Met paard op baan (België) welke voorwaarden gelden?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Elixir

Met paard op baan (België) welke voorwaarden gelden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 12:09

Als je met paard op baan gaat, op straat gaat wandelen en zo, moet je dan over iets bezitten? Of bepaalde leeftijd zijn? Want sommigen zeggen dat je 14 moet zijn, anderen zeggen dan dat je een brevet moet hebben. Of iets van een ruiterrijbewijs, ik weet het eigenlijk echt niet... Maar het gaat hier duidelijk om de wetten in België, ik ga namelijk met mijn paard op baan, ik ben 14 en heb geen brevet ofzo. Weet iemand wat er nou echt nodig is om op baan te gaan?

Dominike

Re: Met paard op baan (België) welke voorwaarden gelden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 12:17

hoi
ik neem aan dat je met baan de openbare weg bedoelt(ik woon 5 km van belgie) dus denk dat je dat bedoeld
voor zo ver ik weet zijn er in belgie geen ruiterbewijzen of brevetten
in nederland is het zo dat er n ruiterbewijs is maar dit wordt alleen door landeigenaren gehanteert dat n ruiter die moet hebben
dus als je bv in n groot natuurgebied gaat rijden
van de minimum leeftijd geloof ik niet dat die geld hoor
al is het beter als je jong bent dat er n begeleider mee gaat als je buiten gaat rijden

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:35

Ik ben van België. Als je buiten gaat rijden moet je 14 jaar zijn om zonder begeleiding buiten te wandelen of 12 jaar met begeleiding (iemand van ouder dan 21 jaar).
In jou geval mag je dus alleen naar buiten. Hier in België is geen ruiterbewijs verplicht. Ze willen het wel invoeren, maar daar zijn ze al 20 jaar over bezig. Dus moet je je zeker geen zorgen om maken.

Je moet altijd je identiteitskaart en sis-kaart op zak hebben als je gaat wandelen... Je weet nooit of er iets gebeurt. En best ook het adres van de stal van je paard erbij steken. Als je moest valleen en ze vinden jou en je paard dat ze tenminste weten waar het beestje thuishoort.

o0o_Jade_o0o

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:37

Owh, vreemd, ik heb altijd gedacht dat ik illegaal bezig was. Ben ook 14 en rijd gewoon buiten zoveel ik wil. Ik dacht altijd dat je hier eigenlijk een A-brevet voor moest hebben. Vind dat het ook nergens duidelijk beschreven staat. Maar des te beter als het niet hoeft!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:38

o0o_Jade_o0o schreef:
Owh, vreemd, ik heb altijd gedacht dat ik illegaal bezig was. Ben ook 14 en rijd gewoon buiten zoveel ik wil. Ik dacht altijd dat je hier eigenlijk een A-brevet voor moest hebben. Vind dat het ook nergens duidelijk beschreven staat. Maar des te beter als het niet hoeft!

Wij moesten inderdaad een a brevet hebben voor we buiten mochten, en een b brevet voor op wedstrijd. Niet dat het ooit gecontroleert is...

Elixir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 21:12

Wel ja, ik dacht ook altijd dat er een A-brevet nodig was, maar blijkbaar maakt het niet zoveel uit. Alvast bedankt allemaal!!

willeke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:48

Veel manèges vragen hun ruiters om het A-brevet te halen om mee op wandeling te kunnen gaan... Maar het is niet verplicht. De reden dat dat gebeurt op manèges is om er zeker van te zijn dat je je paard wel werkelijk aankan.. Hoewel 'k vind dat een A-brevet helemaal niets bewijst... Maar waarschijnlijk is dat om zich in te dekken voor het geval er iets gebeurt denk 'k...

dat B-brevet op wedstrijd geld enkel voor de kempische en op manèges die dat eisen. Ik heb ook wedstrijden gereden, maar bij de LRV, en daar is noch A, noch B brevet verplicht om deel te kunnen nemen.

Ik ben nu ook lid van de VVR-club: HVRM en ook daar moet je geen A-brevet hebben om mee op dagtocht te gaan, hoewel er wel clubs bij de VVR zijn die dat wel vragen, maar dat betreft dan meestal minderjarigen (VVR-club Enter bijvoorbeeld)

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-07 12:49

Bij hrov is b brevet ook verplicht hoor dacht ik