Paard blijft heen en weer lopen in de uitloop

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Paard blijft heen en weer lopen in de uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 10:56

Ik plaats dit berichtje voor Vigel1. Ze is pas verhuisd en heeft thuis nog geen internet... ik geef eventuele antwoorden ook direct aan haar door (via de mail op haar werk).

Vigel1 is dus pas verhuisd, en zij en haar vriend hebben de paarden aan huis staan. De paarden hebben een stalletje met uitloop (paddock). De uilopen zijn apart, ze kunnen dus niet bij elkaar in de paddock... 1 van de paarden is een drachtige merrie, die het gezelschap van het andere paard momenteel niet op prijs stelt, door de hormonen....

Het andere paard, een ruintje, blijft de hele dag maar heen en weer lopen in de paddock... of hij nu vrij heeft gehad, of hij gereden is, gelongeerd... het maakt allemaal niet uit... hij blijft heen en weer lopen. Hij ziet er niet gespannen/gestressed uit, het ziet er meer uit alsof hij gezellig aan het wandelen is... Haha!

Vigel1 vraagt zich nu af of er mensen zijn die een idee kunnen hebben waarom hij dit doet, waarom hij de hele dag heen en weer blijft lopen?

Cassidy

Re: Paard blijft heen en weer lopen in de uitloop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 11:01

Kan een uiting zijn van verveling...waar staat hij op? Is dat zand? Hij zal het waarschijnlijk niet doen als er gras staat, of als hij een hele hoop hooi of kuil heeft...

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 11:29

antwoord van Vigel1 schreef:
Hij staat op zand, maar heeft echt de hele dag door hooi en daar knabbelt hij tussen het lopen door op

Nerwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:02

-> OMG

patsur

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:26

hm, lijkt wel verveling. misschien wil hij wat meer sociaal contact.. kan er niet een ander paard bij?

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 12:46

Antwoord van Vigel1 schreef:
er staat een ander paard bij en ze zijn echt maatjes van elkaar wel op gepaste afstand

Maar hij is niet alleen

Misschien is het goed om er bij te vermelden dat hij sinds een maand niet meer op een manege staat in een stal en voor het eerst een stal heeft met uitloop

Hiervoor stond hij ± 22 uur per dag op stal en kwam hij er alleen uit als ik er iets mee ging doen (deed ik elke dag hoor Lachen Lachen )

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 14:00

mmm, misschien dat ie toch wel een beetje ondersteboven is van de vrijheid in vergelijking met eerst
"he ik kan lopen " eefect, dus doet hij dat ook

zolang het paar dontspannen is en vrolijk zou ik me er niet te druk om maken

sherif

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 15:13

het kan duiden op of verveling of stress...(oorzaak: misschien door de verhuizing..of stonden de paarden al op dit adres?)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:37

antwoord van Vigel1 schreef:
Nee ze staan sinds 28 december bij ons

Ze zijn van een manege stal naar een stal met uitloop verhuist

Ze staan nog wel net als op de manege naast elkaar ( daar zag ze alleen elkaar )

Voor de rest vind hij het heerlijk buiten want ’s nachts slaapt hij zelfs buiten als het niet regent Lachen

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:43

persoonlijk zou ik me er niet al te druk overmaken...
mijn paard loopt ook erg veel in de wei... en staat dat gerust een poos te eten...
Is een natuurlijk iets in mijn ogen... paarden in t wild lopen ook om te zoeken naar hun eten... en daarnaast de boel te verkennen...

monsera

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:48

Een paard bij ons doet het als hij alleen staat ook als er 1 naast staaten er een stroom draadje tussen staat.Hij wil heel graag dat er een paard bij hem in staat.Dan is het gedrag ook gelijk over.Zeker ruintjes hebben vaak behoefte aan gezelschap ruintjes spelen ook heel veel met elkaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 19:34

Mijn ruin heeft doet dat ook als hij even alleen is de wei staat. Dan wil hij gewoon zijn maatje terug.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:01

Oplossing: gooi een stel dikke wilgetakken in de paddock, dan heeft ie iets te kluiven. Paarden vinden het vaak heel lekker en het is nog gezond voor ze ook.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 20:12

mijn pony doet dat ook! maar die is gewoon een beetje getikt ofzo Clown bij jou paardje lijkt het meer op lopen omdat ie dichter bij een ander wil staan...en omdat ie altijd op stal heeft gestaan is ie dat niet gewend die uitloop... op zich is dat lopen niet ernstig volgens mijn DA...zolang ze maar niet echt langs de omheining gaan lopen galoperen op kleine afstandjes!
mijn DA heeft over mijn pony gezegt laat maar rennen dat maffe beest, dan issie lekker mak met rijden Clown maar goed mijn pony blijft rennen en lopen ondanks goed gezelschap en ookal heeft ze een wei vol gras dan loopt ze het liever plat dan dat ze het eet Ach gut ik heb gewoon een rare pony Haha!

NotNice

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 08:54

hier nog iemand namens vigel:
@Rianneke: die kunnen we dan leuk bij elkaar zetten, kunnen ze tikkertje spelen!

@allemaal: bedankt voor de reacties, ik ben al een beetje meer gerustgesteld. het is fijn te weten dat het niks ernstigs is en dat er meer van die rare ponies zijn

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:04

NotNice schreef:
@Rianneke: die kunnen we dan leuk bij elkaar zetten, kunnen ze tikkertje spelen!

ik denk dat ze dan gek van elkaars geloop worden Clown

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:29

Als ie eerst 22 uur per dag op stal stond wil hij nu misschien gewoon de verloren schade inhalen? Clown
Paarden leggen normaal gezien ettelijke km's per dag af... dan heeft hij een hele wandeling voor de boeg Knipoog

Ik denk dat je paard waarschijnlijk gewoon moet wennen aan het hele idee van zoveel vrij- en bewegingsvrijheid, ze staan er van 28 december? Het kan maanden duren eer een paard gewend is aan z'n nieuwe thuis. Stonden ze voordat de merrie problemen kreeg met de hormonen samen?
Ik zou me er nog niet te druk om maken denk ik, waarschijnlijk gewoon een kwestie van wennen aan de nieuwe leefomstandigheden.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 17:29

mijn pony was op de vorige stalling ook altijd aan het ijsberen,daar stond hij alleen en kreeg 2x daags wat hooi in de paddock.
nu staat hij dagelijks met soortgenootjes buiten,heeft de hele dag te eten en het is over.
misschien hooi bijvoeren ?

vigel1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 14:56

Bednakt voor jullie reacties, jullie hebben me zeker geholpen
Hooi heeft hij de hele dag, gezelschap ook. iets om mee te spelen ligt er ook voor hem. ik denk dat ik me gewoon bij Rianneke aan moet sluiten dat ik een gekke pony heb die er nu achter is gekomen dat hij kan lopen en dat dus ook maar met veel plezier doet. voor de rest is hij echt super relaxed en beslist niet opgefokt en ga ik me ook geen zorgen meer maken
groetjes
Liane