Belgisch Trekpaard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

_Doriien

Belgisch Trekpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:38

Ik mag in het najaar een knol inrijden. ZIjn die moeilijk met het rijden...??? Wie heeft hier ervaring met het rijden van knollen, stuur een bericht

RRteam

Re: Belgisch Trekpaard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 17:41

ten eerste zijn het ook paarden en ten tweede lijke mij die mensen dom als ze jou hun paard laten inrijden

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 17:58

Hbe rijevaring genoeg hoor! Ik heb al ervaring met het inrijden van paarden. EN ik ben 1.77 lijk me ook wel een redelijke lengte. En mijn gewicht is ook niet erg licht! En bovendien heb ik al weleens op een knol gezeten.
En van karakter is ze heel braaf! Haar moeder was ook nog nooit gereden,,,en toen ging zomaar iemand erop. Ze deed er helemaal niet moeilijk over!!! EN die knollen zijn van hun karakter echt heel erg lief en rustig!

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-01-07 18:55

Niemand?

harlekijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 18:57

nee wij hebben geen knollen,maar paarden

andora

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:07

ze bedoeld vast knol(selderij) Clown

Flabbergast

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:15

Joh Belgische trekpaarden worden toch al eeuwen knollen genoemd, doe niet zo aangebrand mensen Clown.

Elk paard is natuurlijk anders, je kunt van een ras niet zeggen of ze moeilijk of makkelijk zijn Lachen

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:29

andora schreef:
ze bedoeld vast knol(selderij) Clown

Haha *LOL* *LOL*
Die zijn érg moeilijk in te rijden ja!
Ben bang dat je er niet op past als je 1,77 bent Clown

KarlijnV, is maar n grapje he Clown
Het wordt op n paardenforum meestal meer gewaardeerd om ze koudbloeden of trekpaarden te noemen Knipoog
Laatst bijgewerkt door 8nnemiek op 14-01-07 19:43, in het totaal 1 keer bewerkt

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 19:31

miriamrocky schreef:
ten eerste zijn het ook paarden en ten tweede lijke mij die mensen dom als ze jou hun paard laten inrijden

Scheve mond

Ken jij de TS ofzo? Hoe kun jij iemand inschatten via internet of diegene goed genoeg is om een paard in te rijden?

En idd wat hierboven ook al genoemd wordt,... kom doe niet zo aangebrand zo worden ze al langer genoemd!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:07

Een knol is een trekpaard, ja zo worden ze soms genoemd. Er is ook niks mis mee. Iets minder mag ook wel.

Een belgisch trekpaard inrijden is niks anders dan het inrijden dan een gewoon paard. Alleen zijn ze groter, sterker en zwaarder waardoor je bij problemen en verzet wat sterker moet zijn. Dat is eigenlijk het grootste verschil. En het is wat moeilijker om een goed passend hoofdstel en zadel te vinden.

Maar het allerbelangrijkste is nog dat je in staat moet zijn een paard dingen te leren. Inrijden is meer dan het erop zitten of een goede bok kunnen uitzitten. En doe het altijd met begeleiding.

(edit typefout)
Laatst bijgewerkt door karuna op 15-01-07 13:38, in het totaal 1 keer bewerkt

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:12

Trekpaarden inrijden is net als luxe paarden. Dat mensen zeggen dat ze veel rustiger zijn is niet helemaal waar. Je heb er bij die zijn super dwars. En als ze gaan gaan ze goed! (heb er ervaring mee). Maar het inrijden is niet even. Ook hun moeten leren om zich in balans te houden als ze iemand op hun rug hebben. En goed is goed.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:15

idd wat hierboven al vermeld wordt, si een trekpaard niets anders dan het inrijden van een arabier bijvoorbeeld. wel adviseer ik je om eerst op zoek te gaan naar goed passend zadel en hoofdstel, zodat er geen nare ervaringen door ontstaan.
verder denk ik dat je met eerst een band op bouwen en dan pas inrijden een stuk verder komt dan hup erop en gaan...maar goed... ook dat is iets wat imo ook voor alle paarden geldt

jokari

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:17

lijkt mij 't zelfde als een warmbloed in te rijden. Je hebt weliswaar een pak meer paard onder je kont (hmmm moet tegeven dat ik 'knollen' ook niet zo lief vind klinken eigenlijk maar bon) maar die beestjes moeten net zo goed leren recht lopen met iemand op de rug. Ze kunnen net zo fijn afgesteld worden als een BWP-er, maar je moet er natuurlijk geen hoge school-oefeningen van verwachten. Lachen

Heb op een keuring ooit iemand een dressuurproef zien rijden met een dekhengst (Belgisch trekpaard) en amai, dat paard liep heel knap !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:52

Moderatoropmerking:
Mensen, niet overdrijven, knol is een normaal woord voor dit type paarden, geen belediging en het is niet nodig om vervolgens offtopic te gaan zemelen over knolselderij.

Miriamrocky, dergelijke beledigingen zijn niet toegestaan op Bokt. Reageer of gewoon normaal en vriendelijk, of reageer niet, maar dit is niet netjes en fijn voor de sfeer op Bokt Lachen

KarlijnV, het is niet toegestaan om binnen 24 uur je topic omhoog te schoppen voor meer reacties. Graag iets meer geduld dan een uur Knipoog Men reageert vanzelf wel Knipoog

Vanaf nu weer gewoon normaal ontopic graag Lachen

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 18:21

Ze is niet dwars. En een goed passend zadel en een hoofdstel heb ik allemaal bij de hand!! Haha! . En ik hoef ook geen tips met: eerst een ban opbouwen. Ik vroeg alleen of iemand ervaring had met Belgische Trekpaarden (knollen) inrijden. En ik weet ook dat ze niet voor dressuur zijn hoor Knipoog .

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:09

Je kan er best een leuke dressuurproef mee neerzetten hoor Haha!
Ik ken zelfs een belg die 1 meter kan springen.
Veel koudbloeden kunnen érg eigenwijs zijn, en dan kun je er beter niet tegenin gaan, dat heb ik ervaren met mijn paard.
Verder, zoals er al eerder werd gezegd, gewoon hetzelfde beginnen als een warmbloed. Eerst longeren, dan langzaam iemand erop laten hangen enz enz.
Hoe oud is het paard? Koudbloeden zijn laat volwassen, en kunnen eigenlijk het beste pas vanaf vier jaar heel langzaam worden ingereden.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:49

Elk paard kan dressuur rijden hoe ze ook gebouwd zijn. Alleen bij de meeste koudbloeden doe je er wat langer over voor ze het door hebben. Maar als het erin zit blijft het er meestal wel inzitten.

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 20:55

Ik ben mijn eigen belgje aan het inrijden. En ik kan zeggen dat is knap lastig. Als zij denkt ik heb geen zin meer en ga naar stal dan kun je niks meer beginnen behalve mee liften. Als ze iets in hun kop hebben dan doen ze dat ook. Ze zullen niet gauw steigeren. Maar bokken en aan de kletter gaan kan die van mij ook. En nog goed ook. Je hebt er echt je handen vol aan.

mathilde_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 22:07

ik heb wel eens een trekpaard gereeden een oude verzorg pony van mij het zit veel anders als een gewoone rij pony natuurlijk maar ik weet niet wat je als eerst wilt doen.
eerst had ik gewoon een dekje of wat ekstra gewicht er op gelecht en dan kijken hoe het reageerd en dan als dat goed gaat er rustig op zitten en mischien eerst longeeren om je zit een beetje te vinden het rijd echt anders hoor.
verder veel sukses

_Doriien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-01-07 16:30

Dankjee!

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 13:58

zorg eerst dat hij/zij goed gelongeerd kan worden, dan kan iemand hem/haar longeren als je erop gaat voor de ereste paar keren.
Elk paard is anders met inrijden, of je nou een shetlander neemt of een belgisch trekpaard

succes ermee Lachen

williester

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 17:14

Hee

Wat super leuk dat er meer zijn die ook op een belgisch trekpaard rijden!!
Ik zelf heb ook 2 verzorgpaarden
Een is een belgisch trekpaard
Ik heb em niet zelf ingereden, maar er was al een paar jaar niemand meer op gaan zitten enz.
Eigenlijk was et weer ongewoon voor em.
Mr ik ben er een keer op gaan zitten terwijl iemand anders em beet hield.
Hij deed net alsof het er gewoon bijhoorde
Binnen een week kon ik gewoon op hem draven zonder zadel

Een nadeel dat volgens mij gewoon bij zulke paarden hoort, is dat als ze egt niet willen ze het dan ook gewoon NIET doen.
Ze voelen dan niks en willen dan ook niks horen
Als ik met m'n belzz aant rijden ben en hij heeft geen zin meer, kun je blijven aandrijven en been geven, Helemaal niks helpt
Zelfs met zweepje blijft ze staan.

Belgische trekpaarden zijn dus super eigenwijs maar ok wel grappig DOM.
Dus als ze iritant is probeer dan slimmer te zijn en wees heel zeker van jezelf.
Als je net doet alsof je beter enz ben hebben ze altijd ontzag voor je.

Heel veel suc-6 met inrijden.

groetjes Willemijn

herbey

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-07 19:17

williester schreef:
Hee

Wat super leuk dat er meer zijn die ook op een belgisch trekpaard rijden!!
Ik zelf heb ook 2 verzorgpaarden
Een is een belgisch trekpaard
Ik heb em niet zelf ingereden, maar er was al een paar jaar niemand meer op gaan zitten enz.
Eigenlijk was et weer ongewoon voor em.
Mr ik ben er een keer op gaan zitten terwijl iemand anders em beet hield.
Hij deed net alsof het er gewoon bijhoorde
Binnen een week kon ik gewoon op hem draven zonder zadel

Een nadeel dat volgens mij gewoon bij zulke paarden hoort, is dat als ze egt niet willen ze het dan ook gewoon NIET doen.
Ze voelen dan niks en willen dan ook niks horen
Als ik met m'n belzz aant rijden ben en hij heeft geen zin meer, kun je blijven aandrijven en been geven, Helemaal niks helpt
Zelfs met zweepje blijft ze staan.

Belgische trekpaarden zijn dus super eigenwijs maar ok wel grappig DOM.
Dus als ze iritant is probeer dan slimmer te zijn en wees heel zeker van jezelf.
Als je net doet alsof je beter enz ben hebben ze altijd ontzag voor je.

Heel veel suc-6 met inrijden.

groetjes Willemijn

Sorry hoor! Maar dit slaat nergen op. Belgen zijn echt niet dom! Ik zou zeggen kom eens kijken bij de P.H.C wedstrijden.

pompompom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:06

ik heb ook een trekpaard ingereden meike genaamd, deze was heel makkelijk. Zitten en rijden maar,, maar dit verschilt natuurlijk gewoon per paard. Maar Meike heeft een heerlijk karakter, is erg slim, en pakt alles erg snel op.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-07 22:17

Let op! Trekpaarden staan over het algemeen bekend als rustig. Maar op ras kun je niet beoordelen. Ik zou als ik jou was rustig beginnen met wat grondwerk en het wat leren kennen voor je zo opstapt. Ik heb ook een Belgishe merrie ingereden en die kon behoorlijk pittig zijn! Dus er niet van uitgaan dat alle Belgen rustig en makkelijk zijn. Het zijn immers doodnormale paarden die ook moeten wennen. Verder zijn het geweldige beesten veel suc6 ermee!