spanning bij paard in proefje

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

espanjol

spanning bij paard in proefje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:34

Mijn paard is vaak erg gespannen zodra ik de ring in ga. Hij krijgt dan hele korte pasjes en kan erg explosief worden... Als ik bijvoorbeeld moet aanspringen dan kan hij heel hoog gaan bokken en vooruit schieten. De een zegt dat ik meer moet gaan rijden en de ander zegt dat ik hem zijn gang moet laten gaan en het niet moet forceren. Wat moet ik doen?

Anoniem

Re: spanning bij paard in proefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:27

Meer rijden Knipoog
Vooral zélf kalm zijn, dat slaat over op het paard Lachen

mammaslamma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:33

Ik heb hetzelfde probleem, ook met mijn anda en zo loperig als wat......
Heb nu 2 onofficiele wedstrijden gereden, daar komt dan uit dat het een onrustig geheel is, hij is ontzettend loperig, waardoor ik dus mijn been er niet teveel aan houd, doe ik dat wel, bv bij verruimen of galop, dan is hij weg, bok na en gaan met die banaan.
Of dit nu typisch anda's is, weet ik niet, maar het is wel 1 brok temperament onder je kont.
Ik ben nu met les heel veel bezig met terugrijden, veel been eraan, overgangen, terug naar stap, hij moet daardoor veel meer op mij letten en gaat veel beter, maar ja , of dat in een proef ook zo gaat?
Zondag a.s heb ik mijn 1e officiele, zoals hij in de les loopt, moet dat met gemak winst zijn, maar met al die spanning van ons samen, kan het ook gewoon de mist ingaan.......
We gaan dus maar aan de Bach bloesem druppels, kijken of dat werkt.
Kijk ook es bij mijn topic, staan goeie tips bij, staat bij rijtechnisch praktijkproblemen, over loperig paard op wedstrijd, stukje verder alweer.
Ook voor jou is het leuk om bij de Kantine te kijken, daar is een hele afdeling over barokke paarden, ik lees daar veel in mee en schrijf ook wel es wat, wordt je veel wijzer van.
Veel plezier met je anda, heb je hem al lang trouwens?

espanjol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:51

Ik heb mijn anda nu 2,5 jaar en rijd 1,5 jaar wedstrijden met hem. Hij is nu 6 jaar en hopen dat dit pubergedrag beter wordt nu hij weer een jaartje ouder is... Thuis doet hij deze rare dingen niet, alleen op een wedstrijd doet hij zo. Ik moet inderdaad zelf ook rustig blijven dat scheelt enorm. soms is het gewoon frustrerend dat het thuis gewoon goed gaat en zodra je ergens bent en je moet de ring in dat hij ineens allemaal spoken ziet. Maar dat heeft iedereen natuurlijk wel eens.
Ik zal eens bij jouw topic kijken, dank je wel.

espanjol

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 11:52

Kristal12 schreef:
Meer rijden Knipoog
Vooral zélf kalm zijn, dat slaat over op het paard Lachen

Klopt helemaal, dat scheelt enorm. Het werkt alleen niet altijd...