paard bang voor andere paarden met losrijden.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

channie18

paard bang voor andere paarden met losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 23:12

hey,

mijn paard heeft een paar weekjes terug een klap tegen zijn hoofd gehad van een ander paard terwijl ik erop zat.. sindsdien is ie heel erg bang voor andere paarden, dus als er met los rijden een ander paard op me afkomt dan draait ie ineens om..erg vervelend voor mij maar ook voor de andere omdat die paarden weer van hem schrikken..als de bak dus klein en druk is kan ik niet fijn losrijden omdat ik constant op moet letten of er niet een ander paard me tegemoed komt...met als gevolg dat ik nog met veel spanning en een fris paard de proef in ga..ik ga er zo vroeg mogelijk op en doe maar veel stap werk.want in stap reageert ie niet zo sterk op andere paarden alleen in de draf en gallop doet ie dit..hoe kan ik dit oplossen en kennen jullie dit ook terug in jullie paard??

KiWiKo

Re: paard bang voor andere paarden met losrijden.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:19

ga prive veel rijden met veel andere paarden in de baan........... doe daarnaast alsof je neus bloed.... die tegenligger zie je niet, die is er niet.

Mijn meneer ging door de muur heen bij het passeren......... en ik kan je vertellen dat door gewoon doorrijden alsof er niks aan de hand is, dat dit een heel stuk minder geworden is

kissielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:23

Ja inderdaad zelf proberen rustig te blijven, en proberen prive inderdaad bij paarden te rijden waarvan je bijna zeker weet dat die niet zo snel zullen slaan, probeer daar dan ook naast uit te stappen terwijl jij met de andere ruiter praat. Dan voelt je paard waarschijnlijk de ontspannen sfeer en zal die ook minder bang zijn! In ieder geval gewoon proberen rustig zn vertrouwen weer terug te krijgen succes ermee Knipoog

hophop

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 23:23

ik heb dit probleem zelf niet. het is niet zo verwonderlijk dat je paard nu bang is hij is het vertrouwen in andere paarden een beetje kwijt. als je de mogelijkheid hebt om dit thuis veelvuldig te trainen met andere paarden in de bak dan is dat ideaal. op wedstrijd is het natuurlijk ontzettend druk.
toch moet je dat wel blijven doen ook al komt hij dan zenuwachtig in een proef. je weet waar de oorzaak ligt. gewoon veel blijven rijden en inderdaad stug doorrijden. niet je paard gerust stellen want dan denkt hij ook echt dat er iets is om bang voor te zijn.

suc6

Maitu

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 08:28

Mijn vorige paard had dit ook; ik zocht met losrijden altijd het meest grote, dikke, dominante paard op waar ik dan vervolgens achteraan reed tot de grootste spanning er af was...
Wel ff vragen aan de eigenaresse van dat paard... Bloos

Tussen andere paarden losrijden stond elke keer zowat gelijk aan een zelfmoord actie Huilen

Ik heb het er bij hem eigenlijk ook nooit uit gekregen!

channie18

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 09:09

ik sta op een pension stal dus ik rij thuis eigelijk altijd met andere in de bak en hij gaat 2 keer in de week mee naar de clubles maar daar doet ie het eigelijk helemaal niet misschien omdat ie de paarden daar kent?? ik weet het niet hij doet t op de wedstrijden alleen in de draf en gallop als ik stap is er niks aan de hand dan kan ik naast andere lopen en er op af rijden maar dan gebeurt er niks... maar ook als ik gewoon rustig op de hoefslag door rij en er komt een tegenligger dan draait ie ineens zo snel dat ik het niet eens aan voel komen...

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:15

ik zou ook gewoon oefenen. Doorrijden als hij verveeld of bang word.En anders een rustiger stuk van oefenterrein opzoeken om te beginnen en steeds meer richting de anderen "enge"paarden rijden

marie83

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 09:25

Mijn paardje heeft het ook (gehad). kwam omdat ik vroeger de voorrangsregels nog niet geweldig kende en ik dus wel eens tegenover een ander paard op de hoefslag in de remmen moest. Stomme eigen schuld dus. Sindsdien had ie iets van, ik vertrouw jouw stuurkunsten niet meer en spring voor de zekerheid wel gewoon weg. ook idd minder in stap en vooral bij tegemoet komen in draf en galop. De kunst is niet af te wachten wanneer het weer gaat gebeuren maar echt actief je paard overbluffen, doen of je neus bloedt en em nog iets meer voorwaarts langs een ander afsturen dan anders. Dat hielp bij mij tenminste, gewoon bluffen! Nu gebruikt hij het niet meer als "angstreactie" maar meer als smoesje als ie lekker fris is. Vindt ie leuk...zucht.. Duivel En helaas is dat geregeld op wedstrijd. Ik ga thuis het gevecht wel aan maar zoek op wedstrijd toch echt de rustige plekjes op. Misschien niet goed maar als ik daar ga "vechten" met em kan ik de wedstrijd zelf wel vergeten. Het ligt er ook aan of het een binnen of buiten concours is. Binnen durf ik em beter aan te pakken omdat ik buiten anders voor ik het weet een ring door cross... Boos!

Rettur

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:04

Heb dezelfde ervaring met een paard. Tijdens het losrijden, waarbij ik op de hoefslag reed, kwam iemand mij tegemoet en di had de zweep aan mijn kant. Je voelt m aankomen.. mijn paard kreeg die zweep even van voor naar achter langs z'n lijf! Door toch door te rijden en prive ook met andere paarden te rijden is het wel weer over gegaan. Succes ermee.