Lesgeven <7 wat te doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Theeglas

Lesgeven <7 wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 20:59

Teneerste sorry als het verkeerd staat ik weet namelijk niet waar ik het moet zetten.

In ieder geval geef ik op de zaterdag "les" aan kinderen tot en met 7 jaar (jongste is 4 geloof ik) de pony´s worden vastgehouden door iemand van ons. Wie weet er iets heel leuks om met ze te doen waar ze lol mee hebben en/of wat van leren. We hebben algeprobeerd "dansen op het paard" maar de pony´s vonden de muziek eng dus daar moeten we ze eerst nog eens aan laten wennen. Voor de rest doen we wat makkelijke figuren, balkjes, oefeningentjes(zijn ook altijd welkom) maar wat nieuwe dingen erbij zijn altijd leuk.

Dus ideeën? roep het uit!! Haha!
Alvast bedankt!

fiandor

Re: Lesgeven <7 wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:04

Helpen ze jou ook al met opzadelen enzo van de pony? Dat vinden de meeste al geweldig. Je kunt ook dat ze bijv. zonder handen moeten stappen (pony's werden al vast gehouden heb ik begrepen) je kunt ze ook zonder beugels laten stappen.
Spellentjes zijn ook altijd leuk. Annemariea foto model of balkjes dans, bij balkjes dans leg je een paar balkjes op de grond en moet iedereen op de hoefslag stappen zo gauw jij NU roept, laat iedereen z'n paard met zijn voorbenen over het balkje staan. Natuurlijk mag er maar 1 iemand per balkje zijn. En dan blijft er iemand over. Dus een soort van stoelen dans met je paard.

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:10

kruisen met de paarden vond ik vroeger ook altijd best leuk. (je deelt de groep in twee in. Elke groept neemt een diagonaal en dan ga je gaan splitsen. De eerste van de eerste groep, dan de eerste van de tweede groep, dan de tweede van de eerste groep,dan de tweede van de tweede groep,dan de derde van de eerste groep,dan de derde van de tweede groep enzo. aangezien er altijd iemand bij loopt kan er weinig mis gaan, en zo leer je hun ook dat er rekening gehouden moet worden met een andere ruiter, dat zie je namelijk erg weinig op een manege.) Zitoefeningen kun je ook doen, of bijvoorbeeld de paarden in stilstand zetten en dan bij NU allemaal je voeten over het paard smijten en zo een rondje maken, om dan terug te komen in de basis houding. De laatste valt af, enzo. Maar hou dan wel rekening dat de laatste zich niet 'slecht' ofzo voelt.

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:15

Het allerleukste spelletje tot nu toe vinden ze bij mij nog steeds 'de stok doorgeven'
Dit doe ik met een lange dressuurzweep. Ik laat hem van achteren (laatste ruiter) doorgeven naar voren. (van a naar v is voor de ponys het meest veilig.)
als ze al wat verder zijn, laat ik ze het ook in draf doen.
Ik doe van alles en nog wat, maar dit vinden ze echt heel leuk.

moonprayer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:25

ik deed vroeger wel eens gymnastiek op het paard..

en dat is leuk, en stiekem super goed voor je houding zit en balans
perfect voor jongere kinderen dus om zich helemaal wegwijs te gaan voelen op een zadel.

begon met je armen los te maken, de ene lange zijde linkerarm rechtsom en linksom, de volgende langezijde je rechterarm.
dan een moeilijke, je benen van het zadel omhoog tillen, oef dat voel je in de binnenkant van je dijbenen
en laat ze dit een paar seconden volhouden

met je hakken draaien, met je nek..

zo kun je ze wel een poosje bezighouden denk ik Tong uitsteken

suces!

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 21:28

hier zitten inderdaad erg leuke dingen bij, dat splitsen is wel leuk alleen wij hebben meestal maar groepjes van 4 dus das al minder. Die zweep doorgeven is erg leuk, en die balkendans vind ik ook erg leuk.

Opzadelen mogen ze bij ons niet, ze zijn nog zo ontzettend jong ze kunnen er ook niet bij enzo dat word niets. Met de oudere doen we dat inderdaad wel.

Bedankt, nog meer ideeën?

yindey

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:36

WickedSanty schreef:

perfect voor jongere kinderen dus om zich helemaal wegwijs te gaan voelen op een zadel.

begon met je armen los te maken, de ene lange zijde linkerarm rechtsom en linksom, de volgende langezijde je rechterarm.
dan een moeilijke, je benen van het zadel omhoog tillen, oef dat voel je in de binnenkant van je dijbenen

suces!

Daarbij kan je ook nog benen over de hals doen, oren en staart aanraken, reis om de wereld, kadootje (Knieen tegen elkaar, neus naar de knieen toe en dan armen om de benen) en tenen aanrakan. Dit laten wij onze ruiters vaak doen! Lachen

simpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:37

Mijn dochter is ook met 4 jaar begonnen met rijden. Dat deden ze spelenderwijs door:

- allemaal op een rij naast elkaar gaan staan en dan iedereen afstappen en opstappen op alle paarden. Zo worden ze ook gelijk een beetje flexibel met op en afstappen. Uiteraard krijgen ze hulp als het nodig is

- zonder zadel rijden, dan voelen ze gelijk hoe dat is op een blote paarden rug

- zweepjes in een pion zetten en die er door de ruitertjes uit laten halen

- ze deden met moederdag rijden altijd moeder en kind rijden. Moeder op een paard, kind op een pony ernaast. En de laatste 10 minuten gingen de pony's eruit en mochten de kinderen bij moeder op het paard (zonder zadel) zitten.

Hoop dat het wat is voor je.

Groetjes,

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:43

Wat de kinderen ook prachtig vinden is paardje verwisselen. En dan wie het snelst weer op zijn pony zit. Of zelf in het midden gaan staan en stokjes in je handen houden, diegeen die de meeste heeft die heeft gewonnen! Maar ook ballen in een emmer gooien, zweepjes in een emmer zandsteken,en tikkertje is leuk om te doen met die kleintjes.
Wat we hier ook veel deden is in de les tijdens het stappen de onderdelen van zadel en hoofdstel leren. Of div. ponyrassen.

pupypower

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 21:47

palen dans super leuk deed ik ook altijd en iedereen vond het leuk en een vraagje galopeeren ze al?dan is het helemaal super\
(lekker hard Clown )

Theeglas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 22:07

pupypower schreef:
palen dans super leuk deed ik ook altijd en iedereen vond het leuk en een vraagje galopeeren ze al?dan is het helemaal super\
(lekker hard Clown )

Nee! haha nee dat kan je de lopers naast de pony niet aandoen en sommige kunnen nog maar net sonder handjes draven das al heel wat.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:10

O nee???? Nou mijn naastlopers liepen er altijd naast! Ook in galop! Natuurlijk niet drie rondjes, maar een rondje. En dan liet ik ze een voor een een rondje galoperen! Gewoon een beetje drillen hoor...die naastlopers van je!!!!

Ogrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:11

yvotje14 schreef:
pupypower schreef:
(lekker hard Clown )

Nee! haha nee dat kan je de lopers naast de pony niet aandoen en sommige kunnen nog maar net sonder handjes draven das al heel wat.

tempo's maken lijkt me dan ook wel best leuk, en tevens nog handig..

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:19

yindey schreef:
WickedSanty schreef:

suces!

Daarbij kan je ook nog benen over de hals doen, oren en staart aanraken, reis om de wereld, kadootje (Knieen tegen elkaar, neus naar de knieen toe en dan armen om de benen) en tenen aanrakan. Dit laten wij onze ruiters vaak doen! Lachen

Wij ook.
en aan het einde nog even zonder zadel stappen.
stoelendans maar dan zijn de balken de stoelen.. (moet je paardjes wel eerst laten wennen aan de muziek)

daantjuhhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:22

aerdenhout1 schreef:
O nee???? Nou mijn naastlopers liepen er altijd naast! Ook in galop! Natuurlijk niet drie rondjes, maar een rondje. En dan liet ik ze een voor een een rondje galoperen! Gewoon een beetje drillen hoor...die naastlopers van je!!!!

Ja wij ook.
Ongeveer de eerste 5 keren in galop houden we de pony's vast.
en daarna lopen we er nog naast zonder vast te houden totdat ze het vertrouwen en helemaal alleen durfen.
Het wisseld wel per ruiter hoor, de ene is veel sneller aan los galoperen toe dan de ander.

Whoepi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 13:13

wij deden eerder ook wel is stoelendans, stoelen in de midden, en zodra de muziek stopte dan snel van je paard af, was altijd wel lachen, gymnastiek deden wij ook vaak

SofieBeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:24

hmmm, 4 jaar is echt een ongezonde leeftijd om al te gaan paardrijden, het is erg slecht voor de ontwikkeling van de rug... bij ons in de ponyclub is 6 jaar de minimumleeftijd en voor de kleuters is er een paar keer in het jaar ponygewenning, maar verder niets... misschien ook eens een idee om iets over te gaan nadenken?
verder vind ik niet dat ze echt veel leren met iemand die er naast loopt, bij ons rijden ze een hele tijd aan de longe waar vooral gewerkt wordt aan de houding en het lichtrijden en dan vervolgens aan het sturen... pas als ze dat allemaal goed beheersen mogen ze losrijden en dan in het groepje.

Virginie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 17:29

nog een idee:
bowling: allemaal kegels op de AC lijn en ruitertjke in een stijgbeugel langs de pony hangen. En met de voet die hangt zoveel mogelijk kegels omgooien

schaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 18:29

Je kan ook een keer Voltige doen.
Of wedstrijdjes bijv. wie de langzaamste kan stappen/draven.

Denk ook aan wat je vroeger zelf wel leuk vond om te doen Knipoog

Nanouschka_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:04

Haal eens het boekje Spelletjes met pony's uit de bieb. Heel leuk boekje waar heel veel verschillende spelletjes in staan voor verschillende niveau's. Knipoog

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:09

RT-P----> JI

Keukenkast

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:10

Vooral voor zorgen dat ze het leuk vinden Lachen

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:13

Je kunt ook een soort van tikkertje doen, als degene die ernaast loopt het paard stuurt hoeven de kinderen zich alleen vast te houden en een ander te tikken, leren ze goed van te blijven zitten. Later kun je dat steeds meer uitbreiden naar alleen rijden, dus zonder iemand die het paard vasthoud, en nog later ook met draf erbij.

Avonturier

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 19:18

net een verhaal geschreven flipte de computer Boos!

je kunt ook bv. schipper mag ik overvaren doen dan tikt er een en moeten de anderen allemaal bv. zonder beugels aan de overkant komen of met 1 arm op de rug ofzo

en kun je niet voor de kleinere 1x in de 1/2 maanden inplaats van les verzorgen?

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 21:08

Ik laat jonge ruiters vaak een beetje gymnastieken, armen zwaaien, hoog staan het proberen het plafond omhoog te duwen, knieen optrekken, dameszit, rondje in het zadel draaien, etc.
Galoperen mogen ze bij ons pas als je dat los kunnen, en dan in het begin alleen op bepaalde pony's, naastlopers kunnen het misschien wel bijhouden, maar ik wil niet dat er naast gelopen wordt in galop. Als ze zonder hulp kunnen draven, voldoende bevestigd zitten (dus goed kunnen lichtrijden en niet al te hard stuiteren met galoperen) en zelf terug naar de hoefslag kunnen sturen als de pony eens naar binnen komt, mogen ze een keertje in galop. Dat moment is meestal na een les of 15-20. Tot die tijd draven de kinderen alleen bij ons. Aangezien je nooit een volledige les hebt die dan kan galopperen, ben je er ook niet zo heel veel tijd mee kwijt, want galopperen doen ze in het begin nog 1 voor 1.