heb een vraagje wat zijn jullie ervaringen met een paard dat vast ligt in de stal en wat je moet doen als je alleen bent ?????
Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Billy schreef:Als je een lel geeft, gaat het paad spartlen en kan het zich loswerken.
Als je een longeertouw aan de hoef wilt doe en het paard gaat spartelen, sta je midden in de gevarenzone.
Jij liever dan ik![]()
Billy schreef:Als je een lel geeft, gaat het paad spartlen en kan het zich loswerken.
Als je een longeertouw aan de hoef wilt doe en het paard gaat spartelen, sta je midden in de gevarenzone.
Jij liever dan ik![]()
(tenzij ie natuurlijk zo vastligt, dan natuurlijk wel even helpen met een been pakken)
. Vonnie84 schreef:En toch ga ik met Billy mee. Die discussie is in een ver verleden ook al eens gevoerd. Maar ik ga daar ook niet de stal in.
Ik pak dan idd ook een zweep of bezem (met de veegkant richting paard). En dan staan ze meestal snel genoeg.
Kan je imo beter ff met een voerschep rammelen en wat voer in de bak gooien, zullenveel ook wel voor overeind proberen te komen
vicksytje schreef:ik heb het al meegemaakt !!
1.raak niet in paniek
ik niet, maar hoe vertel je dat aan het paard?
2. leg je paard in de houding dat hij kan rechtstaan
dat is natuurlijk een doel, maar niet altijd te realiseren ivm maaiende benen
3. als hij rechtstaat sta niet te dicht i.v.b. met het feit dat hij kan omvallen!
en ten derde bel de dierenarts voor de zekerheid!
get real, als een paard vast gelegen heeft is het zelden dat je een DA moet bellen, de meeste hebben niks, of hooguit wat kleine schaafplekjes
4. wees altijd rustig want anders breng je je paard in paniek EN als het been gebroken ofzow is probeer dan niet om hem recht te laten staan!!
vast liggen hoeft niet te betekenen (vaker niet dan wel) dat er een gebroken been is
Anniekskie schreef:een paard dat goed vastligt komt niet snel los wanneer je hem gaat slaan.
Citaat:In mijn ogen raakt hij dan juist meer in paniek en de kans om nog vaster te komen te liggen is groter.
Citaat:Ik pak altijd een longeerlijn en haal die om het bovenste been en probeer te trekken op het moment dat hun ook kracht zetten. wanneer ze met alle benen tegen de muur aan liggen probeer ik zeom te trekken.
Citaat:Juist met een longeerlijn hoef je niet in de gevaren zone te staan, want deze is langer dus kun je verder weg gaan staan.
Je moet om die longeerlijn er omheen te krijgen, wel vrij dichtbij staan, dan sta je al veel teveel in de gevarenzone.
als ie een beetje kracht zet dan moet je haar mee helpen anders kan je wel lang wachten