Aanvallend paard...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Chantal22

Aanvallend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:30

Mijn zusje heeft nu bijna 1 jaar een belgisch trekpaard, hij wordt in februari 2 en is een eigenwijs baasje.
Je kunt bijna niet bij hem in de wei lopen zonder hem aan de lijn vast te houden of een klein zweepje mee te nemen.
Het probleem is namelijk dat hij probeert te domineren door aan te vallen zonder vooraf een waarschuwing te geven. Hij legt dan zijn oren plat in zijn nek en loopt je gewoon ondersteboven en geeft het liefst een trap na en rent snel weg waardoor het lastig is hem direct te corrigeren.
Mijn moeder heet er al 2 ongelukjes door gehad en durft nu helaas niet meer de wei op.
Weet iemand hier raad mee???

Chantal22

Re: Aanvallend paard...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:33

Het is trouwens een ruin en ik heb zelf een kwpn-er, maar die 2 gaan erg goed samen.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:35

zorg dat je hem meteen kan afstraffen. desnoods gewoon aan halster en touwtje door de wei gaan lopen met hem elke keer als hij probeert aan te vallen meteen corigeren

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:36

staat hij alleen op de wei?

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:37

inderdaad! probeer zo streng mogenlijk te zijn! dit kunnen nog wel eens hengstenstreken zijn.. als je het zo laat ben ik bang dat het van kwaad tot erger wordt..

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 22:38

Hij staat bij mijn kwpn-er, soms samen in de wei. Als je hem aan de lijn hebt doet hij het niet (niet meer in ieder geval). Hij loopt dan goed mee en kent al wat commando's als stap en draf. Maar zodra je los bij hem de wei in loopt loop je een risico...

pascale

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:38

hoi ik zou hem idd proberen hiervoor af te straffen voordat t erger word,gewoon een zweepje of zo in de hand!ben normaal zelf geen voorstander van een zweep of iets dergelijks maar,als je het nu doet ,heb je er straks geen last meer van,anders gebeuren er ook nog ongelukken of zo! gr pascale

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:39

misschien is het ook een idee, als je er "los" bij in loopt dat je een longeerzweep meeneemt, mocht hij trappen en gauw wegrennen dan kun je hem misschien met de longeerzweep nog raken...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:45

Ik vrees dat je toch echt een keer op je strepen moet gaan staan!! Dat wil zeggen...neem volgende keer een longeerzweep mee! Als hij ook maar het lef heeft om in je buurt te komen om je aan te vallen...even ogen dicht en een ongeloofelijke mep proberen te verkopen! Wel met een hoop stemverheffing erbij!
Als zo'n groot paard als een belg geen respect voor je heeft is het eind zoek! Loopt hij weg na het aanvallen, ga hem achterna en geef hem alsnog een pak slaag ( een flinke mep ), jaag hem dus eigenlijk even door het land op!! Dat moet je wel direkt doen, dus niet na een paar minuten! Als hij dan wegloopt voor je, dan de zweep achter je rug en proberen hem naar je toe te laten komen.Doet hij dat braaf, toont hij zijn respect. Gaan de oren weer in de nek en valt hij weer aan, dan hetzelfde verhaal opnieuw! Als hij uiteindelijk naar je toekomt met de oren naar voren heb je het gewonnen en geef hem dan een grote knuffel. Lukt je dit, dan hoef je vanaf nu alleen maar je stem te gebruiken. Maar let op...hij heeft dan waarschijnlijk alleen voor JOU respect en niet voor iedereen!

Naamloos1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:46

ik ben het met aerdenhout1 eens!!!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:53

idd heel streng en heel consequent zijn
paard loopt over je heen , dat is bij een gewoon paard al erg pijnlijk laat staan met een onstuimige belg ...

en als consequent betekent een paar welgemeende, welverdiende flink knallen verkopen beteknt , prima...
liever nu heel even heel erg duidelijk dan straks helemala niets meer te vertellen hebben

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 23:57

ben het ook met aerdenhout eens. dit is een dominantieprobleem, het paardje heeft er de leeftijd ook voor om jullie eens goed uit te proberen. het moet gecorrigeerd worden, anders heb je grote kans dat hij levensgevaarlijk wordt.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 10:11

Ook al is het paard pas 2 jaar, het wordt hoog tijd dat hij manieren leert. Ga grondwerk met hem doen, dat zet vanaf de grond de verhoudingen recht, en dan ben ik er zeker van dat het in het weiland ook over is.
En als het nog een hengst is, meteen castreren!

Chantal22

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-07 13:29

Bedankt voor jullie tips. We gaan ons best doen!
Grtzz

Laurine

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 18:35

Goed aanpakken! Neem een keer een biksschep mee achter je rug als die naar je toe komt rennen gooi je die een keer tegen hem aan dan weet die ook dat die fout zit!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 21:48

Laurine schreef:
Goed aanpakken! Neem een keer een biksschep mee achter je rug als die naar je toe komt rennen gooi je die een keer tegen hem aan dan weet die ook dat die fout zit!

een biksschep is nou niet bepaald een middel wat je gebruikt om een paard te corrigeren. de biksschep staat voor voer, dus je kan het daarmee ook juist verwarrend maken. bovendien zal een echt agressief paard zich er niks van aantrekken, plus dat ik nog nooit een paard iets naar een ander paard heb zien gooien, dus echt duidelijk is het ook niet. grondwerk luidt ook hier het devies.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 18:30

Bekijk wel even of het een paard is wat onder de indruk zal raken van een lel met een zweep. Sommige mensen denken dat elk paard onder de indruk is van een mep met de zweep, maar geloof me, er zijn er zat die dat absoluut niet zijn.

Een lel met een zweep haalt het echt niet bij een gerichte rotschop van een ander paard. En als je eenmaal aan het slaan bent, begeef je je op een gebied waar ieder paard (laat staan een Belgische hengst!) onherroepelijk in het voordeel is.

Sommige paarden zijn meer onder de indruk van stemverheffing. Sommigen ook daar zelfs niet van. Zulke paarden horen bij profs thuis.

Maar probeer eens (op stal bijvoorbeeld) uit, welke signalen wel 'binnen komen' bij hem voordat je het geweld op gaat zoeken.

Estah_horsez

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 13:21

Mmm..Tja dat is wel een probleem...Misschien kan je proberen wat strenger te zijn ofzo..? tja het is al een ruin:s dat ie dan nog zo dominant is,, nja dat is misschien niet zo heeel raar ofzo.. mjah verder weet ik het niet echt! veel suc6 met je paard!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 23:07

ook ruinen kunnen dominant zijn, zit in de aard van het beestje en een stukje opvoeding.