Gewicht van de ruiter t.o.v. pony

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Sylf

Gewicht van de ruiter t.o.v. pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:56

Hallo,
mijn vriendin heeft een pony van +- 1m20. Het is een Welsh K, dus redelijk smal gebouwd.
Wijzelf zijn rond de 1m60 (Ik weet het, dat is groot,maar de pony in kwestie is een enorme crossmachine, en momenteel is er geen mogelijkhed om er een kleiner ruitertje op te zetten, dat ervaring en lef genoeg heeft om de pony in te tomen.) Nu vroegen wij ons af, hoeveel ons gewicht zou moeten zijn om deze pony te trainen, zonder dat hij er geen last van ondervindt.
We doen er al veel andere dingen mee, zoals VD, wandelingen, maar hij moet toch gereden blijven.
Dus heeft iemand antwoord op de vraag: welk gewicht kan een welsh K van +- 1,20m dragen, om zonder last te kunnen werken?

Groetjes Anouk

ursulaatje

Re: Gewicht van de ruiter t.o.v. pony

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:17

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 12:23

het gaat absoluut niet om de grootte van de pony, maar om zijn gewicht bij normale conditie (dus niet als hij overgewicht heeft/ ondergewicht heeft).
in principe kan een jonge (Tussen 6 en 15) vitale pony tot max. 20% van zijn eigen gewicht dragen. een jongere pony is minder belastbaar en een oudere krijgt vaak last van kwaaltjes die hem belemmeren in zijn draagkracht.
dus stel dat de pony 8 is, in goede conditie en 200 kilo weegt, dan kun je er met 40kg nog wel op rijden, maar absoluut niet meer, want die 20% is echt een maximum...

Sylf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 16:47

Skippy01 schreef:
het gaat absoluut niet om de grootte van de pony, maar om zijn gewicht bij normale conditie (dus niet als hij overgewicht heeft/ ondergewicht heeft).
in principe kan een jonge (Tussen 6 en 15) vitale pony tot max. 20% van zijn eigen gewicht dragen. een jongere pony is minder belastbaar en een oudere krijgt vaak last van kwaaltjes die hem belemmeren in zijn draagkracht.
dus stel dat de pony 8 is, in goede conditie en 200 kilo weegt, dan kun je er met 40kg nog wel op rijden, maar absoluut niet meer, want die 20% is echt een maximum...

Ok dankje voor je verklarende uitleg Lachen. Maar zit dat dan anders met shetten? Want ik zie hier wel vaak shetten rondhuppelen (op bokt) met ruiters die echt wel zwaarder zijn als 40 kg... ?

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:17

Vind ik ook een goede regel, van die 20 %. En ik denk eigenlijk dat dat voor shetlanders ook geld, maar dat vrijwel niemand zich daar iets van aantrekt.

Ennuh een welsh K van 1.20? Voor zover ik weet heb je dan een Welsh sectie B of C hoor Knipoog Volgens mij is de welsh K meer gekruist met andere rassen, en zijn dat de grotere sportpony's: lees toch wel D of E maat. Een kruising tussen een kleine maat welsh en wat anders is gewoon half welsh half.... (maar kan ik fout hebben, dan hoor ik graag hoe het wel is)

liefiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:25

ik ben zelf bijna 1.70 en mijn verzorgpony ?1.25? ik ben 15, en weeg 44,5 , is dit te zwaar?

Jeany

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 17:27

in de bit van november?december? *zoiets iniedergeval Bloos *
staat een stukje en een tabel hoegroot, en zwaar een ruiter mag zijn op een ??? cm grote pony misschien een tip om daar eens in te kijken?

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:03

Door te veel gewicht kan de pony uit evenwicht raken, en is het evenwicht lastig te vinden...
Volgens mij las ik dat laatst ergens Clown

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:40

ik denk dat de pony wel meer weegt dan 200 kg, ik heb zelf ook een smalle welsh en die is nu 4 en woog laatst 265 kg. dus dan zou het 51.2 kg zijn.

whisperramse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:43

denk dat er veel te maken heeft met de rijstijl.
Ik zie liever iemand groter die de pony niet in de baan zit, dan een kleine die alle kanten ophobbelt Haha!
Heeft ook veel te maken met de rug- en buikspieren, want deze moet hij namelijk aanspannen.
Te groot ben je sowieso, maar ik vermoed dat de pony het zelf wel zal aangeven, of jij het zal gaan merken hoor!
Ik vind 45 kg toch echt wel het maximum

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:51

liefiej schreef:
ik ben zelf bijna 1.70 en mijn verzorgpony ?1.25? ik ben 15, en weeg 44,5 , is dit te zwaar?

Te zwaar, gaat misschien net nog. Maar te groot ben je zeker.. Ik ben zelf maar 1.56m , maar ik zie mezelf absoluut niet meer op zo'n kleine pony rijden. Volgens mij hangen je voeten bijna tot zijn knieen..

melissa7

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 22:52

mijn dochter is ong. 156 en weegt 46 kg dus die is ook te groot voor haar pony?
Afbeelding

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 14:39