Hoe onderhoud jij je leren laarzen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Marloes0508

Hoe onderhoud jij je leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 16:09

Aangezien ik weer eens de voering van mijn rubberen laarzen versleten had en dus weer toe was aan een nieuw paar, wilde ik graag de overstap maken naar leren laarzen. Ik heb 2ehands Cavallo's gekocht.

Nu zou ik graag willen weten wat jullie doen om je laarzen te onderhouden en wanneer je ze aanhebt (trek je ze aan vlak voordat je het paard opstapt of loop je er bij wijze van spreken de hele dag op? Haha!)

Faelivrin

Re: Hoe onderhoud jij je leren laarzen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 16:10

Ik loop er de hele dag op, wanneer ik ga paardrijden. Ik vet ze in [wat volgens velen niet goed is. Clown ] en verder goed schoon houden, en gewoon zorgen dat je er niet mee gaat uitmesten ofzo. [Dàn trek ik even rubberen laarzen aan.]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:27

Ik heb ze nu met deze kou altijd aan, ook met slecht weer.
Na het rijden gewoon even afspoelen en goed droogmaken.
Of even met zadelzeep schoonmaken.
Voor ik wedstrijd heb even met zwarte schoenpoets erover, zodat ze weer mooi glimmen. Lachen

Mitxa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:50

Ik loop er ook dagelijks meerdere uurtjes op. Ik maak ze zo eens per maand (als ik zin heb), helemaal schoon en smeer ze in met speciaal spul wat ik er destijds bij heb gekocht (speciaal voor lederen laarzen dus).

Als ze onder zand zitten of door iets anders erg vuil zijn, dan haal ik er een vochtige doek overheen zodat ze weer een beetje schoon uitzien.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:53

aub geen zadelzeep/ vet/ olie gebruiken voor je leren laarzen.

de laarzen fabrikanten raden aan om het volgende te doen:

afnemen met een vochtige doek,
daarna insmeren met schoenpoets.

ik neem mijn laarzen na het rijden altijd af met een vochtige doek op de plaatsen waar huidvet en vuil zit.
ongeveer 1 keer in de week maak ik ze zuiver met een speciale cleaner van petrie en smeer ze daarna in met zwarte schoenpoets, even uit poetsen en ze zijn weer superz

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:25

ik heb ze niet zo heel vaak aan, gebruik ze meer voor wedstrijden en af en toe eens als ik niet zo lang op stal ben.
Ik onderhoud ze met schoensmeer en met leder en zadel balm van de excellent verzorg ik ze verder Lachen.

mariska1989

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 18:36

Even afnemen met een vochtige doek,
Petrie cleaner erop
Even laten drogen
Petrie creamer erop,

Heerlijke laarzen krijg ik ervan, ook nog schoensmeer van petrie erop en ze zijn weer superzwart

joske_vuran

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:14

Schoenpoets Haha!
En dat voor een wedstrijd..

Trammelanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:25

Ik heb net nieuwe petries.
Ik maak ze schoon met lauw water, geen koud!
Zodra dan het zand en de modder etc eraf is, smeer ik er was op! Zodra ik de volgende dag weer naar de paarden ga of dezelfde avond nog, poets ik de was altijd eventjes uit. Dit doe ik zo'n 3x per week. Welk schoonmaken dan, maar niet elke dag lederwas erop. Bij mijn vorige lederen laarzen maakte ik ze altijd schoon met Petrie Boot cleaner, zoals hier al werd verteld! Dit heb ik alleen nog niet in huis.

Ik loop de héle dag op de laarzen, nu nog wel, omdat ik ze nog een mini klein beetje beter moet inlopen. Als ze helemaal lekker goed zitten en goed ingelopen zijn loop ik gewoon rond met mn Nike's rond, en doe ik ze aan zodra ik en paard klaar staan om naar de bak toe te lopen!

Gr en succes met de laarzen!

Marloes0508

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 19:48

Bedankt allemaal, daar kan ik wat mee Lachen

C_hristel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 19:51

Ik rij op een manege en heb ze gewoon altijd aan! Ik onderhoud ze met leervet en daardoor blijven ze super. Ze zijn nu 1 jaar oud maar blijven er als nieuw uitzien

amosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:20

ik loop er de hele dag mee rond
ik poets ze eigenlijk niet
ik vind het ook niet erg als ze vuil zijn
maar men bomma kan er niet tegen als ik "vuil" op paard zit
dus telkens als ze vuil zijn en bomma ziet het
heb ik de dag erna mooie glanzende laarjes Haha!

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:02

marloezzke schreef:
aub geen zadelzeep/ vet/ olie gebruiken voor je leren laarzen.

de laarzen fabrikanten raden aan om het volgende te doen:

afnemen met een vochtige doek,
daarna insmeren met schoenpoets.

ik neem mijn laarzen na het rijden altijd af met een vochtige doek op de plaatsen waar huidvet en vuil zit.
ongeveer 1 keer in de week maak ik ze zuiver met een speciale cleaner van petrie en smeer ze daarna in met zwarte schoenpoets, even uit poetsen en ze zijn weer superz

mij is juist verteld om absoluut geen schoenpoets te gebruiken...
en ik neem aan dat als mijn zadel van bijna 200 euro niet kapot gaat aan de producten die ik gebruik mijn laarzen het ook wel zullen overleven Knipoog

ik gebruik btw zadelzeep van stubben en stubben hamanol

Ronacino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:36

Heej marloes Knipoog

Ik vet ze gewoon altijd in maar, heb ze eigenlijk alleen met wedstrijden aan. Heb van dat schoenvet van ruitersport zaak.

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:00

het nadeel is dat zadelzeep vaak te agressief is voor het leer van leren laarzen, ze worden er op den duur dof van.

laarzen worden van een heel ander soort leer gemaakt als zadels e.d.

maudy_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:14

veel poetsen

Mosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 11:53

Petrie bootcare set Lachen Bestaat uit een cleaner en uit een cream. Ik maakte mijn laarzen eerst ook schoon met water maar daardoor gingen ze aan de binnenkant schimmelen.

melissa20

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:13

ik heb mijn petries al 7 jaar. door het vele lopen erop al 2 keer een nieuwe zool maar verder zijn ze echt nog top. Elke dag borstel ik zand eraf. Maak ze nooit nat. (als je in de modder loopt dan worden ze wel nat maar dat droogt weer op en dan borstel je t eraf). Zo nu en dan schoon maken met petrie bootcleaner en regelmatig insmeren met speciale zwarte schoenvet voor de laarzen. blijven ze lekker soepel. Verder is een tip om je laarzen altijd op tebergen met zo'n laarzenspanner erin. Gaat het krimpen tegen en t beste de laars bewaren op kamer temp want dan krimpen ze niet.

Ik mest er gewoon de stal mee uit, loop ermee door plassen etc. die laarzen horen tegen een stootje te kunnen. Nog een laaste tip, zorg dat je ze regelmatig controleert op zolen en loszittende stiksels. ga er dan mee naar de schoenmaker want dan gaan ze echt langer mee

Phrono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 12:28

Ik trek ze aan voordat ik ga rijden en trek ze weer uit na het rijden; Ik loop er dus niet veel op. Ik neem ze na het rijden af met een vochtige doek en smeer ze ongeveer 1 keer per maand in met schoenpoets en daar worden ze heel mooi van. Heb ze 1 keer met ledervet gedaan, en daar werden ze heel dof en stroef van, geen succes dus.

Loe

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:52

schoenpoets werkt idd nog het beste, wel even goed inwrijven

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 14:55

mariska1989 schreef:
Even afnemen met een vochtige doek,
Petrie cleaner erop
Even laten drogen
Petrie creamer erop,

Heerlijke laarzen krijg ik ervan, ook nog schoensmeer van petrie erop en ze zijn weer superzwart

DOe ik ook, chaps en schoentjes blijven prachtig!

Sence

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 15:09

Na het rijden met een vochtige doek er overheen, als dat droog is vet ik ze in met laarzenvet wat ik bij m'n laarzen heb gekregen.

Silletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 17:51

ik gebruik spraysoap en schoenpoets.. ideaal

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 23:05

even voor de duidelijkheid, ik herhaal hier alleen maar wat er door de laarzen fabrikanten geadviseert wordt.

en ook al is je zadel ook van kalfsleer, dan is het nog een ander soort bewerking en kun je een zadel en een paar laarzen niet met elkaar vergelijken.

fl0wer

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 00:10

Ik borstel mijn laarzen altijd schoon met een zachte borstel die het leer niet kan bekrassen, dit is om zand en ander vuil te verwijderen. (dit doe ik altijd nadat ik de laarzen aan heb gehad).
Daarna smeer ik er zwarte schoencreme op, welke tevens het leer onderhoud.
Dit laat ik even intrekken en daarna poets ik het uit met weer een zachte borstel. Dit doe ik meestal één keer per week bij regelmatig gebruik.
Wil je ze extra laten glimmen, dan kan een oude panty van dienst zijn.
De "P-tjes" van de petries kun je met een wattenstaafje doen, maar meestal laat ik dat zitten om dat ik niet meer actief ben in de wedstrijdsport.
Dus doe ik alleen het bovenstaande gedeelte, vind ik wel genoeg moet ik zeggen, ze zien er altijd tip top uit en heb mijn Petries al erg lang en ook mijn Lipica's.