Probleem, wat met mijn paard doen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_June

Probleem, wat met mijn paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 22:53

Vorige week is de d.a. er achter gekomen dat mijn paard artrose heeft.
Hij adviseerde mij om haar zoveel mogelijk buiten te zetten en rustig te rijden op haar goede dagen (dus veel stappen, stukjes draven, alleen recht uit). Ook krijgt ze 'n supplement + duivelsklauw voor haar artrose.
Helaas is mijn paard nogal een heethoofd en zit rustig stappen er niet in.
Eergisteren ging het weer helemaal mis, ik was aan het stappen en opeens vanuit het niets begint ze te rennen (oncontroleerbaar, zonder rem) na een paar minuten heeft ze er weer genoeg van en stapt ze weer rustig verder...
De dag daarna was haar knie (natuurlijk) weer dik en liep ze wat onregelmatig. Ik vind het niet eerlijk tegenover haar om haar helemaal niet meer te rijden of gedwongen rustig aan te doen als ze vol energie zit en zich opfokt. Voor de kar liep ze altijd erg braaf, vond ze ook hartstikke leuk! Maar dat mag ze niet meer...
Ze staat dagelijks een paar uur buiten maar daar stapt ze rustig rond, rolt wat, maar leeft zich niet uit.
Ik weet niet wat ik met haar aanmoet.. In omgang is het een heel leuk, braaf paard. Maar zodra je erop gaat zitten wordt ze heet en drammerig. Een wei'tje is ook geen optie i.v.m. zomereczeem en snel last van mok (fries).
Als recreatiepaard kan ik haar niet verkopen, daar is ze niet braaf genoeg voor.
Ook kosten de duivelsklauw en het supplement me elke 50 dagen € 110,- wat voor mij toch wel veel is.
Moet ik haar nu maar laten afmaken ofzo Ach gut

*sorry voor het lange verhaal, maar ik weet niet wat ik ermee aan moet*

Vjestagirl

Re: Probleem, wat met mijn paard doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:07

Als je het niet kan betalen zou ik zeggen dat je haar het beste kan verkopen. Gewoon omdat het dan voor jou en voor haar niet eerlijk en niet leuk is.

Als je de kans hebt zou ik zoeken naar een stapmolen, een grote. De cirkel daarin is redelijk groot, maar ze kan niet gaan rennen...

En als ze echt pijn heeft, hoe zielig het ook is: inslapen. Inslapen doet niemand voor de lol, maar uit humaniteit...

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 00:11

Als ze op de wei staat en geen pijn heeft, waarom is dat dan
geen optie? Zomer exceem kun je goed tegenhouden met een
deken en mok is denk ik toch een kwestie van een "droge" wei
zoeken. Mijn vorige verzorgpaard is ook een fries, en die staat
ook in de winter buiten!
Misschien is er wel een plekje waar ze als gezeldschapspaard
kan dienen?
En wat het heethoofdige betreft, hoeveel voer krijgt ze nu
per dag?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 10:56

Hoeveel brok krijgt ze?

Als ze verder in de wei wel braaf is en niet gek doet, kan ze nog lang weide paard zijn. iig in de winter zeker
Droge wei is geen mok.

En idd helpt een deken in de zomer niet

Mijn paard heeft ook artrose, ben ook elke maand zeker 50 euro kwijt aan suplementen
Dan heeft hij ook nog eens extra duur beslag
Maar als k hemd aardoor kan houden, is het me dat dubbel en dwars waard Ja

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:07

samantha21 schreef:
Als ze op de wei staat en geen pijn heeft, waarom is dat dan
geen optie? Zomer exceem kun je goed tegenhouden met een
deken en mok is denk ik toch een kwestie van een "droge" wei
zoeken. Mijn vorige verzorgpaard is ook een fries, en die staat
ook in de winter buiten!
Misschien is er wel een plekje waar ze als gezeldschapspaard
kan dienen?
En wat het heethoofdige betreft, hoeveel voer krijgt ze nu
per dag?

Ik weet niet in hoeverre ik haar gelukkig maak als ik haar op de wei zet.
Toen ik haar kocht stond ik op een andere stal, met een bakje, 2 weides en stallen.
's Winters stond ze van 8 tot 8 buiten en 's zomers dag en nacht.
Vaak stond ze na 2 uurtjes voor het hek, ze vond het te warm/te nat.
Erg vervelend dus...

Ze krijgt nu 3x per dag kuil.
En 2x per dag brok met artrose supplement. In totaal maar 1 kilo.
Genoeg ruwvoer en niet teveel brok i.m.o.

xjudithx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:13

Ik denk dat ik toch de wei zou proberen...

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:13

bij ons is een tijd geleden (april) ook artrose geconstateerd bij ons paard.
Bij hem gaat het echt mis als we de bak in gaan (bochten) maar buiten gaat eht gewoon goed, lang instappen (minimaal 10 minuten) en dan kunnen we inprincipe "gewoon" rijden.

Is gewoon elkedag rustige buitenrit (van een uur, 1,5 uur) niks voor haar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:14

stond ze daar alleen of samen mer andere?

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:16

Ik heb geleerd dat een paard met atrose zoveel mogelijk beweging hoort te krijgen zodat het allemaal niet vast gaat zitten... als ze het aankan om te rijden.. gewoon rijden en zoveel mogelijk in de wei of paddock.... bij mij in de buurt staat ook een paard met atrose en door veel beweging doet het paardje het nog perfect...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:25

@Runningkawa: Ze stond daar met 2 anderen.
@Marietje: We zitten een eindje van het bos af. Moet dan 10 minuten over het harde stappen (wat slecht is voor haar knieen) met een bommetje dat op scherp staat. En daarbij moet ik dagelijks tot 5 uur werken.
Wat een ellende hé...

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:26

Ik wil haar niet kwijt, maar het voelt zo verkeerd op deze manier...

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:30

Sorry dat ik het zeg, maar het probleem is zo groot zoals je hetzelf maakt hoor!
Supplementen zijn nog nuttig als de artrose in beginstadium is.
Mijn paard van bijna 26, doet het nog prima, beweging is het antwoord, gecontroleerd bewegen.
Maar als jij het hebt over geld en tijd, doe jezelf een plezier en verkoop het paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 11:32

overigens kan een kilo brok voor een paard wat niet hoeft te werken best te veel zijn Ja

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 11:48

avanoort schreef:
Sorry dat ik het zeg, maar het probleem is zo groot zoals je hetzelf maakt hoor!
Mijn paard van bijna 26, doet het nog prima, beweging is het antwoord, gecontroleerd bewegen.
Maar als jij het hebt over geld en tijd, doe jezelf een plezier en verkoop het paard.

Dat is nu juist het probleem, gecontroleerd bewegen...
En wie doe ik er een plezier met een paard dat om de dag ontploft omdat ze niet rustig aan wil doen?
En daardoor weer kreupel staat...
Ik wil alle tijd en geld in haar steken, maar als ze zichzelf 'kapot loopt' en mij daardoor zelfs in gevaar brengt af en toe. Vind jij verkopen dan nog de oplossing?

Mri

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:18

ik denk dat ik wel ongeveer weet wat je bedoeld...
die van mij heeft net 3,5 week boxrust achter de rug (errug fijn natuurlijk Boos! ) in die tijd sprong die bijna zn box uit (voor mijn gevoel).
Hoe komt het dat ze een bommetje is? Heeft ze misschien een hele goede conditie?

Je zou bijna zeggen om toch maar alleen buiten te gaan rijden, en dan niet geforceerd rustig houden, maar laten lopen op eigen tempo (stappen dan).

Ik heb zelf een paard met opstart problemen, maar als hij eenmaal loopt.... de terug weg van een ritje is altijd stukken sneller, en hij voelt zich als ik met andere paarden rijd (met eentje in het byzonder) weer 5

Wat ik wil zeggen, probeer haar conditie misschien te verminderen, minder brok (handje musli in plaats bijvoorbeeld)
en probeer toch zo lang mogelijk te rijden (lekker elke dag een uur of meer naar buiten)

Succes!

avanoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:26

_June schreef:
avanoort schreef:

Dat is nu juist het probleem, gecontroleerd bewegen...
En wie doe ik er een plezier met een paard dat om de dag ontploft omdat ze niet rustig aan wil doen?
En daardoor weer kreupel staat...
Ik wil alle tijd en geld in haar steken, maar als ze zichzelf 'kapot loopt' en mij daardoor zelfs in gevaar brengt af en toe. Vind jij verkopen dan nog de oplossing?

Ik vind jouw houding nogal ego.
Ja want er is altijd wel iemand die beter voor haar is dan een eigenaar die denkt haar maar eenvoudig opzij te zetten! En dat is mijn mening.
Het zijn de omstandigheden die ervoor zorgen dat ze zo is, je moet de oorzaak aanpakken in plaats van jezelf te verschuilen achter allerlei excuusjes.

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:08

Ja want er is altijd wel iemand die beter voor haar is dan een eigenaar die denkt haar maar eenvoudig opzij te zetten! En dat is mijn mening.
Het zijn de omstandigheden die ervoor zorgen dat ze zo is, je moet de oorzaak aanpakken in plaats van jezelf te verschuilen achter allerlei excuusjes.
[/quote]

Ik wil mezelf helemaal niet goed praten of ophemelen. Maar ik ben echt geen ego, heb haar 6 jaar geleden gekocht omdat het een paard met een moeilijk karakter is, een chinese handleiding. Die op haar 6e al 5x van eigenaar was gewisseld. Ik heb al een hele hoop met haar bereikt maar weet nu gewoon niet meer wat te doen. Ze komt zoveel mogelijk buiten, krijgt haast geen krachtvoer meer.
En als ik iemand kan vinden die haar kan geven wat ze verdient en haar begrijpt mag ze daar (met pijn in m'n hart) naartoe. Maar ik vrees dat ik zo iemand niet kan vinden...

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:12

zo te lezen heb je eigenlijk al een keuze gemaakt en dat is je paard wegdoen....want daar lijkt het aardig op..

XXXX2015

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 14:19

..
Laatst bijgewerkt door XXXX2015 op 05-12-22 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 14:21

Escardo schreef:
zo te lezen heb je eigenlijk al een keuze gemaakt en dat is je paard wegdoen....want daar lijkt het aardig op..

Ik zou haar idd wel weg willen doen zoals je hierboven leest.
Maar zoals ik al zei denk ik niet dat ik een geschikt tehuis kan vinden voor d'r.
En afmaken vind ik zo.. tsja.. Oneerlijk? Moeilijk voor mezelf? Ik weet het niet?!

Ik heb trouwens wel het idee dat iedereen me hier ziet als iemand die egoistisch is en niks voor d'r paard over heeft. Maar geloof me, dat is echt niet zo!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:01

mmm, zou haar sowieso van de brok afhalen, ipv dat kun je een supplement voeren in zemelen met water en eventueel zo'n pavokoek waar niets inzit bhalve vit/min
elke kilo brok kan te veel zijn kwa energie voor een paard dat niet mag stuiteren
dan zou je nog even kunnen kijken of het op di manier beter te doen is
en idd veel beweging = weidegang en rijden op goede dagen
dan kun je in ieder geval kijken of dat wel werkt

werkt het niet en zit je dalijk idd met een onmgelukkig paard omdat het niet mag werken wat het wel graag doet etc etc ...dan zou je alsnog de keus moeten , of kunnen maken...

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 15:10

hoi, ik zou haar in elk geval in plaats van kuil, hooi geven.
in kuil zit veel eiwit, wat de mok verergerd.
verder niet te veel krachtvoer, ze heeft eigenlijk alleen onderhouds voer nodig.
het is een lastig probleem..
ik denk niet dat je het paard zo makkelijk verkoopt.
dus misschien heb je alleen maar de keuze tussen houden of afmaken..
ik zou persoonlijk het paard maar gewoon wennen aan buiten zijn, vanaf dit voorjaar.
ze zal zich er wel naar schikken denk ik.
ze krijgt dan beweging, en je kan er als je tijd hebt op rijden.
jammer dat ze niet meer voor de wagen mag.

ik zie echt geen andere optie behalve dit, of afmaken..
op het land zou kunnen als gezelschapspaard maar ik denk dus niet dat iemand m echt van je wil overnemen, omdat er veel kosten bij komen kijken.

sterkte met de situatie..

_June

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 15:48

Dankje, ik ga haar sowiezo van de brok afhalen en die pavo koeken bijvoeren. Hopelijk wordt ze dan wat rustiger.
En dan maar zoeken naar een weitje in de buurt...
Of iemand wat verder weg die een gezelschapspaard zoekt en voor haar wil zorgen, dan betaal ik alles...

Dankje!

Naomi_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:27

Ik vind je niet egoistisch en ik begrijp je ook wel! het is ook moeilijk! Ik hoop dat je een wei vindt.. of iemand die voor haar kan zorgen want ik denk niet dat inlaten slapen de oplossing is.. ze wil zelf nog want anders zou ze niet zo n bommetje zijn lijkt mij!
heel veel succes in ieder geval!

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:05

avanoort schreef:

Ik vind haar houding helemaal niet ego. Ze denkt wel aan haar paard. Ze zegt zelf dat ze haar paard niet gelukkig maakt met op de wei zetten, bewegen is vrijwel onmogelijk en het paard heeft daardoor pijn. Als een paard niet meer gelukkig is, moeten wij het dan tegen wil en weten in in leven houden? TS zal echt niet onnodig haar paard in laten slapen.
Wij hebben zelf een oudje gehad, was met pensioen. Beestje kon niet met andere paarden samen, joeg alles dwars door de draad heen, en werd steeds ongelukkiger. Ook deze hebben we na veel wikken en wegen een spuitje gegeven, klinkt hard maar het was de enige goede beslissing.

TS, heel veel sterkte ermee, hopelijk werkt het anders voeren!