hoe kan ik hier best mee beginnen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

anneke536

hoe kan ik hier best mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 10:27

Ik weet niet of het hier goed staat...
Sinds eind november 2005 rijd ik met mn huidige paardje. Ik begon hem te rijden vlak nadat ik een zware val gemaakt had en niet zo lang terug reed. Ik had dus enorm veel schrik en hij was een heel braaf dier.
Tot juni heb ik eigenlijk amper op hem gereden : ik was te bang Bloos . Poetsen deed ik wel enzo, maar het was het rijden en de angst om te vallen...
In juni kocht ik hem dan omdat de eigenaars er vanaf wilden.
we zijn verhuisd naar een nieuwe stalling en hier is alles beter beginnen gaan : ik kreeg goede begeleiding en wekelijkse privelessen,..Ik durfde zelfs galopperen en ook in de buitenbak rijden...

Ik merk nu nog vaak dat, zoals bijvoorbeeld nu met dit weer, dat de angst er nog steeds ergens is. Dat vind ik echt vreselijk...

Nu weet ik dat mn paardje het in de buitenbak enorm naar zijn zin heeft en eigenlijk ook heel braaf is! Maar binnekort word het ook weer beter weer, wandelweer! Ik vermoed dat hij dit ook ontzettend leuk zal vinden...Ik ben met hem nog nooit gaan wandelen in al die tijd dat ik hem rijd, doodgewoon omdat ik er schrik voor heb... Bloos
Vroeger toen ik op maneges reed ( van mn 6e - 17e) ben ik altijd gaan wandelen en ik vond niets leuker dan galopperen in het bos.
Onze manege ligt niet zo heel ver van een bos en ligt tussen allemaal weides en kleine straatjes. Mijn paard is ook verkeersmak...

Nu vroeg ik me af : hebben jullie tips hiervoor?
Mijn paardje kent ook de omgeving enzo daar dus niet, zou het dus helpen om bijvoorbeeld eerst een aantal keer met hoofdstel en aan de hand met hem een kleine wandeling te maken? Om hem de omgeving te laten kennen, zodat hij zelf al wat rustiger is?
Of vinden paarden hier niets aan?

Ik weet dat dit echt heel gek en kinderlijk klinkt maar ik wil toch graag met hem eens wandelingetje maken... Ik ben nu al zover over mn angst heen dat ik ook al durf springen ( heel lange kruisjes wel), dat ik buiten durf rijden,... Maar wandelen zou ik toch ook nog graag willen doen!

Cassidy

Re: hoe kan ik hier best mee beginnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:46

Als je wilt wandelen zou ik met grondwerk beginnen. Gewoon ervoor zorgen dat je vanaf de grond hem de baas kunt, dat hij respect voor je heeft. Ik kan je het boek grondwerk van Inge Teblick aanbevelen.

http://www.paardentips.com/kk_500092.html

Verder zou ik de wandeling met een touwhalster maken, lange leadrope en zeker 2m lus tussen paard en je hand. Niet direct achter het bit vastpakken, zoals ze dat op de Maneges leren. Maar dat kun je pas doen als je paard je ook echt ziet staan.

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 11:48

Het boek van Inge Teblick heb ik hoor!
En ik probeer zo vaak ik kan wat simpele oefeningetjes eruit te doen. Dus daar zijn we al mee bezig!
Knipoog

kalinaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:50

Ik zou de eerste keren gewoon iemadn meenemen die ook een betrouwbaar paard heeft en die jij ook vertrouwd, als alles goed gaat zal je snel eroverheen zijn

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 11:53

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:48

Ga eerst eens samen met iemand anders naar buiten. Iemand die een rustig braaf paard heeft. Maak een paar ritjes samen en probeer dan een keertje een ritje alleen. Ga vooral als het rustig weer is (niet stormachtig of zo) en als het in het bos niet te druk is, dat je allerlei wandelaars of fietsers of zo tegenkomt. Hier in het bos is het op zondagmiddag net de kalverstraat. Dan kan je niet lekker vrij uit en rustig rijden, omdat je steeds andere mensen tegenkomt. Ik moet ook nog steeds alleen naar buiten, maar vind dat ook eng. Samen met iemand vind ik geen probleem. maar ik wil ook alleen kunnen. Maar als ik rij is het vaak rustig op stal zodat ik met niemand mee kan. Straks als het weer voorjaar is, wil ik het toch eens proberen.

Dennis_Eros

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 20:55

Ik denk dat je best gewoon rustig begint met wandelen enzo met een andere ervaren ruiter bij je. En na een tijd meer alleen gaan... Denk ik dat het beste is

spoekie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 21:00

sheela schreef:
Ga eerst eens samen met iemand anders naar buiten. Iemand die een rustig braaf paard heeft. Maak een paar ritjes samen en probeer dan een keertje een ritje alleen. Ga vooral als het rustig weer is (niet stormachtig of zo) en als het in het bos niet te druk is, dat je allerlei wandelaars of fietsers of zo tegenkomt. Hier in het bos is het op zondagmiddag net de kalverstraat. Dan kan je niet lekker vrij uit en rustig rijden, omdat je steeds andere mensen tegenkomt. Ik moet ook nog steeds alleen naar buiten, maar vind dat ook eng. Samen met iemand vind ik geen probleem. maar ik wil ook alleen kunnen. Maar als ik rij is het vaak rustig op stal zodat ik met niemand mee kan. Straks als het weer voorjaar is, wil ik het toch eens proberen.

Dit zou ik ook doen.
Ik heb het zelf ook gedaan, ik was toch een beetje bang en ben dus eerst met mensen van stal meegegaan. En toen heb ik een keer in mijn eentje een rondje buiten uitgestapt en toen dat goed ging, durfde ik wel alleen te gaan. Nu ga ik vaker alleen naar buiten, dan dat ik in de bak rijd. Knipoog

anneke536

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-01-07 09:10

Bedankt voor de reacties!!
Er is slechts 1 probleempje : ik heb deze zomer vrijwel niemand een wandeling weten maken bij ons op stal. Rijden in de buitenpiste, oké, maar echt een wandeling eigenlijk niet...
Ik zal het eens voorstellen aan enkele mensen, en hopen dat ik ze meekrijg...

elcke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-07 09:30

dat is wel fijner dan voel je je zelfverzekerder en krijg je weer een beetje vertrouwen

Amy_Tiamo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-07 20:38

veel met je paard doen. dan krijgt en jou paard en jijzelf wel weer meer vertrouwen en dan komt het allemaal goed ! Haha! xx amy