Ezter schreef:Was ook het eerste wat ik dacht, deze heeft door dat ie los komt als die gaat hangen!
Dan is er in mijn ogen maar een oplossing die voor jou iig veilig is. Koop een superstevig halster (kettinghalster maken kan ook) of doe hem een nekband om, aan 2 kanten goed vastzetten op een plek waar die zich niet kan verwonden, en ga maar koffie drinken.Als het paard maar door heeft dat ze niet los kan komen houdt ze er snel genoeg mee op. En juist het ermee gaan staan tutten, vasthouden aaien enzenz heeft in mijn ogen averechts effect. Dan krijgt ze immers veel aandacht, ja dan staan ze wel stil. Een paard moet gewoon accepteren dat als jij hem ergens vastzet dat ie daar moet blijven staan en niet moet gaan lopen kl*ten. Is ook een stukje opvoeding.
edit: Let wel op dat als je hem opzadelt, je het zadel niet te strak trekt! Gewoon zo leggen dat het niet meer wegglijdt, en pas als je wegloopt van de poetsplaats (en de pony dus wat stappen heeft gezet) verder aansingelen. Evt in de bak nog een keer aansingelen.
het is inderdaad een kwestie van opvoeding. echter, als je paard echt zo tekeer gaat, is het niet raadzaam om hem extra stevig vast te zetten. letsel aan de atlas (eerste nekwervel, schedelbasis) komt zeer veel voor, en als je paard echt door het lint gaat kan hij zelfs zijn nek breken. oefenen dus, laat in het begin iemand haar gewoon vasthouden, en als dat goedgaat het trucje met het lange touw door de ring proberen, en zo verder werken. juist paarden die merken dat ze niet los kunnen komen, kunnen in paniek raken (zeker als hij eerst heeft geleerd wel los te kunnen komen) en zichzelf ernstig letsel toebrengen.