Maar ik wil niet aansprakelijk zijn voor andere mensen die er af vallen.

Lastig................

FloortjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:01

de bezitter van het paard (niet perse hetzelfde als de eigenaar) is aansprakelijk voor schade die het paard (niet uit eigen energie, maar laten we die discussie even laten voor wat het is) aanricht. In beginsel valt dit soort schade wel onder je AVP-verzekering (wat vroeger je WA was), maar als je het zeker wil weten, moet je dat daar even navragen.

Ik zou zeggen dat je als bezitter in dit geval aansprakelijk bent, omdat je bijrijder niet voldoende zeggenschap over het paard heeft (en jij wel) om als bezitter te worden aangemerkt.

succes

Roxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:08

Klopt, de bezitter (jij dus) is in beginsel aansprakelijk. Het kan wel zijn dat de bijrijder een deel eigen schuld toegewezen krijgt, maar of dat zo is en hoe groot dat deel dan is hangt van veel omstandigheden af en is vantevoren moeilijk in te schatten.

mickey1989

z0rr0 schreef:
nee hoor.

wat een onzin.

Natuurlijk ben je verantwoordelijk, zoals Tijgertje86 al zegt.
Maar als je duidelijke afspraken hebt gemaakt, zal ze je heus niet aanklagen wegens onjuist gedrag oid. Ze kiest er zelf voor op dit paard te rijden dus is het niet jouw fout als ze eraf geknikkerd word. Toch ben en blijf je aansprakelijk, omdat het jouw paard is en niet die van een ander.

JoyCiej007

Art. 6:179 BW (Art. 179 Boek 6 Burgerlijk Wetboek: De bezitter van het dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, (ténzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor scade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.)

Wat hiermee bedoeld wordt: als eigenaar/bezitter van het paard ben je altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard en evt. schadelijke gevolgen hiervan (voor wie dan ook).

Ik ga dus mee met de reactie van Tijgertje86; Een rechten-studie is wel handig, zo zie je maar weer. Bokt hij je bijrijder er dus af en zíj krijgt hierdoor een ernstig lichamelijk letsel waardoor zij arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan ben jij hier aansprakelijk voor.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:12

z0rr0 schreef:
nee hoor.

Waarom een uitspraak ergens over doen als je er totaal geen verstand van hebt? Dit is klinklare onzin, je hoeft geen jurist of rechtenstudente te zijn om dit te kunnen weten, zoek het op in het Burgerlijk Wetboek en je vind zo dat in beginsel de bezitter van het paard ten alle tijde aansprakelijk is voor de gedragingen van het dier en de eventuele schade aan anderen die het kan veroorzaken.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:14

Roxx schreef:
Klopt, de bezitter (jij dus) is in beginsel aansprakelijk. Het kan wel zijn dat de bijrijder een deel eigen schuld toegewezen krijgt, maar of dat zo is en hoe groot dat deel dan is hangt van veel omstandigheden af en is vantevoren moeilijk in te schatten.

Inderdaad, dit geldt voor veel geschillen, er zijn altijd uitzonderingen mogelijk of voorwaarden waarop de aansprakelijkheid niet of maar gedeeltelijk geldt. Per geval kan dit verschillen, en vaak ligt het er maar net aan wat de omstandigheden zijn waaronder iets dergelijks is gebeurd.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:21

@ knooopje:

In de omgang gaat alles goed en met het rijden zou het denk ik ook wel goed kunnen komen. Dus ik zou het wel graag nog even willen proberen, maar nu ik weet dat ik aansprakelijk gesteld kan worden veranderd dat de zaak.
Iedereen die paard rijdt weet namelijk dat er een kans is dat je er vanaf valt, dus als het haar keuze zou zijn om door te gaan dan zou dat mogen van mij. Maar niet dat ze doorgaat en dat ik dan de schuld krijg als ze er wel vanaf valt.
Ik persoonlijk zou nooit de eigenaar van mijn paard aansprakelijk stellen als ik uit vrije wil op dat paard was gestapt. Maarja je hebt natuurlijk ook genoeg mensen die de eigenaar wel zouden aanklagen.

Maar ik snap wel wat je bedoelt hoor,k ik had zelf het idee dat het wel goed zou komen als ze elkaar meer zouden gaan vertrouwen enzo. Mijn zusje van 11 kan namelijk ook alleen in de buitenbak in de storm op mijn paard rijden. Bij mensen die niet zo stevig zitten is ze juist superrustig en geduldig. ze is dan ook echt geen gemeen paard maar een ondeugend paard.

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:25

Dus als het ware kan ik alleen met haar afspreken dat ze mij niet aanklaagd als er wat gebeurt. Maar dat is dan ook alleen op goed vertrouwen natuurlijk, want ze kan me alsnog aanklagen ook al hebben we hier afspraken over gemaakt.

Nou ik ga nu wel heel erg twijfelen of ik wel door moet gaan met een bijrijder....

Ik heb nou eenmaal een temperamentvol paard.

In ieder geval heel erg bedankt voor de reakties.

Ik ga mijn bijrijder vandaag weer helpen, en ik zal het er dan wel even met haar over hebben.

Squit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:26

dat is niet waar!!!!!!!!!!
ik ben 2 jaar geleden van mijn verzorgpaard afgevallen en ik moest gelijk het ziekenhuis in en heb in levensgevaar 3 dagen op de IC gelegen..
het was MIJN fout dat het gebeurd was ik ging ZONDER cap op een 4 jarige ruin een buitenrit maken met nog 3 mensen..
hij schrok in de galop en ik raakte me beugel kwijt.. hij ging van links aar rechts en had hem dus niet meer onder controle..

het was zo dat de eigennaar niet aansprakelijk was voor mijn ongeluk..
alles is door mijn eige verzekering gedekt.. ( gelukkig 2 weken in het ziekenhuis is duur)
ze eigenaar heeft niks fouts gedaan ik ben erop gestapt en gaan rijden..
mijn geluk was omdat ik geen cap op had een vriendin een ruiterbewijs had daardoor was het gedrekt.. anders zou het voor een aantal gedekt worden Huilen
dus jij ben niet aansprakelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 26-01-07 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Irrelevante megaquote van TS verwijderd.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:33

Squit schreef:

dat is niet waar!!!!!!!!!!
ik ben 2 jaar geleden van mijn verzorgpaard afgevallen en ik moest gelijk het ziekenhuis in en heb in levensgevaar 3 dagen op de IC gelegen..
het was MIJN fout dat het gebeurd was ik ging ZONDER cap op een 4 jarige ruin een buitenrit maken met nog 3 mensen..
hij schrok in de galop en ik raakte me beugel kwijt.. hij ging van links aar rechts en had hem dus niet meer onder controle..

het was zo dat de eigennaar niet aansprakelijk was voor mijn ongeluk..
alles is door mijn eige verzekering gedekt.. ( gelukkig 2 weken in het ziekenhuis is duur)
ze eigenaar heeft niks fouts gedaan ik ben erop gestapt en gaan rijden..
mijn geluk was omdat ik geen cap op had een vriendin een ruiterbewijs had daardoor was het gedrekt.. anders zou het voor een aantal gedekt worden Huilen
dus jij ben niet aansprakelijk!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Goed, dus omdat jij een keer van je vz-paard bent afgedonderd is de TS NOOIT aansprakelijk? Net als mijn reactie hiervoor; doe niet zomaar uitspraken als je er niets van af weet. Zoek het maar op in het Burgerlijk Wetboek. Dat je geen cap droeg en dat dat heeft bijgedragen aan de ernst van je letsel óf dat dit voor het grootste gedeelte je letsel heeft veroorzaakt, zijn onvoorziene, verzachtende omstandigheden.

Wat wij de TS proberen uit te leggen is dat ze in beginsel aansprakelijk is voor de gedragingen van haar paard en evetuele schade die hieruit voort vloeit

Edit: Onnodige quote van de TS verwijderd

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:37

@Squit in jouw geval ben je aansprakelijk gesteld omdat je zonder cap met een jong paard naar buiten bent gegaan. Maar in principe is de eigenaar/houder van het paard aansprakelijk. Zoals bij jou is gebeurd kan een bijrijder idd de aansprakelijkheid op zich krijgen als deze onverantwoord heeft gehandeld (en rijden zonder cap is daar wel 1 van) maar das meer uitzondering als regel.

TS als tip hoorde ik van een kennis dat je je bijrijder een verzekering kunt laten afsluiten voor ongevallen. Deze is dan via die weg verzekerd. Schijnt in de buurt van de 240 euro per jaar te kosten. En als ik een bijrijder zou hebben, kwam die verzekering er zeker weten. Ik woon in Dld. en hier word de eigenaar heel snel aansprakelijk gesteld. Hier is het dus echt een must.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:40

JoyCiej007 schreef:
Art. 6:179 BW (Art. 179 Boek 6 Burgerlijk Wetboek: De bezitter van het dier is aansprakelijk voor de door het dier aangerichte schade, (ténzij aansprakelijkheid op grond van de vorige afdeling zou hebben ontbroken indien hij de gedraging van het dier waardoor scade werd toegebracht, in zijn macht zou hebben gehad.)

Wat hiermee bedoeld wordt: als eigenaar/bezitter van het paard ben je altijd verantwoordelijk voor de gedragingen van je paard en evt. schadelijke gevolgen hiervan (voor wie dan ook).

Ik ga dus mee met de reactie van Tijgertje86; Een rechten-studie is wel handig, zo zie je maar weer. Bokt hij je bijrijder er dus af en zíj krijgt hierdoor een ernstig lichamelijk letsel waardoor zij arbeidsongeschikt wordt verklaard, dan ben jij hier aansprakelijk voor.

De BEZITTER is dus aansprakelijk, meestal dus de eigenaar.

Overigens staat dit artikel 'eigen schuld' van de benadeelde niet in de weg. Of er sprake is van eigen schuld hangt erg van de omstandigheden af en kan verieren van 0 tot 100%.
Wat voor invloed heeft deze 'eigen schuld' dan zou je zeggen?
Deze vermindert dus de SCHADEVERGOEDINGSVERPLICHTING van de bezitter met het percentage toegekende eigen schuld.

En ik ben insider dus dat kan je gerust aannemen. Cool Slim

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 12:43

OOh ik zal dat van die verzekering zo gauw mogelijk even gaan navragen. Want ik zit nu niet bepaald met een gerust gevoel thuis of op school ofzo als ik weet dat zij mijn paardje doet.

Heel erg bedankt dus!

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:44

Is gewoon verzekerd via jou AVP verzekering hoor (aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren), tenzij je die dus niet hebt!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:44

LDRD schreef:
JoyCiej007 schreef:

De BEZITTER is dus aansprakelijk, meestal dus de eigenaar.

Overigens staat dit artikel 'eigen schuld' van de benadeelde niet in de weg. Of er sprake is van eigen schuld hangt erg van de omstandigheden af en kan verieren van 0 tot 100%.
Wat voor invloed heeft deze 'eigen schuld' dan zou je zeggen?
Deze vermindert dus de SCHADEVERGOEDINGSVERPLICHTING van de bezitter met het percentage toegekende eigen schuld.

En ik ben insider dus dat kan je gerust aannemen. Cool Slim

Inderdaad, dat ben ik met je eens. Ik wilde met mijn reactie ook niet impliceren dat ík het beter weet dan heel de rest, of het beter weet dan jou. Maar om het gemakkelijk uit te leggen ga ik niet pagina's volkalken met eventuele mogelijkheden tot vermindering van de schadevergoedingsplicht etc. en wat nou het precieze verschil is tussen bezitter en eigenaar. Als je alle mogelijke voorvallen wilt toelichten en uitleggen, kun je inderdaad pagina's volschrijven. Knipoog

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:50

Heb je helemaal gelijk in, daarom houd ik het ook beperkt.

Wat ik wel essentieel vind heb ik opgeschreven, want dat je aansprakelijk bent wil niet zeggen dat je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Het is dus toch iets genuanceerder.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:53

En als je nu een contract met haar afsluit, dat zij op volledig vrijwillige basis je paard berijdt, en dat ze jou op geen enkele manier aansprakelijk mag stellen?

Of, ik weet het, het is misschien een idioot idee, en het zal wel helemáál niet kloppen, een contract opstellen dat als zij op je paard stapt, zij de zeggenschap over het paard krijgt (en dus eigenlijk de bezitter wordt, tijdens het rijden)?

Ik heb ook maar ooit op een blauwe maandag wat recht gehad, dus ik weet niet of zo'n contract dan zorgt voor de uitzondering op de regel, en dat jij dus niet aansprakelijk gesteld wordt.

LDRD

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:54

khirshanta schreef:
En als je nu een contract met haar afsluit, dat zij op volledig vrijwillige basis je paard berijdt, en dat ze jou op geen enkele manier aansprakelijk mag stellen?

Of, ik weet het, het is misschien een idioot idee, en het zal wel helemáál niet kloppen, een contract opstellen dat als zij op je paard stapt, zij de zeggenschap over het paard krijgt (en dus eigenlijk de bezitter wordt, tijdens het rijden)?

Ik heb ook maar ooit op een blauwe maandag wat recht gehad, dus ik weet niet of zo'n contract dan zorgt voor de uitzondering op de regel, en dat jij dus niet aansprakelijk gesteld wordt.

Is onredelijk bezwarend, dus de waarde hiervan is nihil.

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:57

LDRD schreef:
Heb je helemaal gelijk in, daarom houd ik het ook beperkt.

Wat ik wel essentieel vind heb ik opgeschreven, want dat je aansprakelijk bent wil niet zeggen dat je ook een schadevergoedingsverplichting hebt. Het is dus toch iets genuanceerder.

Mee eens; Tsja, ben niet voor niets nog 1e jaars he Clown

Nee maar ik snap wat je bedoeld; ik zie de essentie van 'het genuanceerde' soms nog wel eens over het hoofd, en antwoord dan met 'in beginsel.....'; omdat er inderdaad gewoon zo ontzettend veel omstandigheden mogelijk zijn. Wat niet betekent dat het genuanceerde van minder belang is, in tegendeel vaak Lachen

diehdieh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 13:03

Ik ben geloof ik WA verzekerd samen met mijn vriend. Hij regelt dat allemaal, ik zal het dus wel even navragen aan hem. Maar als ik dus wel WA verzekerd ben en ik zal aansprakelijk gesteld worden door mijn bijrijder, moet ik dan de schadevergoeding betalen of doet mijn verzekering dat dan?