Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

tessyke schreef:alle paarden groeien tot hun 5 door
bij een friesje zou ik wachten tot 4 jaar; maar zoiezo nooit vroeger beginnen dan 3 jaar
lytse2003 schreef:Ligt eraan hoe je begint wij zijn rustig aan begonnen toen ze bijna 3 was en nu is ze 3,5 en gaan we het rustig opbouwen ze hoeft nog niks maar ze vind het helemaal geweldig. Als ze straks 4 is willen we wat meer van haar gaan vragen en het rustig gaan opbouwen.
Kijk naar je paard hoever ze al ontwikkeld is lichamelijk en ook geestelijk.
tessyke schreef:alle paarden groeien tot hun 5 door
bij een friesje zou ik wachten tot 4 jaar; maar zoiezo nooit vroeger beginnen dan 3 jaar

ieleoor schreef:hallo,ik ben erg benieuwd wat jullie de geschikte leeftijd vinden voor het inrijden van een fries???ik krijg van alle kanten te horen dat een fries langer nodig heeft om te groeien en dat het daarom verstandig is om langer te wachten.maar aan de andere kant zijn er weer mensen die dat onzin vinden.ik ga zelf zeker niet te vroeg beginnen,maar wil graag weten hoe jullie daar over denken.alvast bedankt!!!
merrieveulen schreef:ernaar kijken heeft weinig zin, aangezien mensen geen röntgenogen hebben. je kunt nooit zien hoe ver de botten zijn. wel is het algemeen bekend dat de laatste groeiplaten bij alle paarden pas sluiten als ze rond de 5,5-6 jaar zijn. dit geldt voor warmbloed rijpaarden. volbloeds zijn vaak vroegrijp, maar barokke paarden, zoals friezen, hebben wat langer nodig. dit geldt ook voor bijv. shetjes. de groeiplaten die als laatste sluiten zijn die van de rug, dus je kunt beter eerder beginnen met aangespannen werk dan onder het zadel. ik zou bij een fries zeker wachten tot die 4,5-5 jaar is, en dan beginnen met een lichte ruiter. licht longeren of er een keertje op zitten kan best al eerder, net als het zadelmak maken (zonder ruiter uiteraard). wennen aan een bitje, het tuig en alles kan natuurlijk al wat eerder ook.
kekaro schreef:idd met 4 langzaam beginnen, maar waarom zijn er toch zoveel mensen die denken dat het bij een fries wat eerder kan ??
vaak zijn ze nog geen 3 als ze al lekker gereden worden...

WildChild schreef:En wat zijn de consequenties als je te vroeg bent begonnen dan? Mijn Fries heb ik van een friezenfokker gehaald, heb daar ook een tijdje professionele les gehad, maar gewoon met 3 jaar begonnen.. Ik merk aan m'n paardje dat hij het super vindt om te werken, vindt alles leuk en pakt het allemaal super op. Ik rijd hem nu 4 tot 5 keer per week.. Maar als dit schadelijk voor mijn paardje zou zijn zou ik absoluut minderen natuurlijk.. Jullie mening dus graag![]()
Edit: Paardje is nu 4 jaar en het rijden is natuurlijk gelijkmatig opgebouwd, evenals de oefeningen, de lengte van de trainingen en de intensie.
ik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiskeik heb oook een verzorg fries en een enter fries ik begin met 3 jaar kus hiske