Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Skippy01 schreef:het gaat absoluut niet om de grootte van de pony, maar om zijn gewicht bij normale conditie (dus niet als hij overgewicht heeft/ ondergewicht heeft).
in principe kan een jonge (Tussen 6 en 15) vitale pony tot max. 20% van zijn eigen gewicht dragen. een jongere pony is minder belastbaar en een oudere krijgt vaak last van kwaaltjes die hem belemmeren in zijn draagkracht.
dus stel dat de pony 8 is, in goede conditie en 200 kilo weegt, dan kun je er met 40kg nog wel op rijden, maar absoluut niet meer, want die 20% is echt een maximum...
. Maar zit dat dan anders met shetten? Want ik zie hier wel vaak shetten rondhuppelen (op bokt) met ruiters die echt wel zwaarder zijn als 40 kg... ?
Volgens mij is de welsh K meer gekruist met andere rassen, en zijn dat de grotere sportpony's: lees toch wel D of E maat. Een kruising tussen een kleine maat welsh en wat anders is gewoon half welsh half.... (maar kan ik fout hebben, dan hoor ik graag hoe het wel is)
*

liefiej schreef:ik ben zelf bijna 1.70 en mijn verzorgpony ?1.25? ik ben 15, en weeg 44,5 , is dit te zwaar?