longeren en dekens

Moderators: Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Enamorado

longeren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:45

Ik vroeg mij het volgende af:
Met dit weer, stappen jullie dan in en uit met een zweetdeken of zo tijdens het longeren?
Of doen jullie je deken in de stal af. Gaan longeren. Dan weer naar binnen en daar weer een deken op. (ik heb het over longeren buiten met een ongeschoren paard)

Ik zie sommige mensen wel beginnen met een zweetdekentje. En sommige niet namelijk.
En het weer doet ook nog eens raar de laatste dagen vind ik.
Laatst bijgewerkt door Enamorado op 16-01-07 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

WildChild

Re: longeren en dekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:50

Ik rijd met dit slechte weer (Regen enz.) Altijd in de binnenbak. Daar is het al een stuk minder koud, ik doe de deken eraf, zadel hem op, loop naar de bak en rijd hem in. Mijn paard zweet nogal snel, dus na het rijden gooi ik er meteen een zweetdeken op en als het koud is al tijdens het uitstappen. Deze laat ik dan een kwartiertje liggen.. (Langer gaat echt niet, ik heb TE weinig tijd Bloos ) Dan gaat de zweetdeken eraf en gaat de winterdeken (300 grams) erop. Met longeren eigenlijk hetzelfde verhaal. Lachen Wat doe jij?

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 19:54

uhm nou ik heb hem pas sinds zaterdag en net liep ik dus tegen die vraag op. ik begon met licht en had dus geen zweetdeken (die zat ik de was en was ik helemaal vergeten)
ik heb hem kort uit laten stappen na een vrij rustig 3/4 kwartier longeren, en toen voelde ik mij zwaar schuldig dat ik die zweetdeken niet had.
En toen schoot ook mij die vraag te binnen. Later zag ik veel meer mensen longeren. De een met zweetdeken die begon. De ander begon gewoon zonder iets net als ik.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:41

Ik heb nu met instappen en uitstappen een deken op.

Als het echt slecht weer is of erg koud dan doe ik een fleecedeken onder zijn longeersingel
en laat de voorsluitingen los.

sunshine123

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:00

zelfs met mijn geschoren paard stap ik niet in of uit met zweetdeken, na het longeren op stal en dan de winterdeken er op !

Lappie_Lap

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:00

ik heb ook nooit een deken oid op m'n paard liggen met in-/uitstappen. Ook niet als de temperatuur onder het vriespunt ligt en ik buiten uitstap (op de weg oid). Nooit problemen gehad, en de mijne is eigenlijk een vreselijk koukleum.
Bovendien kan een paard zijn/haar warmte niet kwijt als je direct na het rijden een deken erop gooit, duurt het alleen maar langer totdat hij/zij droog wordt.

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 12:41

Ik zelf heb een geschoren pony en meestal als ik ga instappen en uitstappen stap ik wel meet een zweetdekentje! Ik denk niet dat het nodig is bij een ongeschoren paard!

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:08

Ik heb met het in en uitstappen een zweetdekentje op mijn paard liggen... En hij kan na het rijden heel goed zijn warmte kwijt, want ik werk mijn paard altijd eerst af in een rustig drafje en ga daarna pas stappen... Als ik niet begin met een dekentje is de overgang vrij koud, omdat je toch begint met stappen Knipoog

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:10

Op een ongeschoren paard zou ik geen deken leggen.

Strohalmpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:15

Mijn paard is trouwens wel geschoren Knipoog

carlijn83

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:07

Het is nu niet koud vind ik. Mn ene paard (geschoren) stap ik wel in en uit met een dekentje, mn andere paard (ongeschoren) niet maar als t echt koud is doe ik t bij hem ook.

Met longeren is t wat lastig omdat je de deken niet makkelijk vast kan doen. Meestal doe ik dat dan ook zonder dekentje losstappen en iets vlugger al (losjes bijgezet) draven.
Na t longeren trek ik gauw de longeersingel e.d. af en stap ik m aan de hand uit met dekentje

Enamorado

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-01-07 20:13

zo heb ik het gister ook precies gedaan carlijn Knipoog
bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 20:17

Mijn paard (geschoren) stap ik niet in of uit met een deken op. Hij is costant in beweging en laat hem niet stilstaan. Zodra we klaar zijn krijgt hij wel gelijk een dekentje op. De afgelopen tijd is het behoorlijk warm geweest.

Als het straks koud word krijgt hij wel gewoon een zweetdekentje op tijdens het in en uit stappen.

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:26

Met een ongeschoren paard gebruik ik bij deze temp. geen dekens met rijden en longeren.
Bij de geschoren merrie gebruik ik een uitrijdekentje met rijden, en met longeren geen deken, of ik hang er eentje klaar op het hek voor het uitstappen...

Jitskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 10:38

ik heb ook een ongeschoren paard (hele dikke vacht) en ik gebruik alleen een deken met uitstappen
omdat hij toch best wel bezweet is, en hij houdt het langer vast

stermerrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 11:10

Die van mij is geschoren en longeer ik zonder deken .Ze zweet nu bijna niet en in destal gaat der winterdeken ( 300 gr) er weer op en.Als ik echter heb gereden in de buitenbak doe ik wel bij het in en uitstappen soms een uitrijdeken op ,als ik er aan denk ,haahahahah.

bokker1605

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-15 16:57

Ik heb hetzelfde; longeren buiten, ongeschoren pony, zweetdeken ook.

Ik moet een stukje lopen naar de longeerbak, dan longeer ik hem, en hij zweet, duh :j Dan stap ik uit met zweetdeken en loop dan met deken op rustig weer naar stal. Ik loop nog bij stal het straatje op en neer, dan moet hij al wat droger zijn :)) Dan haal ik op de poetsplaats het deken eraf borstel hem en zet hem dan op stal :list:

Anoukloves_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-15 14:11

Mijn paard is ongeschoren (draagt wel een staldeken) en ik longeer/rij hem zonder deken. Als hij na het werk bezweet is, stap ik hem goed uit en krijgt hij op stal de zweetdeken om (en daarna zijn gewone deken).

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 16:45

Als hij geschoren is doe ik de wollendeken onder de longeersingel.

Geen deken op de schouders ivm met schuren maar wel lekker warm op zijn lijf.

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-02-15 18:14

Raar eigenlijk... je scheert je paard omdat ie anders te veel zweet tijdens het werk, en dan ga je met deken longeren 8-)

Hier geen dekens voor werkende paarden, geschoren of niet geschoren.

Alleen met extreem weer zou ik eens naar een uitrijdeken grijpen, en dan alleen voor t uitstappen of een stapritje :j

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:26

Mijn paard is ook geschoren. En hier alleen als het echt koud is een zweetdeken onder de longeersingel. En als het regent een regendeken.

En als het koud is rij ik met uitrijdeken wij hebben alleen een buitenbak. Als we naar de binnenbak ga rij ik zonder deken.

zonday

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-15 13:30

Mijn paard is niet geschoren, maar hij is heel erg mager bij ons gekomen, ook moeten wij een kleine 3 min langs de weg om naar de binnenbak te gaan. Dus we doen met heenlopen een uitrijdekentje over, als we zijn aangekomen doen we die af, en als we terug lopen doen we een zweetdeken over.

love_yeah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-15 22:47

Toen het echt nog koud was had ik de zweet deken hele tijd op.... Mijn paard was destijds ook verkouden dus ik denk dat dat de beste optie was. Nu doe ik helemaal zonder tenzij het koud is

paulinesueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:26

ik doe een speciaal deken op dat gemaakt is om te logeren

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-15 08:29

paulinesueno schreef:
ik doe een speciaal deken op dat gemaakt is om te logeren

Om te longeren of een voor in de stapmolen?

Op een geschoren paard zou ik als het erg vriest wel een deken leggen als ik een lang stuk zou gaan stappen.

Anders niet.