hangen aan de muur tip

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

morella

hangen aan de muur tip

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 19:43

Ach gut hallo ik ben mijn pony aan t longeren met zadel en hoofdstel omdat hij nog geenb 3 is.gaat heel goed alleen hij begint nu te hangen aan de muur zo erg dat die al 3 x omgevallen is en er ook al een zadel kapot is.elke x knapt de klip van t touw en dat weet hij nu.hij doet het meestal als ik klaar ben dat zadel en hoofdstel er op zit.wie heeft tips ik zou niet weten wat ik eraan kan doen hij is niet bang.en weet iemand ook in friesland die paarden beleerd Verdrietig

Rytm

Re: hangen aan de muur tip

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:49

Goed gedaan joh. Lips are sealed
Zo krijg je dus paarden met zadeldwang.
Laat er alsjeblieft een ervaren iemand mee aan de gang gaan want dit red je niet meer in je eentje.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:50

-> OMG

EnelyaT

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:59

Dit is inderdaad niet slim.
Laat iemand met ervaring (in het zadelmak maken) eens meekijken. Of breng hem naar een stal die paarden inrijd.
Dit red je dus duidelijk niet alleen!

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 00:22

probeer er eens achter te komen waarom hij hangt? hoe weet je dat het geen angst is? het klinkt iig als verzet, misschien tegen het werk en het zadel? hoe lang oefen je al met zadel? professionele hulp erbij halen zou ik zowiezo doen. steviger vastzetten in geen geval, de kans op nekblessures is te groot. leer hem om stil te staan op de poetsplaats, zonder hem vast te zetten, dat is ook een mooie optie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:33

Kun je het wat uitgebreider uitleggen?

Gaat hij hangen terwijl hij vast staat aan de muur na het opzadelen of hangt hij tijdens het longeren tegen de wand van de longeercirkel/bak en maakt hij daarbij brokken?

Als het bij het vast staan aan de muur is: Hoe kan hij vast staan als je zojuist het hoofdstel hebt in gedaan (normaliter doe je dan toch eerst het halster af en is hij dus los)?

Doet hij het echt direct na het opzadelen of een stukje later? Hoe reageert hij op het opzadelen en aansingelen zelf?

Hoe loopt je pony direct na het opzadelen? Rustig en ontstpannen, of gehaast en met weggedrukte rug?

Professionele begeleiding bij het inrijden, of liever nog helemaal laten inrijden door een prof, lijkt mij ook het beste idee. Met deze beknopte informatie kan niemand wat vrees ik, dus graag meer uitleg.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 09:43

Ik denk niet dat het verzet is Merrieveulen. Dit is verkeerde aanpak en omgang met een jong dier, en een paard die inmiddels doorheefd dat hij los kan als hij maar gaat hangen.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-01-07 23:46

Cassidy schreef:
Ik denk niet dat het verzet is Merrieveulen. Dit is verkeerde aanpak en omgang met een jong dier, en een paard die inmiddels doorheefd dat hij los kan als hij maar gaat hangen.

ben het met je eens, in zekere zin is dat dan toch verzet, als hij het werk met plezier zou doen is er geen reden om los te willen. persoonlijk zou ik het paard leren stilstaan zonder touw eerst, en dan een lang touw nemen, door de murring halen en het uiteinde vasthouden. als het paard dan gaat hangen, kan je meegeven, en is er geen spanning.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:33

Was ook het eerste wat ik dacht, deze heeft door dat ie los komt als die gaat hangen!
Dan is er in mijn ogen maar een oplossing die voor jou iig veilig is. Koop een superstevig halster (kettinghalster maken kan ook) of doe hem een nekband om, aan 2 kanten goed vastzetten op een plek waar die zich niet kan verwonden, en ga maar koffie drinken.Als het paard maar door heeft dat ze niet los kan komen houdt ze er snel genoeg mee op. En juist het ermee gaan staan tutten, vasthouden aaien enzenz heeft in mijn ogen averechts effect. Dan krijgt ze immers veel aandacht, ja dan staan ze wel stil. Een paard moet gewoon accepteren dat als jij hem ergens vastzet dat ie daar moet blijven staan en niet moet gaan lopen kl*ten. Is ook een stukje opvoeding.

edit: Let wel op dat als je hem opzadelt, je het zadel niet te strak trekt! Gewoon zo leggen dat het niet meer wegglijdt, en pas als je wegloopt van de poetsplaats (en de pony dus wat stappen heeft gezet) verder aansingelen. Evt in de bak nog een keer aansingelen.

hanka_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:06

heyhey..

doet de pony dit aleen NA het 'werken'?
ik wil het nog niet echt werken noemen je paard is nog zo jong dat hij er eerst aan moet wennen en er leren mee om te gaan ..
jy moest ook leren lopen zo gata dit ook bij een jong paard..
neem iniedergeval de tijd en ga ook eens zonder zadel longeren en laat hem af en toe daarna los in de bak . haal hem daarna om beloon hem goed en je zet hem gewoon aan een halster vast zonder het zadel want die haal je in de bak eraf

( doe dit niet aleen maar met profesiionele hulp)

ga ook alles naar of er geen probleem in zijn lichaam zit !

kijk alles naar
voordat het het paards schuld is !

en ik hoop dat je er wat aan hebt ,.,
en ik wens je er nog veel suc6 mee
en zorg ff voor extra hulp !

xx michelle

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:06

Ezter schreef:
Dan is er in mijn ogen maar een oplossing die voor jou iig veilig is. Koop een superstevig halster (kettinghalster maken kan ook) of doe hem een nekband om, aan 2 kanten goed vastzetten op een plek waar die zich niet kan verwonden, en ga maar koffie drinken.Als het paard maar door heeft dat ze niet los kan komen houdt ze er snel genoeg mee op.

Geweldig advies dit! Rolleyes Dus als het paard maar doorheeft dat hij niet kan loskomen is het zo over? Óf de zenuwbanen (of nog erger) in de hals en rug lopen ernstige schade op en dan zit jij lekker koffie te drinken terwijl je paard zich ongelukkig hangt, dan hoop ik dat het een erg lekker bakkie koffie is hoor!

Waarom moet een paard vast staan? Gewoon leren dat ze los op de plek blijven staan en je bent van het hele gezeur af.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:10

Ezter schreef:
Was ook het eerste wat ik dacht, deze heeft door dat ie los komt als die gaat hangen!
Dan is er in mijn ogen maar een oplossing die voor jou iig veilig is. Koop een superstevig halster (kettinghalster maken kan ook) of doe hem een nekband om, aan 2 kanten goed vastzetten op een plek waar die zich niet kan verwonden, en ga maar koffie drinken.Als het paard maar door heeft dat ze niet los kan komen houdt ze er snel genoeg mee op. En juist het ermee gaan staan tutten, vasthouden aaien enzenz heeft in mijn ogen averechts effect. Dan krijgt ze immers veel aandacht, ja dan staan ze wel stil. Een paard moet gewoon accepteren dat als jij hem ergens vastzet dat ie daar moet blijven staan en niet moet gaan lopen kl*ten. Is ook een stukje opvoeding.

edit: Let wel op dat als je hem opzadelt, je het zadel niet te strak trekt! Gewoon zo leggen dat het niet meer wegglijdt, en pas als je wegloopt van de poetsplaats (en de pony dus wat stappen heeft gezet) verder aansingelen. Evt in de bak nog een keer aansingelen.

het is inderdaad een kwestie van opvoeding. echter, als je paard echt zo tekeer gaat, is het niet raadzaam om hem extra stevig vast te zetten. letsel aan de atlas (eerste nekwervel, schedelbasis) komt zeer veel voor, en als je paard echt door het lint gaat kan hij zelfs zijn nek breken. oefenen dus, laat in het begin iemand haar gewoon vasthouden, en als dat goedgaat het trucje met het lange touw door de ring proberen, en zo verder werken. juist paarden die merken dat ze niet los kunnen komen, kunnen in paniek raken (zeker als hij eerst heeft geleerd wel los te kunnen komen) en zichzelf ernstig letsel toebrengen.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 15:27

Tjah dat is de keuze die je maakt. Ik vind het voor mijzelf gevaarlijker als het paard erg neigt naar hangen. Een rondspartelend paard op een poetsplaats waar je meestal toch tussen 2 of 3 muren staat vind ik niet echt een veilig gevoel.

Kijk de meeste paarden komen snel bij hun verstand en staan dan stil, en zijn dus ook zo wijs om zich niet te beschadigen. Ik weet dat het ook anders kan gaan ja, maar zelfs dan is het mij het niet waard om er nog langer tussen te gaan staan met het risico dat hij weer gaat hangen en spartelen als ik er naast sta. Dus dan zeg ik, zoek het zelf maar uit jongen. Merk zelf maar dat je toch niet los komt, spartel maar een keer, dan weet je het ook voor eens en altijd.

Meeste paarden zijn snugger genoeg om zichzelf niet te beschadigen. Doen ze dat wel zijn ze of echt bang, dan is dit uiteraard niet de methode en had je dat eerder in moeten zien, of er zit echt een kronkel in de kop. En de kans dat je die treft is helemaal klein.

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:20

een paard weet niet wat een halster aan kan richten, zo denkt een paard niet na. als hij echt uit z'n dak gaat, is het hartstikke gevaarlijk voor het dier.

Tanja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:38

Ezter, denk je nu werkelijk dat een paard zich zou kunnen beschadigen uit domheid?

jeff_adje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 18:17

merrieveulen schreef:
probeer er eens achter te komen waarom hij hangt? hoe weet je dat het geen angst is? het klinkt iig als verzet, misschien tegen het werk en het zadel? hoe lang oefen je al met zadel? professionele hulp erbij halen zou ik zowiezo doen. steviger vastzetten in geen geval, de kans op nekblessures is te groot. leer hem om stil te staan op de poetsplaats, zonder hem vast te zetten, dat is ook een mooie optie.

^^ dat dacht ik ook Knipoog

Je moet er ook aan denken dat het ook een keer fout kan gaan he Knipoog
succes ermee

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:20

T@nj@ schreef:
Ezter, denk je nu werkelijk dat een paard zich zou kunnen beschadigen uit domheid?

Nee, dat zeg ik nou net niet. Ik zeg dat een normaal paard snel ophoudt met hangen als hij merkt dat hij niet los kan komen. En dat ze dus niet zo ver zullen gaan dat ze zich zullen beschadigen.
Doen ze dat wel, slaan ze echt door, dan is of het paard heel erg bang, zoals ik al zei dan moet je het niet op die manier doen, weet dus vantevoren of je paard eigenwijs is of bang, of het paard is niet 100% goed in de kop. En dat is iets anders dan een dom paard, dat ben ik volledig met je eens. Maar die mogelijkheid is uiterst klein dat je die een treft, en dan zou je er ook niet zomaar een zadel op kunnen leggen, dus denk niet dat het hier aan de orde is.

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:55

ff voor de duidelijkheid;
Ik zeg niet dat je het bij ieder paard zo af moet dwingen. Ik bedoel te zeggen dat je in eerste instantie goed naar je paard moet kijken, uitsluiten dat hij pijn heeft (bijv ook door ineens aansingelen ed) en uitsluiten dat het paard bang is.
Maar door de beginpost van de TS, waarin ze onder andere zegt dat het paard zelfs valt/gaat liggen, maak ik mij toch enigzins zorgen om haar veiligheid. Dan kan je wel met zo'n paard gaan staan vasthouden en tuttelen, maar wat als die het dan weer doet? Als die het dan zat is en ook wil gaan vertrekken? In mijn ogen ontstaat er dan een levensgevaarlijke situatie, die beter voorkomen kan worden. En op dat punt, vind ik, dat je het hem beter zelf uit kan laten zoeken, door hem te leren dat hij niet los komt en het hangen dus geen zin heeft. Er zijn hier in een ander topic (weet zo niet welk) ook al tips gegeven in de zin van met zweepje erachter als die hangt, bezem tegen zn kont ed, kijk dat vind ik minder. Dan jaag je hem schrik aan, en heb je kans dat het erger wordt en het paard zich daadwerkelijk beschadigen gaat. Maar door hem zelf te laten staan, zonder er verder op dat moment iets mee te doen, is de kans op beschadigen het kleinste, en is het voor degene die ermee om gaat ook nog veilig.

Ik hoop dat ik een en ander duidelijker heb kunnen maken.

(dat van die koffie was trouwens meer figuurlijk van laat hem een tijdje staan, wacht rustig af. Natuurlijk blijf je wel in de buurt. Moet leren duidelijker te formuleren achter de pc geloof ik Knipoog)

merrieveulen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:12

het paard heeft juist geleerd, dat als hij maar hard genoeg tekeer gaat, hij loskomt. met steviger vastzetten werk je dus juist levensgevaarlijke situaties in de hand. ik snap wel wat je bedoelt, maar ik zou een dergelijk advies op zo'n topic nooit geven, en zelf zou ik het ook nooit toepassen.

@ TS: wat je nog kunt proberen ook, is een vaste lus om zijn hals (die dus niet strak vast kan trekken) en hem daarmee vastzetten. de lus moet zo'n 10-20 cm onder de nek zitten (zeg maar 10-20 cm onder de plek waar het halster achter de oren zit normaal), hier is de hals flexibeler en kan meer hebben omdat hij meer meegeeft. het kan nl een vorm van aversie tegen het halster zijn, en de kans bestaat dat hij het met een halslus niet erg vindt. zorg wel dat ie makkelijk los kan als ie wel trekt. verder blijf ik bij mijn eerdere adviezen, leer hem er te blijven staan zonder hem vast te zetten, en oefen met een lang touw door de muurring, zonder vast te knopen, maar door het einde van het touw vast te houden.

LiesR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 22:48

mm.. veel succes iig ermee!!