"Onhandelbaar"paard opnieuw trainen?

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Cranberry90

"Onhandelbaar"paard opnieuw trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 19:01

Ik verzorg nou al weer een tijdje een IJslander, die echt super lief en makkelijk is.
Er staat daar ook een redelijk jonge haflinger, waar niet veel meegedaan wordt.
Ik rijd er niet op omdat ik hem niet ken en slechte verhalen hoor.
Dat hij sterk is, eigelijk niet te houden en zijn eigen gang gaat in alle tijden.

Ik heb dat wel gemerkt, probeerde ik de IJslander uit de wei te halen, stormde haflinger dwars door mij en het hek heen.
Kon hem voor geen mogelijk tegenhouden, hij zette al zijn gewicht op het hek en mij.
En ik kreeg hem daarna ook moeilijk te pakken.
Ook jaagd hij beide paarden altijd weg, die bij hem staan.

Nu, denk ik dat ik de IJslander misschien minder kan gaan verzorgen en me aandacht op de haflinger zetten.
Ik wil hem een soort van opnieuw inrijden, eerst een hele tijd lang longeren, want ik heb gehoord dat grondwerk het halve werk is?
Dan met zadel op, en daarna voorzichtig en langzaam er op gaan rijden, is dat een idee?
Ik weet niets anders, het paard is nog best jong(rond de 9 jaar) en is heeft dus nog een toekomst voor zich.
Ik wil hem graag laten zien, dat ik de baas ben, dat ie niet door mij heen kan lopen.
Maar ik wil hem niet schuw van mij maken, ik wil gewoon maatjes worden..

De IJslander zal hier niet onder gaan leidden..
Hoop wat informatie te krijgen..?

Plona

Re: "Onhandelbaar"paard opnieuw trainen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:05

Ik zou eens horsemanship proberen ik ben er nu zelf ook mee bezig zie mijn paarden een stuk rustiger worden en makkelijker te rijden helpt echt.

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 19:43

kijk eens bij naturals op dit forum, super veel info Haha!

_Rapido_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 20:11

net als wat hierboven wordt gezegt,begin met natural horsemanship! Knipoog
Dan krijgt het paard respect voor je!

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:26

Begin met goede begeleiding Lachen

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:30

ding moet alleen wat respect krijgen Lachen

wat moet ik verstaan onder "opnieuw trainen" de Control Alt Delete knop indrukken???? Haha! Haha! Haha!

Ik denk inderdaad dat een goede begeleiding heel, heel belangrijk is.

Cranberry90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:48

Ja ik denk het ook wel, maar aangezien dat weer bakken geld gaat kosten?
Opnieuw trainen bedoel ik niet op dat knopje drukken.. maar gewoon.. vanaf voor af aan beginnen..

Ik denk wel dat NH de beste oplossing zal zijn, de eigenaar had zelf een scherper bit gekocht, en ze zei dat hij beter te houden was. Nu las ik , en weet ik, dat dat dus helemaal niet de oplossing is.
Maar moet ik gelijk al zonder bit gaan rijden?
Als hij niet te houden is, waarom zou hij dan wel te houden zijn zonder bit?

Sorry als ik nog al lastig ben, wil gewoon het beste.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:49

ding moet eerst wat respect krijgen............ voordat je uberhaupt op hem gaat zitten Lachen

Cranberry90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 21:51

Dat is waar, maar hoe moet ik laten zien dat ik respect voor hem heb? hoe pak ik dat aan?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 21:59

paard moet respect voor jou krijgen Lachen

je laat het paard zien dat je respect voor hem hebt op het moment dat je het dier in de waarde laat, maar het dier niet over JOU heen laat lopen............ door heel duidelijk te zeggen DIT wel, DAT niet......

je hebt respect voor het dier als je het dier heel uitbundig kan belonen voor al het goeds dat hij op dat moment doet, EN heel duidelijk zonder omwegen het dier kan vertellen dat het gedrag wat hij net vertoonde zeer ongewenst is.

Als jij je paard kan laten voelen dat je oprecht van het dier houd van binnen uit, zonder snoepjes of aaitjes.... maar aan de andere kant kan vertellen dat het echt heel, heel stout is en dat er op stout zijn een "straf" staat

=

Cranberry90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 22:06

Ik ben iig alvast erg blij met je Kiwiko.

En ik zal het wel proberen, ik probeer ookaltijd wel in zijn gedachte te zijn zeg maar.. waarom is hij zo gemeen naar de andere paarden enzo , en misschien komt dat omdat hij het minste aandacht krijgt..

Ik zal hem belonen, of nouja laten zien, wat wel mag. En ik probeer ook te laten zien wat niet mag, wat wel moeilijker gaat worden aangezien hij als hij me omverduwd, of door het hek springt, ik hem niet kan laten zien dat het niet mag. (Zou iig niet weten hoe?)

Richtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:08

UnitedForest schreef:
Ik ben iig alvast erg blij met je Kiwiko.

En ik zal het wel proberen, ik probeer ookaltijd wel in zijn gedachte te zijn zeg maar.. waarom is hij zo gemeen naar de andere paarden enzo , en misschien komt dat omdat hij het minste aandacht krijgt..

Ik zal hem belonen, of nouja laten zien, wat wel mag. En ik probeer ook te laten zien wat niet mag, wat wel moeilijker gaat worden aangezien hij als hij me omverduwd, of door het hek springt, ik hem niet kan laten zien dat het niet mag. (Zou iig niet weten hoe?)

Een zweepje meenemen? Wat niet kan, kan ook echt niet en dan mag je best wel eens wat duidelijker zijn Lachen

Het kan best dat ie liever wordt naar andere paarden toe, als hij ook wat meer aandacht krijgt! Succes!

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 22:16

Als hij door je heen denderd dan moet je toch eerst op een harde manier duidelijk maken dat dat gedrag absoluut niet gewenst is, omdat dit paard al 9 is en hij blijkbaar niet echt een opvoeding genoten heeft.

Neem in elk geval een zweep mee en een henstenketting met wandelen is ook wel handig. Die hoeft niet in te werken als hij braaf mee loopt, maar als hij doordenderd heb je meteen een goed hulpmiddel om hem direct te laten weten dat "doordender gedrag" toch de nodige concequenties heeft.

Eigenlijk moet je dit niet in je eentje gaan doen. Uit je vragen blijkt wel dat jij niet veel ervaring hebt met het (her)opvoeden van paarden...

chuky

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:16

je zou je in freestyle training kunnen verdiepen
(monty roberts, klaus ferdinand hempfling, emiel voest enz.)

Ezter

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 16:20

Ben het eens met Ineke2 hierboven...ik krijg een heel naar gevoel bij jou vragen. Het klinkt alsof je niet zeker weet wat je ermee moet, niet goed weet hoe je hem wilt straffen en wat je ertegen kan doen als hij over je heen loopt, maar het toch wilt proberen...

Ik snap dat je het heel goed voorhebt met dat paardje en het is ongetwijfeld supergoed bedoeld maar ik denk dat het niet slim is. Je moet heel zeker van jezelf zijn om dit te kunnen doen. En je klinkt nog jong, aangezien 9 jarige haflingers nogal sterk zijn lijkt het me zowiezo wijs dat een sterkere volwassenen dit paard wat manieren bijbrengt. Die hebben toch net wat meer te vertellen.

Het enige advies wat ik je kan geven, zoek een volwassen iemand die in eerste instantie de pony onder handen neemt, en die jou daarin daarna kan begeleiden. Als het nu met jou foutgaat zijn de gevolgen denk ik groter dan wanneer de pony ongemoeid in zijn weitje blijft staan.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 17:14

Eerst zorgen dat het beest aan de hand echt kan luisteren en respect voor je heeft. Parelli kan hier goede handvaten voor geven. Pas als dat oke is, kun je gaan kijken of rijden een optie is.