Tips.. voor lesgeven

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

alinta

Tips.. voor lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 13:34

Hoi hoi,,
k weet niet zo goed waar dit ondervalt maar goed..
Ik ben gevraagd om les te geven aan een meisje van 6. Ze moet nog helemaal leren rijden.
Nou ben ik er al een paar keer geweest,, en het gaat best oke.. Ze heeft niet egt een fijne pony om wat op te leren.. hij is maar 4 en kan nog niks... maar het gaat nog wel aardig.. hij kan niet aan de longe lopen!
maar ik ben ook niet egt een ervaren lesgever... ik lees wel boeke enzo... maar daar staat niet zoveel in,, heeft er iemand tips voor mij, ik wil haar vooral goed leren rijden.. en draven is ook nog moeilijk,,
vooral omdat ie of te hard gaat of stopt..
Naja.. als je nog iets weet zou je dat dan ff wille zege?? Haha!
Dat zou super tof zijn Clown

xxx
alinta

fjordnina

Re: Tips.. voor lesgeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 13:40

Ik denk dat je het beste je handen ervan af kunt halen en haar het advies geven om eerst een aantal lessen op de manege te gaan volgen. De pony schijnt niet de goedzak te zijn waar zo'n kleintje het vertrouwen op kan krijgen. Daarom eerst manegelessen volgen en als ze zelfvertrouwen heeft en zelf een beetje tempo kan bepalen en sturen, dan pas weer op deze pony. In de tussentijd kun jij haar evt. nog tips geven.

angel37

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:05

fjordnina schreef:
Ik denk dat je het beste je handen ervan af kunt halen en haar het advies geven om eerst een aantal lessen op de manege te gaan volgen. De pony schijnt niet de goedzak te zijn waar zo'n kleintje het vertrouwen op kan krijgen. Daarom eerst manegelessen volgen en als ze zelfvertrouwen heeft en zelf een beetje tempo kan bepalen en sturen, dan pas weer op deze pony. In de tussentijd kun jij haar evt. nog tips geven.

Ja dit is inderdaad niet echt slim van je aangepakt, laat haar eerst lekker een paar lesjes nemen op de manege.
Als zij de basis onderdelen onder de knie heeft kun je altijd nog verder gaan kijken.
En met de pony aan de slag gaan.

Veel succes

__KELLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:09

Ik raad het ook aan om haar eerst een paar lesjes op de manege laten mee te doen zodat ze dus de basis krijgt Ja

ktink

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 14:13

Of les te geven op een pony die wel heel braaf is.. Als je die tot je beschikking hebt.. En doe rustig aan.. je hebt alle tijd..
Ze is nog erg jong.. en de pony ook.. dus een uur les is erg veel per keer..,. ik weet niet hoelang jij lesgeeft.. maar een half uur ofzoo is meer dan genoeg...
En wat ze ook vaak erg leuk vinden is af en toe een klein beetje theorie ertussendoor.. en waarom je wat nou precies doet..
En wees natuurlijk niet te streng.. het is voor haar plezier en ze begint nog maar net.. vraag ook is wat ze heeft gedaan die week.. dat soort dingen..
Mischien kun je de pony een paar keer longeren dat hij uiteindelijk wel aan de longe kan lopen.. Dan heb jij net even iets meer te zeggen..
Heel veel succes Lachen

MlieZ88

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:51

ik heb ook aan een meisje les gegeven die 0,0 van paarden en rijden wist
ik besprak ALLES met haar maar zei was ook 10, maar evengoed jong natuurlijk
ik gaf haar les op een arabier dus dat komt wel beetje overeen haha
wat ik vooral met haar wilde bereiken is dat ze vertrouwen kreeg in het paardje
en bedenk eens goed wat JIJ allemaal op de manege leerde
ik ben zelf pas 18 en ik heb alles uit me eige ervaring doorverteld niks uit de boeken
wat ik vaak deed is:
- leren sturen
- rust creeeren, niet te veel geruk zodat ze ook respect kreeg voor het paard
- figuren rijden, eerst meelopen en dan zelf laten probere, lukt dit niet weer meelopen
- 'kunstjes' doen haar eige tenen aan laten raken, oren aanraken, met linker hand je rechterknie/teen aanraken, beide handen op cap etc. dit is leuk voor het kind ( en spannend) maar stiekem ook heel leerzaam omdat ze leert haar evenwicht te bewaren en vertrouwen in het paard te krijgen
- veel vertellen waarom je iets doet en waarom het paard op bepaalde dingen reageert...

het is denk heel meoilijk om een 6 jarige te leren paard rijden maar zeker niet onmogelijk! het zou misschien fijn voor dr zijn om een lesje op een manege te volgen maar ik vind het zeker geen must!!
daar leer je zeker minder als dat ze van jou KAN leren
binnen een jaar gaf ik al springles!!!! haha zo snel KAN het gaan...
volgens mij staat er ook iets in me profiel over evt,
SUCCES! en als je tips ofzo wilt Vingers aflikken

Ahtnamas

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 20:59

angel37 schreef:
fjordnina schreef:

Ja dit is inderdaad niet echt slim van je aangepakt, laat haar eerst lekker een paar lesjes nemen op de manege.
Als zij de basis onderdelen onder de knie heeft kun je altijd nog verder gaan kijken.
En met de pony aan de slag gaan.

Veel succes

TS heeft dit meisje niet op deze pony gezet of de pony voor het meisje uitgekozen. Dus dit is niet haar keuze om meteen te beginnen op een jong onervaren paardje.

Neem er de tijd voor, blijf rustig en vertel haar waarom je sommige dingen doet zoals je ze doet. Waarom stappen we eerst een tijdje? Waarom moet je je hakken naar beneden houden? Waarom moet je .... je begrijpt wel wat ik bedoel.

Bouw het rustig op, stap is meestal al spannend genoeg voor iemand van die leeftijd. Laat haar figuren rijden (een grote volte, gebroken lijn, rechte lijn van a naar c). Oefen met het maken van overgangen halthouden naar stap. De volgende les kan je dan uitbreiden met de draf.

Zorg er in ieder geval voor dat ze begrijpt waarom je sommige dingen beter niet kan doen en andere wel. En houd er rekening mee dat ze nog maar 6 jaar oud is, dat is net kleuter af. Haar motorische vaardigheden zullen nog niet top zijn.

Probeer haar de basis goed aan te leren, een goede houding, daar heeft ze later pas echt wat aan Knipoog (als ze blijft paardrijden dan)

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:02

fjordnina schreef:

Dit lijkt me een verstandig advies!!!!!!!!!!!!!!

Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:07

Inderdaad, je kunt deze combinatie beter uit handen geven en zeggen dat ze op zoek moeten gaan naar een gediplomeerd instructeur.
Het is een jonge pony, daar kan nog erg veel aan fout gaan..

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 21:10

ik zou mijn handen als ik jou was er ook niet aan branden