rent hard weg als ik wil borstelen ,wie heeft advies ?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

jasmiene

rent hard weg als ik wil borstelen ,wie heeft advies ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 22:38

het ondertussen wel iets beter ,maar vandaag was het weer raak ik mijn spray ingenomen,ik dacht ge even borstelen ,kom ik aan bij de wei ,ik roep altijd vrolijk hun namen ,ze komt naar me toe ik aai haar ,ze maak een zuchtend geluid en rent hard weer weg ,oliebol denk ik even borstels pakken en nog een keer proberen ,ik ben naar haar toe gelopen ze blijft staan gelukkig ,ik pak haar en begin te borstelen ,maar sta niet op mijn gemakk durf haar niet vast te zetten ze heeft als eens het hele hek meegenomen ! ik borstel haar hoofd ,borst en rug ,ze staat eigenlijk rustig maar ruikt constant aan het schrikdraad ,dalijk schrikt ze denk ik ,na tien min,denk ik stop maar het is weer goed afgelopen je hebt het nog niet verpest ,volgens mij kan ik haar helemaal borstelen zonder probleem maar op dat moment durf ik niet ,normaal borstel ik beneden ,maar omdat ze daar zo nerveus is doe ik het maar boven aan de dijk daar kan ze alles zien ,mischien is ze daarom beneden nerveus ,meestal als ik vlakbij haar ben en ik loop van haar weg doed ze zuchten en rent bokkend weg en soms ook nog mijn kant op bokken ,soms pak ik eerst mijn shet maar als ik die mee wil nemen wordt ze helemaal gek komt op me afrennen en blijft dan ook zeuren ,wegrennen en weer terug nerveus ruiken en weer bokkent weg ,wie weet wat het probleem is en heeft advies ,ik denk wel eens om met hoofdstel te borstelen (niet vastzetten natuurlijk het halster zit eronder ) ,of moet ik haar gedrag negeren en gewoon pakken en beginnen met borstelen,als ze op mij afkomt en begint te bokken doei ik mijn handen omhoog en schreeuw tegen haar is dit goed of niet ?onderhet borstelen doe ik veel praten soms weet ik het ook niet meer ,ze doed dit eigenlijk alleen in de winter !

Winddancer

Re: rent hard weg als ik wil borstelen ,wie heeft advies ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:40

Kan aan mij liggen, maar ik vind het een heel onduidelijk verhaal Verward

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 22:44

mijn pony doet dat ook wel eens, gewoon erbij staan is prima, maar borstel, dan wandeld ze weg.
ik weet niet waarom het is, misschien hebben ze het liever niet met de wintervacht?
ik heb wel als tip: zorg ervoor dat je niet bij schrikdraad staat, ga maar gewoon midden in het land staan, en wachten tot de pony bij je komt.
er is dan genoeg ruimte voor de pony om weg te komen als ze ergens van schrikt ofzo.

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 04:22

Vastzetten is een hele puike oplossing Lachen Verder klinkt het vooral als een beetje een paniekerig paard, en krijg ik de indruk dat je haar nog niet lang (als verzorgpaard) hebt. Laat het borstelen maar even zitten, probeer haar eerst eens overal te betasten, ze moet dit ook onder aan de dijk prima vinden. Daarna ga je over op overal kroelen, en daarna borstelen

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 09:54

Je kan toch een halster omdoen en zelf vasthouden in plaats van vastzetten? eventueel haal je het halstertouw om de balk heen en hou je hem zelf vast. wanneer er druk op komt te staan geef je mee, maar je vraagt of hij op dezelfde plek terug komt.
en misschien is vertrouwen wel de eerste stap....

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:01

mijn paard heeft dat ook met name in de winter zo af en toe, ik heb zelf het idee dat het idd met wintervacht of wind of iets te maken heeft, wat ze dan niet fijn vind....
al je tóch wilt borstelen kun je ervoor kiezen een halstertje om te doen met een touwtje eraan die je zelf vast houdt, zo doe ik het ook en dat werkt prima..

marieke25

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:05

als je eerst gewoon een halster omdoet en dan probeert te borstelen blijf wel prate met je paardje mischie vind ze dat fijner en beloon haar als ze iets goed heeft gedaan

Armani88

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:09

vastzetten of iemand houdt hem vast

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 10:11

hoe oud is de pony?
kent hij het wel om vast te staan?

Shattered

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:38

Kan het verhaal niet lezen.. beetje vaag maar volgens mij heb je een borstel probleem.. Mischien even opnieuw neerzetten in ABN..

1. Zet je paard vast, elk paard kan normaal vast staan, kan het wat zijn dat ie eens een hek meenam, bind hem van mijn part aan een lantaarnpaal met een veiligheidsknoop
2. Niet zo zenuwachtig, in het topic komt het over alsof het beestje elk moment bovenop je klimt. Ga gewoon zelfverzekerd erheen, jaag het beestje anders op voordat je gaat poetsen. Ren een aantal rondjes mee, doe parfum op want paarden ruiken angst, ga gewoon je gangetje borstel hem aan alle kanten. Doet hij moeilijk ?? of wordt hij heel druk. Geef hem dan een mep, hard maar hij weet volgens mij niet goed door jouw onzekerheid wie de baas is.
3. Bokt ze in jouw richting ?? Met de longeerzweep een tik op de kont, klaar, naar jou mag ze niet bokken!!

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:20

Niet elk paard kan normaal vaststaan. Er zijn paarden die dat eng vinden. En ook moeten ze het eerst leren voordat ze het kunnen.

Als vaststaan niet kan, moet je een halstertouw vasthouden terwijl je borstelt. Durf je dit niet zelf vast te houden vraag dan of er iemand meegaat die het touw kan vasthouden.

Borstel desnoods niet te lang en laat het halstertouw pas los voordat je weer beneden aan de dijk staat met haar. Als je dit lang genoeg doet en zelf rustig blijft gaat het wel over.

Scum

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 13:21

Jasmiene, je verhaal is erg moeilijk te lezen zonder leestekens, en hoofdletters. Misschien krijg je meer reacties als je het iets duidelijker neerzet.

jasmiene

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-01-07 13:39

sorry als het een beetje vaag was ,maar ben hier nog niet zo lang!!en ik had als eens een topic geplaats met bang voor eigen pony ,het is mijn eigen pony ik heb er 2 een shet en haflinger en die haflinger heb ik nu drie jaar ze is 12 nu ,dit gedrag heeft ze al langer en altijd in de winter ,3hearts heeft gelijk ze ruikt mijn angst ,ik wist niet dat parfum hielp ik dacht dat paarden daar een hekel aan hadden ,maar goede tip ,ga ik zeker op doen !en eigenllijk kan ze prima vaststaan ,alleen moet ik meer laten zien dat ik de baas ben ,daardoor wil ze denk ik weg ,ze ruikt mijn angst ,en wat dat bokken betreft ik loop haast nooit met een longeerzweep in mijn hand ,en ja als ze het al heeft gedaan is het al te laat om hem te akken ,ik wilde eigenlijk niet altijd met zweep in het land gaan, ik wil ze niet schuw maken ,of worden ze daar niet schuw van ?bij mij staan ze flink in de blubber hebben wel de gelegenheid om naar binnen te gaan ! maar moeten altijd buiten eten ,kunnen niet samen binnen eten ,anders eet de haflinger alles op ! de shet eet helemaal rechts in het land en de haflinger helemaal links zo werkt het het beste ! vandaar dat ik af entoe de blubber eraf wil halen ,maar eigenlijk heeft het weinig zin want 10 min. later rollen ze weer ! het ziet er alleen altijd zo triest uit ,verder zijn ze goed gezond en hou ik ze al jaren zo heb nooit last van mok enz. ze hebben een mooie dikke vacht !nou,verder bedankt voor de tips ,en nogmaals sorry voor als mijn verhaal wat vaag was !

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:12

Probeer het is in een stal Knipoog want in de wei heeft ze genoeg ruimte om weg te rennen Knipoog succes ermee

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 19:20

Ik denk dat je je hem vast moet zetten of idd in de stal. Ik weet niet hoe groot die wei is maar hij kan wel wegrennen en in een stal kan dat niet hè!!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:12

nooit aan een hek vastzetten! maak een veiligheidsknoop aan een paal vast, zodat ze iig geen heel hek mee kan slepen. verder zou ik het eerst eens los in de wei oefenen, als ze wegloopt, loop je rustig mee, niet vastpakken, maar alleen daar kroelen waar ze het fijn vindt. van daaruit kan je het dan opbouwen.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:30

Ik zou adviseren om grondwerk met dit paard te doen, om zelf over je angst heen te komen. Zo leert ze respect voor je te hebben. Op je af komen rennen en bokken toont dat ze geen respect voor je heeft. Verder halster om met poetsen (geen hoofdstel) en zelf vasthouden als je haar aan het poetsen bent. Een tip, als je bang bent dat ze je trapt, moet je er voor zorgen dat je ten allen tijde het hoofd naar je toe kunt halen, dan kunnen de achterbenen je niet raken.

Zorg voor een soort routine in de omgang van je paard. Als je het poetsen in de wei eng vind, ga je ergens staan waar je paard VEILIG vast kan staan, en dat betekend dus NIET aan een hek en NIET aan een schuivende box of staldeur. Je hebt nodig: een STEVIGE paal, een GOED halster en een kwalitatief GOED halstertouw.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:51

jasmiene schreef:
het is mijn eigen pony ik heb er 2 een shet en haflinger en die haflinger heb ik nu drie jaar ze is 12 nu ,dit gedrag heeft ze al langer en altijd in de winter

Ah een Haf, dat verklaart al wat. Grote kans dat het geen werkelijk 'vast staan' probleem is omdat ze alleen in de winter lastig is. Wel een grote kans dat jouw Haf goed doorheeft dat ie overal dwars over en langs kan denderen. En hafjes zijn tankjes, die in de winter nog frisser lijken te worden dan een gemiddeld KWPN paard (in vergelijking met de zomer dan).

Ik denk dat je hierbij het beste hulp kan vragen aan een ervaren persoon. Je schrijft namelijk zelf al dat je eigenlijk bang bent en dat is niet echt handig. Grote kans dat je het vertrouwen veel sneller terug krijgt met de hulp van iemand die steeds kan zeggen wat je op welk moment moet doen en hoe.

Vastzetten zou ik altijd doen aan iets dat echt niet meegeeft en/of losgetrokken kan worden, zo voorkom je ongelukken. Een veiligheidsknoop en of paniekhaak is wel altijd aan te raden, maar die moet je echt alleen in geval van nood lostrekken en niet als je paard bedenkt dat ie maar even weg wil rennen of bijvoorbeeld wil gaan hangen (in het laatste geval jaag je hem naar voren, desnoods met een bezem of een zweepje, dan komt de druk vanzelf weer van het touw en leert hij dat hangen zinloos is).

Hangt ie dermate rottig dat hij helemaal in de knoop zit en niet meer zelf overeind kan komen vanwege het touw, dan kun je altijd je touw losmaken met een veiligheidsknoop of haak. Overigens is het het veiligst om je paard goed kort vast te zetten. Dan kan hij niet zomaar met een been over het touw komen etc.

Hoeveel beweging krijgt je Haf trouwens?

Lessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 19:28

EHm ik zou als ik jou was gewoon stevig tegen een muur dus geen hek ofzo!! of in een box!! Want dit is ook niet fijn als je heel ongerust je eigen paard staat te borstelen!!

_Caitje__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 20:57

Ik zou hem gewoon in een box zetten!!

schaaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-07 10:26

. stafig vast zetten ( zoals lantarenpaal )
. je meot niet laten merken dat je nerveus bent.
. beloon haar als ze wat goeds heeft gedaan.
. blijf tegen haar praten.
. niet afgeleid worden van andere dingen.

maar ik weet niet waneer het is begonnen. mischrien deze winter.
maar je moet opletten op welk plekje ze zo doet. mischien heeft ze wel een wondje dat heel erg pijn doet. dusz als het begind moet je gelijk maar even kijken.
. maar beter kan je van te voren nog even goed kijken.
ik hoop dat je hier wat aan hebt. en anders hoop ik dat iemand anders
nohg een goeie tip voor je heeft . heel veel sterkte (Y)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-07 22:52

vastzetten aan een lantaarnpaal? een beetje pony trekt dat toch echt onderuit hoor. het beste kan je een dikkere boom nemen, of één van de hekpalen van de wei, waar het hek in hangt. dat zijn meestal spoorbielzen, en die krijgen ze er echt niet uit. nadeel is, dat als je paard gaat hangen en niet los kan, dit nekletsel kan veroorzaken.