Waar op letten bij het rijden met sporen

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

Noiske

Waar op letten bij het rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-01-07 12:52

Zoals de titel al zegt:
waar moet je op letten als je met sporen rijdt?

Het is evident dat je niet constant mag prikken of de sporen echt in de flanken schoppen, maar ik zou willen weten of jullie opzettelijk hakken wegdraaien van het paard of er op een of andere manier bewust rekening mee houden.
Kan het kwaad als het spoor constant tegen het paard aan ligt (dus zonder veel druk)?

Het is mijn bedoeling het paard dat ik rij 'reactiever' aan het been te krijgen en er is mij aangeraden sporen te gebruiken. Ik heb echter niet de gewoonte daarmee te rijden en de eerste keer durfde ik bijna geen been te gebruiken, omdat ik dacht hem de hele tijd te 'prikken'.

Liselot

Re: Waar op letten bij het rijden met sporen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 12:55

als je een nette beenligging hebt wijzen je tenen zo goed als recht naar voren. de spoor zal dan dus bijna recht naar achteren wijzen en niet tegen het paard aankomen.

als ik voel dat ze moet opletten omdat ze even niet op mijn kuit reageert draai ik mijn voet iets en tik ik haar aan met het spoortje

Vivande

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:11

Als je netjes en stil kunt zitten hoef je in principe nergens op te letten Knipoog

milou_darby

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-07 18:32

Idd, als je netjes stilzit en je tenen naar voren hebt is het imo bijna onmogelijk om je paard met je sporen te prikken Knipoog

Noiske

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-07 08:14

hmm, beenligging is goed en stabiel (stil), dus misschien moet ik mij niet teveel zorgen maken...

Saroosh_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 09:46

gewoon hakken naar buiten draaien, dat ze staan net zoals je loopt gewoon recht Knipoog
probeer dat aan te houden! Lachen
idd, benen stil, en NIET(!!!!) prikken, of gebruiken als been, waarmee je je hulpen geeft.

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:31

Zoals iedereen al zegt, je benen goed stil houden.

Als je spoor er steeds tegenaan, stomp je je paard af. Hij wordt dan immuum voor dat geprik en reageert er na verloop van tijd niet meer op. Verder loopt je dan de kans dat de huid beschadigd.

Als je rijdt, voel je ook echt bewust wanneer je een hulp geeft met alleen been of met je spoor. Let daar maar eens op, dan weet je ook wanneer je goed zit en wanneer niet Lachen

Skippy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-07 11:32

zoals al gezegd, niet gebruiken als je gewoon been geeft, ik doe nu zelf de cursus basisinstructeur, en hoe vaak ik daar tegen ruiters moet zeggen dat ze hun sporen niet in hun paard moeten prikken, dat dat niet de bedoeling is, dat je juist je hulpen fijner kunt geven... niet normaal... en sommige van die mensen beweren een stille beenligging te hebben, dus ga eerst na of je echt een stille beenligging hebt (maak een filmpje, laat een ander dit controleren, zoiets)

pluche_pluus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 12:45

mij is gezegd dat met sporen rijden, ter verfijning van de hulpen is.
dus niet om je paard mee vooruit te prikken...

ik ben het met de vorige reacties eens.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-07 13:58

Hier, over spoorgebruik, loopt op PaardNatuurlijk een inhoudelijke discussie. Even over de uitspraken die ertegen zijn om het ertegen zijn heenlezen en dan staat er veel in om even over na te denken. Bepaal dan zelf wat je er mee doét.

HC

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 15:18

Skippy01 schreef:
en sommige van die mensen beweren een stille beenligging te hebben, dus ga eerst na of je echt een stille beenligging hebt (maak een filmpje, laat een ander dit controleren, zoiets)

goede tip. Ik heb bijvoorbeeld geen stille beenligging (ik neig naar klapperen, als ik er niet op let) maar mijn sporen raken mijn paard dan niet. (heb dat heel vaak gevraagd aan instructrices, opgenomen etc.)

gollempje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-07 16:59

Huetrecilla heeft gelijk. Het is een goed topic om een keer door te lezen op PaardNatuurlijk. Verder zijn de opmerkingen die ik had hierboven al genoemd (al ben ik zelf niet voor sporen)