Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne
Alane schreef:Ik heb geen schets in de paspoorten staan, ja bij eentje maar dat is een schimmel.

Alane schreef:nope.... is niet nodig
Hier vind je de verordening
omdat een schets niet voldoende is om een paard te identificeren, of het paspoort aan het paard te koppelen.
Miss_m schreef:Onze shetlander heeft een paspoort met een DNA sticker erin.Als ik mijn pony laat meten ( afgelopen week nog) Doen ze wel altijd kijken of ie een chip heeft,..
het lijkt me ook vrij logisch want zonder chip geen paspoort en waar moet je het da inzetten ??
ranna schreef:Alane schreef:nope.... is niet nodig
Hier vind je de verordening
omdat een schets niet voldoende is om een paard te identificeren, of het paspoort aan het paard te koppelen.
Het PVE geeft wel meer verwarrende informatie. Ik ga echt geen 28 pagina's doorlezen maar als ik het zo globaal doorkijk wordt er ook de DNA mogelijkheid weer nergens genoemd.
Vorig jaar april zat ik om de tafel met 2e kamerleden, PVE, Bond van handelaren enz. enz. daar vroegen de handelaren van ontheffing van het schetsen omdat dat zoveel werk was aan de grens.
Waarom ontheffing vragen als er geen verplichting is.
Het stuk waarnaar je verwijst gaat om de regels binnen NL. De EU regels gaan voor landsregels en zoals ik al eerder zei heeft Brussel enkel de schets in het paspoort verplicht gesteld.
:Citaat:TOELICHTING BIJ DE VERORDENING TOT WIJZIGING VAN DE VERORDENING
IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV) 2004 (2005-II)
Artikel I
Met de invoeging van een artikel 22a is destijds voorzien in een
ontheffingsbevoegdheid ter zake van de “transponderplicht” en de daaraan
verbonden verboden. Deze bevoegdheid zag op gevallen waarin de eigenaar
gewetensbezwaren koestert tegen het in de paardachtige inbrengen van een
transponder. De bepaling had betrekking op een gesloten lijst van
gewetensbezwaarden.
Tijdens het Algemeen Overleg op 27 januari jl. heeft de Minister van LNV toegezegd
dat hij in overleg met de Minister van Justitie de mogelijkheden van een duurzame
alternatieve identificatiemethode zal onderzoeken die kan worden ingeroepen
ongeacht de gronden voor de bezwaren tegen de “chipverplichting”. Daarbij is
onderzocht wat de extra kosten zijn van handhaving op basis van de alternatieve
identificatiemethode (het DNA-profiel van de paardachtige), gegeven de noodzaak
van doorberekening van deze kosten aan de bezwaarde houder van de ontheffing.
Daarop is in overeenstemming met de Minister van Justitie het productschap
voorgesteld de ontheffingsregeling zodanig te wijzigen dat:
− de ontheffing kan worden aangevraagd vanwege bezwaren tegen de
transponderverplichting;
− de termijn voor indiening van een aanvraag rekening houdt met de termijn van
7 maanden na geboorte als bedoeld in artikel 4;
− de extra kosten verbonden aan de handhaving op basis van het DNA-profiel
worden voor rekening komen van de houder van de ontheffing (eigenaar van
de paardachtige).
Met onderhavige verordening wordt voorzien in de voorgestelde wijziging van artikel
22a. Met het oog op de leesbaarheid wordt het artikel 22a in zijn geheel vervangen.
In verband met de wijziging van de aan de ontheffing verbonden voorwaarden, met
name de voorwaarde dat de eigenaar de extra kosten verbonden aan de handhaving
op basis van het DNA-profiel draagt, is niet gekozen voor de intrekking van de
“oude” ontheffingen gevolgd door de verlening onder het nieuwe regime. In het
vierde lid van artikel 22a is daarom de verplichting om bedoelde extra kosten te
dragen, onder b., geformuleerd als een algemene aan – iedere – ontheffing
verbonden verplichting, rustend op de eigenaar van de betrokken paardachtige.
Bedoelde verplichting is derhalve eveneens van toepassing op bestaande
ontheffingen.

MoonWencke schreef:Goed dat ik dit topic zie. Ik zit namelijk ook een beetje met een probleempje wat ook te maken heeft met pony laten meten, maar geen chip kunnen vinden. Zij heeft een Belgisch paspoort en moet ook gechipt zijn, maar dan in België. Hierdoor kunnen ze hier in Nederland haar chip niet lezen. Heeft iemand hier ervaring mee? (via pm graag)
We gaan d'r dus gewoon laten chippen, meten en startkaart aanvragen, dus mijn probleem is nu gelukkig opgelost. Alane schreef:is niet spitten... en het staat er al heel lang in hoor
kom dan eens met de regeltjes waar dat te lezen is... roepen is heel leuk maar kom dan eens met richtlijnen, want het is toch vreemds als de Unie A B C zegt en het land A B en D doet.

ranna schreef:Alane schreef:is niet spitten... en het staat er al heel lang in hoor
kom dan eens met de regeltjes waar dat te lezen is... roepen is heel leuk maar kom dan eens met richtlijnen, want het is toch vreemds als de Unie A B C zegt en het land A B en D doet.
Nou zou toch 28 pagina's lezen zijn, vind ik best wel spitten
http://ec.europa.eu/food/animal/identif ... dex_en.htm
oftewel:
'Equidae have to be accompanied by an identification document (passport) during their movements (on foot and during transport). Since 1 July 2000 this provision is compulsory for all equidae within the European Union.'
(laden van de site kan ff duren, gaat al net zo snel als de rest van het ambtelijke apparaat)
Dan is het nu voor eens en altijd duidelijk