Hoe oud je paard tot je wilt stoppen met wedstrijden.??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

L0veJ0la

Hoe oud je paard tot je wilt stoppen met wedstrijden.??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:30

heejj allemaal mensen..

ik weet niet waar moet ik deze topic zetten.. daarom zet ik hier..

Ik wil weten.. als je wilt met je paard doorgaan met wedstrijden tot hoe oud zij/hij is
Dan hoeft je niet meer rijden met je paard..
Omdat ik ben nieuwegriegs..
ik weet dat anky gruvsen haar paard (bofine) 23 jaar is (denk ik).. zij besloot met hem niet meer rijden. want hij is genoeg kampioen.!!

Maar mijn pony is 15 jaar.. Zij is heel lief en braaf.. vertrouwen in mij..

Graag vriendelijk..

sas_dancer

Re: Hoe oud je paard tot je wilt stoppen met wedstrijden.??

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:39

ik denk dat het verschilt per paard Knipoog

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:41

Verschilt per paard Lachen. Sommige paarden kun je nog een wedstrijd mee starten als hij 20 is, anderen geven al op 15 aan dat ze er genoeg van hebben.

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:43

Ik denk ook dat dit per paard verschillend is. Je merkt vanzelf wanneer hij een zware training niet meer goed aankan.
Met mijn paard ben ik gestopt met wedstrijden toen hij 18 jaar was. Ik reed toen Z1 dressuur en hij kon simpelweg de zwaardere oefeningen niet meer aan.

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:44

Cellavie: je paard voor jezelf houden.. of heb je nog andere paardje daar kan je verder met Z1 rijden ? ben nieuwegriegs Bloos

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:46

iemand bij mij op de PC rijd met haar pony van 21 nog wedstrijden...Niet dat ik daarvoor ben ofzo, dat beest is hardstikke stijf...

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:48

Ik ben afgelopen najaar gestopt met rijden, maar doe nog wel longeren en grondwerk en laten stappen in de stapmolen met mijn 23-jarige merrie. Haha!

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:49

Sisco4life: wat is PC (ponyclub?) 21 jaar dat is best wel oude vind ik uhmm.. daar kan ik geen zeggen..

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-01-07 22:50

simodi schreef:
Ik ben afgelopen najaar gestopt met rijden, maar doe nog wel longeren en grondwerk en laten stappen in de stapmolen met mijn 23-jarige merrie. Haha!

dat is wel gezond paard van je!! Clown .. doe je ook met haar naar de bos rijden of niet meer?:P

Sisco4life

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:23

PC is idd ponyclub Lachen

bergkraai

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:27

ligt aan je paard, de 1 kan heel lang doorlopen en de ander niet.. Als je paard nog fit is en er plezier in heeft zou ik gewoon nog lekker doorgaan!

cellavie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 23:41

L0veJ0la schreef:
Cellavie: je paard voor jezelf houden.. of heb je nog andere paardje daar kan je verder met Z1 rijden ? ben nieuwegriegs

Hij is bij me geweest tot zijn 22e jaar. Toen heb ik hem moeten laten inslapen vanwege een hersentumor.

Heb inmiddels een nieuw paard. Ze is 5 jaar en ben pas weer begonnen met wedstrijden, helemaal opnieuw in de B!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:25

L0veJ0la schreef:
heejj allemaal mensen..

ik weet niet waar moet ik deze topic zetten.. daarom zet ik hier..

Ik wil weten.. als je wilt met je paard doorgaan met wedstrijden tot hoe oud zij/hij is
Dan hoeft je niet meer rijden met je paard..
Omdat ik ben nieuwegriegs..
ik weet dat anky gruvsen haar paard (bofine) 23 jaar is (denk ik).. zij besloot met hem niet meer rijden. want hij is genoeg kampioen.!!

Maar mijn pony is 15 jaar.. Zij is heel lief en braaf.. vertrouwen in mij..

Graag vriendelijk..

Als je merkt dat het paard steeds meer leeftijd begint te krijgen, en er moeite mee krijgt, of je het zelf wel genoeg vind voor je paard, zou ik stoppe n;)

Doppers

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 00:33

Ik denk dat het heel erg van je paard afhangt. Hangt er natuurlijk ook vanaf op welk niveau je wedstrijden rijdt. Het niveau van Anky is anders dan als jij eens in de maand een leuke B of L proef wilt rijden. Gewoon kijken of je paardje er nog plezier in heeft en de de zwaardere oefeningen aan kan!

gekke_koei

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:02

vandaag heb ik fnrs wedstrijd, dat lukt nog prima Haha!
volgende week heb ik voor het eerst sinds augustus weer knhs L1 en ik ben benieuwd hoe we staan.
heb dit jaar nog wel een startkaart aangevraagd en we zullen zien of het nog lukt, anders stop ik met wedstrijden en ga ik lekker buiten rijde en longeren enzo.

willem is 19 en hij loopt nog lang niet stijf, hij heet vanwege zijn moeilijke rug(karperrug e.d) gewoonlast met veel oefeingen. verder dan het L1 gaat zoiezo nooit lukken.

Smallheal

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:45

Ik vraag me sterk af wat nieuwegriegs is?

sharonalover

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:00

ze kunnen nog best lang B en L proefjes rijden hoor, ja dan zijn ze miss wat stijver, en gaat het allemaal iets moeilijker.
Ik denk dat het ook wel goed is om ze wat los te houden, en of je dat alleen thuis doet of er ook wat mee start maakt niet zo heel veel uit denk ik.....

Patsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:03

Hangt van je paard af. De mijne is nu 18 en heb er sinds een half jaar een punt achter gezet. Ze had steeds vaker blessures waardoor we ook niet lekker konden trainen. Omdat ze super betrouwbaar is is ze nu gepromoveerd tot buitenrijpaard. Heb sinds kort een jong beest erbij waarmee ik over een tijdje weer lekker ga starten. Je merkt vanzelf aan je paard wanneer het teveel wordt.

Rozzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:12

Ligt idd ook gewoon heel erg aan het paard. Mijn pony is 27 en we starten L1, hij is eigenlijk nooit stijf en winstpuntjes zitten er ook nog in. Ik heb hem pas 2 jaar en we waren zo door de B heen met aardig wat prijzen en winstpunten. Hij hoeft echt de sterren niet meer van de hemel te loopen, maar zolang hij het leuk vind mag hij lekker mee op wedstrijd, gewoon voor de lol Lachen

Lenja

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 10:22

Rohotje; dat is echt goed!

Mijn lease pony zal nu ook rond de 17/18 zijn (is niet precies bekent) en ik doe ook nog gewoon alles met haar, ze heeft overal nog plezier in en ze doet het goed dus waarom zou je dan gaan minderen? Ze springt nu nog makkelijk over de 1,10.

L0veJ0la

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-07 12:28

ik zag net andere profiel dat een meisje op dr paard rijdt (25) jaar oud, zij gaat nog steeds meedoen op wedstrijd met dr paard..
Het lijkt wel genoeg voor dr paard. zou lekker rustig en lol maken ofzo.. dat moet zij zelf weten he..

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 12:31

Is er echt een grens? Ik denk dat als je hoger rijdt, en je paard dus fysiek zwaarder belast, je wel eerder moet stoppen. Rond de 18/20 ofzo..

Anders denk ik niet dat het veel uitmaakt. Je kunt het aan je paard wel merken volgens mij. Zolang de combinatie er nog plezier in heeft, ja waarom niet? Wel vind ik dat je reeel moet blijven en in je paard zijn oude dag moet gunnen.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 15:01

L0veJ0la schreef:
simodi schreef:

dat is wel gezond paard van je!! Clown .. doe je ook met haar naar de bos rijden of niet meer?:P

Nee, ze wordt nu echt oud en komt eigenlijk ook liever niet op vreemd terrein, daar wordt ze erg onrustig van. We hebben ook een jongere merrie en daar rijden we op. Met het ouwetje vooral lekker tutten en doen zoals hierboven beschreven.

Ragne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:04

Ragne is nu 17, maar ze is fitter dan ooit! Zolang ze gezond blijft en het aanvoelt dat ze het allemaal makkelijk aankan, starten we nog wel even door...

Als je pony lekker fit is en het aankan, hoeft die leeftijd geen belemmering te zijn. Knipoog

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 10:17

Jolandaa schreef:
Ik vraag me sterk af wat nieuwegriegs is?

Nieuwschierig Knipoog

Die van mij is 22 jaar en ik rijd er nog wedstrijden mee.