Donkergrijs rijjasje - iemand ervaringen ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

cIaudia

Donkergrijs rijjasje - iemand ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 13:45

Ik ben van plan om een nieuwe rijjas in de kleur antraciet te kopen.
Nu staat er jammer genoeg wel in de reglementen (dressuur) dat het jasje zwart of donkerblauw moet zijn...

Mijn wedstrijdoutfit is wit met zwart tot nu toe, maar mijn cap is ook al zwart met donkergrijs en alle gespen, de stijgbeugels etc zijn zilver. Geborduurd shabrakje, naam staat er in zilvergrijs op, dus een antraciet jasje erbij staat denk ik wel erg mooi...

Weet misschien iemand (uit ervaring) hoe streng de jury ermee omgaat ?
Of kijken ze hier niet (meer) echt van op...?
En is het handig om het zwarte jasje misschien altijd als reserve mee te nemen?

ACSM

Re: Donkergrijs rijjasje - iemand ervaringen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:01

Je mag niet met grijs starten en ken ook iemand die alleen mocht starten als ze een zwart jasje aan deed.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 14:56

Cee schreef:

Als ze het niet doorhebben of het door de vingers zien kun je gewoon starten, maar ze kunnen je verplichten om een zwart/blauw jasje aan te trekken (als ik het goed heb heb je daar dan iets van 1 min de tijd voor) en anders kun je uitgesloten worden.

Wat je wel kunt doen is zorgen dat grijs als kleur bij je vereningstenue opgenomen wordt Knipoog

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 15:04

Nee geen ervaring met hoe een jury daar mee omgaat.
Maar ze kunnen je dus verplichten om je jasje om te wisselen voor een zwart/blauw jasje.

Lijkt mij niet dat je naast de normale spanning die een wedstrijd toch wel enigzins met zich meebrengt ook nog zit te wachten op extra spanning in de vorm van mag ik mijn grijze jasje aanhouden of moet ik het op het laatste moment alsnog omwisselen.

Zou dus gewoon voor een zwart of blauw jasje gaan.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:28

Cee schreef:
Ik ben van plan om een nieuwe rijjas in de kleur antraciet te kopen.
Nu staat er jammer genoeg wel in de reglementen (dressuur) dat het jasje zwart of donkerblauw moet zijn...

Mijn wedstrijdoutfit is wit met zwart tot nu toe, maar mijn cap is ook al zwart met donkergrijs en alle gespen, de stijgbeugels etc zijn zilver. Geborduurd shabrakje, naam staat er in zilvergrijs op, dus een antraciet jasje erbij staat denk ik wel erg mooi...

Kijk maar even in het wedstrijdreglement, makkelijk te downloaden via KNHS website.
Als je bij mij zo opgetut de ring in komt heb je een probleem, nl geen correcte kleding. Bladzijde 38 artikel143 uit het Dressuurreglement 2006: De ruiter/amazone die NIET in de voorgeschreven kleding verschijnt moet dit corrigeren, en wordt sowieso bestraft met 2 aftrekpunten. Dan kan opnieuw aan de proef begonnen worden.
Kan de kleding niet in orde gemaakt worden dan mag de jury de combinatie niet opnieuw laten beginnen en volgt uitsluiting.
Eigenlijk heel logisch toch, ik zit niet te wachten op een modeshow, ik zie graag met plezier rijdende
combinaties, waarbij het lekker gaande paard belangrijk is en niet de kittige of showie outfit van de persoon die op dat paard zit.
Je snapt het denk ik: ik ben hier heel fel op.

nina88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:40

@CharleyT:
Dan vraag ik me toch wel zwaar af wat nou het verschil in "optutting" is tussen een zwart/blauw en een donkergrijs rijjasje?
En als je een donkergrijs rijjasje aanhebt dan rij je niet met plezier?
Het is toch al een modeshow, als jij dat zo wil noemen. De één met z'n pikeur-rijjasje en de ander met z'n mooie hoedje etc. Toen ik een nieuw rijjasje moest kopen,, kocht ook degene die mij het mooist past en die ik het mooist vind (weliswaar een zwarte, maar dat is niet mijn punt)
Ik vind persoonlijk dat dit bij de dressuur hoort. Je paard en jezelf zo mooi mogelijk presenteren. Waar zijn anders de knotjes of de perfect witte voetjes voor nodig??
Ik snap je punt wel,, maar ik vind je argumenten nou niet echt bepaald sterk.

En nou on topic haha: Ik weet niet of het mag, lijkt me persoonlijk wel een erg mooie combinatie wat je zo opnoemt! Maar ik denk dat een zwart rijjasje daar ook niet bij misstaat. Maar het gaat natuurlijk om het paardrijden, en als je dan door de dingen er omheen (in dit geval het jasje) niet mag starten (en dus paardrijden), zou ook erg jammer zijn!

Picassox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:41

Ik mocht helaas ook niet starten met m'n antraciet kleurige jasje. Verdrietig

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 21:44

Bedankt voor jullie reactie's!

@CharleyT: Nee, ik snap het niet (oftewel ik snap het wel maar heb hier geen begrip voor, sorry)!

Ik heb voor alle duidelijkheid wél in het reglement gekeken en als je goed had gekeken had je ook gezien dat deze vraag niet erom gaat of het wel of niet toegestaan is. Ik weet namelijk dat het volgens het reglement niet mag. De vraag was of er mensen (en uiteraard ook juryleden) zijn die hier misschien in de praktijk al tegen problemen aan zijn gelopen. Er zijn namelijk regels die niet altijd even "serieus" nageleeft worden en misschien zijn ze op de wedstrijden niet zo streng als het om een (naar mijn mening) minimale kleurafwijking gaat.

Tevens vind ik de term "opgetut" absoluut ongepast, want ik vind een goed op elkaar afgestemd wedstrijdoutfit er wel zo netjes uitzien. En dit heeft na mijn mening helemaal niks met een modeshow te maken. Of je nu wel of geen punten voor de verzorging krijgt, maar als je alles netjes in het wit met donkergrijs hebt of een wit dekje met een cremekleurige rijbroek, een donkerblauw jasje en een zwarte cap maakt voor mij toch echt wel een verschil. Tevens snap ik zelf de reden niet waarom donkerblauw wel en donkergrijs niet mag, maar ik ben dit topic dan ook niet begonnen om over reglementen van de KNHS te discusseren. Het mag niet en of ik het daar wel of niet mee eens ben doet er niet aan toe.

Het is voor mij vanzelfsprekend dat zowel paard als ook de ruiter er netjes verzorgd uitzien en dat de winstpunt(en) niet met het onderdeel voor de verzorging behaald moeten worden maar door kwaliteit van de proef.

@ de rest van jullie: Bedankt voor jullie mening en het delen van jullie ervaringen, ik ben er inmiddels uit en koop hetzelfde model maar wel gewoon in het zwart (en blijf dan maar hopen dat ik nooit commentaar op mijn wel veilige, maar "helaas" zwart met donkergrijze cap krijg Haha! )

Alanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 22:22

Ik ben hier wel fel op, net zoals op alle reglementen trouwens, starten in een zwarte of donkerblauwe jas, heb je een grijze dan is dat dus niet conform de reglementen en mag je kiezen, of supersnel van jas wisselen of uitsluiting!

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:11

Zolang de KNHS grijs niet toestaat mag je bij mij ook een ander jasje aantrekken.

marco1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:37

Ik zou het risico niet nemen
Het mag niet, dus met wat pech kun je naar huis

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:40

Ik ga het risico ook niet nemen, ook al vind ik het jammer...
Maarja, misschien wordt het ooit een keer nog veranderd Haha!

mickey1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:45

Ik rij al jaren met een donkergrijs rijjasje en ben nog nooit de ring uitgestuurd, of dat ik mijn jasje moest verwisselen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:49

een paar weken terug op een wedstrijd in hellendoorn reed ook iemand met een donkergrijs jasje, die kon ook gewoon doorrijden
ik denk dat de meeste jury's het niet eens zien... of het jasje nou zwart is of donkergrijs

popeye2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:53

Regelement is regelement. Dus bijvoorbaat zou ik het niet aandurven. Echter het feit dat CharleyT een vrij negatief antwoord geeft aan TS, geeft mij de conclusie dat het echt een man is...

cIaudia

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:55

LiSSy schreef:
...ik denk dat de meeste jury's het niet eens zien... of het jasje nou zwart is of donkergrijs

Kijk, daar had ik dus ook op gehoopt, maar denk dat het risico toch te groot is (en heb de bestelling al veranderd...)

Haha! En aangezien je nu weer officieel concurrentie van mij bent luister ik toch niet naar je (grapje, hoor) Haha! Ik zie je binnenkort wel in Almelo (10.02 ofzo) Knipoog

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:57

LiSSy schreef:
een paar weken terug op een wedstrijd in hellendoorn reed ook iemand met een donkergrijs jasje, die kon ook gewoon doorrijden
ik denk dat de meeste jury's het niet eens zien... of het jasje nou zwart is of donkergrijs

Sommige zwarte jasjes zijn een beetje verkleurd en in de praktijk gewoon donker grijs.

Ik kan weleens op zoek gaan naar ons oude verenigingstenue; da''s tegenwoordig weer helemaal hip. Haha! (bruine broek, beige jas) Alleen jammer dat er zwarte of blauwe laarzen onder moeten....

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 10:04

Ik rijd met een donkerblauw jasje met krijtstreep; sommige jury's hebben mij wel de opmerking toegespeeld dat sommige jury's erom uitsluiten.
Andere maken er geen enkele opmerking over.
Weer anderen maken er een opmerking over dat ze je eigenlijk wel zouden willen uitsluiten. Het is me nog niet gebeurd.

Ik weet dat ze volgens het regelement gelijk hebben.
Ik ben me ervan bewust dat ze het mogen doen. Maar ik vind dat een jasje met een streepje het best bij mijn postuur past, en me op die manier het "verzorgdst" laat over komen.

Moet ik eruit, so be it.

In Duitsland schijnen tegenwoordig zelfs gekleurde laarzen toegestaan te zijn op dressuurwedstrijd evenals gekleurde jasjes. Het zal vanzelf wel een keer deze kant opwaaien.