Paspoort NRPS

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Hetja

Paspoort NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:31

Gister avond aan de bar van de manege met wat mensen zitten praten, twee van deze personen hebben hun paspoort opnieuw naar NRPS moeten sturen omdat er geen NRPS stempel zat op de sticker (voorin in het paspoort) van het chipnummer.

Er is hun verteld dat, als je start, en je dit niet hebt, je je punten kwijt kan raken?!

Zou dit echt waar zijn, en als dat zo is, levert dat vast weer wat centjes op voor het 'stamboek', voor zo'n stempel wordt 32.50 euro neergelegd en daarbij moet het paspoort aangetekend verstuurt worden.
Als ik er zo over nadenk moeten mensen met een NRPS-er dus extra geld neertellen, omdat er op wedstrijden niet, of niet genoeg, gecontrolleerd wordt op chip en of de chip ook daadwerkelijk 'in' het paard zit.

En nog iets, toen mijn pony gechipt werd, werken er 2 stickers in haar paspoort gezet, eentje op de eerste bladzijde en eentje op de bladzijde waar de aftekeningen omschreven worden, de derde sticker ging in een "boek" van de DA. Ik heb nu van verschillende mensen, die hun paard later hebben laten chippen, dat er 1 sticker in het paspoort ging, 1 met de DA/Chipper mee, en ze kregen er eentje mee om thuis te bewaren, als bewijs.....

Wie kan mij hier wat meer over uitleggen, snap ik het nu echt helemaal verkeerd en is het echt geen geldklopperij, of is het een 'broodje aap' verhaal?

MyWishMax

Re: Paspoort NRPS

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:38

In het NRPS nieuws staat dit:
Paspoort stempelen kost niets

Er doen geruchten de ronden dat het NRPS kosten in rekening brengt voor het stemepelen van de transpondersticker op het paspoort. Dit is alleen het geval als het gaat om een paspoort dat nog op naam moet worden gezet. Een paspoort dat al op naam staat, kun je gewoon naar het stamboek kantoor sturen emt het verzoek om het stempel aan te brengen. Je krijgt het dan zonder extra kosten, maar mét stempel, per kerende post retour

Hetja

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-01-07 12:42

Aha, misschien heb ik dan een stukje van het verhaal gemist gister, beide personen hebben het paard nog niet zo lang, dus neem ik aan dat ze ook overgezet zijn op naam'
Maar dan nog, stel dat ze de kosten er van in rekening gaan brengen, is het dan niet simpeler om iemand, met chiplezer, op een wedstrijd te planten en die te laten controleren, zijn alle gegevens juist, dan een stempel in paspoort op het transponder sticker?
Mijn pony is dus al een x aantal jaar gechipt, hadden ze dan niet meteen moeten doen, nu word je dus onnodig op kosten gejaagd.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 23:18

Dit is niet alleen bij het NRPS het geval, heel veel PUI's zijn daarmee de fout ingegaan, de KNHS zelf in het eerste jaar ook veelvuldig. Als er een sticker in het paspoort zit met het chipnummer moet er een stempel overheen, anders zou er met de sticker gefraudeert kunnen worden. Als er een voorgedrukt chipnummer in het paspoort staat is een stempel niet nodig. Dit is een gevalletje "jammer maar helaas". Overigens is al wel vanaf dag 1 bekent dat die stempel eroverheen moest, maar is dit veelvuldig niet gebeurt. Bij ons zijn de paarden als een van de eersten destijds gechipped, en de helft van de paspoorten (door KNHS uitgegeven) hebben wij toen ook direct terug kunnen sturen vanwege de missende stempel, en vreemd genoeg was de andere helft wel goed.

Zilfiashoeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 00:46

Oh dit is wel interessant, wil ook landelijk gaan starten, dus houd dit even in de gaten !