moeilijke pony.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

settiiej

moeilijke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:10

hallo,

ik heb een moeilijke pony ze is 4,5 jaar oud. Ze is ook moeilijk bij de hoefsmid voorhoeven gaan prima maar achterhoeven is een drama! Ze heeft vroeger ook veel gebeten. Maar dat was weer een beetje over. Je moet ook niet achter der komen want dan heb je kans dat ze je een trap geeft. Ze is niet altijd zo want ze kan ook super lief zijn. Vroeger is ze ook niet mishandelt ofzo...Ik zal haar verleden even uitleggen:
ik had met een loterij een veulentje gewonnen. Maar helaas kon ik der niet houden. Ze is toen naar een man gegaan die nog 5 andere paarden had. Ze kon in de zomer lekker in de wei staan er werd erg goed verzorgt. Ik mocht er ook altijd komen. De hoefsmid was er altijd op tijd voor die paarden. Alles ging er super! Maar op een gegeven moment zou ze naar een andere vrouw gaan waarvan haar shetlander dood was gegaan en dan zou haar haflinger alleen staan. Dus ging ze daar op 2 jarige leeftijd heen. Die vrouw was er druk ze had net kinderen dus ze kreeg niet alle aandacht die ze nodig had. Toen was een vriendin van mij een keertje meegeweest en die was helemaal weg van der. Mijn vriendin kende ik toen nog niet zo heel erg lang maar we waren al beste vriendinnnen. Ze heeft zelf ook 2 shetlanders in een weidje staan. Dus haar ouders en die van mij overleggen en ik en me vriendin mochten er samen weer terug hebben!! Ik was echt super blij. Eindelijk mijn pony weer terug! dus alles ging goed maar ze was een beetje schuw geworden omdat die vrouw niet genoeg aandacht aan der schonken had. Ze begon met bijten. Ze was ook super lief hoor maar soms had ze er gewoon geen zin in. Nou toen ze 3 jaar werd begonnen we met rustig inrijden. Met profesionele hulp erbij! Gewoon eerst aan de logeerlijn enzo. Alles ging super maar tog bleef ze moeilijk. Trappen is er nooit uit gegaan. Met andere paarden is ze wel heeel erg sociaal.

Maar ze heeft dus laats toen ze in der stal stond mijn vriendin bijna in der schouder gebeten we waren daar allebij erg van geschrokken. Dus haar vader begon van het ligt me tog een beetje op me hart dat jullie haar misschien niet helemaal aan kunnen. Dus dat jullie der misschien moeten verkopen! Dus ik was geschrokken ik dacht bij het idee al van neeee dat wil ik niet!! Maar nu ik er over nadenk heeeft haar vader misschien wel gelijk. Maar ik hou zo veel van haar ookal is ze moeilijk!! ik hou gewoon van der!! Maar ik ben ook heel bang als ik der verkoop dat ze naar de slager gaat ofzo. Als ze uit eindelijk tog weg moet wil ik echt een super goed iemand voor der die ook nog lekker met der gaat buiten rijden!!

Maar wat vinden julliie ervan en wie heeft er ook een meoilijk paardje of heeft ook voor een moeilijke beslissing gestaan?
Of heeft iemand nog tips ofzo?
Liefst niet reageren van : Dan had je haar maar niet weg moeten doen ofzo want hou het dan maar liever voor jezelf!!

settiiej

Re: moeilijke pony.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:26

niemand?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:29

klinkt als een dominatie probleem, heel erg consequent zijn en blijven, dus GELIJK straffen wanneer ze iets fotu doen en daarna is het voorbij, gelijk belonen wanneer ze braaf is en blijft, maar doet ze weer iets wat niet door de beugel kan is het lieve gedrag weer voorbij

ze zal op deze manier snel genoeg snappen wat wel en wat dus echt NIET mag, als zij trapt, dan trap je gelijk terug (met je voet dus als je dit durft), als zij bijt geef je haar een tik, maar na het straffen is het voorbij en ben je het vergeten, nieuwe lijn..

settiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:14

ooh jah oke bedankt...!! Bloos

settiiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-01-07 15:16

Maar wat vinden jullie ervan moet ik der weg doen of moet ik der houden gewoon een mening!!?

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:50

Ik verplaats dit topic naar Omgang en ik vind zelf dat je dit paardje moet verkopen aan iemand die hem goed kan opvoeden. Anders gaat het alleen maar slechter en straks vallen er echt gewonden. Zou zonde zijn als dit paard als gevaarlijk wordt bestempeld, terwijl het alleen maar aan een slechte opvoeding ligt.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 21:43

Ik ben het met Kris eens, behalve als jullie goede begleiding zoeken.

Een goede instructrice die niet alleen jullie helpt met het rijden, maar jullie de komende tijd ook helpt met grondwerk, wandelen, in de omgang... Jullie leert om heel erg consequent te zijn.

rachmaninof

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 00:25

opruimen die handel voor dat er ongelukken gebeuren, met paarden omgaan moet toch leuk blijven of niet

Zappa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 01:38

rachmaninof schreef:
opruimen die handel voor dat er ongelukken gebeuren, met paarden omgaan moet toch leuk blijven of niet

vind dit een beetje grof gezegd

aan ts ik vraag me af hoe oud je bent
en het klinkt me ook als een dominantie probleem
staat je paard nu op een manege of bij iemand die misschien wat ouder is en wat meer ervaring eeft met paarden
zoja dan zou ik vragen of diegene jou wil begeleiden
of misschien is er iemand anders die dat wil die je kent
en dan blijft denk ik ook nog de vraag of hij het bij jou blijft doen
aangezien het nu el zo ver is gekomen dat hij bij jou bijt
doet hhij dit trouwens alleen in de stal of ook op de wei

ik snap dat je veel van je pony houd
maar is het misschien niet beter om hem te verkopen aan iemand
die hem wel aan kan
hier doe je alleen maar je paard en jezelf een plezier mee denk ik
want het moet natuurlijk wel leuk blijven
en als je van je ouders toch een pony mag hebben is het dan voor jou ook niet leuker om een pony te hebben wat aardig tegen jou is en waar je niet bang voor hoeft te zijn dat er wat gebeurt

als je beslist door te gaan met deze pony zorg alsjeblieft dat je hele goede begeleiding hebt van iemand die weet wat hij/zij doet

in ieder geval heel veel succes

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 09:38

Pony is niet moeilijk, jullie zijn niet in staat om dit dier zijn grenzen te wijzen. Jammer dat er weer een paard de dupe is van de onkunde van de eigenaar.

Wil je echt voor je paard knokken? Ga aan grondwerk doen, dat zet de verhoudingen recht....

Yinari

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:02

'Opruimen' lijkt me lichtelijk overdreven hoor. Zóveel doet die pony nou ook weer niet. Ik sluit me helemaal bij Cassidy aan... Succes (en heel veel plezier) met het grondwerk.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 10:04

Overigens een goede tip voor een boek over grondwerk:

viewtopic.php?f=125&t=625206

Koop een touwhalster, een leadrope en een stick, en ga aan het werk met die pony!

dieselmilan

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 16:42

ik had vroeger ook zon pony .....toen ben ik ook met grond werk begonnen ennu is het een een super pony .....probeer het gewoon.... anders moet je hem weg doen /./!!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-07 22:44

Cassidy schreef:
Pony is niet moeilijk, jullie zijn niet in staat om dit dier zijn grenzen te wijzen. Jammer dat er weer een paard de dupe is van de onkunde van de eigenaar.

Wil je echt voor je paard knokken? Ga aan grondwerk doen, dat zet de verhoudingen recht....

mee eens, de pony krijgt het stempel moeilijk te zijn, maar in werkelijkheid ligt het aan de opvoeding. stuur haar een poosje naar een prof, of ga onder begeleiding aan het werk met haar. grondwerk is de basis, en die basis zit er zo te horen nog niet in.

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:21

vraag hulp aan iemand die al meer ervaring heeft met dit soort pony's hpelijk gaat het na een tijdje dan beter Knipoog heel veel succes