Geen chip is probleem bij ponymeten??

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Kabouterdans

Geen chip is probleem bij ponymeten??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-01-07 17:27

Vorige week is de shetlander van een lesklant gemeten.
De meetster wilde ook controleren of er een chip in zat, wat dus niet zo is.
Ze vroeg hoe moet ik nu weten of het paspoort en de pony bijelkaar horen??
De pony heeft een DNA registratie + een lip-tatoeage.
Heb haar in de mond laten kijken, en toen was het goed.
Maar hoe moet het nu met een pony die alleen een DNA registratie heeft??
Vroeger deden ze daar toch ook niet moelijk over, toen het chippen nog niet aan de orde was?????

Alane

Re: Geen chip is probleem bij ponymeten??

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 17:41

Er vanuitgaande dat de KNHS ponymeter bevoegd is om te controleren dan zit de eigenaar vast aan een DNA controle, waarbij de onkosten dus voor eigenaar zijn.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:53

Aangezien er een schets van je pony in het paspoort staat kunnen ze dat checken. Mochten ze helemaal geen vertrouwen hebben in het feit dat het om het juiste paard/pony gaat kan men de eigenaar vragen opnieuw DNA te laten vaststellen.
Maar in de praktijk gebeurt dit maar zelden.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 19:59

Ik heb geen schets in de paspoorten staan, ja bij eentje maar dat is een schimmel.
De beschrijvingen worden heel algemeen gehouden en bij bonten staat er enkelt bont (en nee niet bij allemaal, maar bij veel wel)
Daarom hebben ze ook het chippen bedacht, simpel, goedkoop en effectief paard en paspoort koppelen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 23:08

Alane schreef:
Ik heb geen schets in de paspoorten staan, ja bij eentje maar dat is een schimmel.

Dan zijn jouw paspoorten niet juist ingevuld en als gevolg daarvan niet compleet en voldoe je niet aan de wet.
Het is Europees verplicht dat degene die het paspoort uitgeeft een nauwkeurige schets van het betreffende dier invult op de daarvoor bedoelde pagina omdat anderszins identificeren niet Europees verplciht en geregeld is.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 00:51

nope.... is niet nodig Haha!
Hier vind je de verordening

omdat een schets niet voldoende is om een paard te identificeren, of het paspoort aan het paard te koppelen.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 01:00

Goed dat ik dit topic zie. Ik zit namelijk ook een beetje met een probleempje wat ook te maken heeft met pony laten meten, maar geen chip kunnen vinden. Zij heeft een Belgisch paspoort en moet ook gechipt zijn, maar dan in België. Hierdoor kunnen ze hier in Nederland haar chip niet lezen. Heeft iemand hier ervaring mee? (via pm graag)

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:20

Alane schreef:

omdat een schets niet voldoende is om een paard te identificeren, of het paspoort aan het paard te koppelen.

Het PVE geeft wel meer verwarrende informatie. Ik ga echt geen 28 pagina's doorlezen maar als ik het zo globaal doorkijk wordt er ook de DNA mogelijkheid weer nergens genoemd.
Vorig jaar april zat ik om de tafel met 2e kamerleden, PVE, Bond van handelaren enz. enz. daar vroegen de handelaren van ontheffing van het schetsen omdat dat zoveel werk was aan de grens.
Waarom ontheffing vragen als er geen verplichting is.

Het stuk waarnaar je verwijst gaat om de regels binnen NL. De EU regels gaan voor landsregels en zoals ik al eerder zei heeft Brussel enkel de schets in het paspoort verplicht gesteld.

Miss_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 17:23

Als ik mijn pony laat meten ( afgelopen week nog) Doen ze wel altijd kijken of ie een chip heeft,..
het lijkt me ook vrij logisch want zonder chip geen paspoort en waar moet je het da inzetten ??

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-01-07 18:01

Miss_m schreef:
Als ik mijn pony laat meten ( afgelopen week nog) Doen ze wel altijd kijken of ie een chip heeft,..
het lijkt me ook vrij logisch want zonder chip geen paspoort en waar moet je het da inzetten ??
Onze shetlander heeft een paspoort met een DNA sticker erin.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:38

ranna schreef:
Alane schreef:

Het PVE geeft wel meer verwarrende informatie. Ik ga echt geen 28 pagina's doorlezen maar als ik het zo globaal doorkijk wordt er ook de DNA mogelijkheid weer nergens genoemd.
Vorig jaar april zat ik om de tafel met 2e kamerleden, PVE, Bond van handelaren enz. enz. daar vroegen de handelaren van ontheffing van het schetsen omdat dat zoveel werk was aan de grens.
Waarom ontheffing vragen als er geen verplichting is.

Het stuk waarnaar je verwijst gaat om de regels binnen NL. De EU regels gaan voor landsregels en zoals ik al eerder zei heeft Brussel enkel de schets in het paspoort verplicht gesteld.

aan de grens = export en import bepalingen... bestaan al langer en hebben voor de in en uitvoer iets andere regels.

en jawel DNA mogelijkheden worden wel genoemd. Ja

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:44

zo even gekopieerd speciaal voor Ranna Haha! :
Citaat:
TOELICHTING BIJ DE VERORDENING TOT WIJZIGING VAN DE VERORDENING
IDENTIFICATIE EN REGISTRATIE VAN PAARDACHTIGEN (PVV) 2004 (2005-II)
Artikel I
Met de invoeging van een artikel 22a is destijds voorzien in een
ontheffingsbevoegdheid ter zake van de “transponderplicht” en de daaraan
verbonden verboden. Deze bevoegdheid zag op gevallen waarin de eigenaar
gewetensbezwaren koestert tegen het in de paardachtige inbrengen van een
transponder. De bepaling had betrekking op een gesloten lijst van
gewetensbezwaarden.
Tijdens het Algemeen Overleg op 27 januari jl. heeft de Minister van LNV toegezegd
dat hij in overleg met de Minister van Justitie de mogelijkheden van een duurzame
alternatieve identificatiemethode zal onderzoeken die kan worden ingeroepen
ongeacht de gronden voor de bezwaren tegen de “chipverplichting”. Daarbij is
onderzocht wat de extra kosten zijn van handhaving op basis van de alternatieve
identificatiemethode (het DNA-profiel van de paardachtige), gegeven de noodzaak
van doorberekening van deze kosten aan de bezwaarde houder van de ontheffing.
Daarop is in overeenstemming met de Minister van Justitie het productschap
voorgesteld de ontheffingsregeling zodanig te wijzigen dat:
− de ontheffing kan worden aangevraagd vanwege bezwaren tegen de
transponderverplichting;
− de termijn voor indiening van een aanvraag rekening houdt met de termijn van
7 maanden na geboorte als bedoeld in artikel 4;
− de extra kosten verbonden aan de handhaving op basis van het DNA-profiel
worden voor rekening komen van de houder van de ontheffing (eigenaar van
de paardachtige).
Met onderhavige verordening wordt voorzien in de voorgestelde wijziging van artikel
22a. Met het oog op de leesbaarheid wordt het artikel 22a in zijn geheel vervangen.
In verband met de wijziging van de aan de ontheffing verbonden voorwaarden, met
name de voorwaarde dat de eigenaar de extra kosten verbonden aan de handhaving
op basis van het DNA-profiel draagt, is niet gekozen voor de intrekking van de
“oude” ontheffingen gevolgd door de verlening onder het nieuwe regime. In het
vierde lid van artikel 22a is daarom de verplichting om bedoelde extra kosten te
dragen, onder b., geformuleerd als een algemene aan – iedere – ontheffing
verbonden verplichting, rustend op de eigenaar van de betrokken paardachtige.
Bedoelde verplichting is derhalve eveneens van toepassing op bestaande
ontheffingen.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 18:57

Héééé dank Alane, dat scheelt mij weer een hoop leeswerk Knipoog
Waarempel het staat erin!!! Hoest mogelijk zeg! Hebben ze hun leven gebeterd daar. Dat geeft de burger moed.
't Is even spitten maar dan heb je ook wat.

Blijft het feit dat Europese regels voor landelijke regels gaan.
Schetsen moet binnen de EU kan niet schelen van welke lidstaat naar welke lidstaat je wilt. Schetsen blijft tot nader order verplicht omdat het de ENIGE identificatie is die de EU oplegt.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 19:45

is niet spitten... en het staat er al heel lang in hoor Ja

kom dan eens met de regeltjes waar dat te lezen is... roepen is heel leuk maar kom dan eens met richtlijnen, want het is toch vreemds als de Unie A B C zegt en het land A B en D doet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 13:56

MoonWencke schreef:
Goed dat ik dit topic zie. Ik zit namelijk ook een beetje met een probleempje wat ook te maken heeft met pony laten meten, maar geen chip kunnen vinden. Zij heeft een Belgisch paspoort en moet ook gechipt zijn, maar dan in België. Hierdoor kunnen ze hier in Nederland haar chip niet lezen. Heeft iemand hier ervaring mee? (via pm graag)

Weet je zeker dat ze gechipd is? Paspoorten hebben ze al lang in Belgie, chippen beginnen ze nu mee maar er zijn problemen met de registratie dus de meesten wachten nog even. Bovendien moet een belgische chip te lezen zijn, wij hebben er eentje staan met een belgische chip en die is gewoon met een nederlands apparaat af te lezen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 14:38

Een ijslandse chip is hier niet leesbaar met de meeste apparaten. Dus elk land hanteert wel z'n eigen chips.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 15:59

Dat klopt, maar we hadden het hier over een belgische chip en niet over een ijslandse, en belgische chips worden gewoon herkend door de nederlandse chip-readers.

MoonWencke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:06

Neonlight: Dankzij een bokker ben ik er nu achter dat het waarschijnlijk gewoon d'r levensnummer is waarvan ik een barcode en nummer heb staan op haar papieren Lachen We gaan d'r dus gewoon laten chippen, meten en startkaart aanvragen, dus mijn probleem is nu gelukkig opgelost.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-07 20:08

Hmmm, wel een barcode??? Dat is wel vreemd! Ik zie dat je in Mierlo woont, kun je anders niet een belgische DA even laten controleren voor de zekerheid? Normaal moeten belgische chips te lezen zijn, maar ik zou het wel zeker even uitsluiten, zeker als je toch zo dicht bij de grens woont.

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:16

Alane schreef:

kom dan eens met de regeltjes waar dat te lezen is... roepen is heel leuk maar kom dan eens met richtlijnen, want het is toch vreemds als de Unie A B C zegt en het land A B en D doet.

Nou zou toch 28 pagina's lezen zijn, vind ik best wel spitten Ja

http://ec.europa.eu/food/animal/identif ... dex_en.htm

oftewel:

'Equidae have to be accompanied by an identification document (passport) during their movements (on foot and during transport). Since 1 July 2000 this provision is compulsory for all equidae within the European Union.'

(laden van de site kan ff duren, gaat al net zo snel als de rest van het ambtelijke apparaat)

Dan is het nu voor eens en altijd duidelijk Ja

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:21

Volgens mij had de pony meter zo DNA mogen trekken (op kosten van de eigenaar), dus in denk dat je lesklant nog geluk heeft gehad dat er met de (ouderwetse) tatoo nog genoegen werd genomen.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 16:34

ranna schreef:
Alane schreef:

Nou zou toch 28 pagina's lezen zijn, vind ik best wel spitten Ja

http://ec.europa.eu/food/animal/identif ... dex_en.htm

oftewel:

'Equidae have to be accompanied by an identification document (passport) during their movements (on foot and during transport). Since 1 July 2000 this provision is compulsory for all equidae within the European Union.'

(laden van de site kan ff duren, gaat al net zo snel als de rest van het ambtelijke apparaat)

Dan is het nu voor eens en altijd duidelijk Ja

Ik doelde op dat stukje over schetsen.
en ik heb die 28 pagina tellende richtlijnen ook niet doorgelezen, maar met de zoekknop kom je een aardig eind Haha!

Neverhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 17:09

Met zoeken kom je idd een heel eind. Met nuchter nadenken ook.
Aangezien de EU geen andere identificatiemiddel heeft en ze er niet voor jodocus een blanco schetspagina in hebben lijkt het voor 99,99999% van de mensheid een logisch iets dat die schets ingevuld hoort te worden daar je anders geen enkele manier hebt het paard te identificeren.

Maar ik heb dit nog voor je van de site van het PVE:

"Wie mogen paarden schetsen en chippen?

Dierenartsen en paardenpaspoortconsulenten mogen mogen schetsen en chippen. Paardenpaspoortconsulenten kunt u benaderen via de paspoortuitgevende instanties."

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 18:08

Even over de geledende regelingen, Nederland zegt dat een paspoort alleen mee moet als het paard per trailer/vrachtwagen vervoerd wordt, Duitsland zegt bij iedere verplaatsing aan de hand, onder het zadel, voor de wagen etc... over de weg. (waarbij het hier en daar per bundesland nog kan verschillen)
Je hebt een EU-regelgeving en een land mag die regeling wel verscherpen, verdiepen... dus NL mag als eis stellen dat een paard voorzien moet zijn van transponder of DNA.

Dat er regels zijn over wie er mag schetsen/chippen, wil in het g eval van schetsen niet gelijk zeggen dat er ook geschetst MOET worden.
Er zijn nl maar een aantal mensen die wijzigingen mogen aanbrengen in een paspoort, en naast de medewerkers van een PUI, zijn dat dus PPC en een bevoegd DA.

Duitsland zegt dat zoveel mogelijk gegevens benoemd moeten worden, opdat de identificatie het beste resultaat opleverd.
In de sport is brandmerk of transponder verplicht.
Maar ook hier niets over het intekenen van een schets in het paspoort, behalve bij export....

Voor nederland: ik kan het nergens vinden het MOET, lijkt me enerzijds wel vreemd want geen van paardjes, de jongste is vorig jaar geboren op 1 na heeft de schets ingetekend, allemaal met stamboekpapieren (waar je het dan ook nog eens eerder verwacht). (Het rare is dat die pony, een schimmel, dat dus wel heeft, maar een andere pony gekocht van dezelfde eigenaar net zo oud zelfde stamboek het dus niet had)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-01-07 21:19

In het paspoort staat dat bij export geschetst moet worden.