Voor de letter uitkomen met appuyeren

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Remember

Voor de letter uitkomen met appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 19:53

Ik zat me zo eens af te vragen, als er van D-H appuyeren gevraagd wordt (in dit geval 20x40, in 20x60 was dat wel een hele flauwe lijn geweest Clown ), en de combinatie laat een keurig appuyement zien maar komt duidelijk voor H uit op de hoefslag, hoe dat beoordeeld wordt?

Als ik qua scharen voor mijn gevoel een goed appuyement inzet kom ik enkele meters voor H uit. Tuurlijk kun je 'm zo 'afstellen' dat je bij H uitkomt, maar wat is wenselijk? Tonen wat er officieel gevraagd wordt, en dan minder scherp en minder 'goed' maar wel bij H uitkomen of gewoon scherper inzetten en daarmee een 'mooier' appuyement neerzetten (mits er vanuit gegaan dat de combi scherper ook een keurig appuyement kan laten zien)...

Bij het wijken staat de scherpte vrij namelijk, na 10 meter wijken moet je tussen E/B en H/M uitkomen, dat lijkt me prima te doen Ja!

Ben gewoon benieuwd hoe dit officieel beoordeeld hoort te worden, want ik zet mijn appuyementen altijd zo in dat ze goed voelen en dat ik dan vóór de letter uitkom zal me worst wezen Bloos

db1

Re: Voor de letter uitkomen met appuyeren

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:10

Even een *abbo* Haha!

Hopelijk zijn er juryleden die hierop willen reageren, vind het een goede vraag. Idd als je van letter naar letter appuyeert komt je in het Z1 haast niet aan scharen toe....

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:12

Ook ik neem even een abbo Tong uitsteken

Ik heb hetzelfde probleem Tong uitsteken

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:15

Ikke ook Haha!

asjemenou

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:16

Ben wel geen jury, maar toen ik Z reed (de oude proeven) vond ik het ook altijd maar hele flauwe lijnen.
Als ik de lijn aanhield leek het imo niet echt op appuyeren, dus ik kwam ook altijd voor de letter uit.
Ben er nooit op afgestraft en er heeft ook nooit commentaar bij gestaan daarover.

Anders gewoon een beetje smokkelen Haha!
Als je naar de middellijn moet appuyeren ziet de jury toch niet zo goed waar je uitkomt, en als je vanaf de middelijn moet dan zet je hem wat later in zodat je bij het bordje uitkomt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:18

Ik smokkel altijd een beetje bij de inzet. Een beetje later inzetten dat is moeilijker te zien dan je eindpunt

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:51

Persoonlijk zie ik veel liever een rijtechnisch goed uitgevoerde oefening en minder op de letter, dan een minder uitgevoerde oefening maar wel op de letter.
Een combinatie zal bij mij ook een hoger punt scoren voor het goed uitoefenen-niet op de letter dan minder goed uitoefenen-wel op de letter.

Ik zie altijd liever een rijtechnische proef dan een proeftechnische proef.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 13:01

Volgens mij is die "flauwe" lijn juist bedoeld om te laten zien dat een paard goed gedragen en verzameld het appuyement kan lopen. Daar zit de moeilijkheid in bij deze oefening. Een beetje voor de letter uitkomen zal niet afgestraft worden, maar bijv. een hele paardlengte voor de letter wel.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 16:35

ik ben er nog nooit op afgestraft, als je een juist appuyment rijd kom je altijd ongeveer een meter voor de letter uit!
ben de jury die het afstarfde dus nog nooit tegen gekomen,
ook ik hou dit topic even in de gaten!

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:33

*kijkt mee*

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:31

In de Paardenkrant van woensdag geeft Frits Nijskens commentaar op Edward Gal met Prestige VDL dat hij de zijgangen scherp inzet; daardoor wel fraai schaart, maar de oefening wordt niet exact op de letter gereden. In het L mag je bij het wijken wel zelf weten hoe schuin je gaat; appuyeren hoort -naast correct- ook op de letter te worden uitgevoerd.

janna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:07

.
Laatst bijgewerkt door janna op 01-09-24 08:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:09

Ik wil het ook even weten, kom vaak ook te vroeg uit.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 22:48

Ik weet nog wel eens een betoog van een jury lid.
Die zei je moet doen wat er staat. Niets meer niets minder.
Maar ja dat is wel eens simpeler gezegd dan gedaan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 09:31

Ik was laatst op concours en toen hoorde ik iemand die m dus van letter naar letter had gereden. Als commentaar stond erop schaart te weinig, met haar 2e paard heeft ze gewoon gereden zoals ze normaal zou appuyeren en toen had ze een goed cijfer. Ik heb dit ook zo gedaan toen en had ook een goed cijfer terwijl ik ruim voor de letter op de ac lijn kwam... Dus imo gewoon appuyeren en niet teveel op de letters kijken, maar het zou me niet verbazen als er jury's zijn die wel willen dat je m wel echt op de letters rijd.

abcde

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:01

met ander woorden, moeilijk dus,
gister ook gewoon weer gereden opgevoel,
dus iets voor de letter en weer gewoon 2x een 7!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 16:28

Wisselt ook per jury denk ik, sommige gaan meer voor het rijtechnische, anderen voor de letters. Probeer wel altijd netjes de lijn te rijden die gevraagd wordt, is toch een deel moeilijkheidsgraad.
Kan ook beetje smokkelen door wat later in te zetten.

rhijnauwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 18:00

judithh schreef:
Persoonlijk zie ik veel liever een rijtechnisch goed uitgevoerde oefening en minder op de letter, dan een minder uitgevoerde oefening maar wel op de letter.
Een combinatie zal bij mij ook een hoger punt scoren voor het goed uitoefenen-niet op de letter dan minder goed uitoefenen-wel op de letter.

we zijn het ook hier weer eens, judithh! Ook ik zie veel liever een goed uitgevoerde oefening (soms laat ik dan wel op het protocol een streepje zetten onder de H (letter waar naartoe gereden wordt)
het 'gaan' van het paard is veel belangrijker dan het rijden op de letter

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 20:52

rhijnauwen schreef:
judithh schreef:

we zijn het ook hier weer eens, judithh! Ook ik zie veel liever een goed uitgevoerde oefening (soms laat ik dan wel op het protocol een streepje zetten onder de H (letter waar naartoe gereden wordt)
het 'gaan' van het paard is veel belangrijker dan het rijden op de letter

Wij zijn het iedere keer met elkaar eens! Als alle juryleden het nou eens met elkaar eens zouden zijn, zou het een stuk duidelijker zijn. Knipoog

yvonnepuntnl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:47

Fijn dat jullie het zo met elkaar eens zijn Nors opkijken , maar jullie zijn gelukkig niet de enigen die rijtechnisch correct gereden laten prevaleren boven "het op de letter rijden"; dat doe ik en vele juryleden met mij, maar ik vind wel dat die letters er niet voor niks bij worden gezet en dat je dat in je waardering wel mee moet nemen. En als je dan echt het stuk te lang vindt, kun je imo beter wat later beginnen dan duidelijk veel te vroeg op de hoefslag uitkomen.

Tyrza

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 09:50

Ik schaar mij geheel achter Judith's uitspraak Ja

judithh

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 12:45

nina62 schreef:
Fijn dat jullie het zo met elkaar eens zijn Nors opkijken , maar jullie zijn gelukkig niet de enigen die rijtechnisch correct gereden laten prevaleren boven "het op de letter rijden"; dat doe ik en vele juryleden met mij, maar ik vind wel dat die letters er niet voor niks bij worden gezet en dat je dat in je waardering wel mee moet nemen. En als je dan echt het stuk te lang vindt, kun je imo beter wat later beginnen dan duidelijk veel te vroeg op de hoefslag uitkomen.

Er is natuurlijk een verschil tussen te vroeg, of te vroeg bij de letter. ik heb het hier wel over enkele meters en rijtechnisch een goed uitgevoerde oefening.
Moet jij als ruiter van D tot H een appuyement rijden en je komt voor de E uit is het een ander verhaal, maar dit zou gelijkertijd inhouden dat je appuyement véél te scherp gereden is.

En ook als je later begint, rijd je ook niet op de letter.

bambi76

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-07 13:04

Als je iets later begint valt het wel minder op als dat je voor de H uitkomt. Ik neem aan datr de juryleden het er wel mee eens zijn dat juist met deze oefening de gedragenheid en verzameling goed beoordeeld kan worden. Dat vergt deze oefening in mijn optiek wel.

Remember

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-01-07 13:09

Ik heb 2 proeven in 20x40 gestart en het is me beide keren niet afgerekend dat ik voor de letter uitkwam. Hierboven wordt gezegd dat je moet laten zien wat er gevraagd wordt, als je dat letterlijk neemt kun je dus stellen dat bij zo'n D-H lijn gewoon een 'niet-scherp appuyement' hoort en dat een jury je dus niet aan mag rekenen dat je niet genoeg schaart. De optie van meer voorwaarts houden met je binnenbeen kan ook maar in beperkte mate want de oefening wordt wel in verzamelde draf gevraagd.

Overigens ben ik zelf ook erg voor 'correcte oefeningen uitvoeren' en minder voor de 'alles precies op de letter' Knipoog , echter zou ik best willen dat ik die 2 perfect zou kunnen combineren Clown !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-07 17:16

Remember schreef:
een 'niet-scherp appuyement' hoort en dat een jury je dus niet aan mag rekenen dat je niet genoeg schaart. De optie van meer voorwaarts houden met je binnenbeen kan ook maar in beperkte mate want de oefening wordt wel in verzamelde draf gevraagd.

Denk dat je een tussenweg moet vinden. In mijn ervaring kan je met voldoende scharen en impuls die lijn vrij goed rijden. (beter dan de lijn XH, in 20x40 bak)
Probleem voor veel combinaties tijdens het appuyement is juist verliezen van hun impuls, waardoor ze dus heel veel zijwaarts en weinig voorwaarts gaan. Denk dat ze dat aan deze oefening goed kunnen meten.