Verkocht paard terug willen brengen, hoeveel tijd daarvoor?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

holly

Verkocht paard terug willen brengen, hoeveel tijd daarvoor?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-01-07 15:52

Een particulier verkoopt een paard.
Er word op papier gezet dat de verkoper niet beter weet dan dat het paard niks mankeert.

Als het paard word gekeurd is het duidelijk of er mankementen zijn of niet en ik denk dan toch, als je het paard dan koopt, kun je niet meer terug.

Als je het paard niet laat keuren.
Verkoper denkt een paard te verkopen dat gewoon in orde is.
Koper merkt eenmaal thuis wat dingetjes op en denkt, ik breng het paard terug.

Om welke redenen neemt een verkoper het paard weer terug (of juist niet)
Hoe zit dat nu met de dagen, weken, maanden waarin terug brengen mogelijk is?

Keukenkast

Re: Verkocht paard terug willen brengen, hoeveel tijd daarvo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 15:54

holly

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-01-07 17:26

Dat paard is ook in orde verkocht en raakt naderhand toch kreupel.
Maar hoe zit het nu bv als het paard gewent is om buiten te lopen, word door de koper op stal geplaatst en maakt zich daarin flink druk?
Of als het paard als braaf word verkocht, komt in een erg drukke omgeving terecht en is dan ineens niet meer braaf te noemen.
Of je hebt zonder keuring verkocht en na een poosje meld de koper toch een keuring te hebben laten doen en daar kwam perongeluk toch iets uit.

Zijn dat dingen waardoor je tegen de verkoper kunt zeggen, ik wil het paard terug brengen?
Na hoeveel tijd kun je als verkoper zeggen, nee sorry nu is terug brengen niet meer mogelijk?

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:29

dat hangt af van de omstandigheden vh geval.. Je moet rekening houden met de mededelingsplicht van de verkoper die prevaleert boven de onderzoeksplicht van de koper. Maar zonder keuring kopen is dommer dan dom. Je hebt dan niet aan je onderzoeksplicht voldaan.

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-07 17:59

Volgens mij kun je na 6 weken, officieel je paard niet meer terug brengen naar een particulier. Naar een handelaar kun je hem geloof ik langer terug brengen, omdat die vaak nog kan zeggen 'kijk maar wat ik nog meer heb'. Een particulier heeft die mogelijkheid niet.

Maar het lijkt me dat je als verkoper niet liegt als je zegt dat het paard braaf is (en dat ook zo is), en hij blijkt daar door omstandigheden drukker. Volgens mij hoef je hem dan niet terug te nemen hoor.