jasmiene schreef:het is mijn eigen pony ik heb er 2 een shet en haflinger en die haflinger heb ik nu drie jaar ze is 12 nu ,dit gedrag heeft ze al langer en altijd in de winter
Ah een Haf, dat verklaart al wat. Grote kans dat het geen werkelijk 'vast staan' probleem is omdat ze alleen in de winter lastig is. Wel een grote kans dat jouw Haf goed doorheeft dat ie overal dwars over en langs kan denderen. En hafjes zijn tankjes, die in de winter nog frisser lijken te worden dan een gemiddeld KWPN paard (in vergelijking met de zomer dan).
Ik denk dat je hierbij het beste hulp kan vragen aan een ervaren persoon. Je schrijft namelijk zelf al dat je eigenlijk bang bent en dat is niet echt handig. Grote kans dat je het vertrouwen veel sneller terug krijgt met de hulp van iemand die steeds kan zeggen wat je op welk moment moet doen en hoe.
Vastzetten zou ik altijd doen aan iets dat echt niet meegeeft en/of losgetrokken kan worden, zo voorkom je ongelukken. Een veiligheidsknoop en of paniekhaak is wel altijd aan te raden, maar die moet je echt alleen in geval van nood lostrekken en niet als je paard bedenkt dat ie maar even weg wil rennen of bijvoorbeeld wil gaan hangen (in het laatste geval jaag je hem naar voren, desnoods met een bezem of een zweepje, dan komt de druk vanzelf weer van het touw en leert hij dat hangen zinloos is).
Hangt ie dermate rottig dat hij helemaal in de knoop zit en niet meer zelf overeind kan komen vanwege het touw, dan kun je altijd je touw losmaken met een veiligheidsknoop of haak. Overigens is het het veiligst om je paard goed kort vast te zetten. Dan kan hij niet zomaar met een been over het touw komen etc.
Hoeveel beweging krijgt je Haf trouwens?