hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nistria

hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:42

hm.. Bloos hoe maak je een korte, duidelijke titel....

nav het topic wat voor een kleding heb je aan tijdens het lesgeven mijn vraag:

hoe snel en wanneer stap jij op een pony/paard tijdens het lesgeven??

Roxx

Re: hoe snel stap jij op een paard tijdens het lesgeven?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:45

Nooit. Als ik lesgeef doe ik dat bij de ponyclub en ik ben toch echt veel te groot en te zwaar voor een pony.

maartje_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:46

niet zo snel of het moet echt nodig zijn
maar vaak ben ik van mening dat de ruiter het probleem zelf moet oplossen want inde training ben ik er ook niet bij
en de ruiter is toch diegen die met het paard overweg moet kunnen die er verder mee wil komen

Nistria

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 12:46

op een paard/pony stappen doe ik niet snel in een groep, meestal laat ik ze dan onderling wisselen.
zelden ga ik er zelf op, dan moet het heel rustig zijn id groep zodat niemand zich benadeelt voelt.
bij privelessen probeer ik het de ruiter zoveel mogelijk zelf op te laten lossen.
als een dier net niet genoeg door de kaak is oid is het soms makkelijker om er zelf even op te springen dan een half uur het paard los te werken.
en soms wil ik ook nog wel opstappen om even te voelen wat de ruiter fout doet of om iets nieuws aan te leren.

sjolly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:49

ik ben zelf geen instructrice.. Maar soms als ik les heb, en ik zeg dat het paard vast zit of heel zwaar in de handen, moet ik meteen van het paard af en gaat de instructrice erop. Dit vind ik zo vervelend! Want zo leer ik nooit eens hoe ik het paard er goed door kan rijden. De instructrice is zelf heel fanatiek, en het is een manege voor gehandicapten. Als ik dan als helper meerijd, en wat meer wil dan rondjes lopen wordt ze dus lekker fanatiek. Is opzich prima, maar ze moet me wel de tijd gunnen om het zelf te leren. Dus als ik instructrice was, zou ik er pas op gaan als de ruiter/amazone het vraagt, niet eerder!
Groetjes Jolien

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 12:52

Ik heb les gegeven aan kleine kinderen, beginnertjes dus. heb 1 keer gehad dat een pony blef vervelen en moeilijk bleef doen, en kindje durfde niet meer. ben er toen even opgegaan en erna was het geklier afgelopen.
Buiten die ene keer om zou ik het niet snel doen. Ruiter moet zelf het oplossen. Vind wel fijn om een paard eens te rijden, waar ik ook les aan geef. Gewoon om aan te voelen hoe het paard reageerd en rijd. Maar niet halverwege de les iemand erafhalen en het zelf doen. Als ik leskreeg en mij gebeurde dat zocht ik een andere instructeur

wizewo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:03

Ik denk dat mijn instructrice de mijne in totaal 2 keer heeft overgenomen op 8 jaar. Beide keren omdat ik het niet voor elkaar kreeg en wou zien hoe het dan wel moest. Beide keren heb ik zelf om gevraagd. Vind ik persoonlijk een prima regeling.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:44

Weinig, maar het gebeurd een heel enkele keer.

Ik geef met mijn eigen pony's les, dus weet hoe ze voelen en hoe ze reageren. Maar de enkele keer dat ik er op stap is echt om te laten zien dat het wel kan en hoe het ook kan.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:47

Mijn bijrijder laat ik wel eens iets zien. Dan snapt ze het eerder en kan ze dat zelf gaan oefenen. Ik laat haar dan ook zien hoe zij het ongeveer doet.

Mijn eigen instructrisse gaat er nooit op om en probleem op te lossen.
Soms gaat ze erop omdat ik moe ben. Het is ook leuk om je paard te zien lopen.

oosterhoff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:57

als de ruiter aangeeft dat het beeld dat ik schets niet klopt met wat hij/zij voelt dan ga ik er even op. Mijn eigen instructeur stapt ook wel eens op mijn paard juist om die reden. Dat vind hij het op dat moment goed hoewel ik iets anders voel.
Dat bevalt heel goed. Dan weten we beide weer hoe het ervoor staat.

lexsus

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 13:59

Ik ben zelf geen instructrice, toch een kleine reactie op dit topic.

Mijn instructrice(s) zijn menigmaal op mijn paard gestapt. En gelukkig maar!!! Ze hebben me daar ontzettend meegeholpen en ik geloof hem ook. Miscommunicatie tussen leerling-instructrice, doordat de leerling een bepaald probleem anders formuleert, maar natuurlijk ook miscommunicatie leerling-paard werd daarmee verholpen/voorkomen worden. In mijn geval was het paard veel te sterk en erg dominant (met 5.5 gecastreerd...), daarbij kwam zijn onprettige verleden met zadelmakmaken en inrijden ook nog om de hoek kijken. Mijn instructrice kon hem door moeilijke momenten helpen, waar ik zelf niet uitkwam. Pakte hem over als het echt te gek werd. Natuurlijk stapte ze niet zomaar op, alleen als de nood echt bij de man was.

Sinds een maand hebben we een nieuw paardje. Mijn instructrice is halverwege de 1ste les op ons nieuwe paard gestapt. Waarom: om te voelen hoe ze is zodat ze de les beter op ons als team kan aanpassen. Geweldig zo'n instructrice!

db1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:34

Mijn instructrice stapt zelden op m'n paard. Ik heb wekelijks een uur priveles bij haar en ik denk dat ze hooguit een keer per jaar er een keer opstapt. Ik vind het ook niet nodig dat ze er op gaat, als er iets heel slecht/raar voelt dat zou ik wel aan haar vragen om erop te stappen maar dat komt eigenlijk zelden voor.

Mss leuk detail, ik ben toen ik de wissels moest leren op een van haar paarden gestapt Bloos Het eerste paard waar ik wissels mee ging rijden kon deze nog niet en in de les en thuis ging het telkens mis Boos! Toen is mijn instructrice erop gestapt en het paard wisselde relatief makkelijk, de fout zat dus vooral bij mij, en ook omdat paard EN ik de oefening niet kende. Ik heb toen een week of drie a vier op haar paard les gehad en zo geleerd wissels te rijden Haha!

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:36

Ik ben ook geen instructrice, maar ik kan me voorstellen dat je als instructrice wel moet weten hoe een paard voelt. Ze lopen nu eenmaal niet allemaal volgens het boekje.. Wat Lexsus zegt dus Ja

daffodil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:39

Ikzelf eigenlijk bijna nooit. In ieder geval al niet tijdens de kinderlessen aangezien de grootste pony rond de 1.35 is en ik ruim 1.82!!! Das geen goeie combinatie....

Daarnaast ben ik er heel eerlijk in, ik ben zelf geen wereldwonder voor wat het rijden betreft. Ben een afwachtende ruiter en ben dus echt veel beter in begeleiden en uitleggen dan in het zelf oplossen.

Ik laat wel regelmatig mijn instructeur op mijn paarden rijden. Graag zelfs, want daar gaan ze hard van vooruit! Maar goed dan praat ik over iemand die dus echt op heel hoog niveau rijdt....daar kan je jezelf nooit aan meten helaas!

Vala

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:45

Het valt mij bij mij in de omgeving op dat er steeds minder instructeurs zijn die bereid zijn eens op je paard te stappen als het niet wil lukken. Het is juist zo fijn dat als je het zelf neit voor elkaar krijgt omdat je niet duidelijk bent ofzo dat je instructeur die hopelijk beter kan rijden dan jij jouw paard even aan kan geven wat de bedoeling is.
Ik hoor er steeds meer die uit lijfsbehoud nooit meer op paarden van lesklanten stappen of bijvoorbeeld een kind hebben en het daarom niet doen. Dat je op een enorm gekkenhuis niet gaat zitten snap ik wel maar een beetje een normaal paard moet toch geen moeite/probleem zijn?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:47

Het hoeft niet perse te zijn zodat zij em even fijn beter kunnen rijden. Al is het maar om te voelen hoe het in elkaar zit.

En soms is het nuttig om te laten zien dat het paard het wel kan Clown Als de ruiter zit te miepen dattie t niet wil, niet doet, niet kan etc. Haha!

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:51

Niet snel... maar dat komt voornamelijk omdat ik groot en zwaar ben, ik vind mezelf te snel al te zwaar.

Verder is het de taak van de leerling om het uit te vogelen, als ik het voordoe, heeft het weinig nut, het enige wat je er mee bereikt is dat men ziet dat het wel gaat....

Maar het is aan de leerling om zelf zover te komen dat het lukt, het is zijn/haar paard, niet het mijne!

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:52

Eerder dat ik de klant op een van mijn paarden zet, zodat ze het gevoel krijgen van wat ik met hun eigen dier wil bereiken. Ik loop er wel een naast, en neem dan de teugels over, om zo te laten zien dat het niet vanuit je handen komt, maar vanuit je zit. Maar je wordt er wel erg moe van als de ruiter het na 2 rondjes draf nog niet door heeft...
Of we spreken af dat ik het eerste half uur rij, en zij het laatste half uur. Dan heb ik 'm doorgereden en hoop dan dat ze dat gevoel nog kunnen nakrijgen.

Echte kl**tbokken laat ik 2 weken bij mij op stal neerzetten, dan rijd iemand hier 'm even door (en kan ik gelijk de eigen veearts een keer laten kijken of er geen medisch probleem meespeelt). En tja, heb ook wel eens tegen een klant gezegd dat ik pas weer wou lesgeven als de dame in kwestie 20 kilo was afgevallen.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 14:54

Knavia schreef:
En tja, heb ook wel eens tegen een klant gezegd dat ik pas weer wou lesgeven als de dame in kwestie 20 kilo was afgevallen.

Dat vind ik hard! Je bent zoals je bent en als je wat steviger bent, kun je best nog wel rijden hoor.
Hoe zwaar was deze persoon? ik heb namelijk gelijk een beeld van iemand van 1.50m die 100 kg weegt.

Knavia

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:04

Ja, zoiets, en dan met een e-pony NRPS'ertje. Dat gaat gewoon niet, vooral niet als de ruiter zelf nog beginnend is.

't Is misschien wel hard, maar heeft meer effect dan 2 jaar laten lessen a 25 euro per uur en dan met een smoes komen al 'Jullie zijn helaas gewoon geen goede combinatie...'.

Barmat

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 15:08

Ik ben met je eens dat je beter eerlijk kunt zijn.

Maar toen ik van een instructeur in het verleden te horen kreeg:

Het is niks,het wordt niks en het zal nooit wat zijn - je paard is te eigenwijs en heeft geen potentie en jij... hebt gewoon een te dikke kont, dat staat niet mooi.

Kon ie van mij gewoon echt lekker opzouten!!!!

Ik weet dat ik zwaarder dan gemiddeld ben, maar rijd een kwpn-er van bijna 1.80m, die er echt niet minder om loopt als ik op zn rug zit. Potentie genoeg, jammer genoeg had de instructeur in kwestie onvoldoende potentie om dat te zien Haha!

Ofwel - je kunt ook te snel oordelen!

Een beginnend ruiter van 100 kg op een pony is uiteraard een no-go.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:04

Ik stap niet snel op een paard. Ik vind dat de ruiter moet leren om dingen op te lossen. Maar, als de ruiter zegt "paard kán het niet", doe ik het even voor Haha! en dan moet ruiter het nadoen Tong uitsteken

Jark

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:10

(ben geen instructeur, maar wil er wel wat over kwijt)

1. Ik vind het goed als iemand iets duidelijk kan maken zonder het eerst voor te doen.
2. Ik zou het vervelend vinden om af te stappen omdat mn instructeur dr (soms zie je dat wel voor +/- 20min!) op moet.
3. Ik voel niet altijd wat mijn instructeur voelt... dus heeft het niet altijd zijn om het op deze manier over te brengen.
(niet verkeerd bedoeld tegenover de instructeurs hoor!)

en het is ook fijn als je het zelf in de hand kan houden Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:13

ik stap niet snel op......... behalve als ik zie dat de communicatie tussen het stel echt, echt niet goed gaat komen die dag Lachen

Maar ik vertel ook constant onder het rijden wat en waarom ik wat doe

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 21:20

Ik zou het zelf nooit aanbieden. Het ligt ook aan de reden van de ruiter. Het heeft geen enkele zin dat de instructeur 'het wel even voordoet'. Iemand moet echt een goed argument hebben voor ik erop ga.
Ik ben nu een paar keer op een paard van een klant gestapt, maar pas nadat het me uitdrukkelijk gevraagd was. Oja, ik vertel tijdens het rijden ook precies wat ik doe en waarom. Een soort clinic dus.
Een gevolg is dat ik nu ook paarden betaald mag rijden. Haha!